Tror ikke den suger..
Printable View
Tror ikke den suger..
Du sier noe der... Kanskje om slangen hadde gått ut nede på tanken. menmen..
fjerna tankpumpa i går og satt på en slange istedet.. Synes den går akkurat som før. Er det fare for at pumpa kan ryke uten tvangsmating? isåfall kjøper jeg heller ei ny tankpumpe.. Den som satt i var ny i juni i fjor.. men hadde ikke filter på den så den kila seg :P
Da kjøper jeg ei ny tankpumpe igjen. får håpe de har filter og.. Kan pumpene ryke fordi de går konstant?
Om pumpa suger luft eller urenheter så blir den raskt ødelagt. Når alt er rett kan man kjøre mange 100K kilometer uten å ødelegge ei bensinpumpe, så man kan ikke si at den tar skade av å gå. Jeg klarte en gang å få ulyd temmelig fort i ei ny 044 pumpe pga den sugde litt luft når tanknivået var under 20 liter. Orginalpumpa havarerte pga falskluft. Heldigvis fant jeg årsaken til dette ganske raskt etter havariet.
Bredbåndslambda er ett kjekt verktøy :) Du kan finne som koster ned ica 1300kr inkludert porto og moms.
eller om noen har brukt? Evt låne bort? Har en bosch lambdasonde fra 240 liggende, så trenger vel igrunn bare instrumentet? :P
Har ett problem med at strømmen til coilen helt plutselig kutter.. Og det er nesten alltid når jeg har tenkt til å gasse.
Har koblet coilen sammen med bensinpumpene.
Neste gang skal jeg legge opp ledninger og relè til coil og bensinpumper(hvert sitt relè såklart)
Det er vel omtrent like greit fremfor å begynne å sprette opp motornett o.l
Har også ett problem med at pluggene soter, kjører med såvidt slipa nål bra b230a, så den får ikke for mye. Kan være dårlig tenning?
Forgasseren er nok feiljustert slik at du kjører med for høy CO. Dette avsløres ved at motoren starter greit når den er kald uten å bruke chocke.
Den er treg å starte når den er varm.
Du er nødt til å kjøpe en nål som passer til forgasseren slik at CO kan justeres.
den er som du skriver ja : / Får bare skaffe det.
Nå har du meg egne øyne fått se hvordan alle disse som fjerner chocken har det.
De fjerner chocken og justerer CO så høyt at motoren likevel starter når den er kald. :(
Motoren soter ned og forbruket er helt sykt høyt.
Som tidligere nevnt må du forvente å ødelegge noen nåler før du treffer og får en velfungerende profil. Vil derfor anbefale at du vurderer å kjøpe minst 2 - 3 nåler og det nødvendige monterings/justerings verktøyet.
har ikke slipa nevneverdig. fortsatt org lengde, tykkere enn en FJ nål :P choken er urørt :P
Forbruket er uforståelig høyt ja.. men det synes jeg virker veldig rart når nåla er så godt som orginal :/
Når jeg får igjen på skatten skal du ikke se bort i fra at du får litt jobb med ei nål Batland :P
Alt må være riktig satt opp og justert riktig for at forbruket skal være normalt og bilen gå godt. Det tar endel tid å opparbeide kompetansen.
Det er helt opp til deg, men i tilfellet kan du vurdere å sende hele forgasseren.(og evt. innsugsmanifolden) Alt vil da bli sett over, modifisert til mine spec., montert på min B21AT motor, (ET stempler med 7,5:1 i komp., A-kam og Volvo Gr.A turbo), prøvekjørt og innjustert etter beste evne før den returneres.
I ventetiden kan du montere bleed ventil og dump ventil, slik at det bare blir å montere forgasseren og lade 1,2 - 1,5 BAR.
Hva tar du for en slik jobb,Batland?
Du har PM.
Send meg en PM om pris ;-)
Nesten så jeg burde fått rydda litt i tråden for at den kan være til hjelp for andre og? :P
lenge siden sist jeg har skrevet her, men det har da skjedd noe :P Kobla opp litt elektrisk og stilt tenninga rett..
Draget i bilen er blitt dårlig, tross at den får nok bensin. prøvd med nesten uslipt nål fra b230a og en rimelig mye slipa amazon nål..
Ryker også gråhvitt til tider, det lukter litt olje. den kan stå å gå i 5min etter en kjøretur før det på ett blunk begynner å ryke mye.
Jeg trur det er turboen.. hører den skriker litt nå og da også. Vil denne gå rett på mtp manifold, downpipe osv? http://ksr.as/product_info.php?cPath...roducts_id=188
og åssen vil den fungere på denne motoren?
link? Jeg finner veldig få turboer på ebay :/ og de jeg finner er uten wastegate som regel. spesiell søkemåte?
