Ser for meg at en B19 blir rimelig tørst med to dobble forgassere.
Finnes det innsug til to S.U forgassere som passer på b19/b21 osv?
Eller er K innsug med "Granada" gasser tingen kanskje?
Printable View
Noen som har prøvd Fajs 45 gassere enda? Vurderer to slike..
Sent from my C6903 using Tapatalk
Granada-gasser er bedre å forholde seg til synes jeg. Bruk en 36/36 fra 2.3 V6, eller en 32//36 to-trinns fra 2.0l
Det er de ikke akkurat, men i forhold til 1 stk stromberg, så gjør det mye. På forbruket og responsen. :-) Blir straks litt triveligere å kjøre med B19 i en bruksbil da :-)
Absolutt. :) Fikk min gamle Taunus med 32/36 til å krabbe under 0.7 på mila på langtur.. var litt fikkel og MYE dysebytting, men det gikk.. :)
Det handler om korrekt bestykning av forgasserene. Dette innebærer korrekte tomgangsdyser, korrekte halsringer, korrekte E-rør og korrekte luft og bensindyser. Hvis man legger ned innsats her slik at motoren får korrekt AFR gjennom hele registeret så bruker ikke 2 x dobble forgassere mer enn andre systemer, tvert imot.
Hvis man derimot bommer, eller velger for store forgassere, da blir forbruket høyt pga lav AFR.
Volvo AQ140 innsuget kan modifiseres slik Team Tynner har gjort. Da blir det slik:
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/02/157.jpg
Hvor langt rekker to pierburggassere som er modda av deg da? Bare lurer siden jeg vurderer to dobble 45 istede.
Det er ett godt spørsmål. Jeg vet ærlig talt ikke og det vil også i stor grad avhenge at motoren som det monteres på.
Den lokale Bilcrossmotoren som har gått med 2 X Strømberg og GT6 kam har dessverre aldri blitt effektmålt, men bilen gikk betydelig bedre enn en 240 gatebil med B23 motor med H-kam, 2X45 mm Weber forgassere og grenrør iallefall. (150 hk ? oppsett.) Selvsagt spiller vekten en rolle, men likevel.
Hmm, ja som sagt vurderer jeg nye fajs 45 gassere, men er litt usikker på om det overhode er bedre enn to modda pierburg?
Kan jo tenke på spjeldhus og datasprut :-) Noe dyrere å begynne med. Men det åpner for endel muligheter. :-)
Pierburg er jo CV forgassere, så en mye bedre forstøving enn DCOE's og andre med fast venturi. Samt de gir kompensering for høyde(trykk) og tempforandring. Noe en DCOE ikke gjør, satt på spissen så vil en motor med DCOE som er dysa for å gå korrekt ved havnivå drukne når den kommer i høyden.
Da er vi i samme båt, for så langt har jeg ingen erfaring med fajs på noen som helst måte.
På den annen side VET vi at finske bilcrossbiler fungerer godt og de bruker heller pengene sine slik:
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/02/1457.jpg
https://www.youtube.com/watch?v=2VvVXcAZRUg
Jeg har også stor tro på og sansen for dette høykvalitet Mikuni oppsettet:
http://www.v-performance.com/products/air_fuel.html
Her Mikuni på B20B innsug:
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/11/1209.jpg
Billig kopivare som fajs er og blir kopivare......
Motorsykkelgassere ville jeg valgt uten tvil. Mikuni ligger vel på 1500-2000 på ebay, men det finnes billigere motorsykkelforgassere.
Nå skal ikke jeg lage noe stort prosjekt ut av denne motoren og heller ikke 5 månedslønninger, men hadde vært morsomt og få tall nærme 200hk vertfall! Blir vel to enkle pierburg som batland steller istand for meg ;-)
Hvis du tar en titt under her så skal ikke dette være umulig.
En god gammel 1 3/4" SU forgasser gir klart høyere effekt enn en helt orginal og uklødd 1 3/4 Pierburg, men det er før man klør. ;) Etter modifisering endrer dette seg.
Hvis motoren er godt spec. så skal ikke nærmere 200 hk være umulig. Det vil ikke bli enkelt å hente ut såpass, men umulig skal det ikke være.
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/02/1459.jpg
Søkeord forgasserkapasitet suoversikt strømberghk
Åssen ville det blitt å bruke 3 stk eller kansje 4? Eller blir det bare krøll?
