Har allerede ett sånt, med litt flere trykk og slikt.. Meeen må vel skrive ut ditt som snikreklame og henge opp :D
Printable View
Har allerede ett sånt, med litt flere trykk og slikt.. Meeen må vel skrive ut ditt som snikreklame og henge opp :D
Skjønte vel at det var det du hadde i tankene... det vil ikke jeg heller... derfor putter man det i et annet rom!!! :D Men er feks. en 30cm vifte blansert ser jeg ikke noe grun til å ikke spinne den nærmere 7000rpm... men nei ville ikke hatt den i samme rom... sånn i tilfelle :)
Blir nok støvsugermotorer som blir brukt ! Overraskende lite folk som har gamle støvsugere liggende ?
Lekte meg litt med å forbedre originalventilene, vurderer å prøve en 30 graders backcut med dreiebenk og roterendefil eller annet verktøy.. Noen som har bilder av ventiler med backcut ? Er litt usikker på hvor mye jeg bør ta.. Skal hive litt kobberfett på ventilsetet og se hvor ventilen ligger ann og se hvor mye som bør taes..
Byr på bilde: Før, og ett kvarter (20 min?) senere.. Ikke ferdig polert..
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/03/426.jpg
Jeg vil tippe backcut er for å gi bedre fløde på lave løft? at en starter fylling av sylinderen tidligere i syklusen, og får med litt ekstra inn på slutten før den lukker. På innsuget altså.
Neh :) Overlater den jobben til deg jeg.
Vil tippe det er for å gi en diffusorform mellom ventil og setet, slik at det fløder bedre, når man har en ventil som egetnlgi løfter for lite ift diameteren (som på de fleste 2V motorer)
Siden vi har gjettekonkuranse vil jeg tro at det øker flødet mest på lavt til middels løft og at det muligens vil gi bedre atomisering av drivstoffet når blandingen presser seg mellom ventil og sete, uten å knekke over originalvinkelen ?
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/03/461.jpg
Som en ser her, så endres strupningspunktet for ventilen. Det gjør at med et backcut så "tror" ventilen at den løftes enda høyere enn den fysisk gjør, så en "tjener" enda en drøy mm løft på høyere løft... der hvor innsugsflødet faktisk teller.
Skjønner :) Men jeg forestiller meg at det vil virke positivt inn på lave løft også. Ettersom en får ei trakt inn mellom ventil og sete. :)
Svært lite. :) Traktformen inn gjør ikke stort, formen ut har MYE mer å si. Det blir som en murstein... si den har flødesmotstand på 100. Skal en gjøre den aerodynamisk så hjelper det litt å runde hjørnene foran inntil midten, gir kanskje 20%... men så hjelper det ikke mer. All annen forbedring skjer der en roer ned lufta og får maksimalt mulig trykkgjenoppvinning, og det er fra midten av "oppå" og "under" mursteinen og bak til slutten av den, utformingen der gir de resterende 80%... Det er MYE viktigere å fokusere på å roe luften ned enn på hvordan få den til å få fort igjennom.. :)
hvermansen har vel ikke råd til titanalumid-ventiler :p Angående dråpeformede ventiler, så blir det litt upraktisk med de ventillommene som måtte blitt i stempla :rolleyes:
Dog titalalumid is tha shit, bare synd det koster et lite lands BNP... går liksom greit med et turbinhjul av det på en EFR turbo hvor det lages så mye av, værre med customventiler som lages i ytterst få kvanta :p Er ingen piknik hverken å lage materialet elelr maskinere det etterpå :p
På tide det blir liv i den her tråden igjen!Når dere maskinerer opp området under ventilsetet til ventilstørrelse delt på 0..88,må dette gjøres i fres,eller kan man like greit borre dette i søyleboremaskin?Dette finbearbeides jo med luftverktøyet etterpå uansett?Og har dette noe for seg,i lag med feks back-cut på ventiler?
Hvis det ikke er stort å ta vekk funker det fint å grave det vekk med luftsliperen og en karbidfres / roterende fil.. må ikke vært 1000% sentrert eller lignende, det viktigste er at det ikke er areale tilsvarende bare 0.8 x ventildia der... for da hindrer det ventilen i å fløde spesielt bra, spesielt på mellom- og høyt- løft. Da funker den nye kammen med 60 grader mer durasjon ved 10mm løft ikke spesielt mye bedre enn en std. kam. :)
Takk for bra svar:) Og ca 10mm ned? Men tilbake til back-cut,er det noe å hente her?Fort gjort da når ventilene er ute allerede,det har vel ingen vesentlige bakdeler?Og det er jo en jobb som kun krever en dreiebenk sant?:)
Det er helt i bunn av setet (siden mot styringa) det skal være ala 0,88 av ventildiam. så bør/MÅ det skrå ut i en diffusor nesten så bredt og tilnærmet så "buet" som mulig innafor anlegget mellom ventil/sete Dette bør vel aller helst gjøres i en fres, helst en laget til formålet. Trykkgjennvinning er alt mellom alfa og omega.
