Hvis man ønsker pålitelighet så er en oppgradering nødvendig.
Når man ikke lenger har problemer med at toppakningen ryker i tide og utide så trimmer man videre. Hvis man da ikke har full kontroll på tenningstidspunkt og AFR så ryker stemplene.
Printable View
Hvis man ønsker pålitelighet så er en oppgradering nødvendig.
Når man ikke lenger har problemer med at toppakningen ryker i tide og utide så trimmer man videre. Hvis man da ikke har full kontroll på tenningstidspunkt og AFR så ryker stemplene.
Riktig riktig.
Brebåndslabda er montert og tenningen får jeg nok kontroll på i løpet av vinteren med datatenningen ;)
skjerekantspakning koster neste 1900 kr på pedersen-racing så da blir det nok fattigmansløsningen med pianotråd :P
Med riktig AFR, riktig tenning og solid motorolje så holder nok motoren sammen.
Jepp, kvalitet koster. Kravet til presisjon er høyt dersom resultatet av o-ringing av blokk skal bli godt. Hvis du er litt unøyaktig blir blokken ødelagt.
De o-ringede blokkene som fungerer rundt her er maskinert i CNC.
Det nevnte o-ring verktøyet er 4 armet og justeres inn ved hjelp av føleblad for å få god nok nøyaktighet.
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/11/1045.jpg
Da har gutten hentet seg dekkmaskin i dag :) lit rep så er nok denne gulle god :)
Har begynt på coilover-prosjektet :D Kappet fjørbeinet 5,5 cm og montert saab 900 dempere. Måtte også dreie ned fjørbeinet 1,5 mm for å få på gjengerøret.
Gjenstår å sveise på en ring som gjengerøret i alu. har å ligge an på. og så må jeg finne på moe lurt på topplagringa da saab demperen er Ø16mm og volvodemperene er Ø18mm i toppen...
Tror dette kan bli ganske bra ;)
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/12/175.jpg
Mine saab dempere passet i den originale topplagringa, altså 16mm [emoji50]
Plukka du av spindelen fra beinet og satt det i dreibenken, eller? [emoji12]
Hmm. er det forskjell på volvodempere da? eller er det kanskje ikke saab dempere jeg har ? :P De passet ellers..
Nei. skar av det like under gjengerøret, satte det i dreiebenken å dreide og kortet det inn, og sveiste det på igjen :P skal slipe ned sveisen å tre i hylse utenpå igjen, som jeg sveiser fast. Da får gjengerøret en flens å stå på også. tror det kan bli greit ;)
Jaao høres bra ut det [emoji106]
Kanskje det er opel dempere du har, de tror jeg kanskje er ukike i toppen, men passer ellers [emoji4]
Jaa kan jo vere det. Sto att det var saab 900 NA dempere. De var akkurat 5.5 kortere en org. Men finnee nok en løsning på det. Er jo bare å dreie ei foring å tre på ;)
har sett folk bruke opeldempere å. Den grønne 242'n med M50b25 turbomotor i Sverige har det tror j...
jao Manne med den 242n brukte opel dempere, det brukte han på en 245 han hadde og, han måtte dreie foringer til topplagringene tror jeg :)
Heftig gubbe han egentlig, virker som de fleste tror den 242n er verdt en million i deler liksom og at alt er kjøpt og dyrt og bolton og bla bla, så kjører han med samme oppsett som oss på understell, og kappa fjører bak, heftig :D
Manne var det han het ja! Ja er rått det med hemsmidde billiggreier som funker ;)
Har dreid meg foringer i topplagringa nå. funker helt fint det. laga litt deler så jeg får montert coilovers bak også :)
aah, skal du bare lage en patent så du får skrudd gjengerøret i vangen, eller i bærearmen, også fjøra motsatt, eller skal du ha noe hightech greier med demper og alt?
ja blir å skru gjengerøret i bærearma. dreid ei skive som blir lagt oppå gjengerøret med en lang skrue gjennom hele røret som blir skrudd fast i bærearma hvis du skjønner :PSitat:
aah, skal du bare lage en patent så du får skrudd gjengerøret i vangen, eller i bærearmen, også fjøra motsatt, eller skal du ha noe hightech greier med demper og alt?
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/01/115.jpg
Har også fått sveist på uttak til WG på grenrøret. Har bare punktet det men må se litt hvordan det passer i motorrommet, men trur det blir greit.
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/01/119.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/01/120.jpg
ser braa ut det, har du noen planer om hvilke dempere du skal bruke bak og ell? :)
skulle hatt meg en turbo jeg og nå skjønner jeg, og bygd litt grenrør og div :P
Ja. Har noe bilstein b4 standard dempere som jeg skal bruke foreløpig.... men skulle nok hatt noe stivere etter hvert ;)
Aah om du skal ha den ganske lav burde man jo ha kortere dempere eller flytte demperfeste ihvertfall, truur jeg [emoji4]
Ja burde nok det. men får duge foreløpig ;) tenkte å prøve framdempere fra saab 99 dempere etter hvert som du tipsa meg om ;)
Må forresten også lage noe seriøs støtte av grenrøret hvis ikke tror jeg det ikke holder lenge :P Noen som har noen gode tips til løsninger?
Japp har fått mine dempere nåå så kan få lagt ut bilder av hvor mye kortere dem er osv [emoji106]
Det hadde vert knall ;) virker de stive?
Ikke så eekstremt stive, men en god del stivere enn org, aldri kjent på bilstein dempere så veit ikke hvordan de er i forhold tel dem men
Aha. blir nok bra det ;) blir morro å høre hvordan det funker ;)
Prata med Volvo i dag ang. godkjenning av motor. Dama jeg prata med hadde ikke så mye greie på det utover at jeg skulle sende inn en mail med kopi av vognkort og motorbetegnesle på motor som skal inn, for å få papirer på hvilke effekt denne bilen kan godkjennes med. (200hk uten ventilerte skiver og 220 med sa hu) Det er jo geit nok :)
Men problemet er jo at motoren min ikke er noe som har kommet komplett ut av en volvofabrikk. Å hva bør jeg da skrive i mailen??? Tenker kanskje å sette på original AT gasser, 240 intercooler og turboen fra b21et som jeg har liggende. Da bør det vel gå greit å få det godkjent, om jeg skriver at det er en b21et konvertert til forgasser fra originale volvo AT satsen? Men hadde jo vert morro å fått den godkjent med doble forgassere også. Men da Kreves kanskje et bremsepapir som viser at motoren yter under maks tillat hk? Mulig det går an å få ut noe dokumentasjon fra Gik turbo som solgte slik turbosats med doble dellorto en gang?
Hadde vert fint å kunne klaske et papir i panseret som det står godkjent med turbo på når biltilsynet står der :D
Edit: ser Gik turbo selger denne satsen enda: http://www.gikturbo.se/performance/k...foerg-cis.html
Hadde jeg vært deg hadde jeg prøvd å skaffe en A motor, og godkjenne med AT satsen. Evt Gik turbo sin turbo sats, dette kan bli vanskelig å få godkjent med ET-blokk som gasser motor. Men uansett hvordan dette kommer ut så er prosjektet tøft :)