okeii? spurte om dette i A->FK tråden og fikk bekreftet at det skulle kobles opp slik som dette :)
http://forum.vccn.no/showthread.php?t=2521&page=3
Printable View
okeii? spurte om dette i A->FK tråden og fikk bekreftet at det skulle kobles opp slik som dette :)
http://forum.vccn.no/showthread.php?t=2521&page=3
Bra guide, men som fagmann fikk jeg frysninger når jeg så koblingsmateriellet og krympestrømpene du bruker.
1: Kordeller som stikker ut er dødssynd. :rolleyes:
2: Skal du bruke krympestrømpe bør du egentlig bruke skjøtehylser uten isolasjon. Det gir en mye finere og sikrere skjøt. Ikke avisoler mer enn nødvenig.
3: Krympestrømpe uten lim er ikke noe særlig å bruke til å forsegle skjøter, men greit for å trekke kabelen inni.
4: Flatstiftkabelskoene du bruker har jeg sansen for, men da må det brukes riktig verktøy. Kabelen sitter utrolig dårlig om man bare klemmer den flat. Og ikke minst, den bakerste "ringen" på kabelskoen er der for å klemme rundt isolasjonen og ikke på selve kordellene.
Ikke ment som kritikk, men noen velmente råd siden jeg vet at du har lyst til å ha et kvalitetspreg over bilen din. :)
om den fra midten av dysemotstanden går mot hjernen og de 4 andre går til dysene så har du koblet rett. ;)
ja men på 240lh 2,4 er det forskjellige farger mot det er i 940 lh. 940 er det grå fra hjerne som er jord og grønn som er pluss som motstand sitter på. og 240lh nettet du har, er 90 modell. og der er grønn fra hjerne - og oransj pluss.
du ser det under koblingsskjemane som ligger under how to do. se på 1990 240 og pluss orange. også ser du på 1995 940. er 2 stk 1995 940 poster der, se på den andre den er mere lettere å lese.
på side 18 240 1990.
og side 14 940 1995. den 1995 som er nr 2.
forskjellige farge kombinasjoner
http://forum.vccn.no/showthread.php?t=14
edit: ser u på 1993 240 er det andre farger på pluss kabel igjen, men ser du på all 940 så er det grå fra hjerne og grønn konstant pluss fra til fra motstand
KOPIERTE FRA A-FK tråden her. og da ser det jo forsåvidt ut akkurat slik jeg har koblet bare mer og bedre bildeforklaring. skjønner ikke at det skal bli feil da? :confused:
eneste forskjellen der kontra mitt LH nett fra 1993 modellen det er plukket fra er at de røde kablene til dysene er orange. og det er påpekt at det er de grønne kablene og den sammenføyingen der fra 4-1 kabel er den som skal forlenges... :confused:
"Grønne FT/FK dysene har annen motstand enn gule F- dyser, derfor må man lodde inn formotstander i ledningsnettet. Formotstandene er en liten alu klomp med 4 hvite porselensrør og en 5-polig kontakt. Den skal loddes inn i ledningene til dysene. Man klipper opp plastiken rundt kablene og da finner man et skjøtestykke hvor 4 ledninger blir til 1.
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/03/125.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/03/126.jpg
Dersom man ikke har formotstandene kan de kjøpes på volvo (delenr: 3531339) eller her, som er mye billigere:
6,8 ohm 60-672-19 - Gjør samme nytten, trenger 4 stk. søk på delenummer hos https://www1.elfa.se/elfa~no_no/b2b/start.do
- Det skjøtepunktet klipper man opp og skjøter alle 5 lendingene med ca 1 meter. så skal de inn i motstanden. Den kabelen som går videre inn til hjernene MÅ !!! settes på det ledningen som går utenom porselensrørene og forgrener seg inn i de 4 motstandene inne i aluklopen, de 4 lendingene som kommer fra dysene kan settes valgfritt på de 4 resterende punktene i pluggen. Som sagt er det VIKTIG at den ene som kommer fra hjernen kobles på den som går igjennom motsandene. OBS: IKKE start og heller ikke prøv å starte motoren uten formotstandene dersom du skal ha de, styreenhetene tåler ikke feil motstand (ohm) og ødelegges med en gang, snakker av erfaring med bilen til en kompis
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/03/127.jpg"
kjenner jeg ble skikkelig matt og demotivert nå om det ikke er rett når det ser kliss likt ut det jeg har gjort som guiden i utgangspunktet skal ha meg til å gjøre..... crap... god natt :(
Sagt før, men korleis i helvete er det du brukar skøytehylser :p
Avisoler ca 5mm av ledningen, dytt inn i ene enden av skjøtehylsa (isolasjonen skal et stykke på innsiden av plastikken på hylsa) og så presser du den ene siden med en godkjent kabelskotang. Så gjør du det samme på andre siden med den andre ledningen. Husk at noen hylsetenger, gjerne de billige, så er det viktig at tanga blir brukt riktig vei på hylsa for at presset skal bli godt nok.