Back-cut kan du gjøre i en dreiebenk. Bredden på flaten bør være ala 2,2mm minst, gidder du, kan du lage flere små vinkeler også. Men sørg for å få den sentrert skikkelig, og mat FORSIKTIG. Selve skaftet bør du klemme i chuck med et mykere metall rundt. Feks. messing eller kobber.
Lovte vel for ett halvt år siden bilder av epoxyeksperimentet mitt ?! Tenkte jeg skulle bygge ferdig flowbenken og legge ut bilder av begge kanalene og med tall og det hele.. Så kom forsvaret og tok meg :) Istedet får tall og etc komme når jeg har bygd den ferdig, og hiver ut noen bilder av diverse for å holde liv i tråden og kansje få noen tips..
Utgangspunktet: 530 topp @350 000km, Originale kanaler og ventiler etc..
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/06/2382.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/06/2383.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/06/2384.jpg
Pusset litt i topp av kanalen for å "flytte" den litt opp når jeg fyller opp i gulvet og pusser litt i gulvet for å få godt feste til epoxyen
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/06/2385.jpg
Har ingen bilder av epoxyen før bearbeiding, men den ble klint på med ispinne i ekte reodor felgen stil ;D Ikke så fælt nøye når toppen kun skal få smake flowbenken.
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/06/2386.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/06/2387.jpg
Ble en meget hyggelig og slakk vinkel på innerradien, mere likt 531 toppen.. Fikk ikke fylt golvet lengre ut mot innsuget, selv om dette var planen..
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/06/2388.jpg
Selve kanalen er nok mindre i areal enn den originale 530, men noe rettet ut og med mye slakkere innerradie likt 531.. Var kun tenkt som eksperiment for å se om jeg fikk kanalen til å fløde bedre enn originalt, og med høyere lufthastighet.. Litt spent på hva flowbenken kommer til å si om denne ? =)
Hadde du slakka buen i yttersvingen også.. dvs halvveis drukna styringa i epoxy så får du enda medre flut og fart på sakene ;) husk lufta vil helst RETT fram etter trangeste punkt... hjelper ikek all værden med en fin innerradie, hvis det første lufta møter er en nesten rett vegg i ytterradien...
Har slakka buen litt i yttersvingen også, dog ikke druknet styringa i epoxy.. Men betydelig mye bedre enn originalen som er nesten som en vegg.. Lufta vil helst rett frem ja, men her må vi arbeide med det vi har, noe som er teknologi fra 60 og 70 tallet som er beregnet på å kjøre til og fra butikken med :p Kanalen blir himla tynn og flat om jeg fyller opp mere i forkant der, tror du det vil lønne seg ? :confused:
Jo, ser det nå..! Får grøvle litt i ferien og se hva som kommer ut av det ! =) Dog dårlig råd for tida, da forsvaret er sparsom på sine ressurser!
Vil denne kanalen ha noe hensikt uten å heve HELE kanalen ? Ser for meg å grave ut 1mm oppover langs hele kanalen og fylle opp slik jeg har gjort nå, med epoxy langs gulvet, men helt ute ved innsuget er gulvet i original høyde, for så å gå over i epoxy, og følge den gule linja i bilder til deg og SWR? Og da selvfølgelig "matchporte" innsuget mot kanalen..
