siden det nærmer seg oppstart kan jeg jo forresten spørre... hva har folk av innkjøringsritualer? har lest mye forskjellige oppskrifter rundt på forumet, å kommet fram til følgende plan for egen motor...
- 1. oppstart: 1500-2500rpm i 20-30 minutter med billig mineralolje (biltema 10w-40, fordi det har visst ikke noe å si når den bare blir 30 minutter gammel), deretter olje/filterskift.
- 2. oppstart: ny runde med rent filter og mineralolje, ut på tur. cirka halvtime med vekselvis moderat pådrag og motorbremsing, for stempelringers skyld. litt trykk og turtall tillatt, men ingen langvarig/hard tukting. deretter olje/filterskift.
- 3. oppstart: alt ferskt, igjen! rent filter og castrol 5w-40, klar for bruk?
det virker som dette er en tålig universal og godkjent metode her inne som jeg er komfortabel med, men samtidig har jeg sett før at folk kan mene noe helt annet etter et par år :p regner med enkelte har noe innspill her, spesielt
Batland
:)
er forøvrig bare 2-3 timer unna oppstart, men legen har gitt meg en boks piller med rød trekant på siden jeg har hatt litt pustebesvær siden november, så jeg venter på å kunne gå trapper uten å brekke meg... :rolleyes: