er jo for å lese av feilkoder den :p
Printable View
Om det er eec-iv så fins det allerede ei "ferdig" løsning her http://www.diyautotune.com/catalog/d...kit-p-421.html
Unskyld at det blir litt offtopic for dette forumet da, men jeg kan nevne at det fins samme løsning til 55 pins Bosch for å spore litt på igjen :)
Jeg har ikke hatt en DIYPNP i hendene selv, men jeg tror dimensjonene er slik at den kan gjemmes inni en orginal hjerne.
Er det snakk om eec-v så er det litt verre, ettersom det ikke fins slike alternativ, og det fins noen sære utgaver av eec-v som er mindre bra.
Ett annet og spennende og rimelig alternativ er http://www.tweecer.com/ ,som er en chipmodul som gjør at man kan omprogrammere orginalhjernen. Disse hjernene kan ikke omprogrammeres på tradisjonelt vis med å brenne en eprom chip, og det fører også til at om man fjerner chipmodulen så fins det ikke noe spor igjen etter omprogrammeringen.
Jeg tror samme karen har eller jobber med ei tilsvarende løsning for eec-v. Jeg har ikke prøvd ei slik løsning selv, men det frister å prøve neste gang jeg får meg en bil med eec-iv :) Prisene klarer du vel å regne deg til fra dollarprisen i linkene :p
Blir det for mye Ford snakk for denne tråden/forumet, så er du velkommen til å stille flere spørsmål om dette på FCN :) Bla. flere der som har prøvd DIYPNP saken.
ser jo at trådstarter ville ha vilket oppsett osv i denne tråden, kan jo like greit skrive opp slik jeg har det på min 240 med 16Vturbo som faktisk tok sin første test tur i dag uten noe problemer:)
b23016V turbo- autronic sm2 med autotune, simens deka 750cc og 2 bosch 139 moduler med msd dubbel tower coil pack, trigger skive med 2 punkter 180 grader, på remhjul dreid inn bak et alu remhjul, med trigger punkte 60grader før tdc, og en trigger på kamaksel med giver mellom kamdreva, den står 45grader føre tdc, og det har fungert veldig bra ingen feil mellinger eller feil tenning i dag,,,:)
www.diyautotunes.com er veldi bilig angående megasquirt deler, eg har bestilt så neste uke blir det vell å sette dette sammen å få testet det
Ingen som har noen erfaring med DTA datasprut? brukervenlighet og funksjon.
De nye er visst ok... P8Pro og E48'en er MYE mer begrenset på brukermuligheter enn det ser ut som, jeg sleit med et sånt i månedsvis før produsenten sa at "Nei, men du kan da ikke sette den opp sånn"... og da var den satt opp etter bruksanvisningen. Så de gamle er bare å skygge unna..
S40/60/80/100Pro er helt ålreite sprut. om du ikke trenger alle mulige tilleggsfunksjoner er S40Pro et fint alternativ til mye annet :)
En kompis valgte DTA S80 til 2,0L 16V prosjektet sitt og er godt fornøyd. Det er brukervennlig og har god funksjon. Standard motor med unntak av KRX400, smidde lavkomp. stempler, H-råder og 1,7 - 2,2 BAR ladetrykk gir 150 + km/t på 201 M. Flying lead ledningsnett må anbefales i stedet for å koble seg inn på det originale.
Tuningsoftware er ivertfall ikke utav det verste jeg har sett.
Det går/har gått en rallycross bil her i strøket med S40 som har vært plaget av fjusking som har vist seg vanskelig å diagnosere. Om dette skyldes feil med sprutet eller noe helt annet blir derfor vanskelig å vite.
Batch og collective-fire på dysene kan kan knapt bli mye bedre enn ett LH da :p Ville ha satsa på S60 og oppover. S60 og oppover er også vanntette, noe ikke S40 er, så kanskje ikke S40 er helt for en rallycrossbil med mindre dt er lagt lit i å kapsle det godt inn.