Røde hylser er til 0.5-1.5 kvadrat
Blå hylser er til 1.5-2.5 kvadrat
Gule hylser er til 4-6 kvadrat
Du har gjort riktig.
Jeg loddet heller alt jeg kunne lodde, synes det er mye penere, og virker mindre jalla. Flott uansett at du lager how-to'er :) Hjelper bra!
Jajajajajajajaj :D Bissniss! Bildet under eg pratar om!
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/02/1444.jpg
Hvorfor lodder du ikke isteden? Mye bedre holdbarhet ihvertfall og en loddbolt koster jo typ nesten det samme som du har brukt på alle kabelskoa og skjøtehylser osv osv :)
Vær no grei med gutten da. Dette er en How To, folk kan vel gjøre nett som det passer dem, enten de lodder eller bruker kabelsko, krympestrømpe eller teip. Alle gjør det forskjellig uansett. Tror ikke alle gidder å gjøre såpass nøye som kodja her uansett.
Ikke noe galt å bruke skjøtehylser heller, god holdbarhet sålenge man bruker riktig verktøy og krympestrømpe med lim over sånn at det ikke trekker til seg vann (det bør man absolutt gjøre med loddinger og). Men det bør jo gjøres riktig skal det bli bra :).
Men creds til Kodja for et godt forsøk, man kan jo ikke vite alt uten elektrobakgrunn :). Man lærer så lenge man lever.
Blir fint med uisolerte skjøtehylser og :). De er ikke så klumpete som de isolerte når man uansett skal ha krymp med lim over. Sparer mye tid på det og det er ikke så lett å gjøre feil eller få en dårlig forbindelse som med lodding sålenge man bruker riktig verktøy til jobben.
Elektrotape er forresten fy til sånt. Det blir aldri vanntett og du risikerer at loddinga blir sprø eller at du får krypstrømmer med tiden, for du tar jo sikkert motorvask i ny og ne? :) Eller at tapen detter av hvis du har brukt dårlig tape. Derfor man skal bruke krympestrømpe med lim, for limet smelter rundt kabelen og skjøten og forsegler alt.
Dette er en How To om dysemotstander, ikke en How To være elektriker. Selv om det er litt klipping og liming innenfor dette, er det opp til hver enkelt hvordan de gjør det, noen gjør det feilfritt, mens andre gjør ikke. Alltid noen som ikke gidder, og skal ut å kjøre fortest mulig. Det er sikkert nøye for deg som er en elektriker, men ikke så nøye for andre folk.. Kanskje!:)
Er det ikke nøye å unngå dårlig kontakt, irr, krypstrømmer og mulige problemer med tiden?
Vi HAR en how-to dysemotstander, om han da lager en how-to "fordypning" å koble dysemotstander, bør det være gjort korrekt, uansett om han pusher telefoner til småjenter, eller monterer stikkontakter for pensjonister. Skader ikke å gjøre litt research, slik at det blir korrekt, og slik at ANDRE som ønsker å følge en retningsveiledning som dette (kanskje fordi de har lite kunnskap om akkurat dette, og hvordan gjøre det KORREKT) slipper å få slike feilkilder.
