Sommerfelgene har kommet på igjen og bilen har fått en liten shinings.. Ellers er det lite nytt.
Blir olje\filterskift rimelig snart. Og det vil bli tatt litt overflaterust i hjulbuer og på bakluke i løpet av sommeren en gang når det blir bedre vær.
Printable View
Sommerfelgene har kommet på igjen og bilen har fått en liten shinings.. Ellers er det lite nytt.
Blir olje\filterskift rimelig snart. Og det vil bli tatt litt overflaterust i hjulbuer og på bakluke i løpet av sommeren en gang når det blir bedre vær.
Bilen har fått en velfortjent vask igjen.
Prickbort
SurfexHD
Autofoam
Ht-Spyling
Jif bilsåpe-> bøttevask
Ht-spyling
Runde med støvsuging av interiør
Blir korrigering ved første anledning nå som jeg endelig har mottatt min Rupes Bigfoot 15 maskin :)
Gleder meg stort til å teste på panseret som ser seriøst oksidert ut og er fullt av spøkelser og skjolder :P
EDIT (bilder):
FØR:
http://i245.photobucket.com/albums/g...psvraugv7c.jpg
ETTER 10 min 1 steg test med halvgrov kombo grønn rupes pute, blå rupes polish:
http://i245.photobucket.com/albums/g...psnixghjwt.jpg
Blir såklart ikke perfekt når en bare kjører enstegs og bare ett pass, uansett en relativt klar forbedring mtp. hvor oksydert den lakken der var.
Pen bil R-M-I :)
Da ser det ut til at hjullager bak på passasjersiden har funnet ut at det skal synge sørgmodige sanger :) Nytt lager er på vei i posten til meg, så får man se om jeg får montert før jeg skal avgårde til Haugesund en tur...
Ellers har jeg store planer for nok en vask av bilen i kveld + muligens testkorrigering av panseret siden det er rimelig "greit" oksydert .Samt at det blir noe småfiks av rust jeg har sett i hjulbuene bak samt noe småplukk på bakluka :P Blir midlertidig fix akkurat nå for å i allefall bremse utviklingen før jeg får tatt det ordentlig etter hvert.
Er stort sett fornøyd med bilen fortsatt :) Skulle gjerne hatt meg en "original"-modifisert grill som jeg har sett en del kjører rundt med..den med det nye emblemet. Om noen har en liggende, så gi gjerne beskjed :)
Da fikk jeg omsider tatt litt rust :P ble ikke tatt ordentlig.. Ble grovpussing, på med "rustmelk", vente til det var tørt.. På med hammerslagslakk :P Ser i allefall betydelige mye bedre ut.. Om enn bare midlertidig..
Blir tatt ordentlig når jeg får tilgang på punktsandblåser og får kjøpt inn 2K lakk , syregrunning osv.
Og...Når jeg kom hjem fra tur (kjørte fortsatt med syngende spøkelser i bilen \ dårlig hjullager), låg det endelig pakke til meg i posten.
Hjullageret mitt hadde ankommet, så da ble det å brette opp ermene og sette i gang.
Igrunn en ganske enkel jobb bak på disse bilene, MYE mindre styr enn jeg hadde regnet med. (første gang jeg har tatt lager på disse bilene).
Eneste problemet var at det nye lageret kom med en mutter som var for stor for spindelen på bilen min.. Så da brukte jeg opp igjen den jeg hadde (gav den noen greie striper blå locktite) og skrudde til med momentnøkkel (120 nm) + 30grader etterpå.
Ingen mer klagesang fra bakhjulet i allefall. Og en "kjekk" jobb å utføre selv.
Da har jeg omsider fått skiftet alle led's i instrumentering, siden disse levde fullstendig sitt eget liv(de følte for å leke strober)..
Fått lys i multifunksjonsdisplayet også.. Og overhalt kupévifta så den skal være klar for vinteren :)
Er en drivknute som driver å beatbox'er av og til.. Så jeg får vel skifte når det blir tid til det.. Er også en del dødgang i rattet, så blir vel til at jeg tar endeledd og det som trengs av forstillingsdeler samtidig..
Fin bil.
