Skal vi se. Hva har vi her.[emoji4]http://forum.vccn.no/img-dump/2018/11/130.jpg
Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
Printable View
Skal vi se. Hva har vi her.[emoji4]http://forum.vccn.no/img-dump/2018/11/130.jpg
Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
Antakelig en meget god Turbo:) Hvor handler du EFR turboene fra? Ser det svinger mye i pris.
Ja får håpe denne er bra også. Er hakket større enn den jeg har nå. Begge har jeg kjøpt hos RS Tuning.[emoji4]
Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
Ok. Ja blir spennende og se. God kapasitet på turboen nå.
Håper på at denne løfter effektnivået endel ja.
Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
NOCHIP Volvoen var i Dynoen igjen for videre utvikling og kurvene som er produsert med hjelp av EFR7670 er så uvanlig flotte for en 8V rödmotor at jeg synes at det er imponerende med pumpebensin som drivstoff. Den kravstore eieren er imidlertid enda ikke fornöyd og vil gjöre ytterligere forbedringer rundtom för sluttresultatet blir lagt ut. Linjalflatt dreiemoment på 620 Nm mellom ca. 4500 og 5500 o/min. og 480 Hp målt på hjul var ikke imponerende nok. :)
Ser virkelig frem til å se resultatene dine med denne turboen.
Hva anser du som potensielt maks på en rødblokk 8v med denne turboen?
Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
Her er compressorkartet:
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/11/134.jpg
Jeg gjör etterhvert dette veldig enkelt, men det er begrenset til effekt målt på NAV med pumpebensin som drivstoff. "Flottere tall" er derfor fullt mulig, men jeg gjör det på min måte, andre får gjöre det på sin. ;)
Jeg forholder meg ikke til noe til höyre for 65 - 66% lijnen. I dette tilfellet ser vi at maks luftkapasitet er oppgitt til 60 lb/min med 3,8 i PR => i underkant av 2.8 BAR ladetrykk. Så tar jeg denne maks kapasiteten på 60 lb/min og * med tallet 8,5. I dette tilfellet blir det derfor realistisk å forvente inntil 510 hp målt på NAV, :)
Nå valgte vel du å gå for SX-E kompressorkåpen som er fysisk större og flöder ergo bedre. 62,5 lb/min öker potensialet til 530 hp slik jeg ser det.
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/11/1.png
https://www.full-race.com/wp-content...ap-800x664.png
Det høres lovende ut. Mangler bare noen passende dyser i størrelsesorden 13-1500cc for mulighet til å kjøre etanol. Har noen nye 2200cc boschdyser som var med motoren, men de blir unødig store.
Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
Nja.
De nye og moderne BOSCH dysene er, sammenlignet med eldre dyser, så gode at det ikke er til å fatte.
Enda en gang vil jeg nevne NOCHIP Volvoen. Denne går uten sekvensielt oppsatt sprut, dysene åpner i 2T dvs hver 360 grad, den går med langt over 1000 ccm dyser på bensin og bruker likevel 0,1 - 0,15 L/mil mindre enn når bilen var helt original og urört. :cool:
Svenskene bruker slike nye, moderne 2200 ccm dyser med E85 på 2,0L motorer med godt resultat. Hvis du setter opp sprutet slik at dysene bare åpner en gang pr syklus (hver 720 grad = 4T) så vil jeg tro at det går riktig fint.
E85 endrer alt. Hva var det LunTec Martin Lundkvist hentet ut av sin 8V rödmotor med SX-E57, rundt 700?
https://www.youtube.com/watch?v=lpsPDLBCjnA
Jeg kan jo selvfølgelig bruke de dysene som de er ja, det er jo verdt å prøve.
Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
Jeg må presisere og korrigere her.
Du MÅ bruke dyser som er designet for flytende drivstoff og ikke gassdyser. Alt for mange bruker gassdyser og dette gir problemer. Bosch har vært kontaktet og de er særdeles tydelig, sterk og klart på at moderne gassdyser ikke og ALDRI må brukes til flytende drivstoff. Hvis det viser seg at det er gassdyser du allerede har, så MÅ du IKKE bruke dem til dette prosjektet da dyseproblemer oftest gir stempelras som tar tabben på EFR7670 turbinhjulet ditt.
NOCHIP Volvoen går med god(e) bensinpumpe(r) og lett oppjustert bensintrykk slik at de gode, moderne BOSCH "flytende-drivstoff-dysene" får ca. 1200 ccm kapasitet. Alle dysene åpner samtidig, men det gjøres IKKE én gang pr. 360 grad (2T) slik jeg skrev, det er én gang pr. 720 grad (4T). Dyseduty på bensin og 480 hk NAV er 56%, så denne kombinasjonen skal klare over 500 hk med E85. Med noen Genuine BOSCH 044 pumper og BTR justert til 4 - 4,5 BAR grunntrykk så tipper jeg at du har det motoren din har behov for.