Trenger ikke være vanntett for å sitte plassert i kupéen. :) DTA er litt kresen på jording, men utover det har jeg ikke merka noe tull med S40 sprutet. Jeg monterte et slikt på FT motoren til en kompis, og grovmappet det. Han kjører vel med det oppsettet enda tror jeg. Var plaget med litt fusking på denne, og det skyldtes at jeg ikke var så nøye med å justere inn Trottle enrichment for å gi mer bensin ved pådrag. Etter jeg fikk justert inn det sånn noenlunde, så fungerte den helt fint. S60'n min var svært kresen på Svinghjulssensor og slet med å synkronisere. Jeg tror det må ha vært startmotoren. om man trillet igang bilen, eller tauet den igang så startet den tvert. prøvde man å starte på nøkkel, så var den vrien. Helt til jeg skifta ut starter og skjerma den med aluminiumsfolie.
Batch fire kan tvert imot fungere veldig bra i mange tilfeller :) Bilprodusentene brukte det tross alt en del år på avgasskontrollerte motorer uten noen større problemer. Uansett så er det på tomgang/lavt turtall og respons fra lavt at man effektmessig merker størst forskjell fra batchfire til sekvensiell innsprøytning. Bilen jeg sikter til hadde ikke problemer på tomgang/lavt turtall, men periodisk fjusking på moderat turtall, som godt kan komme fra jordingsproblem eller at sprutet mister sync av en annen grunn.
Jeg liker å si at fordelen med sekvensiell innsprøytning kontra batch blir større jo høyere sugeeffekt per liter motorvolum, da det gjerne er en sammenheng der med f.eks kamtider som forvansker justering og driftsforholder til datasprut.
Jupp :) Mange ganger blir det også kranglete om man går etter MAP/MAF, spesielt MAP'en hvis man har litt ville kammer... fort at det blir mye støy på MAP sensor da. Da er jo Alpha-N, med MAP-baro correction et bedre alternativ :)
Eneste er jo litt med Alpha-N at det er mye mere jobb å definere hvor motoren har full load, ettersom full load kommer ved mye lavere spjeldåpning på lave turtall enn ved høye :/ Kjekt da med litt moderne/raskere sprut hvor man kan bruke en kjapp WBO2 til å nesten "automappe" hvilke TPS verdier som utgjør full load :) der har i alle fall DTA en veldig fin funksjon. MAP er jo veldig trivelig på det området da, da kan man sette en baro-verdi som vil stemme nesten uansett turtall :)
Og som du sier så har full sekvensiel mest hensigt på lavere turtall, bedre forstøving og mere moment gjennom lavere del av registeret er jo ikke oppskrytt på hverdagsbiler, samt litt lettere å få innafor utslipp, og det bruker mindre suppe.
I dag fins det heldigvis map sampling algoritmer som er soppas avansert og nøyaktig at terskelen før man ikke kan bruke map signalet er høyere enn på eldre sprut. Der man på eldre sprut måtte jevne ut signalet med tapt respons og dårligere oppløsning som konsekvens om man skulle bruke map signalet. Det er bla der suge litereffekten kommer inn i forhold til valg av sprut.
AlphaN kan være litt småfrustrerende om man er vant til å justere etter map sensor ja :p Man får litt rar form på bensintabellen.
Mulig du har sett den filmen jeg har lagt ut på forumet her med mapping av en 2,4EVO RCN motor? Grovmapping av bensin etter første oppstart tok ca 2 timer, dagen før første løp, med bakhjulene jekket opp, og bremsene for å belaste motoren. Det var med rein AlphaN modus, og var mulig takket være moderne kjekke hjelpemidler som BBL og autotune :)
Denne var også litt vrien å justere pga lang forsinkelse på bbl signalet. Hele 0,2 sekunder på 6000rpm og fullgass!
Vi-Pec V44... Enkelt å montere å funker bra å er "billig". Kjørt siden august 2011 å har pr. dags dato aldri hatt noen feil =)
Noen her som kan svare meg på om man kan kjøre begge analog output 1 og 2 som bredbåndssignal på Innovate LC-1 ?
Står jo orginalt programmert output 1 som ett simulert narrow band signal og output 2 som bredbåndssignal til AFR måleren. Er det mulig og programmere outputen så jeg kan kjøre samme bredbåndssignalet som måleren får, også inn på ECU'en? Har ikke serial port på datan så får ikke koblet til å prøvd (LM Programmer vil bare kjøre hvis serial porten er koblet til)
Ja, det går helt fint å omprogrammere utgangen. Jeg har gjort det på nesten alle LC1 jeg har montert. Om du ikke har com port på laptopen så må du ha ett com til usb adapter. Velg ett som er kjent for å være stabilt, og som gjerne er kjent for å fungere stabilt i lag med datasprut.
