Ja, viktig med forebyggende vedlikehold. Men det ble veldig pent da.
Du må legge ut flere solskinnsbilder av bilen din, elsker den rødfargen. Hadde en nypolert T-rød 854 som bakgrunnsbilde ganske lenge... Rimelig erotisk! :D
Printable View
Det kommer flere bilder, er bare i litt krisemodus nå siden mac'en min bestemte seg for å legge seg ned og dø. Håper bare at den ikke tar med seg alle de bildene jeg ikke hadde kopiert ut fra den ennå :o:(
Den kan bli lavere enn dette, bak er den på høyeste innstilling ennå, så det skal stilles litt mer her ja, første omgang var å få bilen ned fra skyene også må jeg få det godkjent før vi skal begynne å eksperimentere (tror jeg :D)
Skal komme med litt mer info etterhvert og jeg tipper mekanikeren som utførte byttet gjerne vil avlegge en liten teknisk rapport om noe faenskap og ting som Murphy som vanlig tar med seg når han først kommer :rolleyes:
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/05/2684.jpg
Førsteinntrykket av understellet er som følger; Oisann! Detta var stivt ja.. Men allikevel så tar den unna veien utrolig godt, og så behagelig som jeg ikke trodde denne stivheten kunne klare. Kort sagt imponerende :D
A
Må jo inrømme at bilen blei nokså sprek med senkingen, utrolig pen bil du har fått deg. Jeg har hatt en senka bil en gang tidligere og vet ikke om jeg har lyst igjenn, det blei så mye problemer ut av det, spes om vinteren.
Var det slik at dine er justerbare forran og bak ?
Derav regulerbart understell ja :D Har ikke møtt på noen problemer som ikke var der fra før ennå, med andre ord det norske veinettet.
Bilen var jo ganske stiv (og originalsenket) med det originale R-understellet, så overgangen her har ikke vært brutal. Men jeg kan garantere at en som er kaptein på en amerikaner eller en tysk flytebrygge (VAG, MB) ville følt det som å kjøre på felger uten gummi :cool:
A
Okay. nei kan se ut til at min er noe høyere enn din før du senkan, er kanskje forskjell på R og vanlig ?
Husk at det er STOR forskjell på en 850 med senkefjærer, og en original R, eller DENNE Ren med dette coiloversettet. Som Lightyear sier, understellet er veldig stivt, men det føles veldig "riktig", det tar fartsdumper og takler det norske veinettet uten å klage, og uten å gjøre ferden mer ubehagelig.
En liten visuell bremsetest kan tyde på at HARD nedbremsing på flat bakke fra ca 50kmt, gir rett i underkant av en centimeter vandring på demperene foran (kun visuelt, som sagt). En bil med senkefjærer og originale dempere vil jo ikke ha noe særlig stivere understell, og å senke en bil 60mm uten å tenke på dempere har sikkert tatt med seg en god porsjon innerskjermer i løpet av åra. :D
De fleste 850er uten nivomat vil jo etterhvert oppleve å "titte litt oppover", da bakfjærene blir signe, og slipper bilen lengre ned (se første side i prosjektloggen min), og det er jo ofte det første man kan skille en "vanlig" 850 og en R på. i tillegg til dette, kommer R med et stivere understell, fabrikksenket ca 25mm. Tenk også på det at bilen kan oppleves lavere når rulleomkretsen økes, da avstanden fra gummi til hjulbue blir mindre, selv om bilen faktisk blir høyere. Ta en titt på bilen til Lightyear med Momofelgene han har på vinter, rulleomkretsen er noe større på disse, og bilen kan oppfattes lavere ved å se på klaringen mellom dekk og skjerm.
