bare 20-30 000? det kan no ikkje vere rett...
Printable View
Jeg kom frem til rundt 50.000,- i avgift :P
Jeg la til litt marginer og mer enn 70-80 000 blir det iallfall ikke.
Har snakka med en i tollvesenet som jobber med alternativ beregning, og han mente kalkulatoren ga et ganske bra bilde av hva du lander på. Men det er selvsagt avhengig av at du får inn riktig nybilpris og at du har en viss peiling på hva bruktprisen kan bli beregna som. Spesielle biler som f.eks R AWD står ikke i noen bruktbilprisliste og det er derfor folk i tollvesenet med erfaring fra dette som beregner disse prisene.
Hvis du vil ha litt marginer, legger du nybilprisen litt lavere enn du tror den er og bruktprisen litt i overkant.
EDIT: kan også legge til at bilene man kan spare på, er gjerne biler med høy motoreffekt og litt høy km.
Hvor finner dere "gjeldende bruktpris" og "historisk nypris"? Eller fant jeg en alternativ alternativ beregning nå?
Historisk nypris kan du få en pekepinn på her:
http://www.skatteetaten.no/no/Biblio...tepris-som-ny/
Bruktprislister må du høre med forhandlere om eller betale for å få innblikk i. Dette er antakelig forgjeves på slike biler, og det beste du kan gjøre er jo å sammenlikne med hva disse bilene ligger på i bilannonser og markedet ellers. Det er det tollvesenet gjør.
Hva gjør jeg galt nå da, jeg kommer fremdeles ikke under 100k i avgifter... med tallene under får jeg ca 139k, inkl vrakpantavgiften. Bruker denne kalkulatoren.
V70R AWD med automat kostet i følge den skatteetaten.no-siden 806.000,- i 1997 (eneste år dette er oppgitt for R). Legger på moderate 14.000,- for nyere modell for å få fint og rundt tall -- kan godt hende dette er alt for lite.
Egenvekt: 1658
Motoreffekt: 265hk
Slagvolum: 2435
Førstegangsregistrering: 01.10.1999
Gjeldende bruktpris: 200.000,- *
Historisk nypris: 820.000,-
Faktisk kjørte km: 250.000
Gjennomsnittelig kjørte km: 180.000 *
* = Blir litt "tenk på et tall" ...
Hm. Jeg tror jeg gjorde en liten feil i sta, for jeg havner på rundt 90 000 nå. Sikker på at du har kryssa av for 265hk og ikke 265 kW?
Det en kan gjøre når en har sendt inn søknad om alternativ beregning på en bil som ikke fins i noen bruktprisliste, er å legge inn en haug med tulleannonser på finn.no og autodb der du skriver altfor lave priser på tilsvarende biler... :D
Du har ikke tilfeldigvis nyprisen, du som har og har hatt slike biler i husstanden?
Vekten stjal jeg forresten fra konebilen din + mekonomen.no, så den håper jeg er representativ for 2000-modellene ;)
Burde vel hatt sin egen tråd dette... prøver HER!
Edit: ...så kan jo de høyere makter eventuelt flytte innlegg? :)
Begge mine bilar var kjøpt ny i Tyskland, men eg syns å minnast 740 pluss utstyr ny. Men det er jo ikkje så lenge sidan eg såg nyprisane for desse bilane på nettet, ligg dei ikkje på tollvesenet sine sider?
Eg er jo sjølvsagt interessert i mest mogleg toll på desse bilane ;)
Jo høyere nybilprisen er, jo lavere blir avgiften på alternativ:) Det du må påvirke er bruktprisen;)
En bekjent av meg skal selge bilen sin nå. Dette er en sjelden mulighet til å skaffe seg en uskrudd original 245 1977 245L 98% rustfri, gått 130.000km selges hbo 20.000kr
http://www.finn.no/finn/car/used/obj...nkode=25790261
http://i184.photobucket.com/albums/x...1356929928.jpg
Fin bil, men det ser ut som om speedometeret er bytta?
For lav pris i mine øyne. Håper den ikke havner hos en som rasser den
What's this shit?:
http://www.finn.no/finn/car/used/obj...nkode=24274948
Stått tilsalgs mange ganger den...i veldig høy prisklasse alle gangene...og ræva bilder :P
Samme eier også mener jeg alle gangene den har vært tilsalgs...
Grusom bil IMO.. Kanskje blitt bedre med litt mindre plast, og en del flottere felger:rolleyes:
..Hausser V9 Evolution?
joda men ser du nøye etter er det ikke en strøken bil. Skader på framleppa tydlig tegn etter rust eller sparkel i hjulbuen rett bak bakdøra. sikkert annet kosmetisk også og den basseren trekker ikke no særlig opp på helhetsinntrykket heller. kunne strekt meg til 100.000,- men det er også maks:)
Kunne strekt meg til 35000 ;)