Will do. Jimbojama hadde kanskje en plate?
Printable View
Will do. Jimbojama hadde kanskje en plate?
Ikke stålforing men polyskive. Se på bildet her.
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/08/438.jpg
Ah, riktig. Den så ugrei ut å koordinere på plass, ja.
Forsåvidt greinok å få på plass. Alle deler holdes jo sammen av indre hylse. Mer bekymret for grus/dritt som kommer inni mellom å skaper slitasje. Men nå har mine gått 60000km og er like faste så kanskje bekymringen er uten grunn.
Det du kan gjøre for at det blir enklere, er å løsne boltene på bossen fra støtdemperen og henge den i en bolt lengre opp. Da fjerne du spennet under montering/demontering, lettere å få på bærekula og bosset henger ikke så mye i veien :)
Når du skal montere dette samme, bretter du bare fjørben og boss utover og sett inn den nederste først. Da kan du bare presse inn hjulopphenget og monteresse den andre øverste bolten.
Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.
Niks, klok av skade rører jeg ikke demperboltene mer enn jeg må, spesielt på disse demperene. Er camberjustering på øvre hullet, vettu. Forrige gang fikk jeg det sånn halvveis etter en halvtime med småkakking for å få den innafor en tidels millimeter ifht tidligere plassering. Løsninga blei å tre i bolten på den bakre foringa uten å stramme til mutteren, jekke opp spindel mens jeg bender ned brua (som blir jævlig stiv) og vippe oppi bolten til bærekula. Sette på mutteren der uten å stramme til, jekke opp bærebrua til riktig høyde, og tre i bolten innenfra subframe. Lett når man kan det. Den bakre bolten på fremre venstre foring knakk midt på under demontering, så den ble byttet ut med en frisk og ny rustfri bolt.
Uansett, foringene er montert på bilen, alt funker bra. Førsteinnstrykket er helt elsk. Jeg hadde ikke noen problemer med utabilitet eller klunking før senken, så det er garantert den som har tatt knekken på foringene, men samtidig hadde jeg litt ulyder fra drivknuter osv, så jeg tenkte aldri at de var dårlige.
Uansett, nå er forstillinga helt stille. Det er ubeskrivelig deilig etter to uker med rakleverk der fremme. Nå har jeg relativt stive dempere foran sammen med Eibachfjørene, men jeg merker ikke noe mer veistøy eller stivere veiholdning. Igjen, det er et par variabler her, som stivere understell enn originalt, og det at jeg hadde gamle bærekuler som nå er byttet ut. Håper det er tilbakemelding godt nok, Hassel . Skal gi oppdatering om noe endrer seg, men førsteinntrykket er helt kanon, verdt hver krone, spesielt mtp levetida. Må nok en liten tur på firehjulskontroll når vinteren kommer, siden den fra før av er justert inn på slitne foringer - merker bilen drar aldri så lite til venstre, men iike noe jeg ikke klarer å leve med inntil vinterhjula kommer på.
Bilder ble det dårlig med utover de jeg la ut her oppe, men en gladsak har jeg. Hadde litt ulyder fra ytre drivknute høyre, den jeg ikke har bytta, og heller ikke hatt opp mansjetten på. Litt svetting blir det alltid der, tenkte den bare trengte litt fett. Overraskende nok, en helt vanlig tut / dyse til fugemassetuber fra Biltema skrues rett på gjengene til drivknutefett-tuben fra samme sted. Istedenfor å måtte ta opp mansjetten, tok jeg ut senterbolten i akselen og trøkka det inn der, ved å rulle opp enden med en nebbtang. Helt stille fra knuta nå. Skal ha litt flaks innimellom:cool:
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/08/452.jpg
Derfor dyttet jeg de helt inn før 4-hjulskontrollen ;) Men kan se den at det kan by på problemer for din del.
Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.
Har dytta de "helt inn" jeg og, når jeg bytta dempere. Hjulstillinga blei helt feil, noe som merkes ekstra godt når man senker. Man kan ikke anta at begge siders topplagring og alt av mål er indentiske, slik at lik plassering på begge sider gir rett hjulstilling.
Lønner seg uansett å ta en hjulstilling i ny og ne. Vurderer å kjøre på med en hvert år, for good measure.
Stramma over alt av tilgjengelige bolter under bilen idag, ifm bærebruene. Alt sitter godt;)
Fikk denne i posten i dag og:
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/08/472.jpg
Driten er at de bakre hullene (øvre hullene på bildet) samsvarer med hull i subframe, men der er det ikke noe tilsvarende mutter, bare hull på 2-3cm i diameter. Må finne på noe bra noe der, så jeg får skikkelig oppheng. Den hviler inntil opphengsklemma til trykkrøret, men ikke på selve trykkrøret.
Sånn vil jeg ha også. Så den på finn selv, men så postet Per Turbo det her, da gadd jeg ikke å være møkkamann ^^
Kan det være at denne er til XC70, siden den ikke passer bolton?
Edit: sjekket i VIDA, og der skal det være bolter. Den er beregnet på bensinmotorer only.
Du trenger:
2x 985191 (Flänsskruv)
4x 986527 (Skiver)
2x 985869 (Låsemutter)
Skivene skal ligge ann på oversiden av plata
Monteringsanvisninga har som nevnt notis for diesel om fjerning av den ene plastluftedingsen, så den skal passe der også på ett eller annet vis.
Med ėn mener jeg den ene doble. Det er vel to inntak med to sluser i hver?
Så må du ha en distansehylse og en lengre bolt på førersiden
Jeg måtte ta bort den lengst mot venstre forhjul, siden den kræaja med trykkrøret. Har oppgradert trykkrør, så kan hende det var derfor.
Måtte også ta bort det midtre, doble luftesluseapparaturet.
Yep, så det jeg og. Volvovarer, eller hvilken som helst type?
Dekaltrim i posten i går.
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/08/481.jpg
Kan godt ta mål av bolter, skiver og distansestykke som jeg har, så har du et utgangspunkt?
Faktisk, om du har muligheten til å ta bilde av det de to bakre boltene festes i, hadde det vært knall. Greia er jo at jeg på subframe, over de bakre festene på plata, bare har to hull. Det er der jeg må lage til noe, eksempelvis flattjern med mutter oppå, eller noe som lar vekta hvile på subframe.
Det er bare vanlige bolter med to store skiver, og løs mutter. Det er her jeg ikke helt skjønner hvordan jeg skal få skiver og muttere inn i subframe, siden åpningen er fylt opp med en antivibrasjonsgreie.