(Forferdelig oljeforbruk) Forslag til løsning på problemet
Hei robpau
Jeg vet ikke om du har bestemt deg for hva du vil gjøre, MEN jeg har et forslag som jeg har brukt på flere av mine biler. Med meget godt resultat..
Som nevnt før på tråden er sannsynligvis årsaken dårlig ventilasjon i veivhuset,
noe som fører til overtrykk der. Som igjen fører til at ventiltettninger, og stempelfjærer kokser seg, og slipper igjennom for mye olje..:mad:
Jeg har brukt et stoff som heter RedX, dette skal haes i hver sylinder, (skru ut pluggene og ha litt i hver, det er målebeger på flaska) det skal også helles noe i tanken (hvor mye er basert på mengden bensin du har i tanken, og det står blandingsforhold på flaska)
Når dette har fått virke en liten stund (jada det også står på flaska) Kjør så bilen en tur hvor du plager den litt (jager den litt på turtall)
Den første tiden vil den ryke noe helt jævlig, men dette er bare tegn på at den løse opp den koksinga som har danna seg i motoren..
Denna hestekurenkuren tar det meste av koksinga, og kan føre til et høyere oljeforbruk i noen tilfeller, MEN etter det jeg kan forstå kan det visst IKKE bli verre på din bil :rolleyes:
Etter å ha kjørt opp et par tanker med bensin bør du bytte olje, og filter.. som nevnt før på tråden kan du også med hell ha på såkalt pakningsfornyer..
(Jeg har selv brukt Omega med godt resultat, og er meget fornøyd med det)
Bruk olje med god kvalitet, (Biltema sin 10-40 blir for tynn når den er varm. I hvert fall på en sliten traver)
Dette er IKKE en garanti for at akkurat din motor blir bedre, MEN det er et billigere alternativ enn motorbytte evnt. overhaling. Og som sagt: jeg har selv gjort dette på flere motorer med MEGET godt resultat :D
Hilsen en hobbymekaniker gjennom ?? år (for mange :cool:)