KN filter :) og BSr eksos :) da blir det bra ljud :)
http://forum.vccn.no/showthread.php?t=30792
Printable View
KN filter :) og BSr eksos :) da blir det bra ljud :)
mrstfu ser deg til vinteren in the dark night :) pynta juletre på 4 hjul :) i like it !
Kvelden er over, frøken, og du har ikke levert.
picture :) :D :P
Ah...en smule lenge siden jeg har oppdatert denne tråden ser jeg...
Det siste året har bilen nesten utelukkende kun blitt kjørt til\fra barnehage + muligens en tur på butikken av konemor. Det har derfor ikke blitt gjort så forferdelig mye med bilen i det siste..
Noen ting har jeg dog planer om å ordne i løpet av rimelig kort tid etter dagens inspeksjon:
- Ny peilepinne bestilt, da den andre er knekt i plasten.
- Reparasjon av ryggelys-sensor-switchen på gearkassen.. (evt. bytte denne om den er "beyond repair").
- Skifte av bakluke-dempere siden det er rimelig kjedelig å måtte holde luka med nakken hver gang man må åpne.
- Bensinpumpe-relè skal repareres\loddes om. Evt. blir det kjøpt et "nytt" brukt et.
- V70 førerdørhåndtak skal på plass, evt. skal jeg finne enda ett av disse, så jeg har mulighet for å åpne med nøkkel på begge sider igjen. (V70 håndtak på alle dørene med unntak av førerdør akkurat nå).
- Noen små rustflekker skal taes. (heldigvis bare overfladiske saker som burde gå greit å ta knekken på).
Ellers har jeg fått skiftet bremsene forran på bilen i dag, siden skivene forran hadde relativt mye kast i seg etter min (og konas) smak. Nye skiver, klosser og klips på plass.. kalipperene og brakettene fikk seg en god skrubb og alt av kontaktflater mot bremseklossene ble penslet med aluminiumspasta før montering.
Manuellkasse du har? bytt ryggelyssensoren. gjort på en halvtime, sitter rett under luftfilteret, koster kanskje et par hundrelapper på mekonomen. om du har automat, ta kontakt med 850GLTsilver her på forumet, en skikkelig jævel på disse PNPswitchene.
Har sett de "slipe ned" kontakten-triksene.. er manuell kasse på min og siden de koster såpass lite i utgangspunktet handler jeg bare en på ebay eller noe, siden det ikke er noe kritisk å fikse akkurat nå.. Bytte den skal jeg nå alltids få til.
Noen lure triks for å komme til\bytte håndbrekk-føleren? den som "prater" med indikatorlyset i dashboardet? Jeg antar denne ligger under selve håndbrekk-assemblyen og at jeg da må av stort sett hele midtkonsollet for å komme til å evt. bytte denne?
blir bra detta.. litt bilder av skuta etter gammal hadde ikkje gjort noko
Bilder kommer når jeg får shinet litt :) er på tur i Haugesund nå, så får se hva jeg får gjort menst jeg er her :)
Fikk ikke tatt bilder av bremsebyttingen, men det har alle sett fra før uansett :P
Liten update:
Fikk byttet bakluke-dempere i dag :) Ganske greit å kunne åpne bakluken, uten å måtte være redd for å få den i hodet, når man skal stresse noe inn i bilen menst det regner og ungene skriker i baksetet..
Da har man fått hatt bilen på EU-Kontroll.
Bare småplukk som må taes heldigvis :)
- Bakre del av eksosanlegget har sett sine bedre dager... Dvs bakpotta.. Her er det vel ingen vei utenom å bytte hele bakre del av eksos-anlegget i sin helhet?
- Justering av lys
- ryggelysbryter = DEF, så mangler derfor ryggelys (erstatning er på vei i posten)
- kontakten ved hengerfestet er ikke funksjonelt av den enkle grunn at el-opplegget ikke er koblet opp.. Ikke har jeg særlig store planer om å gjøre det heller..
-justering av håndbrekk
Snakket du med bilens eksosanlegg? Var det bare klemmen som har fallt av?
El til henger er vel ikke toer?
Var en klemme på midten av anlegget som sådde røket til.. Og bakerste del/rør ved bakpotte var historie.. Så da må jeg vel til å bytte hele driten fra kat. og bak.. BOSAL = DRIT med andre ord.
Og de ville naturligvis ha 4.5K eller noe i den dur for nytt fra midten og bak..
Da kan jeg vel like greit gå for BSR anlegg rustfritt for 500kr mindre inkl. frakt. :/
Evt. bare finne meg et brukt et i noelunne skapelig stand, så jeg får den gjennom EU'en osv :) har ikke lyst å bruke så altfor mye penger akkurat nå :P
Da har jeg fått byttet ryggelysbryter og bensinpumpe-relé :) kupé-viften blir satt inn i morgen (må rengjøring til først.. Var utrolig mye støv på bladene, så da blir det kompressorluft mot den på jobb i morgen)
Tenkte også å få justert lysene (eller evt. bytte over til original-lyktene igjen siden jeg har planlagt det uansett)
Selge stylinglykter? :)
Gode muligheter for at jeg selger etter hvert ja :)
Om du er interessert kan jeg alltids gi deg en lyd når jeg evt. hiver på de andre lyktene jeg har liggende :)
Gjør det du :)
Hadde noe hyllete eksos stående, men er nok bedre enn ingenting. KAn ta den med ti ldeg om du er interessert?
