Skjønner, Skal se når jeg er ferdig med det mekaniske, tenker at elektronikk blir på en måte et eget prosjekt når det mekaniske er på plass og motor i bilen, men har lyst på den Second Striken ja :D
Printable View
Skjønner, Skal se når jeg er ferdig med det mekaniske, tenker at elektronikk blir på en måte et eget prosjekt når det mekaniske er på plass og motor i bilen, men har lyst på den Second Striken ja :D
Litt småpusling, skal få på et lite strøk lakk i motorrommet. Var litt smårust her og der, så benytter bare muligheten nå når motoren er ute. :)
I tillegg tenker jeg å "investere" i et billet svinghjul. Har et stål svinghjul nå som er tilpasset 240mm clutch, men det er noen små sprekker i det og pga momentet som forhåpentligvis blir i denne så tør jeg ikke ta sjangsen. Ser billett svinghjula veier 6kg. Håper det er tungt nok til gatekjøring. :)
https://i.imgur.com/OotgPYU.jpeg
Da har motorrommet fått seg et strøk. Må nok våt pusses litt da det synes godt at dette ikke er mitt yrke :D
https://i.imgur.com/ziwnsJk.jpeg
https://i.imgur.com/4QiqMjK.jpeg
Har også fått ventilfjærene og målt innspenningslengde og trykk. Her er det jeg kom fram til. :)
https://i.imgur.com/Dl9sFDn.jpeg
https://i.imgur.com/OmGZsNH.jpeg
https://i.imgur.com/lHzju1J.jpeg
Akkurat sånn skal det gjøres ja. :)
Kjekt å høre :D
Da er toppen bolta fast, stramma til 105nm, vurderer å dra til 110. Ellers ble det A kam istedet for D kam, da den var småspist av gravrust og komp landa på ca 7,55:1. Skal måle meg fram til hvilke shims jeg trenger nå så blir det bestillt svinghjul, trykkplate, shims og en hel del annet småtteri :)
https://i.imgur.com/ddsORyQ.jpeg
https://i.imgur.com/bE55xle.jpeg
Der ja! Kjekt å se.
A-kammen er ett direkte godt valg til det kompresjonsforholdet og en turbo med 47 mm inducer. ;)
Med korrekt forspent wastegateactuator, en enkel bleed ventil uten kule og fjær og en korrekt mapping, så vil det der ta ut på en måte som man må ha opplevd for å tro det. ;) :D
Så bra! Gleder meg som en unge nå. :D
Wastegateactuatoren må nok justeres ja, den er bare fastskrudd for øyeblikket. Mener du jeg burde fjerne den mac ventilen å gå for feks en justerbar nippel i kompressor huset istedet? Tenkte det var enkelt å få justert ladetrykket etter oktantall og godkjenningstrykk når jeg har mac ventil, men om den ikke fungerer bra så lar jeg ikke den sabotere resultatet. :)
Jeg er nok uvanlig konservativ når det gjelder valg av deler og oppsett fordi det viktigste er å komme i mål på en god måte.
Etter at man er aldeles overlykkelig over det gode resultatet, da kan man vurdere å oppgradere til fancy løsninger som 60-2 triggerhjul, multicoiler og elektronisk ladetrykkstyring.
Det er ikke få ganger man har sett at mappeduder må koble bort en MAC ventil og sette på en enkel bleed ventil uten kule og fjær for å bli ferdig i rimelig tid.
Hvis ikke det enkle oppsettet leverer gode resultater, så hjelper det ingenting med noe fancy dill uansett hva noen mener. :)
En liten og lett forbedring kan man kanskje forvente, men ikke noe mer enn det.
Sant sant, da skal jeg prøve å skaffe meg en slik enkel ventil :)
På slutten av 1980 tallet fantes det ikke bleed ventiler så, jeg tok frem egne med ett T-stykke og 2 stk. moped dyser, èn stk. i inngangen av T-stykket og èn dyse ut i friluft.
Forskjellige dyser gav forskjellig ladetrykk og forskjellig spool up intensitet.
Det var en smart og anonym løsning, skal se om jeg finner noen gamle dyser. :D
Ja det er det. :)
I tillegg er dette systemet 100% justerbart på alle måter og det gjør at man kan justere seg inn til man får en ladetrykkskurve som gir en liiten ladetrykkspeak som avslutning på spool up.
