Turbo + 95 = :(
Fyll 98.. Har du borra opp hoveddysa?
Printable View
Turbo + 95 = :(
Fyll 98.. Har du borra opp hoveddysa?
Dette høres velkjent ut ja. Det går som tidligere nevnt noen kvelder og noen nåler på veien mot suksess. Ikke gi opp. Du er på rett vei selv om den er kronglete og bratt.
Som pkt. 1 så må du først og fremst sørge for at det går en tett slange fra en nippel på trykkboksen og bort til toppen på Malpassi BTR.
På grunn av at Turbonålen B1FJ(N) gir motoren mer bensin så er det behov for en større nåleventil til å fylle opp flottørkammeret også.
Kjører du fremdeles med kald innsugsmanifold? I tilfellet må du leve med poffing og slikt frem til at du har kjørt så langt at manifolden er blitt varmet opp av toppen.
Kjenn etter med hånden.
Forresten; hvor stor forskjell er det hvis du drar på chocken?
Jeg vil anbefale NGK BP6ES plugger, og spesielt nå i utviklingsperioden. Du kan godt justere åpningen til 0,55 mm.
Hvordan reagerer motoren hvis du rolig drar den opp til ca. 4500 o/min på 3. gear, slipper gassen helt i ca. 3 - 5 sek., og så smeller gasspedelen i bunnen?
Slangen er helt tett, den er koblet sammen med turbotrykks måleren med Y- stykke :)
Borre opp hoved-dysa skal ikke være nødvendig når man sliper nåla?
Merket selvfølgelig betydelig forskjell fra før jeg begynte å slipe nåla til jeg hadde fått slipt den en god del ganger, Dro MYE bedre. Nå høres det ut som den drukner på tomgang omtrent ( slipa ikke så høyt opp på nåla)
Har fortsatt ikke lagt opp til manifold-varme, det SKAL gjøres samtidig med bytte av topp (530) :)
Men selvom manifolden er varm pga toppen så er poffinga der.
Ser også ut til at forgasseren ''Fryser''. var ikke mer enn mellom 1 og 3 grader her om dagen. Har det kanskje litt innvirkning?
Ikke prøvd med choke, skal jeg gjøre det? :)
NGK BP6ES Skal innkjøpes :) å justere åpning til 0,55mm :)
Ett par spylervæske kanner med 98 skal og innkjøpes(forskjell på kvalitet på f.eks esso, statoil, uno-X og shell?) Pumpe 95'n rett i tanken på den andre volvon ;)
Har ikke koblet opp Turteller enda, så vet ikke det enda desverre :(
Virker som det værste poffinga er når du først gir ut ett gir og fortsetter på neste.. si første og andre gir..
Men kan evt skrive opp ting jeg må legge merke til og se opp for eventuelt eksperimentere med, så kan jeg brått få gjort noe underverker til helgen ? :)
Er ikke overbegeistret over at noe som helst er koblet inn på denne slangen, men så lenge det er tett får det gå.
Disse forgasserene funker etter ett annet prinsipp. Ikke gjør noe som helst med "hoved-dysa".Sitat:
Borre opp hoved-dysa skal ikke være nødvendig når man sliper nåla?
Det tror jeg på. Synd du ikke har lambdameter slik at du kan se hva du driver med.Sitat:
Merket selvfølgelig betydelig forskjell fra før jeg begynte å slipe nåla til jeg hadde fått slipt den en god del ganger, Dro MYE bedre. Nå høres det ut som den drukner på tomgang omtrent ( slipa ikke så høyt opp på nåla)
Mange år med knoting har vist at oppvarmet manifold er nødvendig - og spesielt på vinterstid.Sitat:
Har fortsatt ikke lagt opp til manifold-varme, det SKAL gjøres samtidig med bytte av topp (530) :)
Men selvom manifolden er varm pga toppen så er poffinga der.
Forgasser-ising er ett velkjent problem på vinterstid. Du bør vurdere koble fra intercooleren eller evt. legge en papp fremfor som dekker 1/2 celleverket nå i vinterkulden.Sitat:
Ser også ut til at forgasseren ''Fryser''. var ikke mer enn mellom 1 og 3 grader her om dagen. Har det kanskje litt innvirkning?
Godt.Sitat:
NGK BP6ES Skal innkjøpes :) å justere åpning til 0,55mm :)
7,5:1 og 0,5 BAR ladetrykk går fint på 95 blyfri.Sitat:
Ett par spylervæske kanner med 98 skal og innkjøpes(forskjell på kvalitet på f.eks esso, statoil, uno-X og shell?) Pumpe 95'n rett i tanken på den andre volvon ;)
Jaja, den kommer vel etterhvert.Sitat:
Har ikke koblet opp Turteller enda, så vet ikke det enda desverre :(
Høres ut som den typiske "alt for kald innsugsmanifold" feilen, og hvis forgasseren iser så gjør det vondt værre.Sitat:
Virker som det værste poffinga er når du først gir ut ett gir og fortsetter på neste.. si første og andre gir..