Where to begin.... Here wo go:D:
Hva kvalitet, komfort og kjøreopplevelse angår er jeg VELDIG imponert, det føles som sagt VELDIG riktig. That said, jeg har et par ting jeg gjerne skulle hatt gjort annerledes:
1: Diameter på fjærene fremme, gjør bruk av "vanlige" fjærklemmer noe vanskelig. Hvorfor de har valgt å lage fjærer med mindre diameter enn originalt vet jeg ikke, kan kanskje tippe på at det hjelper dem med å opprettholde en viss stivhet, i løs tilstand er FK-fjærene ca 7 cm kortere enn originalfjærene. Problemet kommer nå man skal ha på fjærsete, som på originaldemper må fjæra strammes før fjærsetet kan tres på demperen og strammes, og med så liten dia på fjæra, butter fjærklemma i justeringsgjengene på fjærbeinet. Selv om metallet i fjærbeinet er hardt som JULING, liker jeg ikke å legge press på gjenger, spesielt noe som dette. Tok derfor en del tid, og tålmodighet som jeg IKKE hadde grunnet mangel på luftverktøy. Fjørklemmer med 3/8"skralle er et SLIT.
2: For de som er kjent med fjørbeinsløsningen på 850/x70, består innfestningen av tre bolter i toppen, en mutter ca midt på som fester stabstagslenken, og to bolter i bunn, som fester fjørbeinet til navet, kort fortalt. De sistnevnte er originalt kun to runde hull, som ikke gir rom til feilmontering, boltene går i bilens lengderetning gjennom fjørbein og nav. På FKdemperen er det nederste hullet helt rundt, men det øverste hullet er ovalt, ca to centimeter "langt". Dette tillater en viss justering av camber, uten at det finnes markeringer eller "steg" for å justere en viss grad på begge sider. For enkelhetsskyld satte vi camberen så negativ som mulig, uten at det var noe ekstremt banepreg over det. Planen var å justere oss inn i forhold til hvordan vi opplevde kjøreopplevelsen, og i forhold til en eventuell slitebaneendring i dekkene. Det dette førte til, var ved første prøvekjøring noen ulyder som kan bli avskrevet som håndbrekkstull, ved for slakke vaiere eller lignende. Det som faktisk skjedde var at etter at bilen hadde "satt seg", altså sunket noen millimeter til på fjærene, med tilhørende økning i negativ camber, tok innerkanten av felgene borti fjørbeinet. Ikke noe som kan låse dekket, men da Lightyear sendte meg en melding med "LÅST HØYRE FORHJUL", kom kaldsvetten for krypende. Har til dags dato ikke ødelagt noe annet enn en firmabil (:D), og jeg har definitivt ikke ambisjoner om å fucke opp en original R. Forhjulet var ikke låst, men da jeg prøvekjørte bilen for å finne ut hva det var snakk om, skjønte jeg hvorfor Lightyear hadde mild panikk i øyeblikket han oppdaget dette, kraftige ulyder og noe "napping" i rattet mot høyre ga deg inntrykket av at man ØDELEGGER bilen. Jeg fryktet plutselig hjullagerras, drivakselknekk eller hva verre var, men det løste seg med en gang jeg fikk av dekket og så slitemerker på fjørbein og innerkanten på felgen. Ikke noe som ikke kan løses med sandpapir på felgene, så no harm done. Justerte den ut igjen ved å legge en stålbit mellom fjørbein og festebrakett til denne, slik at camberen ble ca 5mm mer positiv. Ulydene ble borte med en gang, og Lightyear var i godt humør igjen. For ordens skyld kan det legges til at han ikke turte være med på hverken prøvekjøring eller feilsøking, mistenker at kjærligheten til bilen har noe med dette å gjøre:D
Skal og sies at dette har mest å gjøre med det at bilen står på Nebulafelger, med ET49 og 8"bredde, altså en tomme bredere enn originalt. Dette fører til at felgen bygger mer innover i hjulbuen enn originalt, men det falt oss ikke inn i monteringsøyeblikket. Ved siden av å gjøre jobben skikkelig, var det prøvekjøring som sto fremst i prioriteringa, og dette med felgbredde unnslapp oss.
