Ok, da vet jeg det, takk for all nyttig info! :) Jeg skal spørre i kjølevannstråden neste gang :)
Jepp, det blir Volvo kjølevann ja :)
Printable View
Volvo selger også enliterskanner. :) Jeg kjøpte det, for da har jeg alltid en liggende ferdigblandet med 50/50 i bagasjerommet tilfelle jeg skulle trenge å fylle opp en dag.
Kult :) Den 1literskannen er ublandet? Blander 50/50 med vann så du får 2 liter ut av kannen? [emoji14] Eller er den kjøpt ferdigblandet?
Sent fra min HUAWEI GRA-L09 via Tapatalk
Alt er ublandet. :) Så du får 2 liter ferdig væske ut av en kanne ja, men jeg tømte bare 50% over på en tom flaske og blandet i 50% vann i den kanna, sånn at jeg får 1 liter ferdig til å helle rett på. Jeg har jo Cometfelg som reservehjul, og 1literskanna passer perfekt mellom eikene der! ;)
Konge :) Det har jeg gjort med 240'n også, hadde i bagasjerommet ferdigblandet jeg fylte på.
Har metallfelg på reservehjulet så for plass til kjølevannet der jeg og :)
Hvor er det enklest å tappe kjølevannet? Må ha hvertfall 2, 3 1liters kanne skal jeg bytte all kjølvannet.
Er det ikke tappekran på venstre side av radiator? :)
Ikke på alle. På min gamle radiator var det ikke tappekran. Da måtte vi tappe alt fra nedre slangen som går inn på radiator. På den nye radiatoren min, så har jeg tappekran på venstre side nederst :)
Det er muligens en tappekran bakerst på blokka, på pass.siden. Er hvertfall det på min 850.
Så en youtube video nå og der var tappeplugg på bunn av radiator på 850, igjennom et hull i dekselet under motor. Og så var der en tappeplugg i blokka nærme girkassa, eller akselen. Litt usikker sia jeg ikke har kikka oppi der selv.
Stemmer, var radiator fra 850 jeg monterte i s70'n.. Men var hull i bukplata på s70 også, for å nå den fra underside!
Sent fra min H60-L04 via Tapatalk
Nice, da får jeg kikke på min bil.
Er det viktig å flushe? Må man bruke middel da?
Og bør man bytte termostat og tempsensor som er i termostathuset? Det fungerer jo sånn som det er i dag, har kjørt lange turer og tempennåla har stått midt på hele tiden.
Du har uttak bak på blokka på passasjersiden ja. ;)
Jeg kjørte gjennom hele kjølesystemet med Surfex HD. Helt sykt mye drit som kom ut da!
Får kjøre bilen på bukk å ta en kikk, ikke så lett nedpå bakken [emoji14]
Hvor får du tak i surflex HD da?
Bilnerden selger surfex HD, men det er en såpe som er sterk nok til å ta med seg litt av huden din så bruk gjerne hansker og bland den ut :)
Fannt kun denne:
http://bilnerden.no/bilt-hamber-surf...ct_tabs_safety
Står ingen ting om radiator flush. 1 liter av den er vel nok? Sammen med vann? Hvor mye?
Jepp, bruker hansker.
Har ikke gjort dette før så spør om fremgangsmetode..
1. drener all frostveske fra radiator og blokk.
Ta ut termostaten? Og skru tilbake termostathuset?
2. spyl vann ned i ekspansjonstanken og la all kjøleveske renne ut til det blir klart vann.
3. skru inn igjen tappeventil på radiator og blokk
4. hell i radiatorrens, 1 liter surflex HD i radatorhuset. Monter tilbake termostaten og spyl vann i ekspansjonstanken til max.
5. kjør motoren i 10 min. følg med på temperaturen.
6. skru ut tappeventil på blokk og radiator og tapp ut all radiatorrens, skru tilbake begge tappeventiler.
7. hell i 50/50 med kjøleveske og vann.
Sånn jeg har forstått det, men hele den lista er et spørsmålstegn siden jeg er usikker.
Og en annen ting,.. stort sett alle videoene på internett bruker de destillert vann til å rense ut og til å ha i motoren sammen med kjøleveske, men så er det amerikanere. Og der borte har de ikke rent vann og så er det vel så varmt i de fleste stater at det er lettere for at motor koker, eller hva?
Så destillert vann er bare å drite i?
