Diagnosen er vannperlefetish? Må være nedtur med oppholdesvær i Bergen da gitt :p
Printable View
Yes! Regn! :D
I dag fikk jeg byttet dempere og fjærer foran, og nivådempere bak. Verkstedet jeg ble anbefalt var litt skeptisk til å gi seg til å bytte fjærene bak, så det blir kanskje gjort fredag når jeg skal på firehjulskontroll hos Frydenbø.
Ellers var to eksosklemmer mellom pottene bak moden for bytte, men ikke mange som har ca 70mm klemmer på lager virker det som. Bilxtra hadde på en annen butikk enn der jeg spurte så får ta en liten runde en av dagene :)
Når Simons skriver at anlegget (020-H8) har 70mm rør, mener de da innvendig eller utvendig? Tips mottas..
Fjærene bak er jo veldig enkle å bytte? Kan ikke huske det var vrient...
Men blir nok bra :)
Jeg trodde det var bare å løsne demperen og plukke den ut, men det var ikke råd å få den ut. Kanskje hvis hjelpefjæren/gummiklossen kan skrus løs og tas ut med fjæren..
Ellers fant jeg en gammel tråd der du og Tore diskuterer dette, og tror konklusjonen ble at nedre bærearm måtte løsnes i ytterkant..
Jeg løsnet yttre del av nedre bærearm, altså ut med den bolten med splines. Så måtte jeg løsne camber-staget i fremkant (jekkfeste og ett par bolter til). Da er det bare å presse ned nedre bærearma og plukke ut fjæra (når støtdemperen er borte først ja....)
Her på tampen av uken ble det byttet indre styreledd begge sider foran og tatt firehjulskontroll. Deilig å kjøre uten skrangling i forstillingen igjen!
Og så passerte jeg 155.000km! Snart innkjørt da :)
Får prøve meg på det over påske :) Men blir vel helst til å få et verksted eller noen med tilgang på verksted til å bistå, jeg kjenner jeg er litt lei av å enten stå ute og være prisgitt været når det skal skrus noe som medfører at bilen blir immobil under operasjonen, eller pakke med meg alt av verktøy og 36kg jekk, kjøre 5km til en lokal bensinstasjon og håpe man blir ferdig til hallen der stenger kl 23...
Vil ha garasje nå!
Oki. Tanken var å tilby fjærbyttehjelp i Toregarasjen på mandag... men da utgår det av flere grunner...
Bra AWD føre på hytta i Sverige for tiden. :-) Faktisk greit med litt bakkeklaring også....
Prisen Frydenbø antydet for jobben var drøy nok (over 5000 bare i arbeid) til at jeg antagelig kunne tatt en ekstra tur tilbake til Stjørdal helgen etter, men jeg skal nok få det gjort på enklere og rimeligere vis :) Men takk for omtanken!
Hadde vært artig å sett hva fruen sa om jeg plutselig hadde parkert henne og poden i Torgkvartalet(?) for shopping i et par timer :) Hadde sikkert gått helt fint...
Velkommen på helgetur... 5000 var en upris av dimmensjoner....
hei :) fin bil du har! :) lurer på hva vinter og sommer felga dine heter!;):P vurderer og skaffe meg dem i 17" på min v70! ;):P for dem er vel ikke levert i 18"? :P
MVH
E.Langås
Hei, takk for det! :)
Sommerfelgene heter Comet-C, de er 17x7,5 og i fargen bright silver. Det finnes de som bare heter Comet også, de er 17x7 og alle jeg har sett har vært antrasittgrå. Apex_s2k her på forumet har disse mørke i 17" :)
Vinterfelgene er bare 16" så de er kanskje helt utenfor det du ser etter, men de er en mindre felg med samme design som Comet/Comet-C og heter Meteor. Fargen på mine er antrasittgrå, men de skal finnes i en lysere tone også.