Ser noe korny ut å godkjenne bil med blankpolert plenuminnsug, bare fordi man har lagt noen timer i toppen =)
Kan gjerne lage hullet rundt igjen dvs fylle opp med endel epoxy... så bare flytte innsuget opp litt. men matching hjelper jo litt på. Helst bør vel innsuget være av kompositt... ser diskret ut (matt svar feks) og leder varme dårlig så bedre til å holde inn-lufta isolert fra motorromvarme osv :) Samt det veier MYE mindre ;)
Husker ikke om jeg nevnte det, men det er MYE raskere å bare bruke sparkel på en topp som uansett aldri skal kjøres.. :)
Har vært litt inspirert de siste dagene, så jeg fant ut at jeg ville gjøre et forsøk selv. Har en samling med forskjellige dobbelskjærte karbidfiler som har ligget lenge nok nå, så det var bare å sette igang. :)
Bilder:
Utgangspunktet, en 530 i helt original utførelse:
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/08/564.jpg
Her har jeg prøvd å bredde ut innerradien i henhold til bildet Tosk la ut på første siden:
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/08/565.jpg
Her har jeg tatt opp til 38,6mm under setet: http://forum.vccn.no/img-dump/2012/08/566.jpg
Innerradien et hår bredere: http://forum.vccn.no/img-dump/2012/08/567.jpg
Verktøyet jeg bruker til å kontrollere diameter bl.a.: http://forum.vccn.no/img-dump/2012/08/568.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/08/569.jpg
Og et lite oversiktsbilde til slutt, jeg har prøvd å kopiere forbrenningskammeret til Tosk litt, disse er nå 54cc. Kanten rundt kammeret har jeg "rundet av" litt, fordi det ble nevnt at de kunne bli hotspots. Eksosen har jeg ikke gjort mye med som dere kanskje ser, kun tatt ned styringen enda. Vet ikke om jeg skal gidde å gjøre noe mer med det, har fokusert på innsug.
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/08/570.jpg
Btw, det er grease dere ser på ventilsetet til eksosen på det siste bildet, ingen seter ble skadet under denne prøvelsen. :p Var så forsiktig som jeg kunne, siden jeg skal bruke denne toppen så snart jeg får montert pentaveiva med tilhørende dekompede stempler.
Noen innspill?
Hva er fordeler / ulemper med rustfrie ventiler?
Fordeler:
- Kjørligere, leder og tar til seg varme dårligere enn vanlig stål, for eksosventilenes del så tåler de også mere varme (mye nikkel i rustfritt).
- Renere, koks og forbrenningsrester setter seg ikke like lett som på vanlig stål.
Ulemper:
- Vekt, litt tyngre enn vanlig stål, om de er ellers samme dim som på originalventil.
- Skaftet, de fleste originale biler har stål ventiler OG styringer, men hardkrom på ventilskaftet. De fleste rustfrie ventiler har ikke kromma skaft, så da MÅ man sette inn nye styringer i et mykere materiale eller bestille med kromma skaft. Dog å sette inn nye styringer i feks. Ampco-45 bronse, berylliumkobber(extreme tilfeller) eller andre messing/bronselegeringer er å anbefale uansett da de leder varme mye bedre enn stål ;)
Takk for ett godt og utfyllende svar flyfaen :)
Sent from my iPhone using Tapatalk
Låner tråden litt;
Holder på med en hvitmotor topp som jeg har tatt ganske mye i taket på eksosen.
Har nå kjørt den grovt og skal til med "finish".
Før har jeg brukt smergelpapir til rettsliperen, det gir en litt ru overflate slik som jeg har forstått at er det beste.
Tanken er vel at det skal stå luft nede i "ripene" for at lufta som er i bevegelse skal "gli" mot den, ett medie har jo lavest friksjon når det glir mot likt medie.
Hvor ru bør overflaten være?
Det kommer litt an på hvordan slipepapir du bruker, de fleste grove er for stive i "lerretet" så de gir ikke noen fin finish. Folk tror korninga er problemet når de har grove riper der, men det er det ikke.. Jeg bruker 60-korn med ekstremt mykt lerret, det tar unna som 60-korn - logisk - men overflaten ser ut som en matt 120-finish fra andre produsenter.. jeg har vel et bilde av finishen et sted..
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/02/309.jpg
Minner om noe jeg laga til en gang før. Da brukte jeg sånn gizmo som har flere sandpapir "flaps" som blir en sirkel.
Litt humor hvordan volvo lagde hvitmotor topp;
Blev mycket bra inn, då får vi göra en kass avgasport.
"Mycket fel båda ut och inn, ja då toppar vi det hela med väldens vidaste ventilvinkel!" Faktisk så er eksossiden på hvitmotortoppene helt kurrant, det er innsuget som er feil med. ALT for store kanaler ift originalventilene. Også er jo ikke delevinkelen mellom rekkene på 58 grader noe vidunder heller... Volvo's fokus i realiteten var: "Hur får vi toppen lågast möjligt, och endast at funka OK"
BTW... å rote for mye i taket på eksoskanalen uten å røre munningen er lite lurt da får du først en arealøkning for så at det går ned igjen... originalt øker det litt hele tiden ut til munningen...
Om folk ikke har sett en hvitmotortopp delt i to, så ja da får dere muligheten til å se det her...
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/08/2303.jpg
Den feite tommelen min så at arealet var altfor lite når den butta mot "knølen". Jeg har prøvd å opprettholde likt areale hele veien med fine radier. Den oppskrifta Virka i allefall på en femmer som laga nesten 500hk.
Not sent using Tapatalk