Javisst. :) Satt opp som 5 syl. 2T motor.
Printable View
Javisst. :) Satt opp som 5 syl. 2T motor.
Litt enklare på for eksempel 960 med 6'ar. (Eksempel frå M1.8)
Loop 0-5 med ekstra hopp dersom kam-sensoren er ute av funksjon.
Normalt vert desse verdiane brukt.
code:0000025C .byte 1 ; 00000001 Syl. 1
code:0000025D .byte 2 ; 00000010 Syl. 5
code:0000025E .byte 4 ; 00000100 Syl. 3
code:0000025F .byte 8 ; 00001000 Syl. 6
code:00000260 .byte 0x10 ; 00010000 Syl. 2
code:00000261 .byte 0x20 ; 00100000 Syl. 4
Utan kam-signal så vert desse verdiane brukt. Ellers køyrer programmet som normalt.
code:00000262 .byte 9 ; 00001001 Syl. 1 og 6
code:00000263 .byte 0x12 ; 00010010 Syl. 5 og 2
code:00000264 .byte 0x24 ; 00100100 Syl. 3 og 4
code:00000265 .byte 9 ; 00001001 Syl. 1 og 6
code:00000266 .byte 0x12 ; 00010010 Syl. 5 og 2
code:00000267 .byte 0x24 ; 00100100 Syl. 3 og 4
Men 5 sylinder Coil On Plug, Motronic 4.4 og wasted spark vil vere utfordrande å få til.
Om ein skal ha noko slikt, så er det nok enklare med datasprut som er programmert for det.
jeg skjønner ikke hvorfor det skal være noe vanskligere. det er jo bare og få koden til og tenne på hver omdreining istedet for annenhver.
akkurat som den sekseren over her gjør, som du beskriver.
er vel en svenske som har laget ett kort som kjør att man kan skippe fordeleren på volvo 5er også, monteres i original ecu
Det er ingenting i software på Motronic 1.x og 4.x som trigger ei hending når stempelet er oppe på utblåsing.
Derfor er ein avhengig av at eit anna stempel som skal fyrast av er oppe samtidig. Dette skjer ikkje på 5-sylindra motor.
Det vil difor kreve ein heil del omskriving av programvaren for å få til noko slikt på 1.x og 4.x. Eg vil karakterisere det som vanskeleg.
Kanskje det er derfor 5-sylinder motorane ikkje hadde Coil On Plug i desse åra?
Enklare datasprut som er bygd for dette vil sjølvsagt ikkje ha noko problem med å fyre av på kvar omdreining.
nei den er ikke avhengig av ett annet stempel og fyre. den er kun avhengig av og kunne fyre på begge takter.
det er jo trigger hjulet på veiva den trigger på. kam-sensoren kan man jo bare kaste om man ikke skal kjøre "fullsekvensielt"
Jeg skjønner ikke hvorfor en sånn "omskrivning" skulle være noe problem. Er jo bare og bortse fra hvilken takt motoren er på, som også ville gitt mindre kode.
meeeen som sagt man mister muligheten for "fullsekvens"
Dersom du ser litt på programvara slik den er i dag, så vil du sjå at det er ikkje berre å sjå vekk i frå takt.
Hardwaremessig så er det ikkje noko problem, men eg ser ikkje vekk i frå at det vil vere enklare å skrive heilt ny programvare enn å modifisere eksisterande.
Programvara som er der i dag ER avhengig av å fyre to stempel parvis for wasted spark.
6-syl. Motronic 1.8 køyrer loop 0-5 og kan fyre av så mange pluggar du berre vil, ein gong per loop synkronisert mot neste gjeldande stempel.
Men den kan ikkje fyra av ein einaste plugg på andre tidspunkt.
Om ein kunne doble hastigheita på loopen, så ville ein vel teoretisk fyre av på kvart slag, men det ville gitt uante konsekvensar for resten av systemet.
CPU'en er heller ikkje rask nok til å køyre heile loopen dobbelt så ofte.
Einaste 5-syl. løysinga vil vere å legge inn fleire plugg-fyringar per loop, og synkronisere desse med stempel som er i utblåsingsfase.
