Eg meinar å ha sett at det går an å få tak i nytt til min bil, og det passar sikkert då i din bil og:)
Fant til 164 her http://www.websitefolder.net/VPAUTOP...23&iPageID=945
Det på bildet er jo feil sort, men dei har sikkert rette sorten og.
Printable View
Eg meinar å ha sett at det går an å få tak i nytt til min bil, og det passar sikkert då i din bil og:)
Fant til 164 her http://www.websitefolder.net/VPAUTOP...23&iPageID=945
Det på bildet er jo feil sort, men dei har sikkert rette sorten og.
Den siden får jeg merke meg. :)
Men nå har jeg sjekket på brosjyrebilder, og jeg tror jeg kan konkludere med at det er en annerledes patent på sikkerhetsbeltelåsen opp til 1974 - og at min skal ha typen som hører til 200-serien.
Helt korrekt, 140 har ett fäste som ser mer ut som en triangel med en liten läpp nertill.
Fint, da vet jeg vel godt nok hva jeg skal se etter når det gjelder sikkerhetsbeltene. :)
Men jeg vil også lufte spørsmål om andre interiørdeler.
Hvilke likheter og forskjeller er det på dashbord/instrumenter og ratt på 100-serien 74 og 200-serien 75 - og hva er det jeg har her?
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/10/889.jpg
Samme som 100-serien ellers?
Som vi ser - sprekker i rattet:
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/10/890.jpg
Sprekker oppå dashbordet (ganske vanlig på gamle biler):
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/10/891.jpg
Hvor mye må byttes ut her? Hvor stor er "selve delen" som dekker oversiden...?
74-modell har vel sånt som denne og 200-serien?
Interiøret er det samme som på 140 73 og 74-modell:) Instrumenthuset, er vel nesten det einaste på dashbordet som er (nesten) likt. Og so innstillingane til varmeapparatet, brytarane i midten dar og detta er vel og ganske likt trur eg:)
Edit: Bilde av interiøret i 144 74-modellen som pappa hadde før. Det meste ser vel likt ut?
http://i1226.photobucket.com/albums/...g/CIMG4409.jpg
Det er ikkje mykje som er likt på det i 200-serien bortsett frå instrumenthuset. Brytarane i midten og det som er under dei er nesten likt og, men ikkje heilt.
Alla Volvo 100- och 200-serie 73-75 har samma ratt (däremot så är det en annan lutning på ratten i 100-serien än i 200-serien, även 1975).
Instrumentbrädan är helt annorlunda i 100-serien motför 200-serien, även 1975.
Själva instrumenttavlorna är lika mellan 1973-80 100/200, men sargen skiljer på instrumentet beroende på om det suttit i en 100- eller 200-bil.
Din 75a har samma instrumentpanel som 1973-74 års 100-serie alltså, medans 1975-80 200-serie har en annan.
Det är även en annan mittkonsol mellan brädorna, däremot så är strömbrytarna i konsolen och värmereglagen samma, strömbrytarna är lika mellan 1973-80 på 100 och 200 (1981 kommer den rundare modellen med symboler i stället för knappar), värmereglagen kommer 1973 och hänger med fram till de allra sista 240-bilarna 1993.
Inte ens cigarrettändaren är samma mellan bilarna...
Altså som jeg har antatt - jeg får finne ratt og dashbord til 73-74.
Og hva så med selve instrumentene? Samme fra 73 til 80. Må hele enheten byttes i ett, eller går det greit å dele opp? Min har jo turteller, og det har ikke alle delebiler, så den kan det være interessant å beholde. Men jeg må nok bytte speedometeret, for telleverket har stoppet og dessuten kan det være greit om det viser km og ikke miles. Jeg mistenker også at bensinmåleren ikke virker, men det problemet trenger sikkert ikke ligge i selve måleren.
Ratten är även densamma i 1975 års 200-bilar. Däremot måste brädan vara från en 100-serie. Eller visst kan du byta till en komplett 200-bräda om du tar allting men det kommer ju inte att se original ut.
Synd du inte nämnde det tidigare, jag hade en original "Volvo GT" ratt till dessa bilar, lite mindre och i skinnimitation, men den är såld nu.