Det er nok dessverre CNG dyser ja så det var egentlig det jeg fryktet.
Raidopower oppgir at mange har brukt de på E85 men kan ikke garantere noe som helst.
Bosch lager vel ikke større dyser enn ca 1500cc til flytende drivstoff?
Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
Akkurat.
Til ett ekstra useriøst lavbudsjett oppsett kan man bruke slike dyser da totalraset allerede er forventet. Ett oppsett med EFR turbo fortjener langt bedre da konsekvensene er så tragiske når en EFR turbo er ødelagt pga dårlig dysevalg.
Det vet jeg ikke. E85 er såpass skummelt vi rundt her ikke har fokusert på det. Vi har derfor helt minimalt med erfaring, men det lille vi har er ikke så positivt. Før i tiden ble det alltid brukt 2 - 3 stk dyser pr. sylinder så kanskje du skal vurdere noe slikt som Volvo gjorde i Gr.A? Dyser i toppen i tillegg til i manifolden?
Det blir litt for mye jobb tror jeg, tror ikke sprutet har nok utganger igjen heller.
Da blir det billigere å kjøpe Bosch motorsportdyser tror jeg, men først ska jeg få direct fire coilene til å funke..[emoji4]
Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
Men spørsmålet er trenger man 8 dyser med dagens dyseteknologi?
Mye av grunnen til at de kjørte 8stk før var vel ofte at store dyser var vanskelige å kontrollere på lav last. Eller tar jeg feil?
Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
Det kan du si.
Så lenge man kjörer pumpebensin eller racefuel og effektuttaket pr. sylinder er moderat, så nei, da trenger man ikke mer enn en st. dyse pr. sylinder. Tilbake på 1980 tallet var f.eks en 8 dysers, 500 hk GR.A Cosworth voldsomme greier. Bosch #403 dysene på ca. 555 ccm kapasitet var store ting, men de var dårlige på tomgang og på rolig kjöring.
I går kveld, 16.11.2018., benket NOCHIP Volvoen 492 hp målt på nav med 530 topp, A-kam og nymoderne Bosch ca. 1100 ccm dyser som gir amazing tomgang og cruice egenskaper. Utviklingen har definitivt gått sin gang.
Så kommer E85. På helt generelt grunnlag anbefales det at man öker kapasisteten på bensinpumper og dyser med 45 - 70% i forhold til hva som er korrekt for pumpebensin / racefuel. Jeg vil foreslå at man bruker 70% og da begynne det å bli tynt i utvalget. Grunnen tll at selgere og kunder går imot Bosch sine aller sterkeste og mest tydelige advarsker og bruker gassdyser til flytende drivstoff likevel, er at de ikke finner andre alternativer.
Hvis man gjör dette enkelt så trenger en 500 hk 6 syl. motor 6 stk. 500 ccm dyser. En 500 hk motor med 4 syl. trenger samme totale fuelmengde og ergo 50% mer pr. syl. = minst 750 ccm. Så er det + 70% for 1275 ccm kapasitet. Så vet vi at höyere trimmingsgrad trenger lavere AFR for kjölingen sin del så i nabolaget 1500 ccm blir enkelt å huske som effektönsket x 3 for E85 dyser på 4. syl. motor.
Når alt er sagt å gjort så er det Mike Moran som gjelder, men det korrekte valget koster som alltid deretter.
Legg merke til at motstanden er på 1,6 Ohm. Dette gir stor kraft til å kunne åpne dysene lynraskt og effektivt selv mot 90 psi / 6 BAR grunntrykk. Dette krever noe bedre enn de moderne femi-höyohm-dysedrivere som flere moderne datasprut har. Ekstern dysedriverboks eksisterer og er en mulighet for dem som ikke har det rette sprutet.
http://billetatomizerinjectors.com/
http://billetatomizerinjectors.com/ATOMIZER_3.html
https://www.youtube.com/watch?v=38dA..._order&list=UL
Det der var en interessant video. Ser at den dysen til høyre er både kjappere og har ett finere spraymønster. De dysene jeg har siktet meg inn på er Bosch sine motorsportdyser som er høyohms og på 1500cc, men mulig disse du linker til er bedre?
Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
Jeg har veldig stor tro på lavohm Atomizer dysene ja. Når de har fått så enormt store dyser som 15750 ccm til å fungere tilfredsstillende i praksis, så vet de hva de driver med.
Interessant interessant. Ser de har noen 160lb dyser, det tilsvarer vel rundtomkring 1600cc. Men spørsmålet er jo om E8n takler 1,6ohms dyser. Om man bruker ren ohms lov så blir det 7,2A pr utgang, noe som er over det som E8 er oppgitt til (4A). Vil bli noe lavere ampere ved driftsspenning da bilen lader rundt 14V.
Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
Tör påstå at Haltech alltid har hatt svärt kraftige dysedrivere. Husker en kar på ett annet forum som hadde gjort noe feil og fortalte at dysene hadde blitt så varme at de hadde tatt fyr. Sprutet var like godt. Mener at han hadde valgt "Sat" innstillingen og kjörte lavohmdyser.
Her fra Haltech E8 PDF:
E6 ECU Outputs
INJECTOR DRIVER: 4 x 4/1Amp peak-and-hold current limiting drivers:
Up to four low-impedance injectors or Up to eight high-impedance injectors.
Se side 44 her for hvor kraftige saker dette er :cool: : https://www.haltech.com/wp-content/u..._July_2008.pdf
Her ett Quote jeg har lagt meg på minne:
Sitat:
The best fuel mode that can be used is “Semi-Sequential” injection
where half of the fuel pulse if fed to the cylinder on the correct cycle of the stroke (i.e. Just before or during
the intake stroke) and half the fuel is injected at the wrong half of the cycle (i.e. During the compression
stroke). Semi-sequential injection has the advantage that at least half of the fuel is injected on the correct
part of the cycle leading to better atomisation than with multipoint. In addition, the fuel is always injected in
the same positions for every cylinder, thus leading to smoother, more even running of the engine.
8A ja. Stemmer det. Googlet bare å fant ut kjapt 4A men om det er 8A så er man safe. 160lb dyser burde vel funke bra.
Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
Jeg hadde valgt 5A peak og 1.2 A hold. Bruker du Sat er dysene jordet 100% under åpningen og dette overbelaster dyser og dysedrivere hvis det ikke brukes med höyohmdyser. https://paradiseracing.com/shop/fuel...zer-injectors/
Det man stadig ser at folk ikke tar dette med bensinpumper på alvor. 1600 x 3 er 4,8 L pr. min ut av dysene, men pumpene MÅ ha 30% höyere kapasitet enn dette for å klare å holde bensintrykket oppe. Det er 6,3 L pr. minutt når bensintrykkregulatoren er justert til å gi 5,5 BAR bensintrykk. Du må altså kjöre en test som bekrefter at du fyller en 1,5 L flaske med returen fra BTR på 14 sekunder mens bensitrykksmåleren viser 5,5 BAR. Först da er 1600 dysene det rette valget. :)Sitat:
Billet Atomizer Fuel Injectors are the answer to any and all fueling problems in performance applications!!!!
Billet Atomizer Fuel Injectors are standard size and are a direct bolt up in most applications.
Billet Atomizer Fuel Injectors are “Low Impedance” 1.6 Ohms and are compatible with most if not all ECUs on the market without the use of an injector driver box.
Billet Atomizer fuel injectors are compatible with ALL fuels!!! Methanol, Ethanol, Nitro Methane, Race Fuels!!!
A.F.T. = Atomizer Flow Technology!!! Atomizer Flow Technology produces better fuel atomization which in turn provides more efficient fuel dissipation. The result, crisp and clear throttle response and lightning fast turbo spool up!!!
All Billet Atomizer Fuel Injectors are individually hand built in the USA!!! They are each Quality Checked and flowed before being shipped
And with flow rates ranging from 160lb to 800lbs and a few sizes more in the lab, there is no reason why a Billet Atomizer Fuel Injector can not satisfy ANY of your fuel needs!!!
Siden du allerede har både Haltech og EFR og muligens uvanlig gode dyser på gang, så vil jeg gir deg dette viktige koblingstipset ang. terminal c, samt hva disse coilene takler av dwell.
https://www.milspecwiring.com/RaceGr...oil_p_750.html
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/11/161.jpg
Skal inn med en ekstra 044 pumpe så i teorien burde det være kapasitet til 1500cc dyser. Har sett på dette med jording og har planer om å jorde i toppen samt signal gnd ecu det det er anvist. Håper resultatet blir sammenlagt bra.
Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
Vil da si at RS500 gikk med 888 ccm dysekapasitet pr. sylinder og hadde 2 stk genuine BOSCH 0580 254 044 pumper. Vi har målt andre "044" pumper til å ha ca. 50% av det de genuine BOSCH 0580 254 044 pumpene har.
