Re: forgasserturbo-tråden
Sitat:
Opprinnelig postet av
Batland
På en "original" B19AT motor er det ladetrykket alene som bestemmer effekten.
0,35 BAR = 135 hk.
0,50 BAR = 150 hk.
1,10 BAR = 210 hk.
Bare av ren nysgjerrighet, vet du sånn ca effekt med en "original" B21AT med IC og 1, 20 bar ladetrykk? Det var det jeg durte rundt med i min ungdom, og det er fremdeles en av de sprekeste bilene jeg har eid. :)
Kjøpte "nybil" etterhvert, en BMW 528i som føltes direkte lat i forhold. Enda den var slett ikke noen sinke i trafikken den heller..
Sent from my ☆GT-I9100☆ using Tapatalk 2
Sitat:
Opprinnelig postet av
Batland
Når man regner på denne måten så regner man på potensialet. For at potensialet skal realiseres så trenger motoren å få riktig AFR blanding og riktig tenningstidspunkt.
Hvis vi forsatt tar utgangspunkt i 2127 ccm, 100 hk og 170 Nm fra grunnmotoren så fører 1,2 BAR ladetrykk via intercooler til at:
1. Praktisk motorvolum øker fra 2127 til 4679 ccm!!! (JO!, det stemmer. Så effektivt er ladetrykk!)
2. 100 hk øker til 220 hk.
3. Dreiemomentet øker fra 170 Nm til 374 Nm.
Som du ser er en 2,8 L sugemotor 100% sjangseløs. ;)
Det er ganske rått ja. Var nok moment til å slite istykker førstegiret med oppvarma dekk iallfall. Men det gjorde ikke så mye for det var fortsatt nok krefter til å clutche løs med hjulspinn fra 2. gir. :p
Gikk en mellomaksling en gang også, men foruten det så var det en solid lekesak. :)
Sitat:
Opprinnelig postet av
Batland
Kjenner meg igjen i det der, men etter mange år har kompetansen økt.
Med ET stempler, litt større turbo, slipt forgassernål og modifisert fordeler så har ladetrykket økt til 1,5 + BAR. Da river man løs med gasspådrag på 2. gear og clutcher løs på 3. gear.
True story. :)
Hadde vært riktig morro å vært med en tur å kjent på det draget. :)
Sitat:
Opprinnelig postet av
Batland
Kan bekrefte at det blir endel munter smiling for både sjåfør og passasjerer. Passasjerene smiler fordi opplevelsen ikke samsvarer med de fikk se under panseret og sjåføren pga det overraskede uttrykket de etterhvert får. :)
Hehe, kan tenke meg du får se noen måpende tryner etter at de har smellt bakhuet i nakkestøtten x antall girskift ja. :D
244 turbon min hadde overdrivekasse med skyvknapp, og var koblet sånn at den funket uansett gir. Som en splitt altså. Artigste jeg visste når jeg skulle kjøre forbi eller imponere en passasjer var å legge inn 3. gir med od innkoblet, dra på til turboen begynte å ladde og så bare splitte rett ned med flat fjøl. Det var klin umulig å holde hodet ifra nakkestøtta da, det bare smallt på med fullt skyv. Og en forbikjøring så ut som en regelrett parkering. Men tenker med 1, 5 bar så hadde vel girkassa revna om jeg hadde gjort noe sånt. :p
Sitat:
Opprinnelig postet av
Batland
Hehehe, rart med det der, jeg hadde det samme.
Den originale AT ladetrykksmåleren aktiverer oljelampen når ladetrykker overskrider 0,5 BAR. Dette ble koblet over til å aktivere "fasten seat belt" lyset.
Når man kjørte med full gass på 2. gear + OD og slo av OD når "fasten seat belt" lyset ble tent, da spant det akkurat løs. :) Det holdt i mange mange år også fordi det var B19 motor.