Hyllete? Mener du hullete? I så fall hjelper det meg ikke veeldig mye :/
Det bør vere i noelunne stand for å en gang få den gjennom eu-kontroll :P
I nøden går det vel an å sveise inn noe nytt rør eller noe :/
Hullete ja. Gikk litt fort på tastene her! hehe
Selve lyddemperen ser ut til å være i god stand, men rørene som stikker ut har et par hull. Så bare 2 stk. Ett tror jeg går an å fikse med litt aluminiumstape ment for eksos.
Det andre var i "flensen" der du fester det sammen med resten framover. Der kan det gå å kline på noe eksospasta, så skal det vel være tett. Hvis du skal ha den på EU-kontroll veldig fort så kan du jo alltids låne min lyddemper mens jeg fikser opp i min bil da. Den står jo bare uansett.
Mangler røret som går fra lyddemper og bak, men hr det liggende og har planer om å få det sveiset på igjen :p
I dag har jeg fått fylt på kjølevæske, byttet kupévifte og fikset vindusviskerene mine som begynte å bli slappe :P
Fått gjort:
- Fikset trekket i en dørside.
- Justert Håndbrekk
- Målt frysepunkt og kokepunkt på frostvæske.
- Vasket/Støvsugd inni bilen
Videre plan blir å:
- Fikse bakluke-visker-motor
- Fikse eksos
- Koble opp kabelmatte til henger-kontakt.
- Komplett utvendig shine/polering osv. osv.
Da har du fått tak i eksos hørte eg :P:P
Jepp... Fikk omsider tak i ett..
Stress, nå må jeg bare få driten på så jeg får tatt etterkontroll..
Kjipt å ikke ha sted å skru.. Jeg får vel bare jekke bilen opp og snike meg under der og få det på..
Bør vel ikke ta så altfor lang tid å bytte..
Da var eksosanlegget byttet.. Drittjobb når en skal gjøre det fra TIDENES smaleste grav.. Ikke var det mulig å jekke på begge sidene heller.. Så det ble til at jeg jekket i vei på ene siden til det ble nok plass til å tre endestussen bakover.. 5-minutters jobben tok plutselig mye lenger tid enn jeg skulle ønske..
Menmen.. Nå er det gjort. Så da blir det etterkontroll en av dagene.
Hvor er R-fangeren? Flott bil du har! :)
Kommer vel etter hvert :P
Har helst lyst på "original" i PLAST da...siden glassfiber har en lei tendens til å omtrent eksplodere om man tar borti f.eks en liten isklump :P
Får se hva tiden bringer...
Blir å ta litt rust nå når været kommer seg..litt overflate her og der som bør taes så det ikke sprer seg. Ellers er det ordentlig vask\rengjøring som står for tur nå..samt montering av BSR-filterkit\varmeskjold, olje\filter-skift og oppstaking av drenerings-slanger i motorrom..
Da fikk jeg tatt en kjapp vask av bilen :)
Ekstremt mye bedre enn den var i allefall :) får ta en ordentlig shine når været tillater det :)
Pakken jeg sendte til deg er kommet til Kristiansand nå :P
- Da var nytt alu-rør fra eksos-manifoil til luftfilterboksen siden det gamle var relativt mørt/sprukket..
Hva i huleste er funksjonen der egentlig?
- Ellers har får jeg vel BSR-filter-kit på tirsdagen en gang, så da blir det montering av det.
Røret går ikke fra eksosen, men fra innenfor et varmeskjold rundt eksosen. Altså, varm luft føres opp til undersiden av luftfilter, for at motor skal oppnå driftstemperatur fortere. Merker ikke forskjell om sommeren, men på vinteren merket jeg STOR forskjell når jeg, dum som jeg var, satte på åpent luftfilter og fjernet røret. Tar merkbart lengre tid å få skikkelig temperatur i kupeen.
Da lærte jeg noe nytt i dag også :) stakk og hentet 50mm fleksibelt alu-rør på Biltema siden det gamle var sprøtt som kjeks :)
Da var BSR-filter-kitet ankommet :)
Fikk det største Biltema-verktøysettet med 10års garanti til bursdagen her også.. Sweet, av den nye "røde" typen sett med sekskantpiper med "runde hjørner" osv :) 158 deler.. Førsteinntrykket av kalitetsfeeling er definitivt meget positivt :)
Traff jeg på deg mellom kolltveit og ågotnes i dag? Ca i 16-tiden? Jeg kjørte hvit connect, så du så meg sikkert ikke :P
Traff deg i allefall to dager etter hverandre når jeg kjørte peugeot'en ene dagen og med 850'en andre dagen :) fløytet på deg ved storevannet, men såg ikke ut til at du skjønte det var til deg :P
På vei til å fra jobb er jeg litt i min egen verden. Og med høy musikk er det ikke lett å høre tuting :P Er også så mye bråk i bilen fra før av!
Vet du hvilken dim det er på original eksos? 2" rør var akkurat litt for stort. Må ha overgang fra 2.5 10v eksos til 2.3 T5 eksos på den nå.