ALT er nok sprekere enn t kam... til og med M-kammen som sitter i original F :p
Printable View
Noen som vet dead time på low z delphi 65lb dyser?
Nei. Men jeg har målt på noen 95lb/hr Delhi dyser med litt oppjustert bensintrykk. MS2 pcb v3.0.
Andre dysedrivere vil gi annen dødtid. Det oppjusterte bensintrykket vil nok også ha litt innvirkning.
Fram til du får målt selv er dette nok likevel ett bedre utgangspungt enn 1ms.
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/04/3.png
Fikk ikke spenningen helt opp på 13.2v, så derfor rundet jeg ned til 0,6.
Men du har vel gjerne en rødblokk? En superenkel motor å måle dødtid og kapasitet på selv. Om du ikke har MS3X som styrer en og en dyse får du ikke korrigert ulinjær leveringsmengde på lav åpningstid, og forskjellene mellom dysene. Men det er likevel lurt å måle ivertfall mengden på 10ms på alle dysene for å sjekke om de virkelig leverer like mye.
Prøv å få hovedmålingen så nært som mulig 13,2v. De fleste gangene har jeg bare målt med en spenning, og ikke flere forskjellige spenninger. Spenningskompensasjonen kan man få en rimelig grei indikasjon på ved å koble av magnetiseringen av dynamoen mens motoren går, og se om AFR forandrer seg.
Etter masse Googling, så ser det ut til at det er 0.3ms.
Ikke umulig, men det virker en smule lavt.
Som sagt så er selve målingen enkel å utføre. Så om ikke hele motoren må demonteres ser jeg egentlig ingen grunn til å ikke måle selv. Sansynligheten er veldig stor at dødtid og leveringsmengde du har googlet deg til er feil, om ikke nøyaktig like dysedrivere og trykk ble brukt.
Hvordan EGO innstillinger er det som er mest vanlig når man bruker auto tune?
Om du bare velger rett type sonde skal innstillinger for closed loop forøvrig spille liten rolle for VEAL.
Har prøvd og få radiatorviften til og funke via MS, men får det ikke til og virke. Enten så er den på hele tiden, eller så virker den ikke. Har satt den opp sånn som megamanualen sier, men det funker ikke. Planen er at den skal skrus på ved 95 grader og ikke lavere enn 700 rmp. Noen som har noen tips?
Har du byttet bort = tegnet?
Og bruker and og ikke or for å inkludere turtall?
Jeg har styrt kjølevifter med Ms2 før uten problem, men kunn med clt.
Har prøvd =,<,> og and. Har prøvd og kun kjøre vifta og, men den funker bare på eller av da og. Hvordan er det power on og aktiv value skal stå? Har prøvd og gjøre ting ifølge manualen der og, men ikke noe respons der heller.
Hmm. I grunn godt spørsmål. Er vel > som er det rette.
Prøvd power on value off og active value on?
Edit: Du bruker vel ene IAC utgangen til å styre viftene. Er releet ment å være styrt av jord eller 12v?
Om det er meningen det skal styres av jord så kan det kanskje være feilen. Jeg mener den ene IAC polen jorder mens den andre gir 12v.
IAC1A og IAC1B er altså samme utgangen. Om du bruker den "feile" av de så må du kanskje ha power on value on og active value off.
Rellét og iac1 som jeg bruker funker sammen, eller så hadde ikke vifta virka på noen av innstillingene. Skal prøve meg frem litt mer i morgen. Da skal jeg bruke tps som and. Ett eksempel: setter vifta til og starte på 10 celsius og tps må være 50%. En litt lettere fremgangsmåte og eliminere alle disse <>= power on og active on. Kommer med tilbakemelding.
Sikker på at de fungerer sammen? Etter beskrivelsen din om at det ikke fungerer helt som det skal, så er jeg ikke helt sikker :p
Det rette når du bruker IAC til å styre ett rele, og har koblet 12v på IAC chipen, er å ha releet konstant jordet i motsatt ende av spolen. Altså styre releet med 12v.
Leste litt igjennom manualen i sted, og det er > du skal bruke.
Men som jeg nevnte kan det hende du må prøve å bytte om på power og active value til power on - on og active value off.
TPS er en grei variabel å bruke til testing ja. Men for testingens del ville jeg brukt or og ikke and. Da kan temperaturen fortsatt stå på 90 grader selv om motortempen er lavere.
Men testmetoden du beskriver skal i grunn fungere like bra.
Bruker MS3X og bruker to ledige dysedrivere til å styre hakk 1 og 2 på ei org 9 serie vifte. Funka strøkent det.
Hakk en på 80*
og neste på 95*
Var volo org vifterele.
Da fikk jeg det til og funke. Av en eller annen merkelig grunn, så virket det ikke hvis jeg hadde coolant i den øverste boksen. Satte coolant nederst og rpm øverst, og nå virker det som det skal. Oppsettet ble som følger:
Power on Value: off
Active value:off
Rpm>500
And
Coolant >90
Noen som har litt peil på turtall signal ifra electromotive? Tecgt
Bruker orginal turteller i 740 men denne viser ikke rett. Viser for lite å treigt.
