Sitat:
Opprinnelig postet av
flyfaen
Kjenner jeg blir litt småfyrt :p
Var alldeles ikke det jeg sa, men du tolker jo ting som du selv vil...
Det stemmer, men selv om man ikke ordrett sier f.eks" Hvitt er lysere enn svart" så forstår man det likevel hvis noen sier "Svart er mørkere enn hvitt".
Sitat:
Dessuten det VAG-skrapet du snakker om med 140Nm er en sugediesel,
Det var du som bragte Diesel inn i diskusjonen som noe positivt for dreiemomentet, ikke jeg.
Sitat:
Lengre durasjon igjen fører til at arbeidstakten blir ytteligere forkortet.
Det er grunnen til at jeg ikke kan anbefale så ville kammer som mange andre gjør.
Sitat:
EGT skyter også i været, hvilket ikke er bra for holdbarhet, særdeles ikke for turboen. Fyr for kråka om du vil for min del...
Så du mener at når en original B230FK har 930 grader eksostemp, så må man enten øke ladetrykket eller øke kompforholdet for å redusere dette?
Jeg VET at mange sliter med skadelig høy eksostemp på 2V Rødmotorene, og det er optimistguttene i høykomp leiren som i praksis sliter mest.
Merkelig at du har motsatt "erfaring".
Sitat:
Og når det er sagt.. HVORFOR tror du så høy komp som praktisk mulig er ønskelig på en sugis (eller egentlig alle former for motorer forsåvidt)?
Det viktige her er PRAKTISK MULIG. Det er en selvfølge at man må ligge tett opp mot denne flytende grensen.
Sitat:
Har det noe med å utnytte de gasser man faktisk har tilgjengelig maksimalt å gjøre kanskje? Hvorfor skal ikke det da gjelde en turbomotor?
Det har det. Spørsmålet er hvordan når man er langt over alle normale grenser for drivstoffets bankefasthet.
Sitat:
Og vet du ikke svaret på det, eller ikke tør si det, så kan jeg helt fint poste en forklaring på hva forskjellen faktisk er...
Ja, jøss da, Du er ikke vanskelig å be. Det er bare å kjøre på.
Sitat:
Men du skal vite at jeg ER enig med deg i, at for folk som bare slenger sammen motoren på måfå, og ikke legger en tanke bak hvilke deler de putter sammen; ER lavkomp veien å gå, da det er skånsomt mot et oppsett hvor delene ikke arbeider sammen i utgangspunktet... Og som kanskje er stresset nok i utgangspunktet som det er, pga miss-match.
Flott.
Sitat:
Men det betyr jo ikke automatisk at man da skal forsette å promotere folk til å bygge motorer i blinde, og gå den "trygge" veien...
Jeg anbefaler folk PASSELIG ! lavkomp. fordi at de som er usikre og trenger gode råd vil få best resultat med å følge denne oppskriften.
Jeg forsøker å omvende en optimistisk, ung og selvsikker høykompfantast jeg ikke kjenner. Det jeg har sett tyder på at alle disse fint klarer å omvende seg selv etter ett par mislykkede høykomp,+ turbo + pumpebensin forsøk.
Her lokalt har vi en kar med en ganske dyr høykomp. 2,5L 16V Volvomotor som på sist dragstevne ble ganske klart frakjørt av en lavkomp. 2,1 L motor.
Når blir det i førtste omgang nye moderne kammer og turbo + remapping, men hvis det fremdeles ikke her tilstrekkelig, så blir det å anbefale stempeldreiing på det mest bestemte. Denne oppskriften VIL gi en BETYDELIG forbedring. Vi har høykompresultatet nå. I september får vi nok se om kammer og turbo tilførte nok til at det kjøres 157 km/t eller bedre, og så i mai neste år kommer kanskje, kanskje 160 + km/t på 201 M hvis motoren får lavere komp. og mer hyggelig ladetrykk.