Fydda, lurer på om det ikkje var snakk om det var i overkant av 20k i sverige for kassa.
Printable View
Jeg kjøpte dette jeg, koster 295,- hos SCstyling + at du får jo rabatt på det:
http://www.scstyling.no/kupefilter-k...99-c-4963.aspx
Fabrikkny? Det får bli neste gang i så fall ;)
Er jo greit å støtte lokalt næringsliv litt, men skulle gjerne vært foruten så klart.
Edit: kassen jeg ble anbefalt ble noe dyrere da de ble klar over at det var en R, selv om det hele tiden var snakk om AW55-50 og AWD, så mulig det ligger litt penger i mellom der også, avhengig av hvor du spør.
Var scandinavian transmission service, dei som overhalar Volvo sine kasser.
Du må nesten det da, ja! Når et kullfilter koster så lite, så er det jo ingenting å tenke på engang! Blir alltid kullfilter å finne i min bil i alle fall! :D
Da var bilen reist på spa og skal kose seg verre noen dager. Kommer hjem mot slutten av uken og føler seg nok som en ny bil.
Ny girkasse, giroljekjøler og overføringshylse... Mmm :)
Mmmmmm - dyrt! :) Men blir nok bra! :)
Satser på det :)
Etter et par uker uten egen bil nå føles det nesten litt luksus å kjøre lånt Berlingo fremfor å være avhengig av buss, men regner med det blir skikkelig luksus når R-en er frisk (og behagelig sittestilling, godt sete, girspaken på riktig sted, ikke stiv "bakaksel", etc ... Men veldig takknemlig for å få låne bil når det trengs uansett!).
Hva er det egentlig som har skjedd, siden du må bytte kassa? :) Bare et spontanhavari? :(
Har gått litt gradvis, var litt rykking når den ble satt i D da jeg kjøpte den men tenkte flushing, resetting av adapsjon og eventuelt nye motorfester og slikt ville hjelpe.
Da det ikke hjalp fikk jeg Frydenbø til å se på om software kunne fikse det, oppdatering, fri-funksjonen, og sjekket oljen for glykol og vann, men fant ingen feil og anbefalte kassebytte. Men jeg vet jo at verksted lever av kundene sine så jeg var skeptisk til å hoppe på en såpass stor regning bare fordi de ikke fant feilen.
Hadde jo vært typisk om de hadde funnet ut at det var dårlig kontakt i en kobling mellom TCM og kassen etter at jeg hadde kjøpt nytt i begge ender, liksom.
Siste ukene før den ble helt umulig å kjøre bortsett fra i nødmodus kom det feilmeldinger på at enkelte gir hadde "incorrect ratio" eller lignende. Burde vel bestilt ny kasse allerede da, men prøvde å slette feilkoden og starte på nytt og da gikk det jo som normalt noen dager/uker til.
Og så 21/12 fulgte kassen medias hysteri om mayaenes "dommedag" og det ble rykking og sluring mellom alle gir. Glad den gikk i nødmodus igjen, ellers hadde jeg måttet ringe bilberging...
Sånn etter hva jeg har lest meg til på nettet er det sannsynligvis bare normal slitasje og resultat av Volvos evigvarende girkasseolje.
Bilen ble kjøpt ny av en dame i München, solgt til en kar i syd-sverige på ca 100kkm og så til han jeg kjøpte den av i Mysen. Har papirer på at det ble "byttet olje" (4l) i sverige mens den var der, og han på Mysen hadde ute både motor og gir så ble nok byttet litt der også, men ut over det tviler jeg på at kassen er særlig vedlikeholdt før jeg fikk den.
Kjedelig når sånt skjer! Men kassa di hadde vel ikke gått langt eller? Har ikke bilen bare gått 160 tusen?