Batland snakka om at eksos skulle være a/r 63 om jeg ikke husker helt feil? har ikke satt meg så inn i turboer :P
EDIT: søkt litt mer nå og funnet en del.. men de oppgir for lite info :/ passer det meste rett på manifold?
går denne rett på manifold og JT? bra effekt?
http://viewitem.eim.ebay.no/AntiSurg...956359835/item
eller denne? skal passe på manifold ved sliping av den ''kladden'' står det noen steder på google.
cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=320892588979&ssPageNam e=ADME:X:AAQ:GB:1123
fikk mail med info om mål osv på bilde http://bildr.no/thumb/1242538.jpeg
Fikk pris på 2.026kr inkl frakt.
fått mer info:
Hi Thomas,
Here are some dimensions for this turbo.
Compressor Wheel
A/R: 0.5 || Ind: 50.5 mm || Exd: 76 mm || Trim: 55
Turbiner Wheel
A/R:0.63 || Ind: 65.5 mm || Exd: 55.9 mm || Trim: 73
Are these dimensions you need? You can also make the dimensions you need on the picture, then, we will arrange to take the measurements.
Do not hesitate to anything we can help.
Best regards,
Melody
MaxSpeedingRods-uk Store
Ser også Batland har vist et bildet av denne turboen i en annen tråd.. Vil den være ideell?
http://turboneticsinc.com/store/inde...product_id=530
Bedre og bruke i overkant av 4K 1 gang enn å bytte 2 ganger :P
Jeg velger å overse at dette er kinadritt og vil bare kommentere tallene.
Denne turboen kan ansess slik:
51/76 kompressorhjul.
66/56 turbinhjul
A/R 0,63 turbinhus.
På generelt grunnlag mener jeg at dette er passelig på en trimmet rødmotor hvor man ikke kjører alt for tung diffutveksling.
På en AT motor vil en turbo med slike tall gjøre jobben med å slipe forgassernålen enklere.
Hvis man er opptatt av bunndrag, respons og spool up da er Turbonetics T3TrimSuper60,F1-49, A/R0.63 det beste valget.
Hvis du ønsker en kvalitesturbo med egenskaper i nærheten av 51/65 så kan Turbonetics sin E46 vurderes.
Velg T04E 46 Trim kompressor, F1-54 turbinhjul og A/R 0,63 turbinhus her:
http://turboneticsinc.com/store/inde...product_id=572
Takker for bra svar! :)
Hva ville du valgt? mtp holdbarhet og effekt? er ikke sugen på å bytte turbo enda en gang :P
Frister med turbonetics t3. men vil kanskje bli billigere å bestille tilsvarende Garrett fra turbokongen i norge?
Kan kanskje nevne at veivhusventilasjonen ånder mye.. har lagt slangen til friluft under bilen, fordi lukta noe jævlig når jeg hadde den i motorrommet :P (kanskje bedre å sette den ved luftfilteret?
KAAAAN det være at det er blokka som lekker ut trykket og ikke turboen som er gåen? litt slitekant i sylinderene.. jeg har ikke tatt komptest :P
har video av røyken som kommer og går fra eksosen som vil bli lagt ut i løpet av kvelden.
http://www.youtube.com/watch?v=YaPRa...ature=youtu.be
Dere hører tankpumpa godt! biltema syndrom?
Det er lite motorveier rundtom her så jeg personlig hadde nok valgt Turbonetics T3Super60, F1-49, A/R0,63 til enhver motor hvor potensialet ikke overstiger 330 hk.
Hvis man bor på Østlandet / Sverige så kan man godt kjøpe større turbo da respons betyr mye mindre enn rundtom her.
Kvalitet koster så både Kimmit, KL, turbokongen og alle andre som selger skrot/brukt er billigere enn en flett ny og solid høykvalitesturbo, ja.
Du får minimum ta en komptest, men helst en sylinderlekkasjetest for å avsløre om noe er skadet.
Hvis det røyker mest på tomgang er det vanligvis selve turboen som ikke klarer å holde oljen inne.
trur jeg bytter ut turboen :) Tror du i så fall at den kina turboen vil vare? kan nevne at jeg ikke er en værtsing på å skru opp ladetrykk og hærje :P
EDIT: Bestilte nettop turbonetics T3 med dine specs batland.. Off, så jævlig å bruke penger!! :-/
Nei det tror jeg ikke.
Edit:
Bra for deg!
Hvis du behandler den korrekt så har du en velfungerende 300 + hk turbo i 10 - 15 år ( ikke bare på dette prosjektet, men også på kommende motorer og biler) og da har du fått mye turbo, kjøre- og eierglede for investeringen. :)
Flott :) da får jeg bare håpe at wg+ huset passer fra den orginale turboen.. men det vet sikkert du? :P
BTW! Tatt komp test (med og uten olje)
Uten olje:
Syl 1 5,5 kg
syl 2 5,5 kg
syl 3 5,5 kg
syl 4 5,5 kg
MED olje:
Syl 1 6 kg
Syl 2 6,5 kg
syl 3 6,5 kg
syl 4 6 kg
Synes ikke det virka så skrekkelig bra dette her.. Men jeg lar de som KAN det svare på den :P
Det originale WG huset passer, men hvis du måler utløpet så ser du at dette er latterlig lite.
Jeg vil på det sterkeste anbefale at du vurderer å oppgradere til ett av disse med 3" utløp.
http://shop.klracing.se/sv/artiklar/...t04e-stal.html
http://shop.klracing.se/sv/artiklar/...rostfritt.html
Samt investere i en slik:http://shop.klracing.se/sv/artiklar/...o-tratt-3.html
I forhold til kompresjonstesten så har jeg selv en B21 motor med ET stempler.
Toppen min er godt portet og forbrenningskamrene mye modifisert for å øke flødet og senke kompresjonsforholdet ytterligerer.
I tillegg har jeg montert en A-kam som er justert slik at innsugsventilen har 2,1 mm løft i ØD.
Komptest viser 7,1 BAR på alle sylindre.
Når du har lavere trykk og i tillegg øker 1 BAR (ca. 20%!) med olje, da avslører dette dessverre at noe er skadet.
Vil det wastegate huset dere gå overens med 3''JT uten å sveise om? er vel 2,5'' i starten av DP? :P
Ja, regnet med at det ikke hørtes helt bra ut det her :-/ Jeg vet om en som har en b21et motor i nærområdet, jeg kan forhøre meg med han og komp teste den.
det eller så får jeg bygge opp gamle B230F motoren jeg har liggende.. Null slitekant, men da blir det med nye stempler osv osv.. Passer M rådene over fra B21 blokka?
Nei det vil det ikke, men dette er såpass viktig at så sant det kan gjennomføres så bør det definitivt gjøres.
Jeg mener at det originale Volvo WG huset med 1,9" utløp er ett kjempeproblem. Volvo selv kunne selvsagt ikke bruke dette i GR.A racing og tok selv frem ett nytt 3" WG hus.
Sammenligne gjerne med utløpet på KRX400 turboen som har like stort turbinhjul som T3 turboen din:
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/05/86.jpg
Rådene passer ikke over.
Jeg tror jeg lar det ligge akkurat nå, men jeg ser poenget, vil jo få mye mindre effekt av at eksosen blir holdt igjen. vil få ny motor opp og å gå før mer oppgraderinger :)
Henta en B21 ET blokk med null slitekant.. problemet med denne er en del rust i sylinderene, men har brukt litt sandpapir og skal hone den opp :)
Ga 300kr for blokk med bunnpanne, veiv, råder og stempler. Da mener jeg det er verdt å koste på litt, framfor borring av den gamle blokka :)
Nye stempelringer blir kjøpt fortløpende :)
Har aldri byttet noe i en blokk før, men har overhalt Moped motorer med godt resultat :P
Noe som er Jævlig viktig og huske på? :P Alt blir skrudd inn med moment :)
Må legge til at det er godt jeg har deg spørre Batland :)
Desverre litt gravrust i sylinder nr 2.. Godt jeg ikke ga mer for den :P
Skal se meg rundt etter en B21motor..om jeg må borre opp olje tur og retur så gjør jo ikke det noe. veiv, råder og stempler blir tatt fra motoren som sitter i bilen dersom det ikke er slitt.
hvor lang tid pleier det å ta før turbonetics får sendt turboen og ankomst? betalte på lørdag
Jeg tenkte meg nok det.
Prøv å få tak i en motor som ikke har vært klødd på, men bare løftet ut og satt bort pga at noen har satt inn B23(0) i stedet.
Når man kjøper deler fra USA så går det som oftest imponerende raskt ut dørene og over fjorden. Så lander det i dette U-landet hvor det-er-typisk-norsk-å-være-god, og godnissene skal jobbe delene gjennom tollen i begrederlig tempo. DÉT kan ta tid det.
men det holder med en b21a blokk? alt passer vel inn i den ? :P
har ikke fått noe mail om forsendelse eller noe. men skjer nok snart:P
Blir sur om tollerne skal holde igjen jævelskapen i 2-3 uker :P
Godt! :)
Samme hvor jeg setter hvem stempel hen i den ''nye'' blokka når den blir skaffet?
Skal bytte alle tetninger, lager og pakninger.. og stramme til med riktig moment på alt.. Da bør det bli en god motor vel? :)
Hehe, jeg har ikke noen motor klar for den akkurat nå, så den kommer sikkert snart :P sånn det bruker å være :)
får sikkert momskrav som ikke ligner grisen :P
har vært å sett på motor i dag.. det er enten b19 eller b21.. ser ingen b21 eller b19 merker i blokka på den..
bilen den står i er en 1975-1978 volvo 245 tenkte å sjekke opp mot ramme nr åssen motor det skal være :P
Toppen på den heter 1000 160
Motoren går rundt selvom den har stått noen år. :) skal uansett ta av topp for å måle dim og se etter rust og slitasje.
det var b19.. var og så på en til i dag.. SELVFØLGELIG b19 det og -_- b19 er noe mer skjelden enn b21, så det er vel bare typisk meg at det er sånn helt til jeg får tak i en b21, da blomstrer det nok med folk som har b21 alikevel :P