9:1 dynamisk vagler litt i grenseland... jeg ville nok satset på 8.5:1 dynamisk på en gatemotor på 98. 9:1 dynamisk er noe HELT annet enn 9:1 statisk, og fyllingsgraden gjør mye... :)
Printable View
Fult klar over det :) Burdte kanskje tatt med at det ikke er helt lurt med den dynamiske kompen hvis det er snakk om momenttopp på 4000rpm :p men Så veldig mye over 100% VE uten avstemte runnere og eksos kommer man jo ikke :p Blir vel nærmere 9,2:1 på den 24V'n min da med ala 116% VE, men den har igjen veldig kompakte brennkammer, også er det ved 5800rpm. + Så skal jo jeg bruke den "lys" (plasma) tenninga :P originalt har den motoren Hveding snakker om 10,4:1 og havner vel nesten i 9 dynamisk en plass med std. kammene som stenger innsugsventilen noe tidligere... men igjen den når vel aldri over 90% VE heller da når jeg tenker meg om...dog den funker jo på US regular da, og har tenningsmap tilpasset det (med litt margin i tillegg)... kan kanskje være lurt å bruke 10,8:1 elns... det bør gi ala samme dynamiske som std. med de kammene jeg ga delenr. på :) da har man litt rom for VE også, hvertfall med 98 :)
På et vanlig oppsett så kan en nok ikke forvente så mye mer... men folk som tror at potensialet er helt slutt ved 115% eller så og kun guder kan nå 125% uten overlading sliter nok litt med verdiene en kompis verifiserte i forrige uke. Skal komme tilbake med mer info etterhvert som jeg vet mer... :)
Hjelper ikke alltid hvis flammefronten bare krabber igjennom kammeret og en varver 19 000... en balansegang mellom luftfløde og forbrenning. Som på alle 4-ventilere.... bommer en, fløder den til masse potensiell effekt men brenner så dårlig at den gir mindre enn før pga at den trenger massiv fortenning... 50º er ikke uhørt.
det ble nok for dyrt tipper jeg, de prøver jo å holde sporten på ett nivå der det ikke er de med mest penger som vinner, pluss at utviklinga av teknologien skal være en fordel for produksjonsbiler.
Har plasmatenning... den bruker i prinsipp mere lysenergi enn varme den også, kanskje ikke like heftig som laseer som KUN er fotonenergi, men funker fortsatt bra :) Det er IKKE dyrt... Skal ha plasmatenning på min egen bil som sagt...
FIA er ikke kun imot at det skal koste for mye, de HATER effekt også virker det som... Men de glemte vel fort at det gir betraktelig miljøgevinst også... blir både mindre CO og nox av slikt...
Prøver igjen her. Nokon som kan gje meg eit par hint innan sugetrim på ein b230fb motor? :)
Ja. bytt til 530 topp som du fjærner allt fabrikkslørv på og lager fin radie på. Bytt kam. hev kompresjonen så den passer til den aktuelle kam. lag innsug som er avstemt til motoren. Et av stemt grenrør og plenum hjelper også på. Skal du beholde original eksos, innsug osv. og kun forholde deg til Volvo sine kammer, blir det ikke noe eureka forskjell ift til originalt...
hadde ikkje tenkt på org eksos og insug nei, so blir mulignes prøvd ut detta, ca effekt?
Vel det kommer HELT an på... en 150hk med nesten flat momentkurve bør gå greit. Og opp til i duren 220hk men da straks mindre hverdagsvennlig... å kjøre den 220hk'ern er absolutt ikke morsomt med 3,31 utveksling i bakakselen, så det har MYE å si på hvordan de HK oppleves også. Med std. til litt lettere sluttveskling ville jeg faktisk valgt den 150hk'ern framfor en 200+ hester...
Noen som kan fortelle meg hva sugemotor betyr egentlig?
Var på en fest her hinn dagen og snakket med noen venner av min bror og fortalte at jeg skulle få FT motoren hannes. da fikk jeg i svar "det er orginal sugemotor som er tingen" er det forskjell på sugemotor og orginal sugemotor? har mine mistanker om hva tingene betyr eller er men hadde vært greit å fått en kort og konkret forklaring.
Sugemotor, std. eller trimma; betegner en motor hvor lufta strømmer inn i motoren ved hjelp av atmosfæretrykket, eller undertrykket som følger av at stempla går ned når kun innsugsventilen står åpen, alt etter hvordan du ser på det.
Derav "sugemotor" den suger luft selv, uten hjelp av annet en det lufttrykekt som finnes i atmosfæren til enhver tid.
Turbomotorer og kompressormotorer benytter en ekstern enhet (turboen eller kompressoren) til å komprimere luft i innsugssystemet til motoren som da sørger for høyere trykk enn atmosfæretrykket.
Vel, det å si at prisen er for høy i F1 er vel ikke god grunn.
Hvor mange millioner koseter det å bare delta på ett løp?
Er jo snakk om flere millioner, hvis ikke milliarder å kjøre en hel sesong i F1
37mm separate spjeldhus. Noe som er verdt å prøve på en rimelig standard B230F, eller bortkasta tid? Har tilbud om et sett for veldig lite penger
ITB er ikke dumt :)