Ja, bikker vel 167 tusen snart. Men såvidt jeg har lest på diverse forum har folk måttet bytte AW55-50 automatkasser på Volvo også tidligere enn dette. Gjett om jeg skal ha mange og veldokumenterte girkasseflushinger i årene som kommer :) Dvs, www.automatgear.no som gjør jobben skriver noe på sidene sine om at alle kasser fra dem skal ha service etter 60.000km, men vet ikke om det i det ligger noe innkjøringstid eller om det er bare å kjøre på med flushing annethvert år uavhengig av de 60.000km.
I tillegg er denne kassen oppgradert med alt Asin har lært av lure ting siden 1999, slik at den ikke slites like fort. Håper å få en slags liste på hva som er forbedret :)
Oppdatering fra girkassebyttet: Oljekjøleren som jeg trodde skulle være bolt-on viste seg å bare være bolt-on på sugiser (IC står i veien), men verkstedet løste det kjapt på sparket med gjengestag sikkert ganske likt hva Per Turbo har illustrert ved minst en anledning her på forumet tidligere :)
Bilen skal være klar i morgen. Siste finjusteringene rekker de kanskje ikke før helgen, men da ordner de sånn at jeg kan få hente den lørdag. Litt prematurt kanskje, men er hittil ganske fornøyd. Skal bli godt å få bilen tilbake nå!
Synd med girkassehavari.. :( Men nå vet du iallfall at det er i orden. Er det ikke oljekjøler til kassa originalt på denne? De tidligere årsmodellene har vel kjøler i radiatoren.
Blir stas med ny kasse :) Kjekt å ikke bekymre seg for den biten noe mer.
Kaller du bilen min "tidlig årsmodell"? Du er ikke lite frekk! ;)
Er en liten kjøler i radiatoren ja, tror det var det på alle P80-modellene med automat, men denne kommer i tillegg. Låner bilde fra Per Turbo:
http://forum.vccn.no/
Like bred som radiator og IC, så den er vel helt ok størrelse :)
De ENDA tidligere mente jeg (97-98) ;) Kjører ikke akkurat ny bil jeg heller hehe... Men stemmer vel det. Det er vel oljekjøler i radiatoren for automaten på "alle" årgangene, det var oljekjøler til motor som ikke satt i radiatoren på din tenker jeg. Skal den der sitte under rammevangene eller?
Liker ikke bilen din jeg altså Jeg elsker den ;)
Lurer på om den ikke henger under der et sted ja, husker jeg så den og lurte fælt på hva det var for noe i starten, for det ser i hvert fall ikke ut som noen slags radiator-aktig kjøler. Bare slange/rør ut og inn av en boks liksom...
Takk, da er vi minst to :)
Fjerner "sjenerende lukt", f.eks. mye av eksoslukten i tuneller. Kull brukes såvidt jeg vet fordi det på et molekylnivå har større overflate enn papir og dermed kan absorbere mer. Høres kanskje litt rart ut, men det er sånn jeg forstår det.
Drev med akvarier noen år, og de fineste materialene man hadde i siste ledd av filteret var gjerne noe som så ut som bare småstein som vannet sildret gjennom men som nesten griper fast i huden når du tar på de fordi de igjen "har så stor overflate"... dvs ekstremt ujevn, tenk deg en grovtrukket linje langs kysten i forhold til en som går inn i alle fjorder og høl. Tror det er samme prinsipp.
Det er sikker noen ingeniører eller lignende her som kan fortelle hvor feil jeg tar? :)
Okei, detaljert og bra forklart, takk ;) Ser de har litt v70N og, får prøve ett sånnt ett neste gang :)
Du har rett, og ganske greitt forklart også :) http://no.wikipedia.org/wiki/Aktivt_kull
Det er jo litt synd at automaten ikkje holdt lenger. Kan virke som en svakhet, du er nok ikkje aleine om dette problemet...(?)
Vil nesten påstå at manuell kan være bedre på en sånn bil. Selfølgelig ikkje like komfortabelt, men slepp iallefall å bekymre seg om holdbarheten :)