OD enheten var "GR.A preppet" så man kunne også aktivere den igjen på 2. uten at det bare slurte. Artig mimring dette. :)
Jeg kunne også sjalte od av/på uten å clutche mellom, selv om jeg ble anbefalt å ikke gjøre det. Men jeg merket aldri noen problemer med od på min. Det var aldri noe sluring iallfall, det girte opp som en litt hard automat. Temmelig kontant, nok til at det slo godt i bilen om man hadde godt pådrag iallfall.
Det var selve girkassa som takket for seg, en gang jeg sto på rødt lys og varmet dekk. Dvs når det ble grønt så tok jeg løs helt rolig og så ga jeg flat fjøl etter å ha fått ut clutchen, resultatet var et sabla smell i girkassa og så satt girstanga fast. Måtte bare stoppe til siden og røske stanga ut av gir med rå makt. Etterpå gikk den først ikke i noen gir, men fikk overtalt den til 2. gir med litt riv og røsk. Deretter glei den helt fint i 2. 3. og 4. men første gir der møtte man bare veggen uansett hva man prøvde for all ettertid. Sikkert ei overføring som ble presset ut av stilling eller noe i den dur. Jeg gadd aldri gjøre noe med det, hadde sjelden bruk for førstegiret uansett. :p
Husker jeg testa 0-100 på 2. gir, der jeg bare slo inn od istedet for å gire opp sånn at jeg klarte 100. Det målte jeg til 8sek, det var med stoppeklokke i ene hånda så det ble kanskje litt unøyaktig. Men ikke mer enn et sekund hit eller dit, så sånn omtrent iallfall. :) Syntes det var ganske bra med tanke på at det tok jo halvannet sekund bare å slure ut clutchen før jeg kunne gi jernet. :p
Sitat:
Opprinnelig postet av
TheStig
Jeg kunne også sjalte od av/på uten å clutche mellom, selv om jeg ble anbefalt å ikke gjøre det. Men jeg merket aldri noen problemer med od på min. Det var aldri noe sluring iallfall, det girte opp som en litt hard automat. Temmelig kontant, nok til at det slo godt i bilen om man hadde godt pådrag iallfall.
Det var selve girkassa som takket for seg, en gang jeg sto på rødt lys og varmet dekk. Dvs når det ble grønt så tok jeg løs helt rolig og så ga jeg flat fjøl etter å ha fått ut clutchen, resultatet var et sabla smell i girkassa og så satt girstanga fast. Måtte bare stoppe til siden og røske stanga ut av gir med rå makt. Etterpå gikk den først ikke i noen gir, men fikk overtalt den til 2. gir med litt riv og røsk. Deretter glei den helt fint i 2. 3. og 4. men første gir der møtte man bare veggen uansett hva man prøvde for all ettertid. Sikkert ei overføring som ble presset ut av stilling eller noe i den dur. Jeg gadd aldri gjøre noe med det, hadde sjelden bruk for førstegiret uansett. :p
Husker jeg testa 0-100 på 2. gir, der jeg bare slo inn od istedet for å gire opp sånn at jeg klarte 100. Det målte jeg til 8sek, det var med stoppeklokke i ene hånda så det ble kanskje litt unøyaktig. Men ikke mer enn et sekund hit eller dit, så sånn omtrent iallfall. :) Syntes det var ganske bra med tanke på at det tok jo halvannet sekund bare å slure ut clutchen før jeg kunne gi jernet. :p
Edit: Nei vent nå litt, jeg husker feil ang den overdriven! Jeg måtte clutche for å gire opp, det var kun nedgiring som funket som automat. Sorry, glipp i mimreboksen. :p
Husket det brått rett etter jeg la ut dette innlegget. Men jeg kunne iallfall legge inn od i samtlige gir, tilogmed i reversen. Har alltid trodd at dette var bare en enkel koblingsfeil, mener du at girkassa måtte vært preppa for å kunne fungere sånn altså?
Syntes det var ekstra kult å la motoren dra tungt på lavt turtall, sånn at turboen ulte sånn som den gjør på en lastebil og så bare gire på med alle 8 girene. Da fikk man gjerne litt rare blikk.. :p