Konklusjon: Det at felgen tok i, har ingenting med coiloversettet å gjøre, kun med felg å gjøre, men jeg hadde ønsket noe mer tydelig markering av camberinnstilling, slik at det blir lettere å justere likt på begge sider.
3: Jeg synes leverandør kunne vært litt mer spesifikk av hva du trenger av materialer i tillegg til dette settet, nærmere bestemt fjørsete og fjærbeinslager. Bildet hos leverandør er et eksempelbilde, med løsninger til forskjellige biler, og det er vanskelig å se som det leveres en egen patent på demperinnfestning eller ikke. Dette har dog lite med settet som sådan å gjøre.
4: Med nivomat på 850, hører forsterket demperinnfestning bak med i pakka, da vekten av bilen blir liggende på demperen under kjøring, og ikke på fjæra. Dette fører jo til mye mer stress på demperinnfestninga, og behovet for et forsterket innfestning melder seg fort. Den faktiske fysiske forskjellen mellom forsterket og vanlig demperinnfestning er jeg ikke sikker på, men jeg mistenket at det forsterkede er tykkere i området rundt festemutteren til demperen. Litt kryptisk snakk tidligere i tråden, indikerte tull med en låsemutter, dette gjelder da denne festemutteren i toppen av demperen. Ettersom denne på det forsterkede demperinnfestningen antageligvis sitter dypere nede i innfestningen, blir det vanskelig å skru til med annet enn ei skralle. Problemet kommer når man innser at låsemutteren (vanlig mutter med gummiinnlegg i ene enden) drar med seg stempelet i demperen rundt i demperen. Problemet forværres når man innser at mutteren har kommet så langt inn på gjengen at det kan kalles point of no return, dvs at mutteren drar med seg stempelet i demperen rundt både på stramming og løsning, følgelig sitter mutteren helt fast, og lar seg ikke skrus av med det første. Løsningen her ble å løsne demperinnfestningen, montere denne på demperen utenfor bilen, slippe demperen ned i bilen innenfra og da feste innfestningen. Dette førte med seg enda flere problemer da en av boltene til innfestningen knakk, med tilhørende ynk og fortapelseuttrykkelse fra Lightyear. Bolten knakk uansett såpass kort ute at vi etter å ha borret ut det som satt i gjengene, fint fikk gjenger i hele bolten. Liten digresjon: Noen som vet om dette er strekkbolter? Minnet meg veldig om topplokksbolter i måten de gikk i gjengene på.
5: Siste og mest irriterende feil med dette settet... DET FØLGER IKKE MED MONTERINGSANVISNINGER I DET HELE TATT!
Klok av skade, uansett hvor enkelt noe kan se ut til å være, liker jeg å lese gjennom monteringsanvisninger en tur før jeg skrur noe som helst, for å oppdage eventuelle hemmeligheter i god tid før det er for sent. Å bytte dempere og fjører har jeg gjort opptil flere ganger før på 850, og føler meg veldig komfortabel med jobben, men coilovere har jeg ikke montert før, så all informasjon man kan tilegne seg på forhånd er alltid velkomment. Jeg er mann nok til å vite når jeg BURDE spørre om veibeskrivelsen og, i tilfelle noen lurte. Dette kan jo fort samkjøres med en sjekkereplikk eller tre, så choose your target WELL....:D Veit aldri hvem som er morra til dine fremtidige uekte barn, selv om jeg oppfordrer til bruk av prevensjonsmidler i aller høyeste grad. Anyways, jeg sporer tilbake til bilen, før Per Turbo kommer og sletter hele innlegget:D (no offence, Per:D)
Disse fem punktene kan virke irriterende som juling, hvilket de er, men tro meg... Alt var glemt i det bilen kom på veien, og man kjente at bilen var AKKURAT der du plasserte den, uten nevneverdig sideveis vandring i det hele tatt. Krenging er det fremdeles en del av, merkbart mindre riktignok, men dette løses på et seinere tidspunkt med et fjærbeinsstag, possibly litt IPDprodukter om ånden kommer over Lightyear. Målet har jo hele tiden vært å gjøre bilen mer banevennlig sånnsett, uten å ofre langturkomforten, og en bil kan jo bli for stiv til bruk på Det Kongelige Norske Veinettet. Prisen er ikke for gæli, og selv om det før montering ble uttrykt litt misnøye fordi settet ikke er stivhetsjusterbart som vi tidligere hadde inntrykket av, med mindre ryggraden din er skeivere enn Jan Thomas, er ikke dette noe problem for noe.
Justeringsmulighetene er og enkelt å fint, man kan justere ned ca 30mm ekstra (settet er minimum 30mm lavere uansett) uten å ta av dekket, så nå ville jeg sagt at bilen er mellom 50 og 60mm lavere foran enn originalt. De resterende millimeterene er veldig enkle å hente inn, av med dekket, og bruk medfølgende nøkler til å slippe opp mutterene i bunn av demperen (bilde av nøkler, Lightyear?), som tjener som nedre demperskål. En låsemutter i underkant av mutteren fjæra hviler på, dette er vel ikke en original coiloverløsning sånnsett, både nettsiden og minnet mitt tilsier at de bruker akkurat samme høydejusteringsløsning som KW, dog er det ingen kontrafjær på underside av justeringsmutter, det KAN bli interessant til vinteren når bilen skal noen centimeter opp igjen. Det har man uansett fjærklemmer til, selv om jeg ikke gleder meg. Bak erstatter justeringspatenten den lille kaka som holde fjæra fast i fjærskåla nede, og kan justeres kun ved å jekke opp bilen i bakkant.
Kort sagt, veldig fornøyd, og det merkes STOR forskjell fra det originale R-understellet. Total tid uten hastverk eller snarveier lå på ca 6 timer totalt, om det skulle gjøres igjen hadde jeg nok brukt under halvparten, mye av dette skyldes bolter i for,- og bakstilling som antageligvis ikke har blitt rørt siden 1996. Når jeg byttet dempere på min 93 GLE, gikk demontering av dempere mye fortere, så det kan jo kanskje tyde på at det er brukt Locktite på det meste av forstillingsdeler, vi sleit med dette under bremseskivebyttet tidligere i våres, varmepistol måtte til her og, men vi tok oss som sagt GOD tid, da bilen måtte være kjørbar påfølgende dag, med mindre undertegnede var interessert i å donere bilen sin til henting av unger, noe han ikke var:D
Og god kveld!
Skrivekrampe, raymond?
akkurat nå ja:D
Ble iallfall meget pen høyde :) Ser det står noe om FK og sånt der, men hva slags sett er det og hvor ble det handlet ? Og kanskje tilogmed pris? Det er jo ikke utenkelig at jeg kjøper en 850 en gang, så greit å vite ;) Nå vet jeg iallfall hvem jeg kan ringe for å spørre både hvordan man skal montere det, og hvordan man ikke skal gjøre det (hvis det skulle være nyttig en gang) :D
mrstfu: ja skjønner hva du mener, ser den np.
Det er slik min er bak nå det, henger liksom litt og er utrolig myk, det er ikke mye lasten jeg skal ha bak i der før den synker. Sikkert noen dempere som er slitte og. Blir byttet men er litt usikker på hva jeg skal bytte til ennå, vil gjerne stive den opp litt uten at det ødelegger kjøre egenskapene og uten å senke den, vet rett og slett ikke hva jeg skal finne på ennå. sprekt med senking og men.
Dette: FK Silverline
Veldig pen høyde, virket veldig stødig. Uten at vi skal plassere skyld sånn utelukket og definitivt, var ikke Parts&Retards helt de vi forventet av en leverandør, litt merkelige unnskyldninger i forbindelse med leveringstid... men no matter, vi fikk det. RBTuning virket noe mer imøtekommende, men da var allerede settet på vei.
Og det er selvfølgelig bare å ringe, Sven, jeg blir ofte ensom på fredagskvelden. :D
Polytrol er vel nesten det billigste og beste du får tak i tror jeg. Holbarheten er helt rå, og jobben er så liten av den snakker vi ikke om en gang. 2 min med maskeringstape, 2 min med pensel og middel og 2 min med microfiberklut. There you go ;)
Uansett gutta: (Ja, jeg hinter spesielt til deg Raymond:p) så er det lenge siden jeg har lest så mye svada, før jeg har funnet ut hva som faktisk har skjedd med bilen :p
Og det i vinduet kan ikke være annet enn en miniTv :D Som kun får inn NRK1, så Lightyear kan se på lokalnyheter HELE dagen! :D
Som sagt; foreløpig status som vidundermiddel, uten tvil et bra produkt som alle burde ha i garasjen :D
Jeg har ikke TV, verken i bilen eller hjemme ;) Og har heller ingen ønsker om det :p Den er forøvrig fjernet fra vinduet nå... Og ja! Det er en GPS, irriterende dårlig garmin, men med en meget snedig speedometer-mode.
A
Ja etter å ha lest litt om det så vet jeg nå hva det er mrstfu :)
Men hvor mere jeg ser på bilen til Lightyear jo mere får jeg lyst til å kjøpe det sette han har ass. huff, dyrt med drit stiligt. hvordan er det med godkjenning på disse ?
Daniel V: ok da blir det til å prøve det når tiden kommer :) ser jo drit bra ut da.
Fant forøvrig det settet her og, til en rimligere pris, 4000 med frakt.
Og blei prisen litt mere normal igjenn hehe.
http://www.europerformance.co.uk/pag...sub_category=1
Fikk lyst på rød bil igjen jeg :D
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/05/2803.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/05/2804.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/05/2805.jpg
Åh! Ja! Mer! Mer! :D
...hva bruker du, og går du over med maskin eller tar du det for hånd?
Det kommer mer men idag rakk jeg bare grunnarbeidet på vingen. Den har blitt så dårlig i lakken at den må lakkes opp igjen, så jeg tenkte at faen heller den skal lakkes så nå skal jeg virkelig se hva som kan gjøres her og nå.
Det ble 1200 våtslipepapir på en dårlig lakkfiks fra en tidligere eier, var bare noen små kladder men de irriterte meg mye og luringen har også brukt 601 til reparasjoner :mad: Det fungerte overraskende bra med våtsliping, men det er veeeldig tynt lag med lakk igjen på vingen så omlakkering er eneste utvei etterhvert. Etter dette gikk jeg på med dødsforakt og brukte en halv tube med Autosol :D Vil kanskje si at Autosol også er et vidundermiddel, har prøvd det på vingen tidligere. Men har nå skjønt at man må ikke være redd og bruke rikelig for å få fargen tilbake.
Imorgen skal jeg gå på med polish og til slutt noen lag med voks, tenker at jeg skal ta av vingen før jeg gjør dette.
Ganske lærerikt og jeg kommer til å prøve noe av det samme på panseret mitt, det er fullt av 601 vorter etter utallig steinsprut. Dette er også så slitent at det er tid for litt mere ekstreme tiltak, planen er nytt panser men kanskje dette kan utsette bytte litt?
Som vanlig så kommer vårpussen til å ta lang tid og hvis jeg skal prøve å gjøre noe med steinsprut og slikt så tar det ennå lenger tid :o
Men da er jeg endelig i gang med bilpleie og når det står så dårlig til med bilen ser man resultatene ennå bedre. De tålmodige får følge med for videre fremgang :p
A