Hehe! Såpass ja
Har porta topp og trimkam 12.9 løft ca 260 grader durasjon ved 1.27 mm, og steg 2 grenrør.
Det er kanskje 45mm som er mest optimalt på dette opsette ? Det var 2 x 45 mm jeg hadde på bilen. Fungerte bra det. Riktig nok nada bunndrag
Printable View
En bilkompis har ett lignede oppsett og klarte etterhvert 158 WHP. Dette er ikke nok til å forsvare noe mer enn 45 mm forgassere slik jeg ser det. Jeg har foreslått at han går ned i halsringer da han har 40 mm nå. Har du effektmålt din bil / motor?
Revva bunndrag du??
Mnja. Hva er oppsettet ditt? 531 topp, lange råder, normal komp. og tilfeldig tenningskurve eller?? ;)
Nei har ikke det gitt. Hadde vært morsomt å sett hva resultatet hadde blitt men.
Står ikke forgasser på motor nå. Men tenkte vis jeg skulle ha forgasser igjen om jeg skulle gått for 48mm neste gang. Men det har nok ingen hensikt som dere sier [emoji6]
Haha, hadde mer eller mindre det ja. Normal komp i motor. Orginale ventiler au [emoji6]
Sent from my iPhone using Tapatalk
Til originale og småtrimmed motorer er de nok ok etter omdysing osv. Problemet er at de er små med kun 42 mm gasspjeld og bestykningsdeler er utfordrende å skaffe. Ser vi på Mikuni HSR48 så kan de sies å ha hele 48 mm halsring som er tilsvarende det som brukes i forgassere med 55 - 60 mm gasspjeld. Dette er ettermarkeds trimforgassere så bestrykningsdeler er enkle å skaffe. :)
En må huske på at Mikuni og Keihin gassere er lysår bedre enn gamle bilforgassere. En 38mm Mikuni fra 1992 fløder like mye som en Weber med 44mm halsringer...
Vurderer å bygge sugemotor (8v) i min 240. Hvilken blokk er best å bruke? B23 eller B230? Hvorfor?
Som gjør at gasserne kan ende opp med å bli dyrere enn ettermarkedsprut, for man må uansett ha en bremsebenk (ofte ganske kriminell leie hvis man ikke har en selv) å stå i for å se at det man gjør gir ønskede endringer, samt man gjerne bør ha en programerbar tenning for å gi en fungerende tenningskurve OG det tar lengre tid å skru 4 gassere ifra og sammen igjen opp i mente enn å forandre noen ruter på en PC-skjerm, og da fyker kronene fort... og skal det brukes på veg, møte utslipp på en bil nyere en 89, eller som hadde EFI før modifiseringen så har man i tillegg ekstra utfordringer :)
Har nå satt inn innsprøytning (jetronic lh2.4) men motor sliter med å gå på tomgang. Har som sakt porta topp og trimkam som nevnt over
Går veldig røft på tomgang, som er greit nok. Men noen ganger går den ikke på tomgang i det hele tatt. 400rpm frem til den kveler seg. Tips til bedre tomgang ? Og kan det være trim kammen som gjør at den ikke vil gå på tomgang ?
Sent from my iPhone using Tapatalk
12.9 løft ca 260 grader durasjon ved 1.27 mm. Men man kan vel ikke justere tenninga på en f motor ? Justerer ikke den seg selv
Men hva trur dere om å koble fra tomgangsregulatoren og stille inn gasswire på gass spjeldet isteden ? Stramme den slik at den alltid står på 1000rpm ?
Ble litt vass lyd da hehe.. Når den vil gå på tomgang
https://www.youtube.com/watch?v=_hL_-IboxAA
260 ved 1.27 ja.. fint til en 2.5-liter og opp, hvis den får litt komp. Stenger vel neppe før du er halvveis oppe, og da blir det ikke mye effektiv komp eller gasshastighet igjen til å gi deg tomgang å snakke om.
lH 2.4 er ikke mye glad i noe som helst kamaksler som avviker betydelig fra de kammene som fins i originale b230 med lh systemene.
