Jepp, for du får mere luft på mindre bevegelse i spjeldet, men effekten endres lite, da motoren fortsatt kun løfter ventilene på original høyde og tid.
Så nye kammer vil endre disse verdiene, som gjør at motoren tar inn mere luft ;)
Printable View
Jepp, for du får mere luft på mindre bevegelse i spjeldet, men effekten endres lite, da motoren fortsatt kun løfter ventilene på original høyde og tid.
Så nye kammer vil endre disse verdiene, som gjør at motoren tar inn mere luft ;)
Helst den i parantes :p Dog er lov til å drømme :) Tror jeg begynner med CAD-filene til en viss V10 screamer i morra... den kan kanskje bli en virkelighet, men er kun på grunndesign stadiet ennå, men kan bli morsomt etterhvert om man skulle finne noen som er villige å hive seg med på galskapet :)
Jeg har tenkt å bygge om litt på bensinsystemet på V8 Volvoen.
Hvis vi sier jeg har en 400hk sugemotor, kan jeg koble to Facet Red Top's i parallell, og holder det til denne?
Handla meg en 405 topp igår. Porta av Alf Eng. Tatt mye på innsugsside og noe på eksos. Slipt kam med 312 grader durasjon. Ford ventiler og doble ventilfjører. Tenkte meg å få en 2,5L B23 og styre dette med et vipec sprut jeg har handla på e85. Tips til innsugsmanifold, hva mer jeg bør gjøre med topp, bunndel og grenrør?
Veldig greit å vite ventilstørrelser, løft, kanaldimensjoner før en kan si noe om hva som passer sammen med den. Men... Utfra hvordan jeg ser tegninga, så ville det vært på sin plass med 4X45mm eller 4X48mm spjellhus med korte trakter. ca. 250-300mm fra ventilsete til traktkant.
36/44 hvertfall, løft skal jeg sjekke opp. Fått tilbud om en b23a som er frest ned så stemplene vender 0,4mm over blokka. Får også med ET stempler som evt. kan maskineres. Er stemplene for tunge?
KMcams skriver "Duration 312°. Løft 12.5mm / Nockvinkel 106° Går på std 33mm shims." Veit ikke om det er det løftet, men hvis han har bestilt dette Steg 4 så er det 12,5mm løft. Selger sjekker det opp nå.
Mål diameter på ventilene du. Tviler igrunn på at du har 36/44 ;)
Da henger jeg med . Eksosventilene er fra Ford. Ser ikke helt vitsen med at de her gjort det sånn, men ok. Finn noe mer info på kammen da. Løft inn og ut, durasjon inn og ut.
Ta gjerne bilde inn i innsugskanal og legg opp. Sånn at en ser form på kanalen. Gromt og grovt porta pleier som regel å være en luring som har gått amok med fres og åpna kanalen så mye det går :)
Vil en b230f lønne seg og suge trimme? Tenker bare på litt småtteri :P
- Frese toppen
- Dreie av Svinghjul
- Eksos
- Luftfilter
Går på skole hvor jeg mest sannsynligvis vis kan klare og gjøre det meste selv, men har aldri gjort noe slikt før :) Å lette svinghjulet er vell en enkel oppgave i seg selv, men er mest bekymret over toppen. Er ikke ute etter mye hester, men kunne tenkt meg litt ekstra, da jeg er litt lei av turbo.
tror du får mest av å bytte kam gitt... gir ikke så mye det du har listet opp :p Luftfilter kan du spare deg for... det som sitter der strømmer til mere enn 200 sugiser... nei bytt kam, og hev kompen. Får du letta svinghjulet blir den mere spennstig, dog motorstyringene på disse motorene er rævva, så tomgangen blir som så... Å fylle litt epoxy i innsugskanelene er ikke dyrt og absolutt ikke feil. Ta deg en titt på denne tråden: Jeg bla og en gjeng andre "tullinger" har lagt ut div. nyttig der :) http://forum.vccn.no/showthread.php?...iverse-galskap
VX, VX3 og A kam er greie kammer til "husmortrimming". :)
Heving av kompresjon gjør man ved å plane toppen. :)
Flyfaen får seg en jobb på min motor til sommeren, hvor det er planlagt å ligge på 11:1.
K,D,H er også kammer som kan brukes.