Dette vil kreve omskriving, og eg kan ikkje seie anna enn "Lykke til".
jeg har 0 erfaring med og skrive programvare selv. men jeg ser bare ikke problemet.
det kan jo ikke være værre enn og fortelle cpu og tenne på hver trigger tann hver omdreining istedet for annenhver. dvs tenne wasted spark!
Og viss cpu ikke klare og beregne dette så har man mindre datakraft enn en kalkulator i de motronic boksene.
så dette hadde vært helt enkelt for en som kan programmering å fått til.
men om det er kompatibelt med det som ligger inne i boksen i dag får være en annen diskusjon.
Wasted spark på generelt grunnlag er enkelt. Klare eksemple er at man setter sammen sylindre hvor stemplene går indentisk på 4 syl og 6 syl motorer. Dette er ikke mulig på 5 syl. motorer. Svarte ikke du bekreftende på at du i praksis har kjørt 5 syl. med 60-2 cranktrigger, COP uten kamsensor med suksess?
Jeg kjører 5syl, 60-2 Coil on Plug, UTEN kam-sensor. men jeg sier jo fortsatt att jeg kjører wasted-spark!!
wasted spark har jo ikke noe å gjøre med att man har motsvarende sylindre og derav kan kjøre dual-coil. det er jo bare en bonus
og ettersom mine forklaringer ignoreres så legger jeg ved en link som forklarer dette for meg her:
http://www.gillcontrols.com/ignition...park-ignition/
Synes at der var ett dårlig eksempel fordi det bare viser forskjellen på 2-takts tenningsanlegg på venstre siden og ett 4-takts tenningsanlegg på høyre siden. Kanskje det bare er forskjellig bruk av ord? Som andre har sagt så går det å sette motoren opp som en 10 syl. motor i ws, men da går den i praksis som en 5 syl 2-takts motor og ikke som en 5 syl. ws. da ws er noe man bruker når man har få utganger fra sprutet. Eks. 3 tenningsutganger for å kjøre ws på en 6 syl motor. Hvis man må bruke èn tenningsutgang pr. sylinder for så å kjøre 2 takts tenning, da kan det ikke kalles ws.
Det er vel grunn til å tru av vi diskuterer forskjellige ting her.
Eg har ikkje skrudd opp ein kalkulator sidan eg var ganske liten, så reknekrafta i ein slik i forhold til Motronic kan eg ikkje uttale meg om.
Men Motronic har mykje som skal gjerast på kort tid. Datasprut vert litt puslete i forhold.
Dersom Motronic hadde rekna ut avfyringssekvens for kvar sylinder kvar omdreining, og berre latt vere å fyre av annakvar gong, så er eg einig i at det ville vere enkelt å forandre.
Hadde det vore slik, så ville ikkje antall sylinderar ha noko å seie.
Om eg skulle lage min eigen tenningskontroller, så kan eg tenke meg at wasted spark faktisk vil vere enklare å programmere, uavhengig av antall sylinderar.
60-2 triggerhjul skal ikkje vere noko problem, men coilane må vere raske nok til å tåle lading og avfyring dobbelt så ofte.
(Eg brukar då "wasted spark" uttrykket som beskrivelse på unødvendig avfyring i utblåsingsyklus, og ikkje som parallellkobling av parvise sylinderar)
Du gjør som du vil, men ser du ikke at dette er upresist og forvirrende?
For å tydeliggjøre:
Vi begynner med en rødmotor som jeg mener skal gå med blokkmontert fordeler og en seriøs coil, men men. Så vil en ung herremann trimme med datasprut og av egne grunner fjerne fordeleren. Han har da 3 valg.
1. Hvis han kjører ett datasprut som bare har 2 stk. utganger til tenningsmoduler så MÅ han kjøre wasted spark fordi han har dobbelt så mange sylindre som tenningsutganger. Dette kan gjøres korrekt med å bruke 36-1 eller 60-2 triggerhjul og to stk. dobble wasted spark coiler.
