justering av speedo er lett.. ble rått med instrumentet, sett bort ifra den uberstygge elgen!!
komme du over i helga å jør siste finpuss på bakaksling? var på verkstedet iste å ryddet og ordnet, så nå er det fint og godt:)
Printable View
justering av speedo er lett.. ble rått med instrumentet, sett bort ifra den uberstygge elgen!!
komme du over i helga å jør siste finpuss på bakaksling? var på verkstedet iste å ryddet og ordnet, så nå er det fint og godt:)
Har den bare godt 70k ? :O
kommer over I helga så vi får kappet ut I hjulbuen så det er plass for hydra med 205 ja. kappe og påføre div så det ikke skal ruste og la det tørke godt I et godt verksted :)
bilen har gådd 180K men elspeedon har gådd 70K ja :)
Veldig kult med instrumentene,(meget godt med bilder) kjente lysta kom over meg ja...:)
Detta vart jo litt stilig faktisk. Godt dokumentert med mykej bilder ;D
Lag en "How-to" da Køddja, sist jeg prøvde å ta av skivene mine endte jeg med å voldta skruene bl.annet. :)
how to kommer etter ønske ja! :-)
er veldig enkelt egentlig! :)
syntes også det ble bra. helt annen verden å kjøre nå når man tydelig ser instrumentet sitt i tillegg til diodebelysningen som bedret lysmengden! :)
likte di instrumentan dine :) finnes det noe lignanes til 740? vært arti å prøva:p
nope. dette lages kun til 240 :) designet er Byneset Customs ;) the new R-Design skivene ;) Elsker de allerede!!!
7/900 har bakgrunnsbelyst instrument og folien er ikke gjennomsiktig. så dermed fungerer det ikke mot disse.
aha, åkei:p tænkt ikke så langt æ :p
kan ikke huske alt eller vite det heller bestanding! er ikke noe selvfølge at du skulle vite det heller så :)
næ, sant nok :p skal sies at æ aldri har demontert et instrumentpanel til 740, men alt for mange til 240 :p
Du skrev tidligere i tråden at du skulla ha bunnplugg med magnet fra IPD?
Har vært å leita etter det nå, men fant ikke...link? :)
RRRiktigt nice med mätare :D :D :D
Pft :p Sent på kveld + at pc'n fyrer seg av å regne 86101 regnestykker med forskjellige inputs -.-
Ganske lav panne da asså. :p
Tja, panna gror snart gjennom håret. Ergo, begynner å bli tynn i toppen :o
On topic :D
Skivene var gode å ta på ^^ Kjentes ut som bra kvalitet!
Hei !
Bremseutrustning som nevnt nedenfor kan benyttes.
Det forutsettes at bruk av bremseskiver og kalipere fra Volvo S60R ikke virker negativt inn på ABS-bremsesystemet som monteres.
Vi går ut ifra at adapteret til S60R kaliperene er laget av en del (ikke sveist).
Med hilsen
Petter Killingberg
Faggruppe: Kjøretøy Sør-Trøndelag
Postadresse: Statens vegvesen Region midt, Fylkeshuset, 6404 MOLDE
Besøksadresse: Sluppenveien 4, TRONDHEIM
Telefon: +47 73952148 Mobil: +47 99720320 e-post: petter.killingberg@vegvesen.no
www.vegvesen.no e-post: firmapost-midt@vegvesen.no
Tenk miljø - spar papir. Trenger du å skrive ut denne e-posten?
-----Opprinnelig melding-----
Fra: Øystein Trøan [mailto:oystein.troan@yahoo.com]
Sendt: 14. oktober 2010 12:59
Til: Killingberg Petter
Emne: Vedr. SV: Vedr. SV: Vedr. Søknad om motorbytte
-----Opprinnelig melding-----
Fra: Øystein Trøan [mailto:oystein.troan@yahoo.com]
Sendt: 14. oktober 2010 12:59
Til: Killingberg Petter
Emne: Vedr. SV: Vedr. SV: Vedr. Søknad om motorbytte
Hei,
Da nermer det seg snart ferdig med montering av alt som er sendt varsel\søknad om nedenfor her ang understell. så timebestilling for kontroll og godkjenning blir snart utført :)
Men har et spørsmål:
På min bil, altså 82mod volvo 242, er det ikke ABS bremser, jeg ønsker med tanke på oppgradering til de større Brembo Volvo R bremser fra S60R 05 modell som er bolt on ved å bruke en adapter, å oppgradere bremsesystemet til ABS styrt.
Disse nevnte R bremsene krever jo da Ett innløp fra bremsesystemet mot kalipter. Mitt nåværende bremsesystem har to innløp til hver kalipter foran. Ved oppgradering til ABS system, som er originalmontert utstyr på litt nyere modeller får man den nevnte enkeltkretsen inn til kalipter som da gjør systemet bedre.
Kan jeg få godkjent montering av ABS system fra volvo 240 av nyere årsmodeller på min 82 modell uten ABS system?
Dette vil jo da føre til sikrere bremsesytem pga blokkeringsfrie bremser ved uforutsette og plutselige nedbremsinger og øke sikkerheten for begge parter i en slik situasjon. alt av monteringsutstyr som trengs opp mot hverandre er bolt-on og originale deler slik at kvalitet og funksjon skal ikke ha noe lavere standard om jeg monterer på min 82 modell kontra en f.eks. 90 mod med ABS om man tar utstyr fra en slik.
