Det kan sikkert diskuteres om slikt takstativ er videre pent. :p Men jeg synes nå det er ganske flott og stilig på sitt vis, og det er typisk for USA-versjoner av Volvo stasjonsvogn fra den tiden.
Printable View
Det kan sikkert diskuteres om slikt takstativ er videre pent. :p Men jeg synes nå det er ganske flott og stilig på sitt vis, og det er typisk for USA-versjoner av Volvo stasjonsvogn fra den tiden.
Gratulerer med ny bil på tunet da. Har du bare 240er nå?
240ane som står og lurer på tunet, får ta litt meir bileter i morgon, dagen i dag vart fullt køyr, kom akkurat heim frå Lillehammer etter å ha henta ny familiebil:
Vedlegg 3066
Se der ja :D var vel godt og få 245'n i hus? Står sikkert et sted i tråden, men hva ble det til? skulle den beholdes eller selges? :)
Mangler den 244Tic bilen din på bilde? :P
Syntes helt klart du bare skal legge ett lag med klarlakk over og beholde patinaen det er trossalt bilens historikk ;) med engang du lakker denne bilen igjen er den jo ikke like original lenger;) Kjempe kul bil som jeg gjerne skulle hatt selv ;)
Ser ut som interiørkode 5700 betyr svart skinn og plysj på dører:
Vedlegg 3071
lite tilleggsinfo anngående interiør kode :)
5700 koden er nok bare for 245.
4700 er koden for 244.
Hvordan er slik informasjon tilgjengelig?
Så det er ikke slikt som VCCN kan få anledning til å bruke fritt? :p
Då tek eg og legg ned litt innsats i denne bilen tenker eg.
Litt som må gjerast, bilen er på ingen måte einsom for seg sjølv, den har opptil fleire elektriske gremlins på besøk.
Eg har ikkje oljetrykksvakt, oljetrykksmålaren slår ut i fem bar heile tida, nødblinken fører til at tenninga slår seg på og bensinpumpa startar!, brytaren på bakrutetrådane lyser svakt når tenninga er på, sikkert ein del også.
Får berre starte i ein ende og gå over jordingar, evt så fins det noko isolasjon på ei ledning som er gåen, eller begge delar.
Ser at dynamo er ny, det er vindusviskarmotor også, det har vore gjort ein del for å shine denne litt opp. AC er konvertert til R134a, så då er det håp om at den skal blåse kaldt.
Er nokre delar eg må få tak i til denne, i første omgang plukke ut dashboardet og få bytta det, og forsovidt få tak i ein heil dashboardtopp å sette inn.
Så må det bestillast H4-lampar og leggast opp til sideblink. Fjørbeinstoppane må byttast før den eine støtdemparen kjem opp i panseret, og sannsynlegvis så er det smart å få på nokon bedre demparar enn det som står der i dag, blir litt for mykje kappa fjører føling på den no. Muligens må ein bytte senkesettet, skal vere IPD sitt, men det trur eg kan vere Lesjöfors, så då er papir enkelt.
Skal eg ta heilt av, så blir det Ferrita utan katalysator også :D
Det har vel vært noen gremlins på besøk som har kost seg med å smake på ledningene...
Fann ut av gremlinsen på nødblinken, ein eller annan nisse hadde satt på ein straumtjuv mellom 49 og 15, slik at straum blei levert tilbake via alt som er tilkobla kobling 15 i sikringsboks, og det er jo ein del. Kva formålet kan ha vore, må gudane vite....
Elles er finn annonsa gått ut, og bilen fekk nesten 6000 visningar, som må kallast skapeleg bra.
Og no over til eit av dei store vala, kva skjermblink skal denne bilen ha? Alt blir like feil og rett på same tid, her er det svarte lister og chrome i skjønn forening, kvite glas og oransje glas...
Blinklys bakerst på forskjermene rett foran dørene? Må den ha den når den er "gammelimportert"?
Klarer man ikke få den registrert som den "er" utenom bevaringsverdig da den er typegodkjent sånn i opphavslandet? :p
Vet en kompis av gamlingen fikk registrert sin XC70 US som den "er" med oransje parklys og sotede sideruter framme og den tviler jeg på er tatt inn på bevaringsverdig grunnlag
panservogn her på forumet, fekk godkjent sin 780 utan sideblink, sidan den hadde markeringslys i hjørneblinken.
Det er nok verdt å sjekke ut dette mot biltilsynet før ein startar med å ta hol i skjermen. Uansett så skal frontlyktene byttast til moderne E-merka H4/H1-lampar, i staden for dei sealed beam lyktene som står der i dag.
Roy Magne...du trenger ikke blinklys på skjermene for å få denne godkjent... dette er slik den er levert til det landet den ble levert. Jeg har aldri hatt sideblinklys på den brune 242'n min
Jeg fikk anmerkning om fikse sideblinkers på min.
Tips (så i en trd at du var på søken etter et emblem);
http://www.tradera.com/volvo-240-tur...1139_183940645
Man får høre så mye... Jeg har fortsatt 164n stående uregistrert, for jeg fikk ikke unna alt jeg skulle gjøre med den i fjor. Men jeg har snakket med trafikkstasjonen om det, og jeg sitter igjen med at det er mest realistisk å få den igjennom som "bevaringsverdig", fordi alternativet visst nok ville kreve noe utslippsdokumentasjon (tror jeg?) som kunne bli vanskelig å oppdrive. Så jeg får inntrykk av at reglene må bli gjenstand for litt varierende tolkning her og der.
Fordi den er 75? Høres rart ut, kan jo ikkje vere store krava i 75 den skulle oppfylle.
Du trenger ikke sideblinklys om den ikke er levert med det originalt. Det kom nye regler fra september i fjor, der står det at det som er godkjent i landet den er importert fra også er godkjent i Norge.
Mulig det i hovedsak gjelder EØS land da, min 242 fra Sverige ble godkjent uten sideblink ihvertfall.
Men ikke monter sideblink med mindre du får uttrykkelig beskjed om det.
Bilen vil heller aldri kunne godkjennes som bevaringsverdig så lenge den er senket, det var iallfall helt sikkert.
EØS-området er jo ikkje så stort, men eg har lest den forskrifta. Om eg tolkar den rett, så står jo det at ein kan få påregistrert ein bil i Norge så lenge den er godkjent i utlandet i den stand den er ved inntak, så det betyr jo at ein f.eks. kan ta inn ein 240 frå USA med ein monter V8 f.eks., om det er godkjent hos myndigheitene, og det fins jo det nokre av.
Den oppfyller ikkje krava som bevaringsverdig når det er uorginalt senkesett på den, men det treng ikkje å bety at den ikkje slepp igjennom for det :)
Planen er å ta med denne til Rudskogen no i helga. Først må det byttast minst ei fjørbeinslager, ein tannstangsmansjett og bytte interiøret. Er dårleg med tid for tida, no også, husmaling som pågår for fullt.
Min orange er også godkjent uten sideblink :)
Bertonen min er nå godkjent som bevaringsverdig selv om den ikke har original motor og girkasse.
SÅ alt er vel mulig..
Kanskje fordi det kan passere som tidstypisk ombygging? :p
kanskje han bare sjekka at det sto Volvo på motoren?
Og ikke visste at det skulle være V6 i den.
Ikke mange som veit hva slags bil det er, de ser at det er ein slags 200 men ikke meir...