Du kan ta bort varvräknaren från ditt nuvarande instrument och sätta in i ett nytt, se dock upp med att det är rätt fabrikat på instrumentet, det finns VDO och Yazaki, och jag har för mig att 164 bara kom med VDO, och din varvräknare kommer bara passa i ett instrument av samma fabrikat.
Det er ikkje nåke problem å flytta turtellaren over på det andre:) Turtellaren til 4 syl. motorar og 6 syl. motorar er ikkje like, so du må bruka den sjølv om det er turtellar på det instrumenthuset du kjøper, viss det er frå ein 140 eller 240. I so fall kan du senda den turtellaren til 4ar til meg:p
Jeg vil/må gå inn for at det skal være tilnærmet originalt, så jeg må få tak i det meste fra 73-74. Rattet kan det kanskje (under tvil) være akseptabelt å ha en annen type av, forutsatt at det kan regnes for tidstypisk endring/utstyr. Bilen er ikke registrert i Norge ennå, og det ser ut til å være en forutsetning at den må være i hva vi får kalle original eller tidstypisk stand. Jeg har da heller ikke noe ønske om å ha det betydelig annerledes.
http://classicroad.com/wp-content/up...ring-wheel.jpg
En sån där ratt var det jag pratade om att jag hade, du skulle fått tag i en sådan egentligen. :)
Det hadde vel ikke vært så galt. :) For det er også tidstypisk, selv om det ikke er standard.
Fast med tanke på att det är ett originaltillbehör så är det ju egentligen just vad det är...
Jeg tolker vanligvis "original" i betydningen "standard", men jeg innser at det i blant kan være unødvendig strengt. :)
Så, hvis man får tak i et slikt ratt, hva bør det vanligvis koste? Og et helt vanlig ratt? Jeg har aldri satt meg inn i prisnivået på ratt. :p
Fick runt 800 svenska för min....vet inte om det är ett representativt pris eller ej.
Det høres i så fall ikke avskrekkende ut.
Noen ellers som kan antyde hva jeg bør betale for et vanlig ratt og det jeg trenger av dashbord/instrumenter?
Enda en ting i interiøret - hattehylla ser heller ikke bra ut. Er det noen forskjeller på 100- og 200-modellene der?
Er ikke hattehyllen trukket med noe stoff?
Bare å trekke om da?
Jeg oppfatter det nok mer som et slags belegg enn som et trekk.
Trur hattehylla frå 200-serien passar, det er eg ganske sikker på:) Du kan jo sammenlikna med den som er i den raude 240en:)
Får vel det - det er bare at jeg har ingen av dem i nærheten her hvor jeg sitter og tenker og planlegger nå... :p
Ja det var det då:p Viss du har bilde kan eg sjå om det liknar på den i 242en min, men eg tvilar serkt på at det er nåke forskjel av betydning på dei.
Ser vi det greit nok her...?
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/10/1402.jpg
Syns det ser likt ut.
Sikkert ikke vanskelig å finne rett da. Denne trenger kanskje ikke være håpløs som den er, men jeg synes overflaten virker skadet av noe søl kanskje, og muligens også av sollys, som diverse annet av det som er mest "oppe i dagen" på denne bilen.
Er det virkelig en vanlig løsning, å trekke dem om?
sjansen for at du finner en fin brukt en i den farga, å som ikke er ihjælkappa i for høytalere osv er vel liten.
er vel neppe vanligste løsninga å trekke om, men du vil vel ha det orginalt eller vertfal tilnerma orginal? derfor tor jeg det blir bra å få tak i trekk med orginal farge å trekke om :)
Hm, jeg ser poenget. Får se hva det blir til, kanskje ikke det viktigste å prioritere å bytte ut. Men det er ikke sikkert fargen er så viktig heller, for det skal bli mørkere seter enn det er i bilen nå.
Visst har du rullbälten bak i en 75a? Då borde 240-hyllan passa. Däremot har jag för mig den blir för smal i äldre bilar mad fasta bälten.
Rullebelter, jo da.
Skjedd noe nytt her?