Men har ikke du en GT6 kam?
Er vertfall planen det ja
Nei, nå må vi begynne å bruke hue her :eek: Sier seg selv at 2 gamle sure SU forgassere ikke funker bra nok til å fore en 2.5l med så kvass kam som GT6, og sammen med porta 405 topp og større ventiler. Tross alt 312 grader durasjon på den kammen! Volvo anbefaler jo selv to dobble 45 solex med den kammen på 2.3 liter og med større volum vil jeg påstå minst 45 kanskje helst 48mm. Denne motoren får jo mer race karakteristikk me den kammen og vil dra unna bra med bensin så kanskje ikke noe høydare på en dagligdags bil. Da ville jeg heller gått for en H kam om Volvos orginalkammer ønskes brukt. Da kan jeg være enig at 2 SUer vil funke ok. Du må da riktig nok ikke bruke grenrør som har for store diametre da dette vil gi dårlig momentkurve. Den siste batchen med FAJS forgassere som har 5 progr hull funker bra. Den største kina-feilen med de er litt store hull i huset for spjeldaksel lagrene. loctite er tingen der :)
H-kam har jeg liggende, så kansje vurdere den da. Angående gassere, så burde jeg kansje vurdere disse FAJS gasserne, eller kansje tilogmed være på utkikk etter 48 gassere om jeg skal bruke gt6 kam da? Eller har du forslag til kam som takler dobble 45 gassere, men som ikke sluker bensin? Tenkte jeg skulle holde meg under 1.5 l på mila :-P
Elsker "det sier seg selv" uttalelser. :D
Hva er det som sier seg selv? Hva er det som er problemet, nøyaktig? 312 grader offseat seier ikke allverden. Husk at dette er en gammedalgs og lite aggresiv kam med lange ramper, 100% motsatt av SWR m.følge spesifiserer. Det selges faktisk også enda en trimkam til volvo som er enda mindre aggressiv. Jeg ser på den som ett mulig alternativ.
Det er derfor ikke offseatdurasjonen som bestemmer hvor ille kammen er, det er løftet i ØD, og GT-6 kammen har ikke allverdens løft her, spesielt ikke i forhold til en 2,5L motor.
Som du helt sikkert vet vil en strokermotorer med større volum gjøre at en gitt kam virker mildere ved at dreiemomentet blir høyere på lave turtall og turtallet for maks effekt reduseres. Jeg ville f.eks ikke satt en GT-6 i en B19.
Av alle CV forgassere er faktisk SU best egnet fordi de leveres i 2" utgave. Hovedproblemet er at disse er sjeldne og derfor kostbare. 1 7/8 er stort sett like vrien å få tak i så alternativet i praksis er modifiserte 1 3/4". Da spiller det mindre rolle om de heter SU, Strømberg eller Pierburg slik jeg ser det.
Jeg er enig i at dette ikke er ett godt bruksbilsoppsett, men min versjon av sannheten er at denne bilcrossmotoren, i flere versjoner, som er bygget på en B230K !!! motor, oppgradert med GT-6 kam og ventilfjærer samt 2 stk. Strømbergforgassere har fungert over alle forventninger. Testkjøring viser at den drar greit fra lave turtall og ikke ene eneste plugg ble ihjelsotet så lenge jeg var "aktivt" med der.
Til og med E-85 konverteringen og 12,5:1 fungerte etter planen med 2 x Strømberg og GT-6.
Lowtech her inn bygger B230 sugemotor med 2 x 45 Weber forgassere med mål om nærmere 200 hk, og har sagt at forgasserene skal mappes i Dynapack.
Vi får se om det passer slik at vi kan sette på ett AQ140 innsug med to modifiserte Strømberg eller Pierburg forgassere og så se hvor mye, om noe, effekten reduseres. :)
Man klarer ikke nærmere 200 hk i praksis med en H-kam uansett hvilket innsugsystem man setter på.
I dag fikk jeg tatt de "nye" spanskproduserte Weber DCOE forgasserene i nærmere øyesyn. Dette var direkte skuffende.. Presisjonen var helt revva og natt og dag i forhold til de Italienske høypresisjons utgavene. Slik jeg ser det har man rett og slett ikke ett alternativ til MikuniHSR. ;)
Jaja, hvis man ikke er så heldig og får tak i noen gode gamle Webre da.