My 2 cents.
madice: takk. den hjalp litt akkurat nå. skikkelig demotivert...
keeeeeeviiiiin: kommenter ang lodding :p
ps: gådd allmenne fag så dette blir gjort med utstyr jeg har og kunnskap jeg har lært selv. under prøving og feiling og lest av tips så langt. så skjønner godt folk med mer og bedre utstyr og kunnskap kan gjøre det veldig mye finere. men dette kommer forhåpentligivs til å fungere som det skal. og man ser jo ikke det jeg har koblet når det sitter montert på blokka. ikke at man ser forskjellen fra umodifiser lh nett nå heller annet enn kabelstrømpa jeg har gående ekstra til dysemotstandene.
hadde jeg visst det rundt krympestrømper med lim hadde det sikkert blitt brukt. men har ikke fått med meg så mye slikt på markeder der jeg får tak i ting.
menmen. kan godt fjerne how to om det ikke er godt nok. no problem. skal la andre ta seg av det som gjør det godt nok dokumentert og sørger for at det går å se for menigmann å skjønne hva som skal gjøres. den a->FK guiden har jeg kikka på i 1 år uten å skjønne bæra av hvordan dysemotstanden faktisk skal kobles opp før nå.
Er ikke at du har gjort det som er feil. Bare at en tang du kan bruke koster en 70lapp på biltema, fremfor å bruke leatherman'en din.
Og nei, det er ikke sikkert det vil fungere som det skal, i lenger tid.
Gå heller på clas ohlson enn biltema når du handler krympestrømper, der har jeg tilogmed sett strømper med lim.
Ingen som klager på arbeidet ditt såvidt jeg har skjønt, Kodja. Jeg syns du er flink som står på :). Kan godt hende dette kommer til å funke tilfredstillende en god stund fremover, men kan også hende det ikke vil gjøre det etter en motorvask eller etter å ha vært litt hardhendt med kablene. Kritikken som kommer er ment for at du skal vite om det til neste gang, og sånn at de som leser guiden også er klar over det.
Det er jo faen ikkje anna en klaging og kvalme frå deg, å du kritiserer TBO?!
So sjå no te helvette å få den feite ræve di opp av stolen å vis att du er so forbanna perfekt som du utgjer deg for å ve!
Går heilt fint an å bli kvalm av sånne jevla teoretikara som deg...
just my 2 cents.
Stå på Kodja, blir bra det her :)
holdt på å lese anngående loddinga Kodja, men ser du har bedd meg kommentere før jeg har vunnet det selv.. Lodding er så absoludt ingen god løsning. lodding under vibrasjon og tid vil sprekke og dette vil skape problemer. derfor er skøtehylser et bedre alternativ spør du meg. vi alle kjenner jo til 740 bensinmåler f.eks? hva er problemet ofte der? jo loddinga sprekker. `div relèer, jo lodding sprekker. maange kretskort, jo lodding sprekker. for en ufaglært soom ikke har over normal kunnskap om lodding, og for ikke å snakke om rette utstyret (da annet en en 35w bolt fra biltema) så er ikke lodding noe du bør starte med!
men kan si du kunne trengt et snabbkurs i bruk av skøtehylser da.. du skulle hørt va jeg sa til deg i tlf f.eks? hehe:)
kan hjelpe deg (merk: SOM FAGMANN!) med utbedring om du vill, så slipper du frem å tilbake fra andre brukere om hva som er rett, bedre å galt..
Det har egentlig hold med en person som har sagt det. Veit at 99% av alle her inne er elektrikkere :p men poenget er kommet fram mange ganger. Jeg hadde gjort det på samme måte selv, ikke noe selfølge at det skal limes osv. Syns Kodja skal ha for at han prøver så godt han kan.
Men når det er sagt så ser jeg jaggu mye rar sveising her inne og :p
Det eg sa var ikkje direkte stygt meint, men for at du kunne lære til neste gong (håpar eg) :) Hadde ei bok med diverse barnesitat og der var eit at "Du må lære av andre sine feil for du rekk ikkje å gjere alle sjøl." Du gjer jo alt sjøl og lærer på den måten mykje, men av og til kan det vere greitt å sjå korleis andre har gjort det for å unngå ein klassisk tabbe eller få triks til noko putl. Funne ut av om du har kobla feil med dysemotstanden?
Hah, blir å tenke seg om 2 ganger før jeg legger ut bilde av måsebæsj-sveisene mine fra nå av :p
Fin guide, holder nok til formålet skal du se ;)
Jasså, skal vi begynne med personangrep også ?
Ganske sikker på at kodja setter pris på å bli irettesatt, slik at han har muligheten til å få varige koblinger f.eks.
Jeg trenger ikke å bevise noenting jeg, har fagbrev og jobber som elektriker.
