aarnes sendte meg dette bildet istad, fra monteringsanvisningen.
Vedlegg 5793
Såvidt jeg skjønner, for at skiva skal dekke hullet i subframen må skiva være hvertfall 3-4cm i diameter, stemmer det?
Printable View
aarnes sendte meg dette bildet istad, fra monteringsanvisningen.
Vedlegg 5793
Såvidt jeg skjønner, for at skiva skal dekke hullet i subframen må skiva være hvertfall 3-4cm i diameter, stemmer det?
Ja er større skive "inni" subframen, kommer greit til fra midten av ramma. Så ta bolten fra oversiden og mutteren på plata.
Som du ser på bilde med 2 så er det en distansehylse der.
Hadde bestilt alle muttere, bolter og hylse så får du rett med en gang. OG ikke skru til for hardt...hehe
Vil ha det montert ila helga, så distansehylsa lager jeg selv. Var bare dette med skiva, utifra tegningene i VIDA virket den altfor liten for hullet i subframe, men de tegningene er ikke helt til å stole på;)
Takk for info, får bare skaffe meg noen svære skiver og skru sammen.
På diesel kan jeg ikke skjønne hvordan per turbos forklaring på monteringa skal gå. Det er jo ikke plass til skive og mutter inni subframe, og garantert ikke bolt. Er det kanskje stor forskjell på bensin og diesel som er greia her?
Skal prøve å ta bilder under montering i morgen, på en eller annen måte skal den hvertfall festes.
Problemet med montering er egentlig veldig lite. Hullet i subframe til høyre i bildet er ut mot venstre forhjul, hullet er vel ca 3cm i diameter.
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/08/544.jpg
Løsninga til Volvo, sånn jeg har forstått det, er litt teit. Med en rund skive mellom subframe og bolt/mutter risikerer man at bolten setter seg i mutteren og man ikke får skrudd ned plata. Biltema to the rescue med firkanta skiver.
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/08/545.jpg
Distansehylser og. Sveisa fast mutteren til skiva.
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/08/546.jpg
Skiva må justeres litt i bredden for å ligge inntil innerveggen i subframe og samtidig passe med hullet i plata. Fikk lirka begge skivene på plass, og derfra er det plankekjøring. Alt av bolter smurt opp med litt fett for å hindre korrosjon.
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/08/547.jpg
Feira med en vask.
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/08/548.jpg
Sånn plate skulle jammen eg og hatt :-)
Satt som pokker den, og trykkrøret er såvidt ikke borti. Ikke minst er den litt lettere å ha med å gjøre enn den originale plata, som veier et tonn pga lyddempinga på toppen, som alltid er våt.
Nice nice. Jeg har jo boltene til plata, så prøver meg nok på å montere med de, men usikker på om jeg klarer å få holdt igjen mutter inni subframe, det er der jeg mener det er problematisk.
Har en plate for hånden nå, med kun 2 luftspalter, så er mulig den jeg har med 4 blir til salgs snart. =p
Runde skiver hadde ikke gått for min del, med mindre de på en eller annen måte holdes igjen i hullet. Skiva med mutteren løfter seg når man prøver å skru bolten oppi, og rund skive kommer muligens bare til å rotere oppi der. Vært lettere med bolten i subframe ned gjenno. Skiva, men jeg sliter med å se hvordan man får skiva opp og så bolten igjennom, på den venstre sida av bilen. Sitter en plastgreie i bakre del av subframe som blokkerer tilgang, til venstre for hullet jeg tok bilde av. Merkelig sak, noen som veit hva det er?
Du tenker på vibrasjonsdemperen?
Tror det er alu, men ja, ett lokk i hver ende. Min første tanke var å bare skru den ut for å montere etter at plata var på plass, men det er jo gjennomgående bolter med muttere innimellom stabstag og styrestaget.
Med litt overtalelse fra en mannetrekker får man akkurat lirka en skive med fastsveisa mutter mellom demperen og subframe, men knot var det absolutt.
Er ihvertfall veldig enkel og grei montering på bensinutgavene, så tydelig annen subframe på diesel.