Dette sikrer maksimal respons og akselerasjonsevne. :)
Her ett eksempel:
https://www.youtube.com/watch?v=NOUMolIhbv8&t=71s
Se der ja, lader hardt den der :D Husker du ca hvilke dyser som gir hvilket ladetrykk? Og hvor mye trykket endrer med hopp til neste dysestørrelse? Da hadde jeg hatt et ungangspunkt å begynne med. :)
Når jeg tenker meg om så kjører jeg en enkel kuleventil på Nissan Patrolen for å regulere ladetrykk, så der er det jo ingen fjær og kule. Er misjonen til den kula å holde stengt slik at den ladetrykket i teorien skal komme tidligere? Synes hvertfall Patrolen lader tidlig nok som den er uten kule og fjør. :)
Har forøvrig testet litt med t-stykke og dyser. Weber 32/36 dyser passer helt perfekt i 6mm slangen, bare å skru de rett i slangen. I tillegg har jeg noen dyser liggende som jeg kan velge mellom, mulig jeg bestiller noen flere til slik at jeg har til mappingen. Tenkte å ha en slange til 98 oktan, en til 95 og en til eu/visning, de 2 som ikke er i bruk ligger jo fint i hanskerommet. Jeg må si at dette er jo bare helt genialt. Mindre ledninger å tukle med også. Takker så mye for dette tipset, samt all annen info selvfølgelig :)
https://i.imgur.com/SzAjtUE.jpeg
https://i.imgur.com/d1WhszH.jpeg
https://i.imgur.com/jaGuoxR.jpeg
Har også bestilt en drøss med deler nå, blant annet svinghjul, 707 trykkplate, do88 intercooler, 74 graders termostat samt en hel del annet småtteri. Så da er det bare å vente til det kommer så kan jeg endelig hive den i bilen. :)
Boost controllere til Diesel er ofte ulike det som brukes på eldre bensinmotorer.
Dersom man har en ekstra stor og treg turbo da er boost kontroller med kule og fjær hvor man kan justere forspennet på fjæren det rette valget.
Kobler man en billig udempet ladetrykksmåler inn på slangen mellom boost controlleren og wastegaten, så ser man nålen hopper og spretter rundtom.
Slik er det aldri med en ren bleed ventil uten kule og fjær.
Grunnen er at kulen hopper og spretter og problemet er så stort at dyre boost kontrollere nå har spesielle lettsvekt keramikk kuler for å redusere problemet.
Fordi kulen åpner og lukker må selve bleed hullet være stort. Da kaster man bort mye luft på maks ladetrykk. Ikke helt optimalt hvis man har turbo med marginal luftkapasitet. ;)
Ja, det er ikke så enkelt å avsløre denne løsningen for ett utrent øye. Du kan vurdere å begynne med 110 dyse i slangen som gir luft inn på T-stykket.
Værsågod. Kjekt å se at du vil prøve dette.
Aha, det var enkelt og godt forklart. Da regner jeg med dette kommer til å fungere ypperlig med KRXen, da skal jeg bestille meg litt ekstra dyser, ser at hos Pedersen Racing så har de fra 110 og opp til 200 så mulig jeg kjøper så jeg har alle dysene. Koster jo tross alt mindre en elektronisk styring uansett, og da får jeg nøyaktig det trykket jeg vil ha ved første mapping. :D
Nja, kanskje.
"Veien til suksess er bratt og lang." og "Dersom det var enkelt hadde alle hatt det." (snakker om gode resultater her.)
Å treffe innertier på første forsøke er ikke realistisk, men både 8 og 9 er en god begynnelse.
Bleed ventil prinsippet er enkelt og veldig pålitelig. Vi som har testet med 2 stk. ladetrykkmålere, én koblet inn på slangen mellom kompressorhuset og T-stykket og en annen ladetrykksmåler koblet inn på slangen mellom T-stykket og wastegate actuatoren har sett akkurat dette med egne øyne, men forskjellen mellom dem må ikke være for stor.
Ett greit utgangspunkt er å bleede trykket inn til actuator ned til 66%.
Eks.
0,9 BAR på kompressorhus siden og 0,6 BAR på actuatorsiden og 0,6 / 0,9 = 0,66.
1,5 BAR på kompressorhus siden og 1,0 BAR på actuatorsiden og 1,0 / 1,5 = 0,66.
Hvis man ikke blir fornøyd med resultatet, så avslører det at man ikke kjører med korrekt wastagate actuator og / eller ikke korrekt størrelse på selve wastegateventilen.
De som klager på bleed ventiler er slike som overdriver. Ett stygt eksempel på akkurat dette er dem som beholder den originale B230FK actuatoren som gir rundt 0,35BAR ladetrykk originalt.
