Det er ca 7 cm lengdeforskjell.. Edit: ...sa jeg før jeg sjekka det jeg hadde skrevet opp. Og det var feil, gitt. Det er 7 MM hver vei fra senter av toppen. Altså bare 14mm forskjell. Sorry for det. :(
Printable View
Det er ca 7 cm lengdeforskjell.. Edit: ...sa jeg før jeg sjekka det jeg hadde skrevet opp. Og det var feil, gitt. Det er 7 MM hver vei fra senter av toppen. Altså bare 14mm forskjell. Sorry for det. :(
Har veldig lyst til å få speedometer inn på Megasquirten. LH 2.4 får speedometersignal inn, men kan dette på en eller annen måte brukes?
http://forum.vccn.no/
Ser ut som signalet gåt fra 0 til 12 volt.. Ms`en ska ha / Klarer bare 5 volt på maks. Sette inn en 1kohms resitor og se da eller?
Nåken som har våre borti adaptronic 420? Og muligens har map til da?
Javel. hmm, har en kammerat som har noe slengans, så kan jo bare måle der egentlig. Bare søkte på google, også kom den her opp.
http://passionford.com/forum/4732273-post7.html
Leste en prosjekttråd for lenge siden på Merkur club forumet om en som moddet ett Cosworth 2wd innsug til en Volvo topp montert på en 2,3 Lima motor.
Klarte selvfølgelig ikke finne den tilbake igjen. Husker at flensen mot toppen ble modifisert og fikk ny bolthull. Men husker ikke hele omganget av modifikasjonene.
Men ett søk som kanskje kan være til hjelp for deg:
http://forum.merkurclub.com/forum/vi...o+head#p229187
http://www.ebay.com/itm/190805738909
Om du skal gå for denne løsningen og ikke er klar over det enda, så er det helst 4x4 plenumet du skal gå for. Selve innsuget spiller ingen rolle om det stammer fra 2wd eller 4x4.
Litt oppdatert info høyere opp.. ikke 7cm, 7mm hver vei fra senter av toppen. Så den passer nesten..
Multicoil vs fordeler:
http://www.enginelabs.com/engine-tec...-applications/
Blir ikke klok.... Autotune legger seg fint på 14.7 på tomgang. Skrur av kjører, lar den roe seg... 14 afr....
Hadde clt som iat, men nå har jeg iat med åpent element. Hva kan gjøre dette??? Begynner å bli litt lei av det dærre nå.
Clt og iat tal er stabile og virker logiske. Likt map trykk og rpm.
Forslag? :confused:
Setter jeg på autotune da stiller den som gal på samme talla den likte like føre...
AFR på viser og pc er enige.. Trekke ny kabel med strøm direkte fra batteri til aem`en?
Prøvd å ta logg nå?
Forresten fått med deg at autotune er svært uegnet til å justere tomgang med? Om det ikke fører til at motoren begyner å jage kan det fort føre til at naboverdiene får så store sprang at bare en veldig liten variasjon i turtall eller belastning fører til forandring i blandingen.
Krevende områder som tomgang og motorbrems bruker jeg alltid å justere manuelt.
Får stille manuelt som du sier, stille autotune til å slå inn på 1300 rpm ellerno
UPDATE: Prøvde å stille manuelt, men var litt vrient for en amatør som meg :p Satte autotune på HARD cell change og lot den stå 10 min på litt forskjellige turtall nede i spekteret, ligger fra 14,5 til 15 og vimser litt. Target er 14.7... Sender den te proff og ser hva han får till :)
Tomgang er det vanskeligste å stille inn, spesielt på en grov 2v motor som rødblokk som sender bensina alle andre plasser enn den bør være i brennkammeret (nok en grunn til at jeg foretrekker 4v fremfor 2v :p)... for det avhenger mye av hvor "dotten" med besin-mix flakser rundt i kammeret, og det forandrer seg veldig med små endringer i densitet og temp.
En annen ting som også gjør ting vanskelig feks. uten tomgangsventil i "closed loop" er at når plenumet blir varmt, som følger av at motor står lenge å går på tomgang uten luftgjennomstrømming i motorrom i tilelg til lite fløde gjennom plenum, er at lufta ekspanderer og blir varm bak spjeldet, dermed går det mindre masse gjennom motoren og den vil gå ned på turtall når plenum blir varmt. har du ikke lufttemp målern i plenumet vil motoren se samme MAP-trykk, og temperatur, slev om lufta og massen som faktisk går inn i motor er annerledes en ndet sensorene gir inntrykk av. Da vil feks. AFR synke (fetere blanding) også, hvis feks. autotune var brukt ved kaldt plenum. samme mengde bens på mindre masse blir fetere :)
Tomgang blir aldri 100% uansett motor... fysisk umulig, da ingen av forbrenningene er like :) Mye som er langt fra perfekt på 24v'n også, men de har i alle fall et brennkammer med "tumble" kontra "swirl" som gjør at det er lettere å treffe på skyen av riktig mix inne i brennkammeret, og de har en plugg som er plassert mere i området der det er bevegelse på gassene og ikke i ei grop som på 8v rødblokk (samme tabbe på rødblokk 16v også... pluggen sitter i ei jævla grop), så hvitmotorene er betraktelig bedre på det området. Benytter du originalkammene eller noen andre med snill durasjon og løft skal det være smal sak å få fin tomgang på den i alle fall :) Jeg skal vel klare å få nogenlude fin tomgang på min, dog på noen 100 rpm høyere en standard, men så er kammene jeg har fått laga noe annen karakteristikk på enn de originale, og ikke med hydrauliske løftere...
Men må egentlig flytte iat til plenum for å få alt riktig da?
