Presis.
En slik plassering er bare brukende med LMM.
Til SD skal IAT sensoren stå i plenummet slik at sprutet får med seg når manifolden er i "heat soak." ;)
Printable View
Presis.
En slik plassering er bare brukende med LMM.
Til SD skal IAT sensoren stå i plenummet slik at sprutet får med seg når manifolden er i "heat soak." ;)
EGR hullet bør jo være passelig til det formålet? Mye gods å kommer midt i kammeret :D
Du vet vel at du har en funksjon som gjør at du feks på lave turtall bruker signal fra motortemp helt eller delvis?
Har ikke prøvd den selv, men tror den kan brukes som quickfix på det problemet du har, eller ivertfall som feilsøking.
Angående plassering av IAT så skal den i grunn måle luften i det den går inn i sylinder, og ikke innsug eller tidligere. Det er lite praktisk i praksis. Så selv med en god plassering i innsug der man klarer unngå heatsoak, kan det være nødvendig med litt korreksjon på kurven for å blanding jevn over variert temp.
Enkelte produsenter har faktisk laget sensorer som huset er laget av plast for å unngå heatsoak ved plassering i metallinnsug.
Da har man handla seg godis!
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/06/564.jpg
Sent from my iPhone using Tapatalk
prøvd den MAT vs CLT corretion som ms kaller det. veldig vanskelig å stille synes jeg. Problemet er oftes når jeg har kjørt litt, stopper i 10 min og kjører igjen. Da går den feit.. Innsuget tar varme av motoren når det ikke går luft i det, og det får ikke tempføleren med seg. Da vill jo heller ikke den korreksjonen fungere, den veit jo ikke hvor lenge den har knabba varme av toppen :)
Noen som kjører med electromotive sprut her inne?
Er dette ett bra sprut?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Mange som kjører med det ja:) helt kurrant og litt til:) alt etter type/ modell:) om du har fått en grei pris anbefaler iallefall jeg å slå til
Sent from my iPhone using Tapatalk
Har kjøpt ett nå :)
Noen negative ting å nevne om denne da?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Ikke negative, men det er to forhold som er spesielle.
1. Hvis du skal mappe selv så les manualen så godt at du oppnå forståelse for hva som skal gjøres og hvorfor.
2. Dysedriverene takler ikke kun 1 stk. lavohm dyse pr. utgang. Du trenger 2 stk. lavohm eller 1 stk. høyohm dyse.
Grunnen er at dette sprutet er designet til å takle de brutale TBI dysene direkte.
Noen som veit åssen jeg kan få org turteller til å virke sammen med Autronic Smc ? Kjører wastedspark med 2 tennmoduler makan som på A motor
740 med 91 940 ledningsnett til b230fb
Sendt fra min Thaifon
Har du forsøkt å med ledninger fra pin 7?
http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:A...zUB-5gALuGPhuc
Du må nok ta fra begge modulene ja. Det VET jeg ikke, men jeg hadde forsøkt uten.
Det kan hende at du må koble spolen til ett relé innom også slik at du får rising og falling edge.
Alt på eget ansvar!
Har ikke SMC turteller utgang? 940 dash trenger i alle fall ikke full-strøm signal slik som på eldre biler, så noe 12v "logikk" med lav strømstyrke funker knirkefritt. Har ikke SMC turtellerutgang får du prøve å bruke en diode på hver modul så inn på samma ledninga til turtellern :)
Jeg sliter med å finne forskjell i banketoleransen til 95 og 98... og det har 2 hovedgrunner.
Ene er at her i Europa måles bankefastheten i RON (Research Oktane Number) som er mest en teoretisk figur, som ikke nødvendigvis samsvarer helt med virkeligheten, og tar feks ikke korrekt hensyn med tanke på virkningen som Sprit har på bensinen. Her har 95 suppe faktisk mer sprit enn 98, som er "renere". 95 oktan er i dag i praksis E10 ish. Har ikke funnet noe spesifikt for 98, men det påstås å være E05 ish. Selv om RON tallet skulle tilsi at 95 tåler mindre pryl enn 98, er ikke det helt sikkert i praksis, da sprit har en helt sinnsyk varmeabsorbsjon, noe som gjør at feks. E85'en tåler MYE pryl.
Den andre årsaken er at bensin i dag er tilsatt Enzymer, som av miljømessige årsaker (fanden ta miljøet!!) er der for å BRYTE NED BENSINEN, slik at den utgjør mindre skade for omgivelsene om du glemmer igjen ei jerrykanne på hytta som ruster hull i... bensin er derfor en FERSKVARE. Så kan man tenke seg hvilken bensin det går mest av, og hvilken som da er mest sannsynlig å være fersk. For fersk "95" er langt bedre enn surken gammel 98 som har stått på i tankene nesten til enzymene tar den helt...
Av egen interesse gikk jeg inn på den lokale Shell stasjonen og hørte nårtid det var planlagt å få fylt opp 98 tanken, fikk faktisk til min overraskelse vite datoen så jeg fylte først halvfull tank med den gammle 98'en (som sikkert har stått 6mnd++ i tanken) og kjørte på dette, og gjorde noen fremprovoserte banketester... forsåvidt helt greit. Så kjørte jeg nesten tørt på det, og fylte når de hadde fått ny leveranse. En ting var at man faktisk merka fysisk på skyvet i seteryggen at det ble noe andre saker med fersk stoffings på tanken, og på en dag med samme temp og nesten identisk luftfuktighet og trykk (kjekt å vite telefonnr til tårnet inne på flystasjonen, og dermed METAR data :p) så tålte den ca. 5 grader mer fortenning før man kunne høre lyden av hagl i hodetelefonene...