Så bleeder de denne ned til, gudene vet hva, for å oppnå f.eks. 0,85 BAR ladetrykk i innsugsmanifolden. :(
Da er man plutselig i 0,35 / 0,85 = 0,41 da blir alt bare dritt. ;)
Da burde jeg sikkert sette i ei dyse mellom t stykket og actuatoren. Skal se på dette :D
Da har det kommet litt deler. Ble bare så jeg gikk for Maxecu da det er det de i området her kan best, får også litt rabatt på mapping av han jeg kjøpte det gjennom og det er bare en time unna her jeg bor. Han har også Dynapack og skal være flink. Han hadde trua på lavkomp oppsettet. :)
Ellers har jeg fått motoren ned i bilen og begynt å pusla litt med slanger osv. Skal ordne catch tank og div annet småtteri samt det elektriske nå tenker jeg, så blir det eksosanlegg til slutt. Siden det ble fordeler istedet for Wasted spark så spørs det om jeg bare kjører catch tank med 1 inntak fra pcv boksen til å begynne med, så kjører jeg slangen tilbake til turbo innsugsslangen for å få vakuum. Får håpe det er nok. Har også fått laget ei plate som skal under dashbordet med sikringer, cdi osv. :D
https://i.imgur.com/6Cf2ZfL.jpeg
https://i.imgur.com/dRbVMwl.jpeg
https://i.imgur.com/0HWjLyB.jpeg
https://i.imgur.com/detCgnc.jpeg
Da har jeg begynt litt med eksosanlegg. Så å si ferdig med downpipe, punktsveiser alt til å begynne med nå så heilsveiser jeg når jeg ser at alt passer. Bruker rør fra biltema, blir mest sannsynlig potter derfra også. Har lyst på litt lyd, men må gå gjennom visning. :)
Har også begynt å dra kabler til sprutet, bestilte pvc slanger for å få ledningsnettet til å se mest mulig originalt ut. Angående catch tank så finner jeg ingen som er akkurat slik jeg vil ha, så jeg kjøpte noe koblinger på biltema så blir nok å lage en egen med pvc rør og 2 endestykker tenker jeg. Enkelt og greit. :D
https://i.imgur.com/qsKEZ5U.jpeg
https://i.imgur.com/0sOhu20.jpeg
https://i.imgur.com/OgvOeSe.jpeg
https://i.imgur.com/vwroXpj.jpeg
https://i.imgur.com/QXdo5Oz.jpeg
Det kappes og det sveises, nå hadde jeg ønska jeg hadde 940 istedet.:rolleyes: Er ganske trangt med 3" rundt bensintanken, usikker på om dette er nok klaring mellom fjør og tank. Bakakselen vil også ta oppi anlegget før det når tak i gummiputene som er skrudd i karosseriet, men det regner jeg med går bra, skal jo ikke trykke ihop bakstillinga så mye.
https://i.imgur.com/d6e4x9w.jpeg
https://i.imgur.com/3VuNS0U.jpeg
https://i.imgur.com/SCUdwJs.jpeg
https://i.imgur.com/YjJL5j1.jpeg
https://i.imgur.com/ZpTL7Tb.jpeg
https://i.imgur.com/po8jOkR.jpeg
Tenkte jeg skulle montere bensintrykksføler for å ha full kontroll, kjøpte et t adapter med 1/8 npt i alle ender og tenkte jeg skulle bruke pushon nippler til bensinslangene. Har nå kjøpt 8mm nippler 2 steder, fikk noen som var 8,8 fra ene plassen og 8,2 fra andre. Da får jeg ikke pressa på bensinslangene. Vanskelig å finne slike nippler, og M14 svivel koblinger er nesten enda vanskeligere. Tess hadde heller ikke. Har du tips til hvor jeg kan skaffe nippler som passer originalslangene med 1/8 npt gjenger Batland? Eller noen andre? :)
https://i.imgur.com/ueHWhWt.jpeg
https://i.imgur.com/j35hA1b.jpeg
Synes disse er litt skumle siden det er bensin, men mulig det ikke er så farlig å bruke disse som jeg tror?
https://i.imgur.com/RhOrcDX.jpeg
Jeg har kjøpt alle slike koblinger hos Tess som sannsynligvis kan lage en slange med uttak til trykksensoren til deg.
Ett annet alternativ er å sette T-stykket med overganger mellom dysegalleriet og den originale slangen.