Ingen av disse er tilgjengelig i 18" dessverre :( Da må man ta til takke med Triton om du skal ha originalfelg som hører til 850/x70. Men Triton er heldigvis griselekker, så det går fint :D Helt klart det jeg ønsker meg hvis jeg skal ha nye sommerfelger.
takker :) har søkt sett etter navnet på di felgan der :):P så no vart eg litt meir hjelpen :)
0,93 liter på milen etter tur/retur Bergen-Lillehammer-Selbu i påsken... Skulle gjerne sett lavere tall, men det er vel ikke så ille med fullpakket bil, fjelloverganger, to voksne og en liten fyr på 8mnd som bruker klær i størrelse 1,5-2 år :rolleyes:
og automat og 263hk........ så tror du skal være fornøyd med den ja ;)
Automat vil øke forbruket siden det er tyngre å dra rundt, men det er ingen automatikk i at mere hestekrefter reduserer virkningsgraden på en motor; nesten tvert i mot; så at den har 263 HK er jo bare positivt på alle måter. Det hele er jo snakk om energiforbruket der en gitt masse skal flyttes fra A til B. Det er kreftene som skal til for forflyttningene sammen med virkningsgraden som avgjør forbruket; Siden disse bilene ikke akkurat er aerodynamisk, og det faktum at de innehar en ganske høy vekt synes jeg ikke forbruket her er så aller verst. Jeg hadde min nede i 0.8 l/mil ved superpysekjøring, men da kjedet jeg vettet av meg og klarte aldri å komme under literen på hele tanker...
Liker ikke at dere snyter meg for to hk... I papirene står det 265 hk! :p
Men nå har jeg ikke regnet på om kw-ytelsen blir 265 hk akkurat, eller om det er avrundet... Og i usa er akkurat samme bil/motor oppgitt til både 257 og 260 hk litt vekselvis. Har ingen umiddelbare planer om å ta den med på rulle og måle ihvertfall :)
Sånn ellers er jeg ikke veldig misfornøyd med forbruket nei, men ser jo Per Turbo snakker om forbruk (godt?) under 0,8 på det nye dollargliset sitt, og trodde den bilen ville være noenlunde sammenligningsbare på forbruk.
Kanskje jeg rett og slett MÅ få meg chip, sånn for miljøets skyld naturligvis... :D
Det forbruket er jo en sjelden opplevelse, men ja, det er mulig. Nå er ikke min chippet enda heller, så om det skjer skal det bli spennende og se hva det ligger på da. :)
Var jo nede i 0,72 med den sorte 2,5T AWD bilen jeg hadde, ved normal kjøring mellom Lillehammer og Gjøvik, og Østerdalen også la den seg på ett pent forbruk.
Burde kanskje resatt kjørecomputeren etter dovre på vei sørover og fått meg et pent skrytetall ;)
Resetter av og til snitthastigheten i en 80-sone for å føle meg litt bedre (noen km...) etter jeg oppdager at den viser 56km/t eller lignende :)
Noen tips til kjappe og enkle ting som kan byttes for å kanskje kunne lure ned forbruket litt uten å kjede seg til døde som Tore nevner? Plugger skal byttes nå plutselig ihvertfall, bare fordi jeg ikke vet når de ble tatt sist..
Alt av filtre og slikt er byttet i mitt eie bortsett fra bensinfilteret. Ingenting som tyder på at det er dårlig, men det ryker nok til før sommeren uansett...
Så lenge den ikke trekker noe falsk luft eller noe da bør det være kurrant å kunne få ett pent tall :)
Har gått over innsuget og IC-rør-skjøtene med startgass uten noen reaksjon ihvertfall.. men mulig jeg har vært litt forsiktig med startgassen siden den er rimelig eksplosiv og jeg er en pyse som ikke har gjort slikt før :p
Men jeg har jo gode gamle ECM-4801 fremdeles.. skal prøve å få grafet verdiene fra lambda mens jeg kjører en dag. Gaupe har en teori om at ECM-4801 kan komme av at bakre lambda på disse bilene lever et litt hardt liv og kanskje bør flyttes litt ut med noe slikt som dette:
Vedlegg 1266
http://www.ipdusa.com/products/8656/...pacer-cel-boss
...men ikke kommet så langt som å teste.