Siden du uansett må av med toppen for å få den planet, så ville jeg også finpusset toppen etter maskineringen fra Volvo,spes. under ventilsetet. Det er noe som "alle" klarer siden man bare glatter til kanter og ujevnheter.
Videre porting bør man ikke kaste seg ut i uten å vite hva man driver med og det er vel heller ikke aktuelt i dette tilfellet siden det dreier seg om husmortrim :)
Så kan man jo om man vil og har råd plusse til justerbart kamdrev,lettere svinghjul og grenrør.
Har ikke drevet så mye med Volvo sine elektroniske innsprøytninger så mye mulig jeg tramper i baret nå,men fins vel noen voc chipper og er vel også mulig å øke tenningen 3 grader ved å polvende veivposisjonsgiveren.
K kan også være et bra alternativ siden du har FB motorstyring. Værre for oss med FD motorstyring, hehe. :)
Skal man ikke begynne å sjonglere med epoxy osv. Så er nok det å runde av alle hjørner og kanter det beste til å begynne med på originale ventiler ja. Å sende den til et motorfirma som "kan" porte er ingen god løsning det heller nødvendigvis, da mange av de er gammle gubber som fortsatt mener at et større hull og høy CFM ved 0,07 Bar trykkforskjell er veien å gå...
Vet desværre ikke om suge-chipper som passer, og forskuddtere tenninga enda mere betyr bare mere pumpetap og økt fare for bank :p Det beste er å gi motoren den kurven den vil ha, men det mest lettvindte er nok å bruke motorstyring fra en bil som har VX kam originalt, den er den innsprutkammen som ligger nærmest disse gammle litt villere kammene. ettermarkeds ECU er vel på det sterkeste å anbefale, men til husmortrimm vil ei styring fra en motor med VX bli den oppnåelige løsningen... helt enig blir de ikke med kammene uansett de LH 2.4'ene, de er for "fastsatt" til det.
En av hovedmålene i seg selv på en 2v er å få redusert tendensen til at den vil ha mye fortenning, mye fortenning gir betraktelig pumpetap. Beste måten å gjøre det på er å gjøre kammeret så kompakt som mulig, som også gjør at høyere komp kan brukes. Alle de tinga bærer bare fordeler med seg.
Nå har ikke jeg anbefalt porting av useriøse motorbyggere. :)
Og å finpusse toppen og dermed avslutte jobben Volvo og andre bilmerker ikke koster på seg vil jo selvfølgelig bare forbedre egenskapene til kanalen.
Toppen på en 230f er heller ikke utstyrt med svære høl av noen innsugskanaler,så man kommer langt uten å begynne å surre med epoxy.
Noen ganger må man bare stole på at de som faktisk konstruerte motoren ikke har driti seg loddrett ut.
Hvertfall når det kommer til lettere trim.
Gikk ut fra det skulle brukes tenning fra f motoren og da skader det ikke å prøve med 3 grader mer fortenning til den nye kammen.
Er jo ikke sånn at kurven er optimalisert til hver enkelt bil og klima.
Og om det skulle vært ønskelig med et annet forbrenningsrom så går nok ikke det å forandre for de fleste av oss.
To stykker til 400 burde holde ja.
150l/timen pr. stykk.
Kan også bruke en enkelt pumpe for innsprøytning og en tilpasset btr. for dette.
Nei-nei klart. Men vet bare at det finns mange firma rundt om som lever av overhaling av motor, og som "kan" porte :p
Med Tenning fra F skader det ikke med 3 grader mere flatt over, hvertfall lavere i registeret, men da kan tenningen bli litt hard igjen på topp ettersom M-kammen i B230F får VE'n til å stupe etter 4000rpm. Det krever nødvendigvis mere forskudd, og det kan bli for mye med K-kam... Men han finner sikkert en hjerne fra en FB/FX på en hugger en plass... de koster ikke mye uansett...
530 er ikke den værste siden de har trangere kanal, men den stygge vinkelforandringen i "bowlen" er mildt sagt ikke bare å drite seg, det er å gni det utover også... luft i 400+km/t liker ikke brå rettningsforandringer, det visste de på 60-tallet også så hvorfor må gudene vite, for bra funker det IKKE... Men det går fint å fikse da, med epoxy og minimalt med fresing. Og med de VE som kan forventes av disse, og det faktum at de IKKE har diffusor i kammeret, så kan kanalen med fordel gjøres enda trangere enn den er originalt. med 44mm std. ventiler ;)