prøvde med ei konverterplate på drillen. fekk ganske fine resultat med 8200 ohm i serie :) men var litt kast i galskapen så er ett sted på runda det blir litt lite med tenner dessværre :p
Printable View
prøvde med ei konverterplate på drillen. fekk ganske fine resultat med 8200 ohm i serie :) men var litt kast i galskapen så er ett sted på runda det blir litt lite med tenner dessværre :p
Fort gjort om man er stresset ja. Slik sett litt tungvint løsning med pot meter. Klarte selv å vri på feil potmeter når jeg satte opp MS2 i den 240en jeg har hjulpet til med i det siste :D
Om det blir vanskelig å få signal på lavt turtall, typisk under kaldstart når motor og batteri er veldig kaldt, så kan det være at motstanden er for høy.
Prøvde dne i praksis i bil idag :) Jaggu fyran! Sleit litt med hal signalet, men fekk det til :)
Første gang jeg har setti opp fullsekvensiell innsprøyting og cop :) Ekstra morro da :P
Men appropo kaldstart, tja. kan jo bli intresant. Men fekk jo greie tall ned i 100 rpm med drillen. Får håpe det er godt nokk, men hadde jo 12V stabilt på sprutet da.
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/01/116.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/01/117.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/01/118.jpg
100rpm bør holde lenge ja.
Hei. Skal installere MS i 240 for første gang. Har fått tak i en MS2 3.57 med MS2-ekstra 2.1.0
Og da lurer jeg på hva som må gjøres i boksen først. Tenkte da på lodding og jumpere. Sitter lh 2.4 i bilen fra før, og skal bruke coil,tenningsmodul og fordeler som sitter der.
Skal den motstanden kobles på pin1 på db37 kontakten? Hvor får jeg tak i en sånn motstand?
clas Ohlson, og resistoren tar du bare og lodder in på jord eller + sia sensor. Jeg bare lodda inn i elnettet. Ligger inne i ett plastrør sammen med kabelene. sikkert ikke helt etter boka men
Er vell ikke noen av dere som sitter på ett map til Ford 2.0IS? Ettermontert snurre.. Ikke store sakerne, men ivertfall noe som er tryggere en basemap i første omgang..
Jeg vet det må mappes og justeres etter hver enkelt motor, men føler det er nokså tryggere..
Megasquirt MS1..
Jeg brukte 12v pullup på signal til sluttrinn. Men målte i grunn ikke om det egentlig er nødvendig. Med bip373 transistor til å styre tenningsutgangen fra MS fant jeg ut at spark output må være "going low".
Jimmen: Har mappet noen ohcer med MS2. Men med turbo og bensin kunn som piggyback. Har tenningstabell som har fungert bra til E85. Grunnkruve med 98 oktan @ atmsofæretrykk: Typisk 12-16 grader nede ved tomgang som interpoleres oppover til 38 grader ved ca 3700rpm. 6-7 grader mer ved 20-30 kpa over tomgang, mer om du kjører magert ved crusing. Trykksiden er mer avhengig av komp, eksos og turbo du kjører enn sugesiden. PM gjerne om du vil om det blir for mye OT her.
Skal skal vr sensoren jordes i blokka og skal + gjennom bensin pumpe relé?
Nei. En VR sensor er en magnetisk mikrofon, den LAGER spenning selv. Det er egentlgi ikke noe + og minus på den for den lager igrunn vekselspenning som pick-up'ene på en gitar feks.... begge lederne skal gå uavbrutt mellom VR sensor og motorstyringen i en tvinna-par kabel (helst med skjerming). hvorav den ene lederen skal kobbles til egen veiv/kam triggerjord (typisk for de fleste sprut) kabelskjermen skal også være kobblet til den jordinga. Den andre skal til sensor +. Rett før kablene går inn i kontakten til sprutet kan du gjerne ha noen (isolerte) hylsekontakter så du kan bytte o mde to ledningene om kablene er bytta om iforhold til hvilken måte aktuelle sprut vil ha "flankene" på...
Jeg vil gå lenger enn å si at du bør bruke skjermede ledninger til trigger. Jeg vil si at du skal det. Bruker du ikke skjermede ledninger, eller skjermer de feil, så se fram til mange timer med frustrasjon og feilsøking.
Skjermingen skal kunn jordes i ene enden. Jordes den i begge ender så er den en leder og ikke lenger en skjerming. Jeg foretrekker å jorde skjerming i enden som er mot ECU, og bruke en dedikert jordpinne som kommer ut fra ECU til jording av skjermingen.
Har vært borti enkelte som bruker skjermingen til minus fra trigger, og det er helt feil.
Angående bensinpumperele, så vil ikke jeg anbefale å gi noe som helst som kan tenkes å være ømfintlig for elektrisk støy fra samme strømledning som bensinpumpen. En bensinpumpe kan lage mye støy.