En grei test er å dra ca. 115 km/t på 3. gear, slippe gassen i 3 - 5 sek. og så gi full gass. Hvis det puffer og fusker de første ca. 2-3 sek., men så går det etterhvert greit, da er det typisk mager blanding i sylindrene pga kald innsugsmanifold.
Det er en god plan. Du kan bruke chocken til å se om du får forbedring eller forværring av resultatet.Sitat:
Men kan evt skrive opp ting jeg må legge merke til og se opp for eventuelt eksperimentere med, så kan jeg brått få gjort noe underverker til helgen ? :)
Ikke prøvd med choke, skal jeg gjøre det? :)
Hvis choken gjør det bedre må nålen slipes mer. Hvis chochen gjør det værre er nålen slipt for mye.
Intercooler vinterstid er helt unødvendig når man kjører lavkomp. AT motor. Foreslår at du begynner med den.
Jeg laget ett system med ett paralellrør på min AT motor hvor luften gikk fra turbo og rett i trykkboksen ved vanlig kjøring. Nå ladetrykket økte ble ladeluften sendt via intercooleren. ;)
Store lastebiler har visst det samme da luften med fordel kan holde ca. 30 grader C ved vanlig kjøring.
Takker for massevis av svar, jeg må ta med datan oppover neste gang jeg skal skru, hehe :)
Kjører M47 kasse. var 4.500Rpm du tenkte? er fort gjort og koble opp turtelleren, jeg har den jo liggende ;)
Har rør fra ET oppsettet, så kan Koble av IC sålenge og :) men det passer vel egentlig ikke når jeg tenker meg om :P
Har vært på torshov nå og kjøpt plugger, MEN det er NGK BP6E (s står for standardtype) Alle ''normale'' ting var visst det samma. Fikk beskjed om at jeg kunne komme tilbake med de om det ikke er det jeg virkelig måtte ha. de kunne bestille BP6ES og.. Er det bra nok, eller skal jeg bytte inn? :P
Værsågod.
Vel, da er det bare å koble ivei.
Du trenger ett rør som er nesten like bredt som intercooleren og så to 90 graders bend eller silikon/gummislanger.
Jeg mener at Prioriteringen først og fremst er NGK, dernest 6 tallet og så E bokstaven.
Om det mangler en P eller en S gjør ingenting. Har selv kjørt BP6ET med suksess.
Godt godt ;) skal se om jeg får tak i ett par nåler før helga og :) Går bra at jeg ikke har manifold sløyfa sålenge den er oppvarma av toppen og direkte rør fra turbo? tenkte sliping og justering.. vil ha det gjort før bytte av topp :) vil vite at motoren er bra før jeg bruker mer på toppakning og ventiltetninger :P
Flott.
Jeg har tilgode å se at det resultatet blir objektivt tilfredstillende uten oppvarmet manifold, men klart, intercooler vinterstid gjør vondt værre.
Uten manifoldvarme må nålene slipes mer for å gi fetere blanding for å unngå fusking. Når manifolden så blir oppvarmet så blir blandingen for fet og forbruk og motorslitasje blir unødvendig og ugunstig høyt.
Grunnen er at en oppvarmet manifold fungerer så mye bedre enn en uten oppvarming, at magrere og mer gunstig blandingforhold med fordel kan benyttes.
Løsningen blir da å slipe enda en ny nål.
da vet jeg det :) skaffe ett par stk.. Kanskje jeg klarer å lage ett par stk av spikere og, hehe :)
Åssen justerer jeg CO'en ? Finner ikke noe bra på google :/
I går bytta jeg pluggene, fylte på 8 liter med 98 og litt Alron..
Tok en prøvetur, 100% fusk og poffefri :D
Kunne starte den kalde bilen uten choke...
Nå får den altfor mye bensin :P derfor jeg spør åssen man justerer Co fra toppen av gassern. Er det 3mm umbrako som noe sier?