Ok takk for svar! Får bare han som skal mappe bilen til å programmere om utgangen, måtte bare vite om det var mulig i det hele tatt.
Da virker det som jeg kan koble denne utgangen fra LC-1 inn på lambda signal til ECU'en.
Hva typer slike adaptere er best til bruk med datasprut da? Pris og hvor får jeg kjøpt det?
http://www.diyautotune.com/catalog/u...tune-p-67.html
Jeg bruker det FDTI adaptret. Jeg har også prøvd ett adapter jeg kjøpte her i landet, som lagde store problemer for meg.
eg har fått problemer med min Ms2 v3.0 har dere kansje hatt samme?
legger inn på firmwire også starter programmet alt funker fett så nett som den slår seg av og på så drar eg inn og ut ledningen så starter den i gjen men finder ikke firmwire
har spurt DIYautotune men de mener eg skal sende den til bake
no fekk eg en ny feil meling får også melding om ND spark outputs ka er det ?
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/06/1469.jpg
Hvilken ledning drar du inn? Kan du prøve å forklare litt mer detaljert? Og som Modalen sier hvilken firmware er det snakk om?
Til det andre innlegget dit. Det er litt enklere å se hva som står der om du tar screenshot og ikke foto av skjermen. Jeg klarer ikke lese hva som står der.
Hva slags ekstra mods er det som er gjort på MSen din? Jeg ser noen ekstra ledninger der.
glemte helt at eg hadde mistet den tråden hehe ehm ja
det er i steden for db9 så har eg instalert DLP-TXRX USB ( mere info du kapper rx tx på korte så lodder du ledning på de, så lager du en pluss side i proto area med motstand)
firmwire er da 3.3alpha4
men no funker dette, men dere kan få se kordan det ser ut
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/06/1480.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/06/1481.jpg
ehm lite spørsmål om trigger hjul, eg har en gammel 240 å den er det trigger hjul på fordeleren kor mangen tenner er det og kor mangen er det ikke vet noen det
har fått tak i et vems datasprut å er på planleggingsstadiet på montering. men har spørsmål om noen har bilder eller forslag til montering av kam trigger på en b23. veivtrigger er ikke noe problem, men er som sakt usikker på hvordan kam giver kan monteres på best mulig måte, har sett at de monteres i bakkant av drevet på akslingen til fordeler,bensin og oljepumpe. men jeg skal kjøre med regreimdeksel, så før jeg kapper hull i det så tenkte jeg å forhøre meg om mulighetene for montering/plassering.
Hva med å montere triggeren (den hallgivern fra 960II feks) der fordeleren sitter ellers bak på toppen? Da blir du nok nødt til å kjøre fordeler løst, men du trenger igrunn bare to coiler som du kjører i Waste-fire :) sylinder 1-4 sammen i en coil og 2-3 i den andre ;)
Siden det er en B23 regner jeg med du har blokkmontert fordeler til motoren? Så hvorfor gjøre montering av kam giver mest mulig komplisert?
Det enkleste du gjør er å modde en fordeler, så slipper du maskinering av nye deler. Modding av en fordeler gjør du med enkle deler som de fleste har i garasjen.
Fordeleren kan faktisk være en stiftfordeler om det ikke fins bedre alternativ, men hallgiver, optisk giver eller VR/induktiv giver er det beste, alt ettersom hva sprutet takler.
Om fordeleren har sentrifugalregulering av tenning må den låses. I en stiftfordeler slipes 3 av 4 kammer bort. Har du mulighet for å aktivere pullup i sprutet så må du gjøre det, eventuelt så er alternativet å gjøre det via ei motstand. Modding av en fordeler med hallgiver, optisk giver eller VR giver er enklere og trenger ikke like stor presijon som en stiftfordeler. Der klipper/skjærer/sliper du vekk 3 av flappene/kammene. Husk å sjekk opp mot manualen hvor sprutet skal ha kam signal. Det er vanligvis en del slingringsmonn å gå på her. Såklart har jeg glemt å ta bilde av de fordelrne jeg har modd.