Destillert vann er absolutt det beste. Kalkmengden i vannet noen steder gjør det litt uegna som kjølevann, av den årsak at kalket både reduserer levetida til rustbeskyttelsen i glykolen, og legger seg som belegg på innsiden av slanger, rør, blokk og radiator, og hindrer konveksjonsprosessen. Med det sagt har jeg alltid kjørt på kranvann her hjemme, men jeg har veldig reint vann, og ikke hatt noen problemer med det. Er du ikke sikker ville jeg valgt å kjøpe destillert vann eller ferdigblanda.
Himmel og hav! 288 kr for 4 liter med Volvo kjøleveske er til å juble over, trodde det sku bli dyrere.
Og da har man ca 1,6 liter ferdigblanda kjølevekse å etterfylle med :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/06/259.jpg
Punkterte i brusdalen på vei til jobb, merket det før digerneset og skjønnte ikke helt hva det var før jeg ga gass og slippte på gassen og satte i fri i fart. Til slutt stoppet jeg i en større lomme hvor politiet en sjelden gang har kontroll. Sendte melding til sjefen om at jeg ble litt forsinket, og satte i gang med å skifte dekk, hadde heldigvis alt jeg trengte til jobben og det gikk kjappt.
Kom 10 min etter jobb så slett ikke ille.
Helt ødelagt det dekket jeg punkterte på, høyre side bake.
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/06/299.jpg
Var på tevo dekk og fikk bytta dekk, måtte skifte 2 dekk for at det skulle bli likt på samme aksel.
Venstre foran var skeivslitt, høyre foran også mens venstre bak er helt fint. Høyre bake punkterte og det var faktisk ikke så skeivslitt.
Så de 2 nye dekka ble fremme og 1 gammel men bra bake og det andre bake er litt skeivslitt.
Så nå er det bare å komme seg på 4-hjulskontroll asap.
Her er venstre foran.
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/06/300.jpg
Høyre foran.http://forum.vccn.no/img-dump/2016/06/301.jpg
Høyre bak.
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/06/302.jpg
Venstre bak.
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/06/303.jpg
Når vi stod der på tevo dekk var det veldig synlig hvordan hjulet høyre foran bikket på skrå. Som gjor at det var slitt dekk på utsiden av dekket.
Ikke synlig nå lenger. Men spissinga er nok fortsatt feil.
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/06/304.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/06/305.jpg
Er ikkje dessa bilane veldig følsomme på ulik rulleomkrets framme og bak?
Hmm, kva du miener no? [emoji14]
Lav profil?
Kjøpte 2 nye dekk lik de som satt på fra før, alle 4 var lik og det er de nye dekka også.
215/45/17
De er veldig følsomme på rulleomkrets, på disse bilene byttes ikke to og to dekk, man bytter alle fire. Grunnen er viskosekoblinga som ved temperatur i utgangspunktet låser mellomaksel til bakdiffen (ingen utveksling ellee sluring i viskosen) og om man da har rulleomkretsforskjell vil man få spenn i drivverket mellom foran og bak. I drivverket har man to svake punkter, det ene er viskosekoblinga, som er svindyr i ny utførelse, eller overføringshylsa i vinkelkassa, som koster rundt 2k på Volvo. Om den går, høres det ut som om du slipper en fastnøkkel ned i en blender. Nyere typer har en elektronisk clutch istedet for viskosen, som tillater noe forskjell i hastighet foran og bak.
Uansett, billigere og mindre arbeid å bytte alle fire dekk. Jeg kjørte med under 1% forskjell i rulleomkrets, og fikk lukt fra viskosen etter en kilometer.
Aha, okei. Skjønner, så det er fordi det er 4 hjulsdrift. Da må jeg få bytta de 2 siste, og tatt 4-hjuls kontroll.
1660 kr for hele veivhus ventilasjons- styret og oljefilter.
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/06/477.jpg
Next up, hvilken olje skal jeg kjøpe, for nå har jeg sett rundt omkring etter olje, og ikke funnet en eneste type som sier CCMC G5 som det står anbefalt i instruksjonsboken. Fann ingen oljer der jeg kikket som spesifiserte dette.
Jeg så på balndt annet Total Classic, Mobil1 og Castrol. Har ikke funnet Valvoline olje som Ålesund bil sa de brukte (de brukte valvoline og castrol)
10W40 er greit og jeg skal ha 5+1 liter da det går 5,5 - 5,7 liter olje, men del syntetisk eller full?