Point beeing... Lag et map som du kan kjøre på 95... for fersk 95 (og den er stortsett alltid ferskere) er langt bedre enn gammel 98, OG den har mere spritinnhold som gir den en fordel spesielt nok på varme dager, OG du får tak i den på alle bensistasjoner, noe som ikke kan sies om feks. 98...
Holder fortsatt litt på med maf prosjektet mitt. Lurer på om none vei hva de Maf-ene på LH 2.4 gir ut av signal på max? er det 5 eller 12 volt? Og hvordan blir det med gløding av tråd for rengjøring?
For dei som er interessert i coil on plug på Motronic 4.4 5-sylindra motor, så er første vellukka testane gjort på side 181 i tråden under.
http://volvospeed.com/vs_forum/topic...or-m44/page-81
På side 81 står litt om koblingspunkt i hjerna som treng motstandar montert.
Nokre verdiar i koda må endrast, men overraskande lite.
Anbefaler deg å heller basere deg på LMM fra 850 eller 960 med en slik "finne/blad" sensor... mye mere solid utgave med mere stabilt signal og mindre påvirkning av skitt. Er faktisk usikker på om den har noen varming som helst utenom det den bruker for å avgjøre flow. Den har bare 4 pinner hvorav en er pluss, en er jord og en pinne er luftmassesignal og den siste ren lufttemp :) hvilken pinne som er hva husker jeg ikke i farta...
skal være 0-5v normalt sett måler man i området 0,1 til 4,8. Den er ikke ny nok til å være can-bus basert så den gir ikke no digitalt signal med data om fløde i g/min, men hadde du hatt ei Bosch MS motorstyring hadde du kunna trykka inn boschnr på LMM i programvare og du hadde fått alt servert på sølvfat. Dog hvis du bruker et originalt LMM hus så kan du søke på nettet med boschnr og kanskje finne deg en tabell hvor det er plotta ut hvor x Volt = y g/min, og finner du ut g/min på dysene (slik bosch rater dysene sine) så er det veldig lettvint å sette opp et fuel map. Hvis du lager et hus selv må du nesten lage deg en tabell selv ut fra lambda data. Du trenger ikke lufttemp for å kalibrere fuel ettersom selve massemålingen kompenserer for det automatisk, men den er kjekk til å bruke til kompensering og begrensning ifm temperaturen som har mye å si for banketerskelen og hvor mye trykk du da kan kjøre feks. Eller som en referanse for å bestemme graden av initiell"priming" ifm kaldstart på veldig kalde kalde dager akkuratt i det motoren begynner å kinne osv. Kan også brukes ifm accel enrichment (akspumpefunksjon) da selv en varm motor helst trenger litt mer enrichment om det er kald luft enn ved varm luft ( hvis man er pirkete).
Att jeg må plotte inn g-min i forhold til volt i tabell viste jeg om. Men fikk jo svar på tempfølerns funksjon. Var redd for att jeg måtte kjøre egen tabell å kødde med det også i forhold til en gammaldags glødetråd lmm. Da ser jeg igrunn bare fordeler med den nye typa pga. slepper å time glødetråden.
Takk for svar :)
E det noen som vet av billig men bra datasprut som er enkelt å kobble opp. Ska brukes i en volvo 240 med b230et med motronic.
Vil anbefale deg å legge noen kroner i et skikkelig sprut som koster litt mer enn de billige, kan spare deg for mye unødvendige filleproblemer
Sendt fra min Thaifon
Har tenkt på megasqiurt siden jeg ikke hadde lyst å bruke 10-30000kr. Men vist noen har et som e brukt og er bare å sette på så hadde det hvert det beste :)
No offense men unødvendige filleproblemer er i 99% av tilfellene brukerfeil :p
sonnyh: Her er en plass å begynne www.megamanual.com og www.megasquirt.se . Begynn med å lese på disse sidene så finner du ut hva du begjærer deg utpå. Jeg har kjørt et år med et MS2 v3 på min ET motor i et år nå og det fungerer kjempebra :) (fås kjøpt på diyautotune.com).
Angående valg av sprut er det et spørsmål som må til, hvilket sprut er det han som skal mappe dette mest bekvem med.
Takk før flotte svar :) tenkte på at sprut er den eneste veien å gå for å få motoren til å yte bra å ikke bruke så mye bensin samtidig. Siden bilen bruker 1.75l per mil på veldig forsiktig kjøring.
Electrimotive TecS er ett veldig bra alternativ :)
Sent from my iPhone using Tapatalk
Med mye på drag osv bruker den ca 3.6 per mil. Motorn er orginal å skal ikke hvere juster på :p
Den går men syns det e lite effekt iforhold til forbruk
Men 1.75 sys æ e mye på en sån bil men har m45 kasse på biln. På mye tull kjøring bruke den vel neppe 3.6 men det er det vi målte