Liten tvil om at vi lever i diarèens tidsalder. Det meste er blitt billig, men revva. :(
Kan vel prøve gt6 kam, om jeg bruker 45 gassere, eller skal jeg se etter 48 gassere med en gang, så jeg slipper å kjøpe nye gassere når jeg vil ha mere hester?
"Det sier seg selv" var jævla dårlig uttalse av meg. Jeg går jo da ut ifra at alle kan over gjennomsnittelig motorteori så skal slutte å bruke det uttrykket. En ting er jeg enig i og det er at ja du får nok luft ned i området med 2 stk SU og således funke bra der, ergo vil du få en motor som er bedre enn standard OM den konstrueres deretter, men nå var det snakk om hele oppsettet han har fra før her. Toppen er portet+større ventiler= mer luft ønskes velkommen inn, han bruker et rallygrenrør= gir best effekt opp i turtallsområdet, altså opp i turtall = mer luft som må inn i motoren, 2.5 slagvolum= mer luft som kreves for å fylle pr omdreining. Ja jeg vet at området for max turtall reduseres noe ved økt volum, men helt ærlig så tror jeg du også vet at det ikke gjør noen vesentlig forskjell fra 2316cc til 2460cc. GT6 kam, ja den er ikke den vasseste kammen men alikevel Volvo designet den tross alt til racing/rally og den har lobesep på 107 grader altså ikke akkurat noe hvermannsen satte i den gamle 240en og således ikke velegnet til bruksbil/moment med mest tanke på bensinøkonomi.
Nei en H kam vil for mange bli et problem å nå 200hk, kanskje i beste fall 180hk på 2.5 liter, men bedre bruksbilegenskaper og bensinforbruk enn en GT6 kam. Og for å oppsummere mitt poeng her: jeg mener at en H kam er et bedre valg til 2stk SU 13/4 forgassere enn en GT6 kam. GT6 kammen mener jeg videre vil fungere best sammen med 2 dobble. Du må gjerne mene noe annet Batland, og jeg respekterer det, men inntil jeg skifter noen mening på det, så må jeg se fysiske bevis...
Her ble mye oppklart for min del vertfall. Men, jeg har ikke kjøpt inn noe av delene enda, bortsett fra blokk og topp fra b23et, så jeg har 405 topp med h-kam men den er verken portet eller byttet ventiler ENDA. Grenrør har jeg ikke kjøpt meg enda heller, men ønsker greit bunndrag og vil vel derfor falle mot 4-2-1 grenrør med liten diameter på rørene, om jeg ikke er helt på jordet.. Kom gjerne med innspill på deleerfaringer og hvilke som går godt sammen med hva, da jeg ikke har spesielt med peiling.. Hehe.
Hvordan fungerer et skjellettavinghjul sammen med vanlig turboclutch? Eller må jeg ha spesialclutchpakke for å bruke skjellettsvinghjul? Om jeg må det så dreier jeg heller ned svinghjulet jeg har..
Nja, A-kammen er Volvos klart mest brukte kam og den har 108 grader LCA. Det er derfor denne er populær å slipe værre profiler på. R og S-kammene til B20 har 102 og 101 i LCA og da er man på ville veier.
Jeg er faktisk helt enig her. H-kammen er mildere enn GT6 og derfor mer velegnet til en bruksbil og til 2 x 1 3/4 " forgassere enn det GT6 kammen er. Problemet er at man ikke når effektmålet sitt med ett slikt oppsett og da er vitsen vekk.
Jeg er også enig i at 2 x dobble 45 mm Weber med GT6 kam er ett bedre oppsett, men hvis man ikke allerede har GT6 kammen så er det ingen grunn til kjøpe den hvis man skal ha 2 x dobble 45 mm forgassere heller.
Når det gjelder trimkammer og LCA så kjenner ikke jeg til noen kam med 110 grader LCA som er villere enn KG002.
De fleste velfungerende trimkammer har LCA fra 107 grader og nedover. KG8 har f.eks 105 grader.
Alt handler om budsjett. Det hjelper ikke med en god spec.liste hvis budsjettet sprekker og resultatet blir en haug med støvsamlende deler - og sugetrimming er utrivelig mye dyrere enn det folk flest tror før de begynner.
kr. 25 000,- forsvinner som dugg for solen.