Dette var ment som ett generelt tips til motorer med fordeler man kan hente tenningsignal fra.
har planer om å kjøre waste spark på motoren, har en waste spark coil fra ford mondeo liggende, en sånn 2 i 1 coil. har blokkmontert fordeler ja, kjører med en stum fordeler å lh 2,4 på motoren nå. men skal bynne å prøve ut vems`n i sommer ferien tenkte jeg. jeg jobber med fresing,dreing å sveising så skal alltids få laget et feste hvis det blir nødvendig. det er hall givere jeg har kjøpt. tenkte først på å ta ut kam signalet ved å slipe om tappen til blokkmonterte bensinpumpa. men orker ikke å demontere hele motoren for å slipe om akslingen. skal vurdere fordeler ombyggingen. men må skaffe meg en ekstra fordeler for jeg skal bruke den jeg har no på en annen motor. takker for innspill å tips. er ny på datasprut fronten. finnes det foresten noen form for "kurs" for justering av sprut?
mvh krbarstad
Kurs er det vel heller dårlig med her i landet. Jeg har aldri hørt om det. Jeg er selvlært når det gjelder det praktiske, men selvsagt mye teoretisk hjelp fra internett :) Jeg har inntrykket av at de fleste er selvlært. Selvfølgelig, om du kjenner til en forhandler av sprutet i nærheten, eller har en kompis som kan sprutet, så kan du jo be om ei innføring.
Da har du jo nær den perfekte jobben for å lage slike mods til motoren :D
Håper det er en oppgradert EDIS coil du har og ikke en standard? Jeg er riktignok først og fremst en Ford mann, men EDIS er en av de tingene jeg liker mindre godt.
Om det er snakk om en standard Edis coil, så foretrekker jeg heller oppgradert tenning med fordeler før en Edis coil. Om du skal bruke Edis coilpakken så håper jeg du ivertfall spanderer på en Accel coil eller noe lignende. En ting jeg liker enda mindre enn en orginal Edis coilpakke er at enkelte på død og liv skal ettermontere hele Edis systemet på en motor som aldri har hatt det orginalt. Har motoren det systemet orginalt så er det greit nok som ett utgangspungt.
for å være ærlig så veit æ ikke så forferdelig mye om coilen annet en at den kommer fra en mondeo, regner med at det er en orginal coil. men går det ann å bruke denne for å fyre motoren med waste spark å så se at det fungerer for så å kjøpe en oppgradert coil, må man ha tennsteg på slike coiler? eller klarer motorstyringa å drive de direkte? er utrolig heldig me jobben ja :-) har hatt mange egne å andres bil prosjekter dær jobben min har vært en stor fordel:-)
Du får nok start med den coilpakken ja :) Men ved høyere effektuttak må du regne med gniste blir for dårlig.
Edis coilpakken har ikke innebygd sluttrinn, da det ligger i Edis modulen. Så sprutet ditt må ha innebygde sluttrinn, eller så må du koble opp sluttrinn.
Det er veldig viktig å ikke koble en coil som ikke har innebygd sluttrinn direkte til en logisk utgang fra sprutet! Jeg vet om flere som har ødelagt datasprut ved å gjøre den feilen, pga de har gjort leksa si for dårlig.
for de som trenger rele brett til MS2 Data sprut så har eg
B23 eller b230 blokk du har? For b23 har vel ikke monterings mulighet for lh-2.4 sensoren på svinghjulet?
Vems kan kjøres med wastespark, og med 60-2 på b230f/ft/fk med litt ombygging. Tps må byttes, og lufttemp måler må monteres i trykkrøret.
Om en har en f/ft/fk kan en og velge å bruke fordeleren som er originalt.
Har selv vems, men har ikke fått montert det ennå.
Noen som har tips for å gjøre motoren mer lettstarta?
Er snakk om en grom GSX-R600 motor.
Begynner å få det på stell, men det er aldri slik at man vet at motoren starter hver gang. Må prøve opptil 4 ganger innimellom, meget ugunstig når start/stopp er endel av løpet. Fremgangsmåter? Fuel og tenningsjustering?
Startprobelmer på ReVolve'en?
Hvordan er "varm-up" konfigurert? Rent tempertaurbasert eller temp/cycles, Priming, batch eller seq. fuel ved cranking, hvilken type cranking spark typet er det, hva er cranking threshold osv? Og som SWR sier. Dere bruker vel ikke originale cammer går jeg ut fra ettersom dere har den restriktoren... BTW angående restriktor ta å hør med SWR! Vet han har funnet ut noe litt smart der ;)