Vasket ikke skivene mine når jeg bytta bremser første gang for 2 år sia eller. Kjører med samme klossene enda :). Original Volvo.
Printable View
Vasket ikke skivene mine når jeg bytta bremser første gang for 2 år sia eller. Kjører med samme klossene enda :). Original Volvo.
kan hende det var fordi jeg hadde biltema på en bil som ikke skulle overleve vinteren også da:p men sprang de to forran og var litt kjett å kjøre med bare bremser bak på en vinter bil som blir hærja godt med:p
Det har ikke noe med at det er biltema klosser. Man får dritt i klossene + at olja brenner seg inn i skiva å man opplever risting i rattet og dårlig effekt. Det er mulig at folk på 80år ikke merker dette. Å når man har de samme klossene i 2år så bruker man ikke bilen mye / hardt og da merkes det sikkert ikke :) men fortsatt er bremsene mye dårligere en hva de er orginalt. sier seg selv :)
veit aldri med deretrøndera:p(er en selv :p)
nå tror jeg motorn nærmer seg døden gitt :eek:
kjørte til Frøya i går, og når jeg kom et stykke så jeg at oljetryket ikke lå Over 3 bar på vanlig kjøring. det lå under... sånn mellom 2-3 bar. på tomgang datt det ned til 1-0,5bar :eek: selv om det er godt over middels nivå på oljestikka. tidligere nå har motorn falt ned på litt over eller akkurat 1 bar oljetrykk når jeg har stått på tomgang. og 3+bar på vanlig kjøring...
noen ide om det kan skyldes noe spesielt eller er det oljepumpa som begynner å ta kveld\motor som tar kvelden snart tro...
tenkte å ta oljeskift uansett nå til uka kanskje etter eu kontrollen...
har det sånn på min også. Lå på sånn 1,5 bar ved tomgang. Nå etter jeg skifta turbo ligger deg på nesten bare 0,5 bar på tomgang når den er varm når jeg har gassa litt
Her er det nok mange forskjellige opplevelser. På min forrige bil vasket jeg ikke skivene når jeg byttet, det er nå 3 år og ca 75.000 km siden og der fungerer det rimelig greit den dag idag, er riktignok snart på tide å bytte klosser igjen.
Samtidig er jeg enig at man burde vaske nye skiver, selv om jeg aldri har opplevd at bremseeffekten blir dårligere.
På gamlebilen min kjøpte jeg nye klosser og skiver (Original). Jeg vaska de ikke, men kan ikke si jeg merka at det var noe feil heller. Hva er egentlig poenget med å vaske skivene?
Skivene er satt inn med et lager/transportfett, slik at dem ikke skal ruste.
Dette skal egentlig vaskes av ved montering
var akkurat på dyrøya å så på bilen din:D strøøkent. men fant faen ikke noen eiger av bilen:P når reiser du til trondhjem igjenn da? sku ha komt innom her å sett på vraka som står her utafor hehe...
hehe :D er på tur tilbake snart nå! bare få grilla å styra litt først :p
tror det blir litt seint å farte noe ekstra i kveld, er vell i trondheim i 11 tida tror vi. har meg med to stk å som ikke er spesielt bilinteresserte :p hehe
men det kommer en annen gang for å si det sånn! trives i havgapet jeg ;)
snedig at det skal bli under 3 bar sånn nå og ikke de siste 3-4mnd da... menmen oljeskift nært forestående.
skal i vei å legge om til hydra felgene nå, vaske bilen og dra på liiiitt forsinka eukontroll i morgen tenker jeg. håper for ... skyld at jeg slipper å gjøre noe mer enn jeg har gjort nå: bremser bak og frontrute. alt av foringer og bremser foran ble jo skifta i fjor så den er jo grei. det jeg frykter mest er fjærene og eksos\avgass pga godt mulig dårlig motor nå... skal i vei å få tak i meg orange blinklyspærer også så det er i henhold :p
fack... er jo ingen verksteder som har kapasitet til å få tatt en eu kontroll nå... dårlig timing :p hehe får bare vente LITT til da og se om det blir ledig noen plass igjen forhåpentligvis FØR skilta blir tatt i august om noen stopper meg :eek:
fikk da tidligst time for eu kontroll neste uke nå.
fikk også et brev fra Vesta i posten (forsikringsselskapet altså) der det står at motparten har fått det fulle ansvaret for skaden. og jeg kunne dra innom og få skaden retta på verkstedet, eller kontantoppgjør om jeg ønsket det.
