Opprinnelig postet av
Batland
Dersom det er oppsettet forøvrig som struper og ikke selve toppen, så ja, de hjelper det lite å porte. Når det er sagt så kan jeg enda en gang dele denne sanne historien.
" For rundt 20 år siden hadde en kompis en Draco 2000 HT med en Aq140 motor som etterhvert var utslitt. Han spurte meg om hvordan jeg ville bygget ny motor, formodentlig fordi jeg alltid er opptatt av minimalt bensinforbruk i båt. Reseptet ble slik:
1. B23 blokk.
2. B23ET stempler!!??
3. 160 topp med innsugskanaler portet slik at eksosventilene kan tres gjennom kanalen og inn til forbi ventilstyringen.
4. Toppen ble rett planet og blokken høvlet til ca. 0,45 mm oppstikk av stemplene for ca. 0,75 mm squishklaring.
5. Nye ventilfjærer og D-kam.
Jeg var aldri med i båten (landkrabbe), men det ble sagt at den første turen etter innkjøring klokket denne båten hele 41 knop og den gikk bedre enn alle andre Draco 2000, inkl. de med 2,5L motor med 531 topp og K-kam.
Etterhvert solgte han båten videre og nye eieren kom tilbake og spurte hvilken motor dette egentlig var fordi ingen forstod dette. Det virket helt urimelig at en AQ140 gikk bedre enn AQ151 (eller hva de nå heter) Forbruket på marsjfart var uendret eller lett redusert så D-kam og hjemmeportet 160/398/530 var ubetinget suksess."