En annen ting jeg gjorde i går var å fjerne katalysatoren fra downpipen, og sveisa inn ett rør fra en lancia Thema turbo:P har ikke prøvekjørt etter det, men den bråka betydelig mer på tomgang. har jo kun downpipen som eksosanlegg akkurat nå :P
Legger til ett ''par'' bilder. Bildene er av dårlig kvalitet i tillegg til at jeg er en dårlig sveiser :P
Vedlegg 1309
http://bildr.no/thumb/1158046.jpeg
http://bildr.no/thumb/1158049.jpeg
http://bildr.no/thumb/1158052.jpeg
http://bildr.no/thumb/1158054.jpeg
http://bildr.no/thumb/1158056.jpeg
http://bildr.no/thumb/1158057.jpeg
http://bildr.no/thumb/1158061.jpeg
http://bildr.no/thumb/1158062.jpeg
De små bildene er lastet opp via Bildr.no Fordi ikke Løsningen på forumet her fungerer noengang...
Kjekt å høre at du er på rett vei. Tennpluggene vil antagelig ikke holde veldig lenge med så høy CO og forbruket blir skrekkelig høyt.
Sjekk post #153, og spesielt siste linjen.Sitat:
derfor jeg spør åssen man justerer Co fra toppen av gassern. Er det 3mm umbrako som noe sier?
Nei å nei.Sitat:
En annen ting jeg gjorde i går var å fjerne katalysatoren fra downpipen, og sveisa inn ett rør fra en lancia Thema turbo:P har ikke prøvekjørt etter det, men den bråka betydelig mer på tomgang. har jo kun downpipen som eksosanlegg akkurat nå :P
En turbo bør ha 3" downpipe og derfor er en katalysator her nærmest en katastrofe. I tillegg er katalysator på en forgassermotor helt meningsløst.
Den nye downpipen er ett steg i riktig retning så jeg tenker at du får bra spool up nå. ;)
kjæmpe mye info her et stort pluss . du vilken olje bruker du på forgassern jeg bruker 20.50w olje funker meget godt
Forsøkte med 20w/50 olje når jeg kjørte med feilslipt nål, men når man setter opp turboen til å SPOOLE, (dvs god actuator og god bleed ventil) så sprikker det blå lokket pga den høye belastningen.
Bare prøv å løfte forgasserstempelet med fingen når du har 20w/50 olje under demperstempelet. Da tar ting tid og dette reduserer respons.
Hvis nålen er slipt riktig så holder det med 10w/40 olje etter min erfaring.
jeg har helt på 10w/40 mineralsk :P
Amazon gasseren jeg fikk har tett bunnkar, så den MÅ kunne justeres ovenifra.. Klarer ikke å se en drit nedi der, selvom jeg har rensa med bensin og trykkluft :P
slipt nåla for mye, har en Pierburg nål fra b230a som jeg synes ser skrekkelig lik ut. kan jeg bruke den? :)
Nå som det går framover så kommer jeg til å dra opp litt på ettermiddagene og :)
mulig det blir film etterhvert :)
Var fortsatt Tett bunnkar på gasseren den kom fra :P så må jo kunne justeres overfra? :)
Har sendt Mail til BCB og lagt ut Ø.K tråd angående 3'' JT anlegg med 2 potter :) er nok bedre enn noe jeg har sveisa sjøl :P
Så hvis noen som titter her og har ett 3'' til salgs er det bare å si ifra :)
Originalt er det enkelt.
Hvis man har tett bunnkar så skal forgasseren enkelt kunne justeres ved å midlertidig erstatte demperstempelet med ett spesialverktøy og så vri.
Hvis folk har vært og byttet på deler, stempler osv så er det ikke godt å si. En titt på borringen i stempelet der hvor nålen er festet indikerer om det er fast nål eller justerbar nål.
Liten diameter betyr at du ikke kan justere ovenfra.
Takk :)
skal sjekkes opp ;)
3'' komplett JT og opphengsforinger bestilt :)
Nå blir det kanskje litt fart på sakene :D
Ser man det ja. Du holder stadig stødig kurs mot suksess.
Prøver å høre på sjefen vettu ;)
Etter eksos blir der skifte av topp. og da skal jeg slipe ventilene før montering, gjorde ikke det sist :)
EDIT: Noen forbedringer som kan og bør gjøres på 530 toppen før montering? :)
Da har jeg fått Kloakkrøra :P Følger det ikke med noe endestuss til JT anlegget? eller er det kanskje den minste rørbiten som er til det? :P
:)
Hvis du tar ut ventilene og ser ned på veggene rundt ventistyringen så ser du kanter, ujevnheter og annet "rusk". Dette bør fjernes og jevnes ut.
Hvis du legger en toppakning på toppen og streker med en tusj inne i toppakningen så ser du at det i lengderetningen er unødvendig mye gods rundt ventilene.
Dette kan med fordel fjernes slik at ventilene og ergo sylindrene og derfor hele motoren, får pustet lettere = høyere effekt.