Bra du fikk snekret den på plass [emoji1360]
Per Turbo
Styreleder / Chairman
Volvo Car Club Norway - www.vccn.no
Tipper det er en lik subframe, men med en manglende gjengeinnsats i de hullene eller noe sånt. Litt himkok må man regne med:)
Er jo bare to store hull, med en konkav skive på oversiden, og bolt ovenfra og ned, så mutter til å feste plata.
Per Turbo
Styreleder / Chairman
Funker ikke sånn på XC70 D5 ihvertfall. Der er styrestaget rett over, og den vibrasjonsdemperen inni subframe som skrumper inn den lille åpninga som er der.
Tipper Per mener den konkave skiva og bolten ligger inni subframe, der jeg la min firekanta skive. Kanskje bensin ikke har vibrasjonsdemperen?
Stemmer det
Per Turbo
Styreleder / Chairman
Jeg er utrolig glad i den plata på min, iallefall. Den har definitivt gjort nytta :D
Er de to hullene der skiva skal ligge på oversiden av, så bolt ned med mutter på plata [emoji5]
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/08/656.jpg
Per Turbo
Styreleder / Chairman
Oppi subframe mellom hullene der er der vibrasjonsdemperen ligger.
Jasså ja, trenger vel ikke slikt på min da
Per Turbo
Styreleder / Chairman
Bensin <3
Gladsak, kanskje.
Når jeg kjøpte bilen fikk jeg beskjed via RTI-skjermen at disken var korrupt eller noe sånt noe. Hadde aldri planer om å bruke den, så jeg tok ut disken og la den i midtkonsollen.
I det siste har RTI-skjermen hatt for vane å gå opp for å fortelle meg at disken ikke sitter i, og uten å la meg kjøre den ned igjen med knappene på rattet. Prøvde for moro skyld å stappe disken inm igjen, og merkelig nok:
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/08/669.jpg
RTI fungerer som bare det. Interfacen og systemet suger fremdeles, så jeg har ingen store planer om å bruke det, men da veit jeg det fungerer hvertfall.
Det er virkelig håpløse greier ja! :p Hadde RTI på S80en også. Bare driten :p
Helt ærlig: RTI funker knall når det funker. =p
Bruker den støtt og stadig med godt resultat. Klart, sanntidsoppdateringer og kø er ikke noe man får her, men den gjør absolutt jobben med de funksjonene den har.
Inntasting av info via ratt og korrekt navigering i tunnel, tommel opp fra meg. =)
Jeg synes det er lite intuitivt, og mangelen på oppdateringer plager meg virkelig. Har vurdert å operere inn en Androidtelefon i skjermhuset, men da må jeg strekke meg en halvmeter over dashbordet for å skrive inn destinasjon.
Nei, den er sikkert fin å ha, men blir brukt til ryggekamera i fremtida.
Svirre sin er vel gammel drosje den også ja. :)
Nå har Daniel V postet i feil tråd igjen;)
Hva i alle dager! Jeg quotet jo til og med innlegget ditt! [emoji14]
Går så det plystrer detta [emoji38]
Per Turbo
Styreleder / Chairman
GPS er et hjelpemiddel nok, vil ikke ha hjelpemiddel for å kunne bruke hjelpemiddelet. ;)
Om jeg opererer inn Androiden mister jeg uansett ryggekameramuligheten.
Jepp, det jeg har konkludert med også. Volvotechs VIR-1 ligger i en eske her, mangler bare motivasjon for å få den inn.. =p
Men det finnes muligheter for ryggekamera til android, sånn at du er oppdatert på det. =)
Betjening så langt fremme, med eller uten hjelpemiddel for bevegelseshemmede, utgår uansett. Androiden får stå der den er idag, Brodit er dyrt nok til at det skal brukes.
Du kjøpte VIR-1 rett fra Volvotech? Hva endte prisen på?
Ja, men jeg bestilte til frøknas studieadresse i EU. Pga måten betalingssystemet er lagt opp slapp jeg å betale mva (siden mitt norske kort og adresse ble brukt på fakturering) selv om den ble sendt til EU land. Vinn vinn.. =p Husker ikke hva det endte på siden det er en stund siden jeg kjøpte den nå.
Siden det er en stund siden du kjøpte den, og da sikkert ikke kommer til å bruke den... Gi meg en pris a;)