2. Plan B er å montere 4 stk enkle coiler som så kobles sammen to og to og deretter til hver sin tenningsutgang på datasprutet. På grunn av at coilene er koblet sammen i par til ett felles signal så er det ws og ikke 2-takt.
3. Hvis han velger seg ett datasprut som har 4 stk. utganger til tenningsmoduler så kan han fremdeles gjøre som nevnt over og kjøre ws og ha to utganger til overs, men hvis han gjør dette korrekt så monterer han kamsensor og kjører coilene sekvensielt. Hvis han velger å kjøre uten kamsensor og bruker 4 stk. tenningsutganger til 4 stk. enkle coiler som tenner 4 stk. sylindre hver eneste omdreining så er det 2-takt og ikke wastedspark.
Som alle de objektive vil innse så er dette en unødvendig dårlig løsning på en 4 takts motor og alt kun fordi man ikke gidder å gjøre det riktig å montere kamsensor.
Med 5 syl. uten kamsensor så må man altså fortelle datasprutet at man kjører 10 syl. motor med 5 dobble ws coiler for så å kjøre en 5 syl. 4-takts motor som en 5 syl. 2-takts motor med overstressede 4-takts single coiler.
vet ikke om du leste linken. men er nok en misforståelse av begrepet ja.
Wasted spark: A wasted spark system produces a spark for the compression and exhaust stroke of each cylinder in a four-stroke engine. The reason this system is called wasted spark is that only the spark on the compression cycle is useful, the spark on the exhaust stroke is wasted as there is no combustible mixture in the cylinder.
Depending on the engine configuration it may be possible to use one dual-output ignition coil to operate two cylinders in wasted spark mode. A benefit of wasted spark systems is that the timing disk is attached to the crankshaft, which is generally more accessible.
Autronic sm3 kjører 5er med bare 4 tennings utganger. åssen får de til det?
"2 takt" modus... fyrer to ganger pr sylinder men med halve mengden drivstoff hver gang :) Slår ikke Stein-alder LH 2.4 som fyrer alle 4 dysene samtidig fire ganger pr. syklus... ikke uten grunn at turbomotor med LH 2.4 er avhenging av lav-ohm dyser, når cc'n går opp, og man får veldig lav duty på lav last... LH'n med sin "batchfire" bruker nemmelig uhorvelig mye av totalt tilgjengelig dysetid på høyere turtall til å overkomme dødtid på dysene... samt dysene "klikker" unødig mye som gir høyere slitasje... derfor er det også en jævlig dårlig ide å bruke disse populære 968 dysene på biler med LH... høyohm som er beregnet for fullseq. med kun en lengre sprut pr. syklus... pluss de har V-spray i tillegg...
Jeg er en 5 syl. hater og har ikke sløst bort tid og krefter på dette dillet. Har derfor ingen kompetanse, men på generelt grunnlag vil jeg tippe at de:
1. Kjører med kamsensor.
2. Bruker mulitplexer eller hva de nå heter.
eller
3. Kobler to coiler sammen til èn tenningsutgang og gir en sylinder gnist på ett tidspunkt ulikt alle andre i historien.
Det finnes uansett enklere og mye bedre måter å gjøre dette på.
DTA kaller dette 2 takt ja, men en gang pr. omdreining er helt vanlig på 4 takts motorer og det er en meget god løsning som jeg tør anbefale at folk flest vurderer å bruke. Gir alltid godt, stabilt pg pålitelig resultat på 1. forsøk. :)
Hmm! Hvor sikker er du på dette? Det er riktig at noen motorer trenger 2 innsprøytninger pr. omdreining og derfor totalt 4 stk. pr. syklus, men en rødmotor med mulitpoint EFI er ikke blandt dem. Det er derfor ingen grunn til at noen skulle velge denne løsningen. Har du selv sjekket det?
