Det var væl seint.. Hva har du for oppsett ellers? Kam, eksos? Hvilken dim. Har du på tur/retur olje til turboen?..
Printable View
Jeg kjøpte oljeslange på KL-racing, de har riktig banjo til både turbo og blokk. AN4. :)
Strengt talt så vil en AN-4 (1/4" eller 6.35mm) levere nok olje til å forsyne 24v toppen med hydrauliske løftere... selv glidelagerturbo trenger ikke mere enn AN-1 hvis olja kun skal smøre og vannet står for mesteparten av kjølinga...
Har ikke vannkjøling på turbon
Sent from my iPad using Tapatalk HD
Et lite spørsmål om hvordan man best kan kontrollere ladetrykk uten å anskaffe dyre elektriske boostcontrollere osv.
Jeg har en t3/t4 kinasak med wg actuator som pr i dag er justert til 1,3 bar ladetrykk. Actuatoren har nippel på begge sider av membranen.
I kveld fant jeg fram en gammel boostcontroller av "kule&fjær" typen, maken til denne:
http://img407.imageshack.us/img407/5360/mbc1fg0.jpg
Denne er jo knall for spoolup, men den er godt brukt og gir en ganske drøy peak før trykket stabiliserer seg. Spesielt på ladetrykket den nå er justert til (1,7 bar som peaker på 2bar)
Spørsmålet er da om det finnes noen finurlige løsninger som gir like god spool (holder wg lukket like lenge) men unngår den store peaken akkurat når ladetrykket kommer.
ligger en genial sak under tips å triks ;) er vell noe svensker som er ganske så syke i huet som har laga det trur jeg mener å huske alt i fra caprier med v6 å turbo å sierraer i hue å rævva :p
ja, stemmer det. Skogenracing folka. Fant tråden her: http://skogenracing.editboard.com/t2...lp-av-mottryck
og på biltema fant jeg denne: http://biltema.no/no/Verktoy/Trykklu...nometer-17179/
Spørs bare om arbeidsområdet er litt vel stort, jeg har jo ingen planer om mer enn 1,5-2 bar en plass. Men siden wg actuatoren har nippel på begge sider så er vel dette veien å gå?
fant også linken til det her inne http://forum.vccn.no/showthread.php?...ere-ladetrykk!
Kjøper en sånn i morra uansett for å prøve til den prisen, så kan komme med tilbakemelding på om det funker. Det som gjør arbeidsområdet ekstra ugunstig er at trykket du skal ha på andre siden av wg klokka kommer i tillegg til grunntrykket på klokka. Så om du har en 0,8 bar wg og skal kjøre på 1,5 så er det 0,7 bar du skal ha i mottrykk og må stille ventilen på. Men barometeret får du jo ikke sett på der det sitter uansett når du kjører, så jeg prøver bare å starte på min og justere litt og litt.
Jeg tror jeg skal ha ca 0,5-0,6 bar i mottrykk, så da kan jeg jo komme med tilbakemelding på hvordan den fungerer i minste ytterkant av arbeidsområdet :)
Motoren min ser ikke ut til å bry seg med at trykket peaker på 2bar, så egentlig tror jeg bare at jeg kjøper meg en sånn nxs kule og fjærventil til noen dollar på ebay og lar det stå til.
Blir litt ekkelt å justere med en regulator som går til 10bar..
Jepp. Men for å kunne kjøre med mottrykk så må man ha en ekstern wastegate som er laget for det.
Den som er beskrevet over med 2 nipler vil jeg tro ikke er tett i det ytterste kammeret. Har tatt feil før så det kan hende det finnes selv om jeg ikke har funnet det.
Jeg har en slik en på bruksvogna og det andre kammeret med nippel på et kun til utlufting av kammeret slik at det ikke står varm luft inni der.
Du finner fort ut om det andre kammeret er tett eller ikke ved å koble en slange på den å blåse.
Min er utett rundt stempelstanga slik at all trykkluft går ut i friluft igjen.
Ja du har det :D Men sånne biler du har prater vi ikke på.. hehe.
Hvis det andre kammeret et tett så kan han kjøre mottrykk der :)
Det ser ut til å funke med den Biltema-regulatoren, men skalaen er i beste fall ganske grov til det området vi trenger den til. Hadde vært fint å hatt en runde pr 0,1 bar eller noe sånt, men her er det vel kanskje 1/8 runde eller noe. Har ikke fått prøvd så mye enda, men ser ut til at ladetrykket mitt faller litt på turtall uansett, så spørs om det er noe mer feil på min bil (nei, det er ikke merket i grillen...). Skal se over resten av vakumslangene som har med dette å gjøre.
Har altså problemer med å få mye over 1 bar på øvre turtallsregister. Ønsker 1,5 bar hele veien.
Somsagt så bestilte jeg bare en slik nxs sak, som sikkert kommer til å gjøre nytten i forhold til den gamle boostcontrolleren jeg bruker nå. Men det hadde jo vært spennende å prøve en slik reguleringsventil dersom noen finner en med "rett" skala som ikke koster skjorta.
Så et annet spørsmål:
Hvor lenge kan jeg regne med å kjøre 1,7-1,8 bar på orginal bunndel før det går i lufta? Afr er fin, ligger på rundt 11,2 på full fres. Hører ikke antydning til tenningsbank heller (kjører e85).
Ladetrykksfallet var altså et problem før jeg monterte regulatoren også.. Syns det virker som at regulatoren er konsekvent og at det bør funke så lenge alt annet er på stell. Hvis jeg stiller den helt av har jeg 0.6 bar. På ca 1-1,2 bar har jeg stabilt ladetrykk hele tia. Det er over der det blir et problem, så prinsippet funker nok egentlig ypperlig.
Noen som har en ide til hvorfor ladetrykket faller?? Det er snakk om en S2 med original K24(?) turbo og chip, som visstnok skal fungere utmerket på 1,5 bar uten andre modifikasjoner.
EDIT: måten jeg har koblet opp regulatoren på er slik, hvis noen lurer:
http://www.team-integra.net/forum/at...er-wstgate.gif
Jeg satt på med en s2 i helga, med no mtm 303 chip-greier. Den skulle egentlig lade 1,5 men stoppa somregel på ca 1,2. Hvis han som kjørte slapp gassen og trampa til på nytt så kunne det hende at den klatra til 1,5. Den hadde visst orginal plombert wg, uten at jeg vet noe mer om ladetrykksstyringa. Kunne også se at ladetrykket minket på tur oppover turtallet, hvis den først kom seg helt til 1,5 bar.
Så det kan jo være et kjent problemen på disse motorene/bilene?
Det kan hende det er på tide med en oppgradering :) Har tenkt lenge på å bytte til større turbo + div. Den originale skal klare rundt 280 hk.
Men prøvde å stille inn trykket litt nærmere 1,5 bar nå, og konstaterer at trykket daler mye mindre på turtall med denne styringa og lader raskere ved girskift! Så problemet er redusert iallfall, bilen går klart bedre :) Prøvde bare et par pådrag, men.
Har samme greiene på B230 "Hjemmemekk-motoren" min. Det vil jeg tro er TB0381 Turboen som ikke leverer nok luft i forhold til hva toppen svelger unna :).
Limer pedalen i torpedo'n, og da smeller den opp til 1.4 bar, og synker relativt fort ned til 1.1 bar igjen.
Nå er det jo en ganske "liten" turbo forsåvidt.