Vennlig Hilsen/ Best Regards
Øystein Trøan
41409403
fikk godkjent søknaden min om å oppgradere bremsene på bilen til R bremser fra S60 ;) hvem har trodd dette ikke skulle gå ann? :D:D:D
Hehe :p
Du kodja. Nå må du leie deg serverplass og legge bilder på! :)
Kjekt svar da. Men spørs om de ikke vil ha "stresstest" og slikt på adapteret også da? Ellers er det jo kos. :)
skrev ikke noe om dette :) bare de var laget i Ett stykke, så da er det tut å kjør til våren. felgvalget er jo allerede tatt! R felger med ET20 fra IPDusa ;)
skal kjøpe photobucket pro når jeg får penger igjen. siste cashen jeg har går på dekk i ettermiddag til de hvite hydraene. da er det 0,- på konto fram til 10 november og bensin må handles i helga å :eek: shit...
Sweet med godkjenning av R-Bremsene :)
kan si jeg er relativt glad her jeg sitter på jobb å vet at innkjøpet så langt ikke er bortkastet ja :D bare å handle inn komplett utstyr til ABS og enkretts systemet da. er det bare å kjøre på å starte på dette til våren\sommern etter lakkinga håper jeg.
grattis ;)
Gratulerer!
Hvorfor r-felger fra IPD? BCB og andre svenske sider har jo de med ET 20.
gRATULERER :)
Gratulerer:D
takker for hyggelige gratulasjoner. nesten bedre enn bursdagen dette jo :p hehe
ang felgene: tja så de først fra IPD men så lenge det er samme fabrikat andre plasser og prisen blir i henhold så handles de jo der det blir billigst selvfølgelig. men får jo sikkert handla alt for mye annen moro også med fra usa i samme slengen :p hehe
Du får mye å brynne det på utover:p Har selv sett på r-recplica felgene til ipd. Lurer på hvordan matt finish hadde tatt seg ut på rød 245?
Kan du bruke de felgene med de bremsene da?
japp er akkurat det jeg kan :)
prata med cameron i IPD og han har de R felgene på sin 200 serie med R bremser! :) så blir nok de. andre alternativ er jo comp. men det tror jeg blir vinterfelger en gang tror jeg. smale comp i 17'' i antrazit kanskje :p
Gratulerer
takker! da kan jo du også dra og få godkjent R bremsene på din bil om de ikke er skrevet inn enda :) ?
Bilen hans er vel godkjent med vognlisens for bruk til og fra løp/banekjøring hvis jeg ikke tar helt feil? Ble vist med R-bremsene er jeg ganske sikker på.
har da fått på de hvite hydraene på bilen. ble betrakelig penere å se til og de gjorde seg veldig bra på bilen! :D ble continental contact 5 i 205\55-16 dimensjon. samme som på 945n. sitter godt på veien med det kjente jeg i går.
monterte også elspeedokabel og slikt men det er tydeligvis noe koblingsforskjell på instrument fra 82 og 86+ fordi det kom ingen varsellamper da jeg satte i stikka og satte på tenningen. derrimot når jeg satte strøm på kabel fra\til speedogiveren så kom: Oljelampe, Parkbremslampe og manglende lys lampa på.
noen som kjappt kan si hvilke\-n kabler på hovedinstrumentet som kanskje kan være koblet anderledes?
eller må jeg ty til de mange koblingsskjemaene og sammenligne. tror jeg fant bare 84 modell som gamleste, men er denne lik 82 sikkert?
var litt kjipt kjente jeg å levere fra meg 242n på Kverneland Bil for 4-hjulskontroll uten det nye hovedinstrumentet montert :( men skal bli bra å få den ferdig justert tilbake i dag og klar for bruk.
heayes boka er det koblings skjema til deg ;) eller 240.se
har begynt med link fra Morgis. men så langt er det ikke mye klokt å finne ut. må sjekke om det er ulike koblinger mellom 1982-1993 vettu med tanke på at jeg ikke vet hvilken modell det ferdige speedon er fra, samt at jeg har et fra 93 med ABS som jeg også må gjøre klart for.
http://forum.vccn.no/showthread.php?t=14
så langt har jeg skrevet ned fargekodene og stikkplasseringene fra 93-89. 93-91 var likt på alt unntatt et stikk i den runde på farge, så kommer 90 med en ulik en og så kommer 89 med en annen ulik farge på ene plasseringen i stikket... og de eldre skjemaene er mye verre å lese seg fram til for å si det sånn... + de første skjemaene er jo ikke merket hvor den halvmånen som bestemmer hvordan stikket settes i instrumentet står plassert... så her blir det ikke akkurat en quick fix. men skal gå igjennom alle årstalla og se om jeg får laget en god oversikt og poste her når jeg er ferdig. må kartlegge alt hvor de skal... så tar nok litt tid. fikk også link til et par andre skjemaer fra en svenske som så litt anderledes ut for de eldre som kanskje gjør det enklere å lete likt de fra 90+. time will show. på skal det samme hvor lang tid det tar! :)
http://forum.skanetraffen.com/viewto...f172ee94959d9d
denne var det med enda eldre skjemaer på.
Morgis: kanskje +'e på disse i linkene dine?? :)
guide på ZF i 240... fikk linken fra bakaxel.se :)
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=39851