Hehe såpass ja. Men det må da finnes en mellom ting her. En kam som er hakke vassere, men samtidig overkomelig til vanlig bruk :rolleyes:
Hvilken kam sitter det originalt i f motoren ? m kam ? så noe som hadde vært hakket vassere en den kanskje
Tynt med kammer på finn au
Slik jeg har forstått så er a kam og k kam greie alternativer
Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
Noen nett sider som selger lignende kammer ?
Hmm ser at KM CAMS har k kam. Sjekka finn også, men der var det tynt med kammer der
kosta litt da :rolleyes:
https://kmcams.com/products/volvo-b23-k-kam
BCB har også en kam med samme spec.
http://www.bcb.no/Default.aspx?tabid...roductID=21455
Egentlig funker ingen av dem spesielt bra, da toppen har sine begrensninger i utgangspunktet, og forskjellene på "Alfabetkammene" er i hovedsak hvilket turtall maksmoment havner på, ingen av de gir noe mer moment av merkbarhet enn de andre. Av "Alfabetkammene" er det A-kammen som har greiest "allround" karakterstikk. K går med LH 2.4, men påberegn at det er enkelte vinterdager du ikke får start med mindre du får noen til å hjelpe å dytte...
Hehe skjønner. Men de vil vel fungere bedre enn den kammen jeg allerede har på nå. Bestilte forresten VX kammen fra bcb. Får se åssen den blir å kjøre med. Kombinert med porta 531 topp så bør det vel bli brukbart til vanlig bruk. Tenker jeg da.. hehe [emoji14]
Sent from my iPhone using Tapatalk
Hvis det er noe som helst 531 porta eller ikke (porta betyr ofte = værre) med originale ventiler så blir det en degradering... Ikke vits å tenke på en 531 før du har tenkt å putte i 48/38 ventiler eller større, med en seriøs oppgradering av konfigurasjon av ventil og seteinnsats-vinkler... innsugsporten i 531 er stor som en "katedral" og fullstendig giddaløs med originale ventiler og setekonfigurasjon. Har gjort et eksperiment engang med å bytte ut 531 topp med 530 på en B230FB og den gikk bedre med 530 enn med 531 som volvo hadde utstyrt den med. Dog skal det sies at 531 har en bedre pluggplasering enn 530, så hvis man allikevel skal ommarbeide kammerform og putte inn så mye ventiler som det er plass til, DA er den et bedre utgangspunkt... Eller man kan like greit gå for 4v topp først som sist...
Ok, men uansett så bør vel VX kammen være bedre til gatebruk enn min nåværende trim kam ? Uavhengig om det er en 531 eller 530 topp
Sitter igjen med et inntrykk av at porta 530 topp og VX kam bør være en god kombo ? [emoji14] Korriger meg gjerne. Føler jeg er i en jungel her av kammer og topper nå hehe
Sent from my iPhone using Tapatalk
Jeg har tenkt å kjøpe nye ventiler til 740en og har kommet fram til at jeg burde oppgradere til 46/38 når jeg først skal overhale og porte toppen. Må bare finne noen med mirafres så jeg får frest opp ventilsetene først.. Hvor lange er originalventilene? 112mm eller noe slik?
Har også bytta kam til en kg002. Jeg har kun satt motor i ØDP og bytta kam.. Jeg burde vel montere justerbart kamdrev og justere den med måleur etter KG sine spesifikasjoner? Når det er sagt, hvor finner jeg disse spesifikasjonene?
Hvis du bare flytter ut setet og ikke forsenker det masse, så kan de ventilene funke fint. Spesielt hvis kammen har liten basesirkel, da kan du kjøre tynne og relativt lette shims. I verste fall må du bare slipe de bittelitt kortere. Og putt inn noen stivere ventilfjører. Retainerene dine vil takke deg...
Takk for tips :) Har stive enkle fjører jeg skal bruke. Usikker på basesirkelen på kg kammen, men jeg måtte shimse ganske mye for å oppnå riktig klaring når jeg bytta fra v-kam, så mulig den et litt mindre enn std. kam?
Ja det er vel ikke værre enn å slipe av en liten mm på bandslipern vel? Bare være 100% sikker på at det blir likt på alle og at det ikke blir skeivt..
Sent fra min H60-L04 via Tapatalk
De er oftest slipt med både mindre basesirkel og mye kortere rampe, så en må glemme 0.4 i klaring helt og legge den på 0,25 maks..