Skal måle opp mengde etter installeringen av pumpene, da selvfølgelig med maks arbeidstrykk som blir 5,5-6bar.
Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
Visstnok viktig å fjerne tilbakeslags ventilen på de for max performance men det ser du eventuelt fort under testing [emoji5]
Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk
Begynt å sett på dette med plassering av coilene. Finner ikke noen god plassering sånn umiddelbart. Er vel lurt å holde seg unna eksossiden samt trigger/signalkabler.
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/11/173.jpg
Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
All elektronikk, inklusive coiler og tenningsmoduler hater varme og vibrasjoner. Tenker derfor at å montere slik elektronikk på motoren, slik bilfabrikantene gjör originalt, kun er gustig for dem som selger nye deler. ;)
Mulig jeg må bygge en ny ramme til coilene så jeg får plassert de bak på torpedoveggen. Passet ikke helt som jeg håpet.
Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
Jeg har desverre ingen gode tips til en god lösning på denne problematikken. Jeg er, som du vet, en fordeler mann og fordeleren skal stå på blokken. :) Jeg ser bare fordeler og ingen ulemper med dette. Alle tennpluggledningene kommer da over toppdekselet og får like mye / lite varmebelastning fra ekssosiden og alle tennpluggledningene har, ikke identisk, men relativt lik lengde. Coilen står kaldt på förersiden og tenningsforsterkeren monteres korrekt fremfor radiatoren. En god lösning på alle måter. Just saying. :)
Setter du coilene på torpedoveggen blir den på passasjersiden mye mer oppvarmet av eksosen enn det coilen på förersiden blir. Dette gir ujevn gnistkvalitet.
Du kan vurdere å legge alle coilene dine på undersiden av innsuget, men da kommer alle tennpluggledningene närt alle dysene som ikke er det mest gunstige man kan gjöre.
Fikk inngå ett kompromiss med tanke på plassering. Lagde en enkel brakett som jeg skrudde i eksisterende hull i torpedovegg. Ledningene er koblet som anvist. Skal kjøre meg en tur på den lokale Mekonomen å se om de har pluggledninger til meg nå.http://forum.vccn.no/img-dump/2018/11/179.jpghttp://forum.vccn.no/img-dump/2018/11/180.jpghttp://forum.vccn.no/img-dump/2018/11/181.jpg
Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
Ble nesten klar i kveld. Fikk feil deler fra Mekonomen så må innom i morgen en tur. Da skal det være duket for oppstart.http://forum.vccn.no/img-dump/2018/11/184.jpg
Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
Pluggledninger fra mekonomen funka dårlig. Tror iallefall det er problemet. Det er solide kobberledninger med resistor i én ende, dvs funker på forgasserbiler der elektromagnetisk støy sjeldent er noe problem. Fikk ingen gnist annet enn akkurat i det jeg slepper nøkkelen fra startposisjon, noe som resulterte i en gedigen eksossmell inni verkstedet. Bestilte nye kabler nå. Ble Taylor sine 8,2mm.
Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
Multigreiener (multitooth og muliticoil) på sitt mest velkjente. Hörte om en kar som måtte ofre 3 str. startmotorer för alle de multirelaterteproblemene var utsortert. Tennpluggledningene bör aldri ligge inntil hverandre slik alle gjor det pga crossfire. Originale 8v rödmotorer har wire separators for å unngå problemet.
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/11/207.jpg
Skyting og smelling er vanligvis resultat av at feil coil får tenningssignalet. Jeg merker derfor kamdrevet, med motoren i ÖD tenning syl. 1, med 1 kl. 12, 3 kl. 9, 4 kl. 6 og 2 kl. 3. Da er det enkelt å finne hvilken sylinder som skal ha den coilen tenningslampen er tilkoblet.
Dobbelsjekk med prövelampe at coilene har 12V inn der de skal mens startmotoren går.
Sjekka med multimeter at coilene har 12V (eller aldri under 10V) når jeg kjører på starteren. Skulle faktisk sjekke ØD med tenningslampe men den lyste ikke før akkurat i det jeg slapp nøkkelen, dvs kom ett blink. Mistenker at det er mye støy fra tennkabler som "ødelegger" her så må luke ut ett og ett problem. Men gnisten ble iallefall sterk nå etter det jeg kunne se.
Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
Tips til senere modifisering eventuelt hvis du ikke har sett dem [emoji5]
https://www.anderssonsteelspeed.se/s...tm=webshop-bil
Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk