Men må egentlig flytte iat til plenum for å få alt riktig da?
Printable View
Men må egentlig flytte iat til plenum for å få alt riktig da?
Det blir egentlig feil det også, av flere grunner. For det første kan selv en IAT med åpent element påvirkes av strålevarme fra plenum.
For det andre så er det egentlig ikke temperaturen i plenum som er interesang for å regne ut densitet, men temperaturen på luften som entrer forbrenningskammeret.
OEM motorstyringer brukte flere forskjellige strategier for å omgå problemene med speed density algoritme.
Det er en grunn til at moderne motorstyringer bruker MAF/luftmassemåler, da det for det meste er en mye mer nøyaktig algoritme for å kalkulere luftmasse enn andre alternativer.
Sprutet ditt har en strategi for å minske problemene med IAT når du bruker SD:
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/12/4.png
Men før du begyner å tulle med den funksjonen så øver du deg på manuell justering av tomgang, og gjerne litt manuell justering av motorbrems og andre områder via logg.
Sistnevnte kan gjøres uten at du trenger å gjette deg fram om tabellen ikke er alt for ujevn i området, eller sveipet over området er for raskt for reaksjonen til BBL.
Formelen du bruker er denne: newVE% = oldVE% × (stoich(14.7) / desired AFR)
Til din bruk kan den oversettes til følgende: nyVE% = nåværendeVE% x (nåværende AFR/ønsket AFR)
Er f.eks VE 90, du har en AFR på 12, men ønsker en AFR på 14, så blir regnestykket
90 x (12/14) = 77,14. Den nye VE verdien blir da altså 77,14 for å få 14 i AFR.
Dette er i grove trekk regnestykket autotune bruker, bare med noen flere variabler.
Tomgangsjustering gjør man derimot ved å justere manuelt live, og ikke med logg.
Tilfellet som fyfaen beskriver der tomgang blir lavere pga. varm luft med lite masse kan gjøre at ruten som er på lavere RPM enn når du først justerte tomgang får større vekt, og gir feil drivstoffmengde pga. den har for høy VE. Eller at motoren får for mye bensin pga. manifoldtrykket stiger litt når turtall blir lavere, mens den faktisk ikke bruker mer luftmasse.
Ved ett slikt tilfelle bør du ha rutene tettere rundt tomgang. Tallene fra de 4 nærmeste rutene brukes for å regne ut hvilken VE som skal brukes til enhver tid. Hvor stor del av hver rute bestemmes av hvor motoren befinder seg mellom rutene. Gjennomsnitts VE verdien som brukes finner du igjen i logg som Gve.
Håper dette er mer forklarende enn forvirrende :)
Mye av det jeg beskriver her gjelder direkte for andre datsprut også.
Dette er godt forklart.
Problemet for dataspillgenerasjonen er at mange lett overser at en motor ikke er ett dataspill, men nærmest ett "levende vesen" med egne og varierende preferanser. Man har f.eks ikke ett gjevnt fløde noen steder, men varierende pulser slik at man ikke kan forvente 100% stabile verdier til enhver tid. Man må gi motoren det motoren vil ha! Mange forsøker i stedet å få motoren til å trives med noen verdier som de personlig mener er korrekt. Resultatet blir sjelden bra.
Man skal også huske på at en AFR måler IKKE måler på volum, den måler på vekt. Dysene mater med volum og derfor varierende vekt.
De som har sjekket har sett at temperaturen på bensinen varierer og dermed varierer også vekten på bensinen i forhold til volummet. Flere sprut har derfor inngang for bensintemperatur for å kompensere for varierende drivstofftemperatur for uten dette så VIL AFR variere selv om åpningstidene og det leverte volummet er aldri så stabile.
Det er grunner til at folk og fabrikanter setter Cool cans og fuel coolere på bilene sine.
Ja. Det er faktisk forbløffende mange som tror at man i løpet av ett par timers mapping klarer å mappe drivstoff og tenning like bra eller bedre enn de fleste orginale motorstyringer gjør. Selv om man ser bort fra hensyn til avgass. En grei racemapp kan man klare på den tiden.
Skal man følge alle variasjoner best mulig kan det være nødvendig med både 4d og 5d mapping. Mange motorer har områder der en algoritme, som f.eks SD eller MAF er veldig godt egnet, og områder der de er uegnet og kan gi missvisende kalkulering av luftmasse.
Det skal også nevnes at sammenlignet med alle andre korreksjoner så er bensintemperaturen ikke blant de mest betydelige, men selvsagt ikke ubetydelig. Lufttemperaturen skaper mye oftere problemer.
Blir litt vansklig å stille :P Hva er riktig :p
Varm motor til tomgang:
https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.n...66688566_n.jpg
Stått å blitt varm:
https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.n...50186527_n.jpg
How to tune....... ?
Blirre mer nå bruker jeg MAF snart :p
Får jeg tak i Volt vs g.luft på en 016 LMM tar jeg bare arealforskjellen opp til 3" og legger den til alle luftamsse verdier! Vipps! Ferdig bensin map :p Koble opp begge å se hva som funker best
noen som har bilde av en grei patent på kam sensor til volvo 16v ? :)
okei, hvilken av lobene har du brukt som ref?
eller er det hipp som happ? :)
skal bruke ett autronic sm4 datasprut
Må nesten ha litt mer informasjon enn du har fått med her. Kan du maile meg loggene? Gjerne sammen med msq fila du bruker nå.
Håper de er tatt rett på datamaskin og ikke SD logg. Til en slik ting er det lett å glemme huke av for nyttig info på SD logginga.
Har ikke satt meg veldig mye inn i mapping med MAF. Men du slipper ikke unna mapping selv om du bruker signal fra MAF. Men når du har fått kalibrert sensoren skal vistnok mapping være mye raskere enn i SD eller Alpha N.
På 8v'n min som hadde plass bak toppen laga jeg ny rotor og brukte den som giver, Er det liten til null plass bak toppen kan du bruke en av lobene som jeg sa, men hvem av de du skal bruke må du regne deg fram til om sprutet MÅ ha dette sync signalet innenfor et spesifikt "vindu". Kan du selv bestemme hvilken vinkel sync skal være, er det jo bare op pti ldeg selv hvilken lobe du vil bruke :) Avhenger såklart litt av hvilken sensor du bruker, da noen må ha ei tann som holder en fast avstand (flat område) over en viss durasjon (rent firkant signal). evt kan man modde den kragen på kammen med fordelerspor hvis det er krav til at trigger-tann må ha et flatt område :)
Takker, da er det bare resten igjen. :)
Trur jeg kjører 8(?)v på min. Mener det er det sprutet regulerer det ned til.
Sendt fra min Thaifon
Noen som har kobla opp tableswitch på X kortet?
Har god jord, men ikke direkte i sensor ground. Men måler strøm imellom ledingen og jordinga mi. Er helt dødt.. Noen som har knep/ noen vinduer i TS å opne for å indikere det??
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/1...g?t=1387454513
Er detta rett? kjøre orginal trigger sensor på svinghjule. Waste spark coil pakke. Er adaptronic e420c sprut :)
Noen som har vært borti ems stinger datasprut?Ser wetterhus har gode tilbud på det ut denna måneden.
Sliter med å få sprutet sekvensielt. Er MS3X. Gjort alt som står på MSextra. Men begynner bare å halte når jeg setter på "dual wheel with missing tooht". Gjør det ikke når cam står som vr, men er jo hall element. Når den står på poll tar det helt av for den. Kutter tenning annenhver runde ellerno... Tipps??
Får ikke opp noen kurve på composite logger. Men hører bensinpumpereleet slår i takt, tar jeg fra low, til heigh, så bytter releet takt... snedig... Alt går som det ska bare jeg setter til single wheel.
Kjører 12 volt inn på + siden av hall-sensoren, er det ett problem?
Noen som har tips til DTA S80 pro? Når jeg legger inn 60-2 trigger i sprutet får jeg opp feil. Antallet tenner må kunne deles på ant. sylindre.
Number of teeth on wheel inc. missing: 62
Number of missing teeth: 2
Da får jeg feilmelding:
ERROR - Number of teeth must be divisible by number of cylinders for 3 or 5 cylinder engine
Dette gjelder da T5 motor.
DTA S80 pro. Software: V65,01
EDIT: På flywheel mode, hva skal jeg sette der? Standard missing tooth E.G. Ford/Opel/VW Er den som står som default, og den jeg tror skal være rett.
60-2 blir 58 og 2.
Jaja.. 58 høl og to som mangler da. Kverulant ;-)
Når det står lignende: Antall tenner inklusive de som mangler, så blir det 60 på ett 58 hele tenner + 2 manglende tenner, som er en annen måte for beskrive 60 tenner totalt - 2 manglende tenner hjulet.
Korrigerer du 62 til 60 så blir det 60/5 = 12 og derfor fullt anvendelig.
Ahh, da er jeg med! Tusen takk :)
"Hall sensor
The Hall sensor is another commonly used category of sensor. These are almost exclusively a three wire sensor. In CAS (crank angle sensor) units a multiplug may be used to combine multiple sensors. The sensor itself acts like a switch to ground in the presence of a magnetic field. Hall sensors are commonly seen in distributors where vanes or shutters mask off the magnetic field causing the sensor to rapidly switch on or off at the edge of the vane. Another way that a hall sensor can be used is with a "flying magnet" installed on a rotating part of the engine (crank, cam sprocket etc.). As the magnet passes the hall sensor, the output switches to ground. The hall sensor requires a supply voltage which is usually 12V from a fused 12V supply or 5V from the TPSREF output of the Megasquirt. The sensor is then grounded at the Megasquirt and the third wire connects to the tach input. "
Er fram MS manualen. Står og att 740 K ska ha minimum 11 volt mellom pin 1og 3 på kontakten, og det er en slik den er stjelt fra. Men må det alikavell 5 volt inn?
NYHET!
EMS har nå lansert sin nye platform EM Tech og EM70 er nå i salg
Vi lager ferdige pakker for rødblokk med 60-2 trigger og org. giver
Se www.wetterhus-engineering.no for mere info og pris
Torgeir
Noen som har erfaring med tuning hos RRmotor www.rrmotor.no?
Flyfaen var å justerte motoren der :-)
heihei, sliter med å få start på rødblokka, noen som har map til haltech platinum sport 1000? kjører motronic 60-2+1 home. sekvensielt med direct spark :)
Er det noen som vet om et program der an kan teine koblingskjema til megasquirt?
Har kommet til skade for å kjøpe meg ett brukt ms2 v3.0 med påbygget tomgangsregulator modul, bankesensor modul og ekstra coildriver.
Hadde hvert greit å hatt ett skjema med alt dette på.
Er det noen standard for hvordan dette greine skal kobles? Har hvert gjennom ymse skjemaer på nettet nå. Men det er jo stor forskjell på både farger og koblingspukter på de forskjellige skjemaene:confused:
ingen av dem har samme garge komboer som det lednngsnettet jeg har...
Hmm, nå har jeg et merkelig problem. b230 16v turbo med autronic smc. Har fungert smertefritt fram til for ei uke siden, da hadde den stått noen dager, jeg skulle bruke den og da ville den ikke starte, tente bare littegranne. Fylte på 20l bensin og litt kondensfjerner. Fått den inn i varmt verksted, fått kinna til den starter og går på tomgang, men bare jeg er nær gassen fjusker den og stopper, er gnist på alle plugger, tikker i alle dyser, og det kommer bensin til railen.
Noen som har vært bort noe av det samme?
Turtall fra veiv, kam ser bra ut, temperaturer, mapsensor osv ser også ut til å fungere, tenker da når data er koblet på.