Hvilken målere er mere korrekte? Å hvilken verdier må stemme på turteller?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Eldre orginale turtellere er designet til å bli drevet av coilen, ikke ett datasprut. Man trenger derfor en turtallsdriver / tach adapter som disse:
http://www.summitracing.com/int/part...a/instructions
Eldre orginale turtellere er designet til å bli drevet av coilen, ikke ett datasprut. Man trenger derfor en turtallsdriver / tach adapter som disse:
http://www.summitracing.com/int/part...a/instructions[/QUOTE]
Men må disse kobbles på coiler?
Jeg har jo turtall signal ut ifra sprutet, så hadde vert genialt om det går å kobble på denne ledningen
Sent from my iPhone using Tapatalk
På turtellere beregnet for å koble til minus på coil fungerer det ofte å bruke ett rele. Koble den ene siden av spolen til ledningen som går fra sprut til turteller, og andre siden av spolen til 12v brutt av tenningslås. De bevegelige delene av releet fjernes. Et typisk 30A rele er det jeg har brukt de gangene jeg har prøvd.
F.eks. signal inn fra sprut til 85 og 86 ut til turtelleren.
Neon som vet om man kan få Megasquirt 3X til å gi ut tacho signal som 4 cyl motor, når motor er 5/6 cyl?
Har ikke holdt på med MS3 i bil selv på lenge. Men nyeste alpha koden jeg har på datamaskin er 1.4 alpha7, og den har variabel hastighet på tacho out.
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/04/8.png
Jeg ser ikke funksjonen nevnt i changelog til 1.4 beta14, så funksjonen må ha vært med en stund.
1.4 beta14 har denne funksjonen. Jeg lastet den nettop ned.
hei
trenger hjelp
kjører sm4 sprut på volvo rødblokk
oppsettet på dette sprutet når jeg fikk den var en coil videre til fordeler med sensor inni også videre til plugger
nå har jeg bygd 4 separatet coiler å lurer da på om jeg kan montere fordeleren med sensor
må jeg ha hallgiver osv
vilke følere trenger jeg for å få dette til å funke?
takker for hjelp å må baree beklage om det ble litt dårlig forklart
Du må ha en trigger, om du bruker trigger på kam eller svinghjul blir litt av det samme. Men hvis du har på kammen, så har du vel mulighet for å kjøre sekvensielt.
Er dette tenningsmappet for villt for mitt oppsett?
Specs på motor :
B230ft
Portet 398 topp
8:1 i komp
MS2
680cc dyser
Holset hx35
E innsug
A kam
3" eksos
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/05/58.jpg
Ja, for å kjøre sekvensiell tenning så må du ha en trigger på "kammen" i tillegg til den på veiva! Den sensoren som sitter i fordelern skal fungere helt fint til det formålet! Hvis du vil ha vekk fordelern, så har jeg liggende brakett og reimhjul, så du kan få hallgiver på ballanseakslen. Send i så fall en PM :)
Her er afr tabellen jeg har tenkt og bruke.http://forum.vccn.no/img-dump/2015/05/64.jpg
I en tidlig fase av mapping ville jeg ikke hatt noe magrere enn ca 15 på det magreste.
Så mager blanding som 16,5 krever kraftig tenningsanlegg, og gjerne tenninga ala 45 grader på litt lavere belastning.
Om du f.eks ikke har kraftig nok tenning er det stor fare for at motoren fjusker med så mager blanding, og gjør det også vanskeligere å justere motoren.
Om den ikke går magert nok, eventuelt feit nok, i området du har mye tenning, så er det fare for tenningsbank, eller i beste fall redusert effekt.
Så mager blanding som 16-16.5 brenner vesentlig saktere enn 15-14, og trenger derfor ekstra tenning.
Om du bruker incorporate AFR target så er det veldig enkelt i ettertid å eksperimentere med forskjellige blandinger for å spare bensin.
Om VE tabellen er mappet til å matche AFR tabellen, og dødtiden og andre konstanter og variabler er rett, så forandres AFR direkte uten mapping av VE tabellen med en gang du har forandret verdien i AFR tabellen.
Jel leanburner (AFR 17 ish) og nede i høyre hjørne (altså mye turtall og lite last) så er jeg på rundt 60 grader fortenning... slik som tabellene dine ser ut blir det VARMT i eksosen på høyt turtall og lav last, og muligens grilla ventiler om du tilbringer noe særlig tid der...
Har eit spørsmål ang avgass. Tenning på tomgang, kva bør ein ha der for å oppnå optimal forbrenning? Lav tenning for høgre temperatur = best forbrenning? Kva tenning køyrer folk på tomgang? køyrer 16 grader no, men er kanskje noko høgt?
motoren er b5204t3, orginal motor. Lambda ligg nokolunde stabilt på 1 (har katalysator).
Ok! Skal prøve på rundt 10 grader då, og sjå korleis det blir :)
Med tanke på avgass så er det ivertfall på litt eldre motorer vanlig å ha litt senere tenning enn det som gir mest komplett forbrenning for å få varme til katalysator.
På tomgang bruker man nær sagt aldri så mye tenning som gir maks effekt, av flere grunner enn bare avgass.
Rundt 16 grader på tomgang bruker jeg mer på litt eldre motorer med lavkomp turbooppsett, eller veldig kvass kam.
skal prøve litt seinare tenning når eg får sett på det igjen. Er vel kanskje ikkje noko fordel å ha PID regulator på tenning ved tomgang heller for avgassane sin del? Har brukt det til no, då det gav ganske stabil tomgang.