En hissig sugemotor fortjener en "liten" 215 mm clutch. Jeg mener at den gode gamle RAC clutchen til KG + ett skjelettsvinghjul er en god idé.
Hvilket budsjett har du?
Budsjettet er egentlig ikke fastsatt da prosjektet skal gå over lengere tid, og da koster det akkuratt så mye det vil, så lenge det ikke ender opp med 35k++++ for bare motor. Slik jeg ser det:
Motor og topp, 2500
Topplokkjobb, 6000
Kam, 3000(?)
Grenrør, 2000
Innsug, 1500
Gassere, 5000
Eksosanlegg jar jeg
Omsliping av veiv, 4500
Fk råder har jeg skaffet, 400
Tenningsanlegg,???
Er jeg på villspor mon tro?
Du kan jo ikke sammenligne med A kammen. Det er jo den totale overlappen som er mest interessant og titter du på A vs GT6 så er den vesentlig forskjellig selv om LSA er relativ lik. Ang effekt så må man jo spørre seg; er målet 200hk eller vil jeg ha en velfungerende motor med bra valuta for penga?
Er jo dette du prøver å si til oss i alle tråder som omhandler turbo og hvor jeg forstår at du har mye god kunnskap.
Bilen blir egentlig en bil nr2 som blir "hverdagsbil" men ikke kjøre på butikken-bil, men mere villmannskjøring. Setter pris på bunndrag, men vil helst ha effekten i mellomregisteret, 3-5000rpm, da jeg liker å sladde og kaste den ut i rundkjøringer osv.Gjør ingenting om det blir "bare" 180hk om den blir mer kjørbar og vesentlig billigere å bygge. Er klar over at jeg kan få 350hk med turbo for samme prisen, men gasserlyden er uerstattelig <3
Det var akkurat derfor jeg reagerte på denne:
Ett eksempel på ett velfungerende steg 1 oppsett som gir bra valuta for pengene er en B23E motor med 2 x 45 mm forgassere med gode trakter, K&N filtre, steg 3 grenrør og ett godt eksosanlegg.
Steg 2 blir da strokerveiv, bearbeidet topp og en mild trimkam som f.eks KG002.
Problemet er at dette ikke gir den effekten eller det turtallet som er nødvendig til den lette diffutvekslingen man trenger å kjøre for å få nok dreiemoment på drivhjulene til å "sladde og kaste den ut" på en måte som er underholdene.
Siden dreiemomentet i en sugemotor alltid er bedrøvelig lavt sammenlignet med en trykkladet motor så MÅ man ha lettere diffutveksling. Dette krever at motoren er litt turtallsvillig.
Jeg har 3:91 utveksling og m45. Skal også bruke dette. Kan bruke en mild kg kam da altså. Bruke lange trakter for bunndrag og korte for toppeffekt, eller?
Jeg ville sett for meg 2x45 fra FAJS, noen mener FAJS er BAJS. Men det er vel mer med åssen de er innstilt, du må finne en kam som passer den karakteristikken du er ute etter. Jeg vil tro du også vil ha litt bunndrag så ikke velg det eksosanlegget med størst rør fordi størst er best.. Noen ventilfjører som tåler litt varv med din nye kam er også fint. Videre må du ha et tenningsanlegg som får fyr på all bensina du putter inn.
Det har med presisjonsnivået å gjøre. Italienerene er flinke på høypresisjon som f.eks Dieseldyser som Bosio og forgassere. Dette sikrer god funksjon over tid.
Kopigutta er flinke å lage billig dritt som SER lignende ut som orginalen. Kvaliteten er i praksis alltid dårlig sammenlignet med orginalvaren.
Etterhvert som flere og flere får praktisk erfaring med kopivarene så kommer også sannheten frem.
Personlig ville jeg myye heller investert i 2 stk. høykvalitet og høypresisjon Mikuni HSR45 mm forgassere på ett AQ140 innsug enn 2 stk. FAJS forgassere med nylimte gasspjeldakslinger.
Info om Kina fajs her: http://www.weberperformance.com.au/i...php?info_id=14
Det skal jeg være enig i. Men hvor mye koster en Mikuni HSR45 da? AQ innsuget ligger vel på 2000kr de få gangene det ligger et ute.