Det være seg hallgiver, optisk giver, bredbåndslambda(spesielt om det er en Inovate), kontrollenheter eller noe annet som bør ha en støyfri strøm.
Jordledningene som kommer fra ECU jorder du best i en skrue i motoren. Det bør helst være en skrue som ikke brukes til andre komponenter.
En lednig brukes som dedikert signaljord til sensorer som temp og tps, og går rett til ECU uten å være tilkoblet jordingspungtet i motoren direkte. Enkelte sprut kan allerede ha en ledning som er avsatt for signaljord.
Skal bruke vr sensoren som sitter på b230f og den har tre pin i kontakten. Er det ikke en vr sensor som sitter på 60-2 hjulet da?
På den db37 kontakten på min MS2, så er signalkabelen surra rundt med en skjerming som har en egen inngang i db kontakten. Bare og koble sensoren sånn som det vises på skjemaet da?
Ene kontakten er muligens skjerm, da det ikek er skjerm på det originle nettet... kun tvinna-par, og mener å huske at den ene pinnen var til en skjerm som kun gikk et lite stykke, og som var jordet gjennom sensorhuset til motorblokka. Dog skal ikke garrantere dette... er vel 2 år siden jeg kobbla opp sprut på min 230f, men da bytta jeg ut ALT av nett til motor og laga nytt selv og brukte skjerma kabel hele veien, hvor skjerm var jordet i motorstyringen bare for å være sikker. Det meste av originale ledninger havna til kobbergjenvinning :p
VR har 1 jord, 1 signal og 1 skjerm utfra giveren. Jeg kobla mitt sprut på samme måte som flyfaen sier, de plassene jeg brukte skjermakabel ble skjermen jordet ved sprutet.. alle mine jordinger er ved sprutet.
Muligens det fins fra før av her uten at jeg er klar over det.
Har koblet opp en MS2 i en 240 som har LH 2.4 motorstyring. Med adapter laget av en orginal 230F bensin og tenningshjerne.
Mest for egen del for å holde oversikten har jeg underveis laget noe dokumentasjon om f.eks hvor mange ledninger og hvor jeg mener de skal hen på LH 2.4 og MS siden.
Har gjort noen endringer underveis som må dobbeltsjekkes først, og feilsøking på tomgangsventil og mer generell testkjøring og mapping før jeg er helt fornøyd.
Men om det finns interesse og behov for det kan jeg publisere denne lille dokumentasjonen her når jeg mener den er klar :)
Jeg vil legge til at før jeg begynte å lage adapteret så søkte jeg en del på google for å se om det fantes noen som har lagt ut tilsvarende dokumentasjon, og testet med god funksjon.
Fikk noen treff, men ikke bra nok til at jeg ville kopiere resultatet.
Driver og kobler MS til ecu og ezk kontaktene. Tok - til vr sensoren på den skjema kabelen som går i ms boksen og loddet på en 10k ohm på signal kabelen.mangler bare og få tps i posten, så blir det og prøve og fyre. Er ganske lett og koble seg på kontaktene, bare man leser koblingsskjemaene. Har brukt alt av original relér og sikringer. Blir moro og se om det funker.
Jeg skal bruke tenningsmodul og coil som sitter originalt i 240. Har koblet opp akkurat sånn som deler beskrevet i megamanualen, men får ikke gnist. Finnes det noen annen måte og koble opp dette på?
Får du signal ut til modulen da?
Ja, får det. Hørte med han jeg kjøpte ms boksen av, og han sa at det var coildrivere i boksen. Fikk med en ign-6 coil, så da skal jeg kjøre prøve meg på wasted spark.
Høres ikke ut som at du faktisk har målt signalet. Begyn helst å mål uten coil tilkoblet, så du ikke brenner den.
Om du f.eks måler med ett raskt multimeter, eller helst scoop, så skal signalet veksle mellom ca batterispenning og ca 0v når du bruker testmode på utgangen. 12v diode kan også brukes. Har ikke faktisk målt om disse sluttrinnene har innebygd pullup. Vist ikke så må det kobles i sprutet eller eksternt.
Har du pcb. V3.0/3.57 og f.eks MS2 og sprutet er satt opp til flere coiler, så er det ikke usansynlig at ign1 er koblet til D14, og du kanskje har den innstilt til js10.
Litt mer info, som f.eks bilder av over og underside av kortet, og om du faktisk har bra triggersignal, vil være til hjelp for å hjelpe deg.
Fikk gnist på den coil pakken, så da ordner det seg. Er forresten snakk om ms2extra 3.57. Nå streika jo selvfølgelig driver møkka til den usb to com kabelen, så da blir det ikke noe mer for i kveld.
Bra det ordnet seg :)
Slike adapter kan være noe dritt ja.
Tester for tiden ut bluetooth og håper å slippe slike problemer.