LH 2.4'n som var orignalt på 740'n min hadde alle 4 dysene på 1 utgang.... En felles Grønn ledning fra støy-reléet (som også foret bla.a tomgangsventil, og andre induktive forbrukere) som forgrenet seg til alle fire dysene som common +12v, og en grå leder som forgrenet seg til alle dysene, som funket som brutt jord via EN utgang på LH 2.4 boksen... disse fyrte 2 ganger pr omdreining av motoren (som jeg har målt med scoop i alle fall) aka 4 ganger per syklus :) Mulig det var multipoint EFI, i og med at det sitter en dyse pr. sylinder, men alle 4 var fyrt av i batch samtidig... VAR i alle fall for min del, nå er det jo sekv. på bensin og WS på tenning, og LH og EZK er makulert... Faktisk aldri vært så lite plaget med bilen som etter montering av ettermarkeds motorstyring :) Jeg ser igrunn ikke problemet med 5'ere i det heletatt, aldri hatt problemer med oppsett av de :) Men så bruker ikke jeg originale "deffekt-COP's" heller, og lager elnettet selv med skikkelige ledninger... BTW LH 3.1 er ikke noe bedre heller... har en 850 uttafor her med et LH system som har bukka under for kystklimaet... "170"hk maskinen som står i den er det forøvrig ingen feil med, annet enn at den er første generasjon Volvo-motor med originalt påskrytte HK fra fabrikk :)
Jeg er klar over at alle dysene er koblet sammen til en singel dysedriver. Enkelte KMS sprut har det samme og det fungerer helt glimrende. KMS selger en dysedriver boks som kan drive 12 dyser samtidig så det er ikke noe problem. Det jeg stiller meg undrende til er motivet for å åpne dysene 4 ganger pr. syklus. På 5000 o/min går jo dysene som om det er 20 000 o/min på motoren med sekvensielt sprut !! Det gir overhode ingen mening, men hvis du har målt dette i praksis med scoop og fått det bekreftet så er det bare å legge seg det på minnet. (men hvis du bløffer nå....)
Det er i tilfellet overhode ikke rart at folk sliter som makk når de forsøker å chippe dette dritet til suksess.
Hvis ikke du ser noen problemer med 5 syl. motorer og med styringen av dem i det hele tatt så har du enten ikke sett skikkelig etter eller så har tilfeldighetene gjort at du har vært heldig. Bare se på prosjektene til SirKim og TomX95 m.fl. Det er mer typiske eksempler. ;)
Så langt har jeg ikke sett at noen har løst TomX95 sitt 5`er problem.
Njål, målte du over hele turtallspekteret? Under oppstart og på lavt turtall kan enkelte motorer uten sekvensiell innsprøytning starte lettere og få bedre gange med mange innsprøytninger kontra en enkelt per syklus. Så på lavt turtall og oppstart er det en god strategi, mens på høyt turtall og belastning virker det rett og slett idiotisk å beholde samme stratigi. Om ett sprut har kapasitet nok så er det ikke noe problem å bytte mellom batchfire, semi og full sekvensiell innsprøytning mens motoren går rent fysisk sett, så lenge antall innsprøytninger matcher antall sylindre og ikke skaper kluss med fordelingen av drivstoff.
Den B230 motoren med LH2.4 nett jeg har hjulpet med å montere og mappe sprut på fungerer greit med en innsprøytning per syklus i batch. Frister ikke prøve 2 eller 4 innsprøytninger per syklus med 95 lb/hr dyser uten mulighet for å korrigere for dødtid/spenning og ulinjær leveringsmengde på en bra måte.
Kan jo tenkes at det ble vurdert som en avgassmessig fordel originalt med 4 innsprøytninger per syklus.
For interessen sin skyld skal jeg selv skope en lh2.4 230ft da jeg kommer hjem. på 5k rpm i benken.
Tror sannelig jeg fant igjen tråden der jeg leste om problematikk med 5 syl for noen år siden. Men det var sannelig med fordeler og bare veivtrigger det var problem og tydeligvis ikke wasted cop :D
Husket vist litt feil der ja. Men 5syl er fortsatt mye mer sært og spesielt enn 4 eller 6 syl, og er fortsatt en halv v10 selv om lyden av en halv v10 også kan være fin :D
http://www.msextra.com/forums/viewto...p=236056&hilit
Under samme søket fant jeg også en bremsing av en 20v 5 syl. Fiat.
http://www.msextra.com/forums/downlo...e.php?id=41667