Innså det med dyseplasseringa når jeg fant ut at den helst trives på fetere blandiger også ved del og lav last, dog skal sies at dysene over trakta ved full last ble mye jevnere enn det var med original plassering. Budskapet her er da at skal man virkelig bygge motor bør denne vær eutstyrt med to dyserekker, en helt nede ved ventil eller deromkring, og en rekke over traktene. den nedre rada tar hhv lavlast, tomgang og cruising og øvre rekke tar alt annet :)
Prøvde å montere dysene der de er nå for å se om den ville sammarbeide med dysene der oppe også ved lavlast, og hvordan dette ble ved full last osv, og det er også en veldig god måte for å finne ut egenskapene til ett brennkammer med, feks. merker man ikke mye forskjell vil det si at brennkammeret er bra og at sluttblandigen gjør at det brenner rent og konsist selv om noe av bensinen kommer inn på en mindre gunstig måte. Visste vel egentlig at dysene er plassert der de er originalt for at det sammsvarer bedre med lavere lufthastighet og dysetider. De har nok forsket litt på dette ingeniørene i sin tid også. Dog fikk jo en veldig sterk indikasjon på at brennkammeret i disse toppene er drastisk dårligere enn jeg hadde forutsett.
Elendig ER brennkammeret (dyseplasserings testen bekrefter jo det), å koste penger på å forandre det gjorde Volvo heller ikke, derfor det er uforandret. Volvo slet jo selv med å få bilene til å gå skikkelig når de gikk over til EFI... og hvertfall med tanke på å møte utslipp, den originale utformingen er rett og slett for glad i fete blandinger og treg brennhastighet... Har dessuten ALDRI vært borti en original rødblokk som går fint og pyntelig engang, selv under cruise med dønn strøken F motor rykker å napper det litt av og til som om motoren ikke helt liker seg... MULIGENS en totalt ustabil brennkarakteristikk som er litt forskjellig mellom hver syklus når man begynner å få litt hurtigere forbrenning rundt Lambda 1 står bak det, blir sånn når det ikke er noe nyttig turbulens i brennkammeret. Det gjør at blandingen ikke brenner like fort overalt, og det blir også store lokale forskjeller på AFR innad i kammeret. Min tanke er da at grunnen til at den fungerer bedre med fete blandinger er at når man kommer til ca. Lambda 0,9 i gjennomsnitt, så er forskjellen innad i AFR fra litt feit til greit feit og da brenner alt med ala samme hastighet, om enn tregere, men det blir ikke lokale forskjeller av betydning...
Dog skal fikses på min topp nå når jeg river den av for å borre nye hull til dysene, og når burn-rate blir så rask og konsis som den bør være bør motoren bli mindre hakkete i gangen også ved litt magrere blandinger. (sammenligner med originale motorer nå, da min atm er enda værre pga dårlig forstøving ved lavt fløde og duty...). Med det samme man legger ut kammeret litt slik at det ikke blir noe "overheng" på gropa i stempelet blir alt mye bedre bare der, da varmen får nå også de delene hurtigere :) Burnrate blir totalt sett ikke så veldig mye høyere, men den brenner i alle fall nogenlunde konsist, og hjelper derfor mot banking bla.a da det blir mer eforutsigbart :) Nå har jeg en F-bunndel, så gropene på mine stempler er ikke så breie, så trenger ikke legge ut så mye for å slippe overheng, men har jo noe annet jeg skal gjøre i tillegg da ;)