ringte så inn til Vesta for å sjekke hvor mye kontantoppgjøret ville komme seg på og fikk da høre at skademeldingen\taksten jeg sendte med er til vurdering hos deres avdeling. og om den ble godkjent, noe jeg håper i og med at det er tatt av et seriøst karrosseriverksted type Kverneland Bil Skadeavdeling, så virket det som jeg skulle få utbetalt hele taksten, som da er på 9000,- ca. det hadde jo vært det aller beste for min del ;) hadde brukt sånn 100 kr på sparkel til fangern og lakka over skaden selv så det ser greit ut inntil videre, og så sett meg om etter å sette på x90 front om jeg får bilen gjennom eu nå uten noe videre om og men... eller da bruker alle pengene på 242n å sånne småtterier der. mye rart som bør gjøres med den å. veldig spent på eu kontrollen på den også snart nå. der kommer det helt sikkert til å kreve litt arbeidsinnsatts og mye moro deler :) spørs bare hvor mye deler. har en misstanke om nye fjærer og dempere (= clubsport+lesjø) litt før jeg egentlig planlegger det, samt det er helt sikkert en del foringer som må byttes (= poly). og da igjen burde jeg sandblåst og lakka opp igjen fjærbein og deler der igjen samt da kanskje ipd stag også for å få det komplett...
bikkja ble forresten også omplassert i helga så der kom det inn 5000,- også. kjipt på et vis, savner den allerede men sånn er det når man uansett ikke har tid til å ta seg av den. fikk da had det mye moro med den i alle fall :)
5000? Du skulle sagt ifra :O
lå jo ut annonse på forumet her en stund :)
dessuten var ikke det OKEI for meg nei! den avgjørelsen ble tatt av xn over mitt hodet mens jeg var på festivalfylla i helga! jeg hadde satt 7-8000 som pris, men var visstnok noe som klikka i hodet på ho... reinrasa cairn terrier på 2 år snart, med fuuuuult av liv, smart få vett og null sykdom. billigsalg vil jeg påstå ja så ikke spes happy med den. menmen nå er den saken ut av verden å ingenting som ligger igjen og gnager ;) tror ikke jeg kommer til å skaffe meg hund igjen fordi den bikkja var det noe spess med :)
da har jeg ENDELIG vært på eukontroll med bilen! og det gikk faktisk ikke så værst. heldigvis! :)
avgassen ble målt til 0,2... og kravet er innenfor 0,5. greit det vell med motor som går pissdårlig og med 3"dp+3"sportkat+2,5"->| eksos. fungerer nå i alle fall som det skal da! :)
de kicka på at jeg ikke hadde justert håndbrekkviren stramt nok, det er jo fort gjort å stramme litt til :) samt ene blinklyset på siden var hvit og ikke gult... skifta jo til gult på alle tidligere i uka jo :p
tåkleys bak ikke i funksjon, I KNOW :D derfor jeg kjører med 4 kjørelys og ikke 2!
den store foringa øverst over aksel på ene momentstaget\reaksjonsstaget må byttes. koster ca 400kr på volvo, så det er vell en kjapp affere å få skifta antar jeg. så da var det bare å hive seg på de småtinga her og få det skifta, samt sette på 18" å twinpipe når foringa er skifta å dra å vise bilen og bruke den med god sammvittighet i 2 år til :D jeeei!
neste kontroll er på tirsdag, da drar jeg i vei med 242n, det blir vell en heller annen historie for seg selv med tanke på foringer og slikt vil jeg tro :p hehehehe
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/07/1957.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/07/1958.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/07/1959.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/07/1960.jpg
litt slitte foringer.
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/07/1961.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/07/1962.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/07/1963.jpg
litt grøftkanten auto :p planger under dekka for å støtte opp og en ekstra jekk for å justere diffklumpen for å få av siste staget under der. sabla praktisk!
det er 18mm skrue på foringsskruen på akslingen og 18+21 på de øvre på momentstaga :)
skal se etter når jeg kommer hjem.
men under DER har jeg F**N ikke tord å ligge;S
har du ikke justert håndbrekk foresten?
ikke noe problem der nei :) står støtt som fy. rugga godt på bilen for å sjekk det først ja :eek: men trangt da...
sjekk om du har momentstag liggende med gode foringer ja. selv om jeg har bestilt nye på volvo så går det vell greit å få avbestilt\returnert\solgt det videre antar jeg :)
har justert men ikke stramma så my som de ønsket på verkstedet. så tar bare av midtkonsollen og strammer litt til :) så blir det alldeles toppers!