Det blir egentlig feil det også, av flere grunner. For det første kan selv en IAT med åpent element påvirkes av strålevarme fra plenum.
For det andre så er det egentlig ikke temperaturen i plenum som er interesang for å regne ut densitet, men temperaturen på luften som entrer forbrenningskammeret.
OEM motorstyringer brukte flere forskjellige strategier for å omgå problemene med speed density algoritme.
Det er en grunn til at moderne motorstyringer bruker MAF/luftmassemåler, da det for det meste er en mye mer nøyaktig algoritme for å kalkulere luftmasse enn andre alternativer.
Sprutet ditt har en strategi for å minske problemene med IAT når du bruker SD:
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/12/4.png
Men før du begyner å tulle med den funksjonen så øver du deg på manuell justering av tomgang, og gjerne litt manuell justering av motorbrems og andre områder via logg.
Sistnevnte kan gjøres uten at du trenger å gjette deg fram om tabellen ikke er alt for ujevn i området, eller sveipet over området er for raskt for reaksjonen til BBL.
Formelen du bruker er denne: newVE% = oldVE% × (stoich(14.7) / desired AFR)
Til din bruk kan den oversettes til følgende: nyVE% = nåværendeVE% x (nåværende AFR/ønsket AFR)
Er f.eks VE 90, du har en AFR på 12, men ønsker en AFR på 14, så blir regnestykket
90 x (12/14) = 77,14. Den nye VE verdien blir da altså 77,14 for å få 14 i AFR.
Dette er i grove trekk regnestykket autotune bruker, bare med noen flere variabler.
Tomgangsjustering gjør man derimot ved å justere manuelt live, og ikke med logg.
Tilfellet som fyfaen beskriver der tomgang blir lavere pga. varm luft med lite masse kan gjøre at ruten som er på lavere RPM enn når du først justerte tomgang får større vekt, og gir feil drivstoffmengde pga. den har for høy VE. Eller at motoren får for mye bensin pga. manifoldtrykket stiger litt når turtall blir lavere, mens den faktisk ikke bruker mer luftmasse.
Ved ett slikt tilfelle bør du ha rutene tettere rundt tomgang. Tallene fra de 4 nærmeste rutene brukes for å regne ut hvilken VE som skal brukes til enhver tid. Hvor stor del av hver rute bestemmes av hvor motoren befinder seg mellom rutene. Gjennomsnitts VE verdien som brukes finner du igjen i logg som Gve.
Håper dette er mer forklarende enn forvirrende :)
Mye av det jeg beskriver her gjelder direkte for andre datsprut også.
Dette er godt forklart.
Problemet for dataspillgenerasjonen er at mange lett overser at en motor ikke er ett dataspill, men nærmest ett "levende vesen" med egne og varierende preferanser. Man har f.eks ikke ett gjevnt fløde noen steder, men varierende pulser slik at man ikke kan forvente 100% stabile verdier til enhver tid. Man må gi motoren det motoren vil ha! Mange forsøker i stedet å få motoren til å trives med noen verdier som de personlig mener er korrekt. Resultatet blir sjelden bra.
Man skal også huske på at en AFR måler IKKE måler på volum, den måler på vekt. Dysene mater med volum og derfor varierende vekt.
De som har sjekket har sett at temperaturen på bensinen varierer og dermed varierer også vekten på bensinen i forhold til volummet. Flere sprut har derfor inngang for bensintemperatur for å kompensere for varierende drivstofftemperatur for uten dette så VIL AFR variere selv om åpningstidene og det leverte volummet er aldri så stabile.
Det er grunner til at folk og fabrikanter setter Cool cans og fuel coolere på bilene sine.
Ja. Det er faktisk forbløffende mange som tror at man i løpet av ett par timers mapping klarer å mappe drivstoff og tenning like bra eller bedre enn de fleste orginale motorstyringer gjør. Selv om man ser bort fra hensyn til avgass. En grei racemapp kan man klare på den tiden.
Skal man følge alle variasjoner best mulig kan det være nødvendig med både 4d og 5d mapping. Mange motorer har områder der en algoritme, som f.eks SD eller MAF er veldig godt egnet, og områder der de er uegnet og kan gi missvisende kalkulering av luftmasse.
Det skal også nevnes at sammenlignet med alle andre korreksjoner så er bensintemperaturen ikke blant de mest betydelige, men selvsagt ikke ubetydelig. Lufttemperaturen skaper mye oftere problemer.
Blir litt vansklig å stille :P Hva er riktig :p
Varm motor til tomgang:
https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.n...66688566_n.jpg
Stått å blitt varm:
https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.n...50186527_n.jpg
How to tune....... ?
Blirre mer nå bruker jeg MAF snart :p
Får jeg tak i Volt vs g.luft på en 016 LMM tar jeg bare arealforskjellen opp til 3" og legger den til alle luftamsse verdier! Vipps! Ferdig bensin map :p Koble opp begge å se hva som funker best
noen som har bilde av en grei patent på kam sensor til volvo 16v ? :)
okei, hvilken av lobene har du brukt som ref?
eller er det hipp som happ? :)
skal bruke ett autronic sm4 datasprut
Må nesten ha litt mer informasjon enn du har fått med her. Kan du maile meg loggene? Gjerne sammen med msq fila du bruker nå.
Håper de er tatt rett på datamaskin og ikke SD logg. Til en slik ting er det lett å glemme huke av for nyttig info på SD logginga.
Har ikke satt meg veldig mye inn i mapping med MAF. Men du slipper ikke unna mapping selv om du bruker signal fra MAF. Men når du har fått kalibrert sensoren skal vistnok mapping være mye raskere enn i SD eller Alpha N.