Først var jeg ganske sikker på ene Castrol-oljen som de hadde på bilxtra skulle funke, men etterhvert som man ser mer og mer så slår man seg helt usikker da ingen sa CCMC eller G5 og noen av de sa at de passer for Renault, Peugeot, BMW osv men sa ingen ting om Volvo [emoji14]
Noen som har brukt en type som de vet funker fjell? :)
Mange, meg inkludert, har brukt denne med hell.
http://applications.castrol.com/oils...387cef58a49142
Nei har'u sett, att jeg ikke prøvde å finne riktig olje via en av produsentenes hjemmeside, den tenkte jeg ikke på gitt.
Magnatec trodde jeg ikke var riktig, men bør vel velge en som er 10w40.
Takk for tipset! :)
Hvorfor bør du velge 10w40? Jeg brukte 5w30 helt uten problemer.
Eg har brukt den lenge og bilen går fortsatt :)
Jeg bruker 5w40 mobil3000 på s70n. Lite lyd, går pent, omtrent null forbruk.
Sent fra min H60-L04 via Tapatalk
holder det å bare bytte ut slanger å oljefella på for å få åpnet veivhusvent? har gjort det på min. jeg sjekket også slanger før montering at de var åpne ved å blåse igjennom, men synes fortsatt det ryker veldig om jeg drar opp peilepinnen, og om jeg tar "hansketesten" så blåser den seg opp. det skal vel være vakum der? jeg sjekka også kanalene på blokka, der slangene er koblet til. så jeg synes det er litt rart :(
Fiks dekkene før det er forsent ja! :)
Er skiftet viskose på Ren min. På kvitteringen fra Volvo som ligger i permen står det den nette sum av 38500,-!!!
Er det jeg har hørt, siden det er eldre motor så trenger den litt tykkere olje så den ikke bruker olje, men kan godt stemme det, at 5w40 holder. Da jeg spurte på Volvo sa de 10W40.
Hmm, på 5'er motor? Mulig det funker gull det ja.
Som mrstfu og øygard sier.. da vet jeg det. Snakka med en tidligere mekaniker og han sa 10W40 på eldre motorer. Bilen er 97 så nesten 20 år, akkurat hva modell motor er vet jeg ikke da den er bytta men den har ikke gått på langt like nær som bilen har gått.
Sånn jeg har forstått det, at ved å bytte slangene og boksen så skal det holde. Håper det er vakum på min.
Absolutt verdt arbeidet vil jeg tro ja, derfor jeg kjøpe allt, og ifa Volvo og ikke Pro parts sweden.
Jepp, får låne en annen bil på mandag så jeg kan sette fra meg V70'n til 4-hjulskontroll :) Fy fasan! for en pris :S fra en tidligere eier vil jeg tro? Ikke du som har punga ut? Det er jo sånn ca. prisen på en grei V70 bruktbil av samme generasjon.
Tjukkere olje er noe man går til om man opplever lekkasje.
Ikke jeg som har punga ut det nei. Tidligere eier som har byttet både viskosekobling og hylsa til fordelingskassa. Få på 4 nye like dekk, og en tur på 4-hjulskontroll, så er du godt på vei! :)
Du trenger ikke kjøre mer enn et par hundre meter med forskjellig rulleomkrets foran og bak før viskosekoblingen er glodvarm. :)
Hmm okei, så noe castrol 5w10 på tilbud på bilxtra.
OK, skjønner.
Nå har jeg ikke 4 like nye dekk men de er samme dimensjon, radius, profil og bredde både fremme og bak. Gamle dekk bak og nye foran.
Men nå har jeg henta V70'n fra 4-hjulskontroll. Var noe endra verdier før og etter men skjønner ikke stort av hva det betyr. [emoji14]
Det kan godt være forskjeller i rulleomkrets selv om to forskjelligen produsenter stempler de med like tall. Anbefaler deg å få alle fire dekk på samme trykk, og måle omkrets.
For å påpeke viktigheten av like dekk, så mener jeg å huske at rulleomkretsen ikke skal avvike med mer enn 12mm fra foran til bak. Det er MAKS, noe som tilsvarer marginale forskjeller.
Dekkprodusentenes feilmarginer er ganske store, de skal vel mest av alt holde seg innenfor akseptabel variasjon ifht speedometer.
Husk å gjøre rent i den ventilen på luftfilterslangen, rett før turbo, som veivhusventilasjonen går inn på når du monterer nye slangene. denne var helt potte tett hos meg fant jeg ut etterpå. Har gått i orden med vacum i systemet også nå ;-)
Sent from my iPhone using Tapatalk