Hører ikke mye fra deg ang. den drivknuten :)
Ser bilen din ofte mellom fjell å straume.. men ser aldri deg bak rattet :P hehe
Foreløpig er det en 'go' fra min side ;)
Ser ut som en fin bil dette, liker sorte 850 er :D
Som jeg har selv :D hehe:P
Og flere bilder er alltid stas^^
I dag fikk jeg US Blinkers i posten.. Meeeeen, jeg mangler selve pærene.. Må vel ha 12v 21/5 pærer? Så får se om jeg får meg en tur innom volvo i morgen :/
På tide med noen nye bilder av bilen no :)
Så sant så sant :) får se om jeg får fikset noen nye bilder i nær fremtid :)
I dag kom vinterfelgene på.. Us-blinkerene har fått nye pærer også.. Må si jeg er fornøyd med resultatet :)
I tillegg har jeg fått fikset kupéviften :) da gjenstår det bare å finne ut hvor det sniker seg inn vann i underkant av døren og bak i underkant av bagasjeluken på ene siden..
Blir oljeskift, filterskift og vask utvendig/innvendig når tiden tillater det også.
pem bil dette her :) skal følge med på denne!
Har den senere tiden fått inn litt klager i "klageboksen" fra kona om at det dugger ubrukelig mye i bilen om dagene... Jeg frykter jo SELVFØLGELIG at jeg da må ut på jakt etter ny varmeveksler/heater-core.. Men til min store glede og overraskelse viste det seg å være et tett kupè-filter som var årsaken til problemene.. Det KJIPE der er at hele filteret er VÅTT... Alle/begge dreneringsslangene er åpne og skyller ut vann som de skal... Så jeg aner ikke helt hvordan vann kommer seg ned ved filteret. Jeg er jo klar over at mange 850 kommer UTEN dette filteret, så jeg fjernet like greit hele driten så det i det minste er mulig å se hvor en kjører).
Ser også at dørtrekket på passasjersiden er en liten smule vått i underkant, så blir vel til at jeg må finne ut hvor det sniker seg vann ned dit også.
Ellers er planen en liten shine i forstillingen.. Nye endeledd, stabilisatorstag, ny drivknute på ene siden og MULIGENS et hjullager på andre. (synest jeg kjente litt slakk sist jeg hadde bilen oppe, men får sjekke en ekstra gang når det blir tid til det før jeg evt. kjøper inn saker og ting).
EDIT oppdatert med bilde:
LEKKERT filter:
http://i245.photobucket.com/albums/g...pssukykosr.jpg
Da fikk jeg sneket inn en liten vask her også..
Bilder denne gangen av US-blink og nyvasket bil.
Ble bare en kjapp runde med SurfexHD hele veien unttatt taket. Etterfulgt av BH AutoFoam. Deretter støvsuging innvendig og en skvett Sonax Felgrens på felgene.. Ble uansett betydelig bedre enn det var. Fikk til og med skvist inn en skånsom motorvask (Surfex HD, og LAVT trykk på HT).
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/01/7.jpg
http://i245.photobucket.com/albums/g...psknja2ohl.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/01/8.jpg
Da har man omsider en "ny" original R-fanger på vei :)
Kjenner jeg gleder meg litt til å få den på...
Ble stoppet i teknisk her om dagen også (dvs. var ikke jeg som kjørte bilen).. Med følgende feil påpekt: "orange lys forran ikke tillatt", "parkeringslys i ekstralys, ikke tillatt" og en liten lekkasje på eksosen...
Så da får jeg vel bytte over til original-blink, nappe ut pærene til parklys i ekstralysene og tette lekkasjen og hive bilen inn til etterkontroll.
Da har jeg fått slengt med under bilen og utbedret de småfeilene den tekniske kontrollen påpekte... Så da blir det inn og vise bilen i morgen..
R-fangeren har jeg mottatt.. Original\plast-fanger med volvo-stempel på innsiden.. trenger et strøk lakk, så skal det monteres.
Fått lakkert bremsekaliptere forran og bak, samt trommel bak :)
Blitt bestilt inn ytre og indre endeledd og stabilisatorstag, så det blir vel bytte når delene ankommer.
EDIT oppdatering med bilder:
http://i245.photobucket.com/albums/g...psjmerwyub.jpg
http://i245.photobucket.com/albums/g...psfn00ti99.jpg
Da har nye Meyle HD bærearmer, stabilisatorstag og endeledd ankommet.. Så da venter jeg bare på indre endeledd/styreledd og verktøy for demontering/montering av indre ledd, så setter jeg igang med å bytte forstilling :)
Fikk delene med DHL Express.. 1 dag fra USA til terminal i Bergen... Det må være rekord..
Nå er det vel bare til å vente på å få masse horrible gebyrer og idiotiske avgifter hos dette selskapet..
Ble montering av vindavvisere igjen i dag :) den gamle tape'en/limen takket for seg, så da ble ny "supersterk" dobbelsidig-tape påført :)
Skulle gjerne hatt vindavvisere bak også?
Pen bil du har. :) Får godt stell ser jeg!
Har oppdatert litt med bilder i tråden bakover her, siden jeg ser at jeg har vert i overkant slapp med å laste de opp etter hvert...
Skal prøøøve å skjerpe meg akkurat der, men jeg lover ingenting..
I dag fikk jeg byttet bærearmer på begge sider. Samt stabilisatorstag :)
Gjenstår bare indre og ytre endeledd en dag jeg får tid :)
Har kjørt med en rimelig heavy eksoslekkasje i bakkant av katalysatoren her en stund nå, så i går fikk jeg endelig demontert det gamle og fikk på et som var helt i allefall. Deilig med stille bil igjen :)
Ellers hev jeg på US-blinkerene mine igjen.
Skal prøve å få tatt meg tid til en liten vask i kveld muligens klarer jeg en kjapp 1-stegs polering også om jeg har litt flaks :)
Neste på programmet blir montering av r-fanger :)
Trenger et lite strøk lakk ser jeg.. Så jeg får vel gjerne fikse det først ved anledning, så jeg slipper å lakkere den PÅ bilen :)
Blir nok bra det. :)
Ser bra ut denna her
Da fikk jeg omsider byttet over til r-fangeren.. Tok motet til meg på kveldingen i går og satte igang. Lyset forsvant bemerkelsesverdig fort, så bildet er ikke det beste..
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/09/527.jpg
Har slitt med at vindusviskeren min nekter plent å ta helt øverst på førersiden.(som på en "del" andre 850'er). Og etter å ha drevet å bøyd armen innover for at den skal ta bedre, ble jeg lei og satte hele armen i skrustikken hjemme, fant frem dremel'en min og slipte bort en del ev metallet som "stopper" armens vandring ned mot ruten. Resultat, funker som en drøm.
For tiden irriterer jeg meg stort over at vann på en eller annen måte klarer å snike seg inn i luft-kanalen med kupe-viften der.. Utrolig provoserende når jeg ser det drypper ned når jeg svinger mot venstre.
Hvordan det kommer inn er for meg et stort mysterium.. Jeg har ikke AC, ikke takluke heller. Så de synderene der er utelukket. Vannet som kommer inn er enkelt og greit regnvann og kommer ikke fra kondensor, heater-core etc.
Ikke er kanalene under "dekselet" ved ruta tette heller. Men det er jo allitds en mulighet for at det er en dreneringsplugg et sted som er tett som jeg ikke vet om også...
Må uansett få orden på dette her før vinteren kommer.
Da har man omsider fått bilen på EU-kontroll..
- Parkbrems må justeres
- ett fjernlys må byttes
- ett skiltlys må byttes
- + ledning fra anlegg til batteri må stripses fast helt fremme med batteriet.
Dette blir fikset i løpet av kort tid, så blir det etterkontroll.
Omtrent alle P80 biler får smekk på håndbrekket på PKK :p
Mitt fikk vel smekk pga. at det er fullstendig utkoblet nå.. Justert heeeelt ut både på tromlene og fremme i midtkonsollet..
"Noen" som lånte bilen følte for å bare IKKE ta av håndbrekket før de kjørte på tur, så da ble det sånn frem til jeg får inspisert brekkskoene og evt. justert inn inn til de faktisk tar igjen.
Uansett ikke noe stort problem.
Såpass lite feil på PKK kan man helt greit leve med på en gammel sliter føler jeg :) Er igrunn utrolig fornøyd med bilen. Eneste er jo at de er ganske "tørste" :)
Men når jeg da ser på naboen borti gata med sin "nye" V70, som må ut med 15-20k i tide og utide føler jeg igrunn at jeg fint klarer å betale de kronene i bensin ekstra i løpet av ett år.
Var det du som kjøpte grillen fra gamlebilen min? :)
Jess. Stemmer det :)