Noen som har gode forslag på kjøp av bankesensorkit for tuning?
Printable View
Noen som har gode forslag på kjøp av bankesensorkit for tuning?
Std. Bosch bankesensorer, kobbla til et Bose QC 15 eller tilsvarende noise-cancelling headset via skjerma tvinna-par kabel... Har du veldig dårlig hørsel kan du latids kjøre den gjennom en hvilken som helst Jack-plug forsterker :) Billig og bra da hørselen din klarer å avgjøre om det banker eller ikke, mye bedre enn noe AI eller elektronikk noen av oss har råd til klarer...
Ja det skal gå bra :) Men ta først en logg mens den går og send sammen med msqen. Loggen trenger ikke nødvendigvis være lenger enn noen minutter eller så.
Har mistanke om at du har for sen tenning, og sansynlig for lav treshold til aks innstillingene, mulig med feil required fuel og deadtime om du ikke har målt de.
En kort beskrivelse med relevant info om oppsettet hjelper også.
Ok. Kjempefint. Tror turboen min er gåen, da det sprute olje ut av veivhushentilasjonen. Kjøpte brukt turbo vettu:p kan sende deg en pm når jeg har overhalt turboen.
Hva skal tenning være på tomgang? B230FK om det skulle ha noe å si, org komp osv.
Skal og skal. Kommer an på hva du justerer for. Med originale interne deler i motor ville jeg startet med 10-16 grader en plass med bensin som drivstoff. Den B230FK motoren jeg har mappet på har kvassere kam og bearbeidet topp. Jeg har brukt 15 grader som en begynelse.
Med kvassere kam eller senket komp må man ofte ha litt mer tenning på tomgang. Mye tenning kan føre til at tomgang blir urolig, og vanskelig å justere, men kan gi en bedre respons opp fra tomgang. For lite tenning, spesielt med kvassere kam, kan gi veldig varm eksos, med varme ventiler, glødende eksosmanifold og turbo til følge.
Justerer du for avgass skal tenning være litt sein for å få nok varme til katalysator, samt at med litt sein tenning kan litt mer luft kjøres igjennom motoren, som også kan være en fordel.
Uansett hva antall grader på tomgang blir så er det en form for kompromiss. La motoren bestemme hva den vil ha vil jeg gjøre.
Den er god :)
Tusen takk for detaljert svar, har a kam så er vel litt kvassere enn den originale t kammen.
Ikke akkurat det jeg vil kalle for kvass kam.
A-kammen er en snill kam :)
Kvass sa jeg ikke bare kvassere enn den originale t kammen som sitter i fk/ft originalt.
Noen som vet dead time på low z delphi 65lb dyser?
Nei. Men jeg har målt på noen 95lb/hr Delhi dyser med litt oppjustert bensintrykk. MS2 pcb v3.0.
Andre dysedrivere vil gi annen dødtid. Det oppjusterte bensintrykket vil nok også ha litt innvirkning.
Fram til du får målt selv er dette nok likevel ett bedre utgangspungt enn 1ms.
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/04/3.png
Fikk ikke spenningen helt opp på 13.2v, så derfor rundet jeg ned til 0,6.
Men du har vel gjerne en rødblokk? En superenkel motor å måle dødtid og kapasitet på selv. Om du ikke har MS3X som styrer en og en dyse får du ikke korrigert ulinjær leveringsmengde på lav åpningstid, og forskjellene mellom dysene. Men det er likevel lurt å måle ivertfall mengden på 10ms på alle dysene for å sjekke om de virkelig leverer like mye.
Prøv å få hovedmålingen så nært som mulig 13,2v. De fleste gangene har jeg bare målt med en spenning, og ikke flere forskjellige spenninger. Spenningskompensasjonen kan man få en rimelig grei indikasjon på ved å koble av magnetiseringen av dynamoen mens motoren går, og se om AFR forandrer seg.
Etter masse Googling, så ser det ut til at det er 0.3ms.
Ikke umulig, men det virker en smule lavt.
Som sagt så er selve målingen enkel å utføre. Så om ikke hele motoren må demonteres ser jeg egentlig ingen grunn til å ikke måle selv. Sansynligheten er veldig stor at dødtid og leveringsmengde du har googlet deg til er feil, om ikke nøyaktig like dysedrivere og trykk ble brukt.
Hvordan EGO innstillinger er det som er mest vanlig når man bruker auto tune?
Om du bare velger rett type sonde skal innstillinger for closed loop forøvrig spille liten rolle for VEAL.
Har prøvd og få radiatorviften til og funke via MS, men får det ikke til og virke. Enten så er den på hele tiden, eller så virker den ikke. Har satt den opp sånn som megamanualen sier, men det funker ikke. Planen er at den skal skrus på ved 95 grader og ikke lavere enn 700 rmp. Noen som har noen tips?
Har du byttet bort = tegnet?
Og bruker and og ikke or for å inkludere turtall?
Jeg har styrt kjølevifter med Ms2 før uten problem, men kunn med clt.
Har prøvd =,<,> og and. Har prøvd og kun kjøre vifta og, men den funker bare på eller av da og. Hvordan er det power on og aktiv value skal stå? Har prøvd og gjøre ting ifølge manualen der og, men ikke noe respons der heller.
Hmm. I grunn godt spørsmål. Er vel > som er det rette.
Prøvd power on value off og active value on?
Edit: Du bruker vel ene IAC utgangen til å styre viftene. Er releet ment å være styrt av jord eller 12v?
Om det er meningen det skal styres av jord så kan det kanskje være feilen. Jeg mener den ene IAC polen jorder mens den andre gir 12v.
IAC1A og IAC1B er altså samme utgangen. Om du bruker den "feile" av de så må du kanskje ha power on value on og active value off.
Rellét og iac1 som jeg bruker funker sammen, eller så hadde ikke vifta virka på noen av innstillingene. Skal prøve meg frem litt mer i morgen. Da skal jeg bruke tps som and. Ett eksempel: setter vifta til og starte på 10 celsius og tps må være 50%. En litt lettere fremgangsmåte og eliminere alle disse <>= power on og active on. Kommer med tilbakemelding.
Sikker på at de fungerer sammen? Etter beskrivelsen din om at det ikke fungerer helt som det skal, så er jeg ikke helt sikker :p
Det rette når du bruker IAC til å styre ett rele, og har koblet 12v på IAC chipen, er å ha releet konstant jordet i motsatt ende av spolen. Altså styre releet med 12v.
Leste litt igjennom manualen i sted, og det er > du skal bruke.
Men som jeg nevnte kan det hende du må prøve å bytte om på power og active value til power on - on og active value off.
TPS er en grei variabel å bruke til testing ja. Men for testingens del ville jeg brukt or og ikke and. Da kan temperaturen fortsatt stå på 90 grader selv om motortempen er lavere.
Men testmetoden du beskriver skal i grunn fungere like bra.
Bruker MS3X og bruker to ledige dysedrivere til å styre hakk 1 og 2 på ei org 9 serie vifte. Funka strøkent det.
Hakk en på 80*
og neste på 95*
Var volo org vifterele.
Da fikk jeg det til og funke. Av en eller annen merkelig grunn, så virket det ikke hvis jeg hadde coolant i den øverste boksen. Satte coolant nederst og rpm øverst, og nå virker det som det skal. Oppsettet ble som følger:
Power on Value: off
Active value:off
Rpm>500
And
Coolant >90