Apropos klaging og kvalme så skal vel ikke akkurat du være den som skriker høyest?
er du bil elektriker da???
litt forskjeller ute å går der....
joa jeg hørte det med å legge de med overlapp blant annet ;) men det var ikke lang nok kabel uten å lagt de oppover mot kontaktene på selve dysa til å gjøre det. burde kanskje plukka bort plasten rundt. og da brukt krympestrømper rundt akkurat de der med lim på. ta med deg noe slikt å kom over å koble om så vi får med lim på. ev drar vi å henter M90 til deg også...
den kabelskotanga jeg brukte VAR fra biltema, eller clas ohlson, husker ikke, men den fungerer... NOT... har 3 stk liggende og alle blir jo rammeskeiv uten å se på de engang. ønsker meg skikkelig kabelskotang til bursdan :) leatherman fungerer Alltid til alt man skal gjøre. (bra den er standard Goverment issue) og tro meg: jeg reiv ganske godt i kabelen for å kjenne om den kunne være laus på noe vis. så tror den skal stå relativt godt fast med den krafta jeg dro. eneste jeg føler jeg burde endret på er krympestrømper med lim og uten isolasjon på hylsa. og jada sikkert brukt ei greiere kabelskotang :) men kablene sitter som støpt heldigvis.
ang å lære av andre, noe jeg for all del gjør med all den lesingen og forhåndsspørsmålene jeg stiller rundt omkring...
gi meg EN tråd der dette er gjort skikkelig dokumentert og forklart der jeg BURDE sett 100% hvordan det skal gjøres og kunne fulgt selv for arbeidet... det tørr jeg påstå IKKE finnes her inne... og det er nettopp derfor jeg prøver mitt beste med mine forutsettninger og kunnskaper å lage litt how to til de andre som starter fra scratch som meg. har lest meg GRØNN på forumet her og lever omtrent innpå her, men så langt kan jeg ikke si at dette har vært gjort før på et vis som går å følge og lære av!
jeg dealer heller ikke mobiler til småjenter... for noe usaklig å komme med midt oppi alt... jeg jobber i et bedriftsmarked. som selger til småfeite skjeggete skallede gamle gubber og dertil også besserwisser forskere som i alle fall har for mye iQ til å vite hvordan en tlf skal slås av og på når den ikke fungerer. gaaaaah den der Måtte jeg få ut kjente jeg!!!
Dere Elektrikere kan godt lage en guide for hvilke deler og materialer dere anbefaler til koblingsutstyr og legge ut en plass, med utstyr som er å skaffe for menigmann og ikke via elektrogrossist, som vi da ikke har tilgang til. Da hadde jeg garantert vært å skaffet deler derrifra før jeg startet med dette :) men det har jo ikke kommet enda etter godt over flere år i forumdrift hos dere elektrikere heller, så da blir det litt vanskelig for en allmenfaggubbe å vite at det og det finnes å få tak i der og der og fungerer mye bedre i lengden.
ang om det er koblet riktig med dysemotstandene "agro-": vell..
Mr. Crepsley sier det er riktig utført.
logikken min sier også det er riktig. hvis den tykke kabelen er til hjernen og skal ha riktig motstand så går jo det via signalet der, strømmen er jo konstant som jeg skal kunne skjønne. man skal begrense og gi riktig dysemotstand inn til hjernen, altså da som jeg kan tenke meg til så skal jo dysemotstanden sitte slik på vei inn til\fra hjernen etter å ha styrt dysen og ikke fra strømsiden.
V90 kom med et koblingsskjema her som da tilsier det jeg har gjort er feil og skulle koble til motstander på strømsiden.
R.G. sier også det er feil.
A->FK guiden jeg har fulgt slik den har noe verdi ang dysemotstanden(not!) sier at jeg har koblet riktig etter bekreftelse på forhånd av ArneR på den tråden, når jeg la ut bilde med spørsmål om hvilke kabler jeg skal koble eller ikke og hvordan de skal kobles.
så håper noen kommer med riktig svar for her er det 50\50% om det er riktig. og skal man følge lærdommen og guiden så finnes det ikke noe annet koblingsstykke ved dysene på LH2.4 ledningsnettet som ligner der 4 blir til 1 og den fra midten skal gå inn i dysemostanden og dele seg ut til 4 til dysene. blir bare mer å mer forvirret jeg.
Wrasko: ok, har de en tykkere og bedre? har ikke sett den jeg, burde nesten ha gjort det så ofte jeg er oppom og plukker med meg småtteri men... skal skaffe meg asap om de har jeg :)