Skammelig lite, er jeg redd... :p
Kan du ikke prøve slik interiør rens? :) Brukte slik på setene og teppet i voloven min i sommer når jeg tok en grundig sommervask. Er sånn skum som man sprayer på og så skal det trekke inn i stoffet å løse opp skitt, så skal man enten tørke det opp eller støvsuge det opp som jeg tror er det beste :)
Jeg brukte en rens som jeg kjøpte fra bilXtra. Det ble jo bra, kansje ikke helt topp men det ble renere :)
Men Øyvind G. har en super guide om interiør rens her: http://www.detailersclub.no/forum/to...0/#entry352420 !! :)
På hattehylla? Ja, det kan sikkert gå. :) Og kanskje tepper og slikt. Men setene som vi ser på bildene, er uaktuelle å bruke. De er både ødelagte (i varierende grad) og helt klart av feil type (forseter til todørsbil).
Ja, på hattehylla jeg tenkte ja, funker bra på teppe også ja :) Men skal du ikke ha inn de svarte skinnsetene?Da vil du vel ha resten av interiøret i svart eller?
De skinnsetene var veldig pen forresten! Hvor får man tak i slikt? :)
Er du fortsatt på let etter setebelte? Jeg har sånn gammel type i delebilen, men kan ikke si om det passer 100% før jeg får sjekket :)
Ja forresten, kanskje du har mer som jeg har bruk for? :) Var så opptatt i helgen at jeg glemte å se mer på det med list på baklykt. Men det er altså på høyre side det mangler - det ser man også på bilde i begynnelsen av denne tråden.
Og belter ja. Har du alle? Og er de i god stand? Det skal være vanlig type fra den perioden (75-80, og enda senere i USA) i min 164 også.
Jeg kunne også hatt behov for å bytte ratt - mitt er, i likhet med dashbordet, fullt av sprekker i overflaten. Men det er kanskje en annen type ratt på din årsmodell...
Det er fullt mulig ja :) Hehe, helt i orden! Ja jeg har jo lest igjennom tråden din nå! :) Blir jo virkelig pen denne her :) Sjeldne biler er det òg! :) Jeg skal ha til alle 4 ja, går det ikke an å bytte hele festemekanismen i midtkonsollen også? Usikker selv men det skal vel sitte en svær bolt, 17 eller 19" kansje?, skrudd i karroseriet mener jeg på. Men skal ikke vær noe problem å løsne alle beltene og festene :)
Tror de er i god stand ja, har ikke sjekket dette, ja det skal være vanlig type ja. Delebilen er 78 mod. Er ikke samme type ratt nei, det du har er vel orginalt, så du vil vel ikke bytte til et som ikke hører til din årgang rekner jeg med.
Ratter er av denne type:
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/01/1213.jpg
Synes vel eneste alternativ til originalt standard ratt måtte være tidstypisk originalt ekstrautstyr/oppgradering av typen GT- eller sportsratt. Men jeg er mest innstilt på standard type. Så jeg får lete litt mer.
Men sikkerhetsbeltene kan bli et viktig gjennombrudd for meg og denne bilen hvis de er helt OK. :) Det er nok det som først og fremst står i veien for å få bilen godkjent og registrert i nåværende tilstand. Får jeg skilter på den, blir det mer praktisk å bevege den rundt og få utrettet andre ting også. :)
Når det gjelder fargen på setene og interiøret ellers, kan det se ut til at jeg kom til å handle litt ut fra feil informasjon på et tidspunkt. Ifølge brosjyren for 164 75 skulle det være svart skinninteriør på bil med denne lakken. Så jeg grep sjansen til å kjøpe disse setene uten å ha tenkt helt over at det faktisk er annen farge på dørsidene, som etter hva jeg synes det ser ut til, må være originale. Altså antar jeg at det må ha forekommet minst en lakk/interiørkombinasjon som ikke står i brosjyren. Kanskje det kom senere, slik som de brede 264-baklyktene? De er heller ikke i brosjyren. Min konklusjon foreløpig er at jeg likevel bruker setene og satser på at det ikke blir helt galt med ulik farge på seter og dører.
Jeg kjøpte for øvrig både bilen og setene fra en mann i Gudbrandsdalen som har omfattende erfaring med å håndtere gamle Volvoer og stadig tar inn interessante eksemplarer fra USA. Disse setene var visst nok kjøpt nye "løst" fra Volvo og brukt i en 240 Turbo.