Det tredje alternativet er å kappe T-stykket på langs og få en rørlegger til å lodde dette fast midt på dysegalleriet ett sted. :)
Vær maksimalt nøye og forsiktig da bensinlekkasje i motorrommet er det siste noen av oss trenger.
Okey takk. Var faktisk innom dem på fredag igjen og da fant de frem noe som het for DKO koblinger og mente de skulle passe, istedet for en tykk ball på svivel koblinga som det er originalt så er det en oring på disse, men de passer i hverandre. Mangler overgangen til 1/8 og til slangen, men de kommer til uka. De mente disse tåler bensin og går overens med de originale koblingene på slange og fuel rail så håper virkelig det. Ser det er å få kjøpt M14 svivel til AN6, men blir fort 3000 i slanger, overganger og koblinger. Kjenner det frister lite hehe. :)
https://i.imgur.com/poapKjx.jpeg
https://i.imgur.com/NxlJ3rI.jpeg
Mangler forøvrig bare å helsveise alle skjøter på eksosanlegget og litt annet småtteri som gasswire osv så er vell det meste klart. Får håpe jeg har kobla rett osv, men har fult skjemaer nøye så skal egentlig være det, men kjenner litt på nervene allikevel hehe. :)
https://i.imgur.com/gwvv26r.jpeg
https://i.imgur.com/dsruwFq.jpeg
https://i.imgur.com/joybOXZ.jpeg
Mulig jeg har sett litt enkelt på det, men slik løste jeg det på isbilen... Eneste jeg gjorde var ny slange fra bensinfilter til fuelrail, en 6mm slangeadapter med 1/8npt og et manometer
http://forum.vccn.no/img-dump/2025/06/69.jpg
Sent fra min 2312DRA50G via Tapatalk
Se der du, det var en latterlig enkel måte. Var inne på tanken om å gjøre det samme, men så tenkte jeg at nylon slangene er jo helt vedlikeholdsfrie og etanolbestandig så jeg ikke trenger å bekymre meg for at den skal sprekke. Ser nå at det hadde vært mye enklere å bare gjort det på den måten. Får se om det blir tett med disse DKO koblingene, om ikke blir det løsninga di. Takk for tips Hans Ola. :)
Vedlikehold og ettersyn er et godt poeng, jeg brukte vanlig r9 bensinslange fra tess. Det har holdt i flere år nå, uten lekkasje eller problemer.
Sent fra min 2312DRA50G via Tapatalk
Sant, det er jo bra nok bevis på at det er en god løsning. Er jo ikke verdens vanskeligste vedlikehold heller akkurat. :D Skal jeg bygge flere motorer blir det nok på din måte. Takk :)
Da er siste finish på det elektriske ferdig, sydde om stoffmatta under dasjen så den passa ecu dekslet. Hadde org ventilasjon på siden der. :)
Selvsagt går jo ikke ting alltid på skinner, fylte kjølevann istad og det fosset ut igjen gjennom det lille hullet under vannpumpa. De siste koblingene fra tess kom også, men passa jo ikke nylon slangen. Så der blir det Hans Ola sin løsning. Det enkle er ofte det beste. Ellers er det mye smådeler på veg inkludert mer sveisetråd. Er egentlig ventetiden på delen som avgjør når jeg blir ferdig. :D
Fylte også biltema 10/30 mineral olje på motoren. Synes den lukte veldig stramt i forhold til hva den har gjort før. Skikkelig løsemiddel lukt. Spørs om jeg tapper ut igjen å kjøper mineral olje på felleskjøpet til å kjøre inn motoren. 10/30 eller 10/40 mineral er vell grei til innkjøring den? :)
https://i.imgur.com/1HLiqCZ.jpeg
https://i.imgur.com/wVd2PGU.jpeg
https://i.imgur.com/nwF0EdJ.jpeg
https://i.imgur.com/LES1JfM.jpeg
Da er endelig eksosen ferdig, var endel kluring for å få plass over bakakselen og rundt tanken men ble til slutt. Sveisene ser ikke ut, men det holder i massevis for meg. Tett er det i hvert fall, trykktesta anlegget flere ganger nå. Catch tanken er også ferdig, laga labyrint inni den for å separere olja. Så nå venter jeg bare på at vasspumpe, gasswire og bensinslange skal komme så skal det være klart til oppstart. :D :D
https://i.imgur.com/3YO5FN8.jpeg
https://i.imgur.com/EVIf8Ue.jpeg
https://i.imgur.com/4BTf7xu.jpeg
https://i.imgur.com/nZ1qQKT.jpeg