Hmm, er jo samme som meg det, hvorfor plages jeg så inni granskauen da :eek: får komme innom å ta en titt på bilen din i løpet av helgen da :p
Har ikke prøvekjørt bilen noe annet enn 10 meter for å flytte den enda, så håper det funker =P Har bare ca 70mm pinne på min slavecylinder så noe er annet på mitt oppsett enn andres.. Vet ikke hva.. =)
Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
Bare å komme innom og hilse på forresten ! Bestandig kult å sette ansikt på nickene her inne !
Hva slags mellomakslingenoppheng kjører du med?
Det er sikkert greit å ta med seg en ekstra Hardy. Og evt opphengsgummien til mellomakslingen.
Bremseklosser er det greit å ha med ett ekstra sett av, Sikringer, Kabelsko-sett.
Har ei laaaang liste som jeg pakka etter når jeg skulle på treff på Rudskogen.
Kjører 740 oppheng ! Spillerny M5 hardy, har garasjen 2 mil fra ACR da =P
Flashback fra gamle tider og til nå ! Med grovt oppsett, listet opp langt etter sengetid..
Oppsett:
B21A blokk og stempel
F-innsug med precision 880cc dyser og Megasquirt 2 kun til bensinstyring med B21AT fordeler
398 topp med A kam
600x300x76 intercooler
240 grenrør med T3\T4 kinaturbo @0.9 mener jeg å huske
M45 Kasse
Lesjøfors fjærer og originale dempere, 19mm stab i front og uten stabstag bak
Oppsett:
B230A blokk med FT stempel og råder
F-innsug med precision 880cc dyser og Megasquirt 3X med sekvensiell innsprut og fordelerløs tenning
398 topp, portet med originale ventiler og K-Kam
600x300x76 intercooler
Heimsnekra grenrør med Turbonetics E50 @ 0.5-1.4 alt etter hvor mye eksoslekkasje jeg hadde for øyeblikket.. Forhåpentligvis tett nå med planet grenrør!
M45 Kasse
600 lbs fjærer i front, 450 lbs fjærer bak i AVO Coilovere, 19mm stabstag i front og 25mm bak
Hva kom coiloverene bak på?:)
Sent from my iPhone using Tapatalk
Da er det bare å pakke med luft og kjærlighet :)
Digg med bana så nærme :)
Hadde du putta inn bøttestoler nå?
Hvordan styrer du turbotrykket?
Pakket med slanger til den styringa? Jeg var det eneste jeg hadde problemer med på Rudskogen sist. Mistet mottrykket på WG'n og kjørte med 0.8 i trykk på slutten av dagen. Da var alt så varmt i motorrommet at det var umulig å gjøre noe nedi der på lang lang tid :D
Jeg må nok få dratt ræva mi nordover en gang.
Digger denne bilen :D
Håper det blir en film til :D
Da er sommertreffet overstått (For en stund siden) Kan med en gang avsløre at det ble endel problemer på ferden denne gangen.. Men ble vel rundt 20 runder på banen og mye hygge med en fantastisk kompisgjeng som stilte opp med en gang det ble trøbbel! Takk til dere, det hadde ikke blitt mange rundene om jeg hadde måttet hente alle delene selv, og gjort all skruinga selv ! ;)
Fredric Aasbø fikk hårene på hele kroppen til å stå i giv akt med Drifteoppvisning på Start/Mål langsletta og breisladden besto av mye god kjøring og ble til slutt vunnet av Robin Alsaker, og Fredric bommet litt på girvalg i finalen og måtte satse på nytt i svingen og rotet bort en potensiell seier.. Er sinnsykt imponert over Fredric og teamet, de er seriøse og har gjort det meget godt uten å miste bakkekontakten. Han hadde ett motorhavari på fredagen, som endte i nybygg av motor over natten med deler tilsendt direkte fra toyota.
Hilset også på noen forumgjengere her, og fikk tilogmed Icekream til å ta noen bilder av Storfalevogna på banen under "siste reis" på lørdag som ligger lengre ned i posten !
Monterte MaxSport RB5 rallyslicks i front for å bli kvitt det værste av understyring og for å få litt mere respons i styringa, dette fungerte i grunn meget godt og anbefales spesielt til dere som kjører med sveiset bakende! Kjørte kun 1 bar ladetrykk denne helga, da det ble lite tid til justering og finpuss på andre områder da det hele tiden var enten kjøring eller skruing. Ble litt mangel på effekt i forhold til normalen, men M3 kassen har sine fordeler på ACR med mindre sprang mellom gira og ikke minst muligheten til å bruke både 3'a og 4'a til skrensing. Selv på 1 bar trykk.. Kjølinga ble helt sjef ! 90 grader makstemperatur etter 7-8 runder med seriøs gassing på hver rettstrekke!!
Problemene startet tidlig på fredag med reimhjulet på veiva som tok ferie midt i en sving, det forlot åstedet helt uten å være borti radiator og livsviktige deler.. Registerreima hang halveis av alle drevene når jeg stoppet opp i pitlane og ingenting hadde hoppet over, så da ble det tur ned i garasjen for å hente nytt reimhjul og plata som holder regreima på plass og dette ble montert i aller høyeste hastighet med 4cm bred stripe med locktite rundt hele bolten og dratt til 165nm.. Den bolten skal F@&n ikke komme løs igjen ;)
Når lørdagen kom ble det endel kjøring, men min uovervinnelige uflaks denne helga kom ganske kjapt på plass.. Ble en spontan ombygging til screamerpipe (Noe som høres utrolig awesome ut på rødblokk) ganske tidlig på dagen, men hadde med nye bolter og fikk satt på settmutter på bolten så denne holdt seg på plass resten av helgen.. Men ikke nok med det, så ble det hull i AN-Slangen til oljetur som endte i en turbo som gikk så godt som uten olje noen runder før dette ble oppdaget.. Slangen sprakk trolig på grunn av varmen fra grenrøret, selv om dette har fått seg eksosbandasje..
Ble to timer leiting etter AN slange på Sommertreffet før jeg ga opp og resignerte til å dra ned til garasjen. Der fant jeg en stålforsterket hydraulikkslange som var oppgitt til godt over 400 bar, som ble frisert av ytterste gummilaget på og dette resulterte i en stålomspunnet slange som hadde identiske dimensjoner som AN slangen og tåler MYE mere trykk.. Slangen ble montert og i kampens hete ble det avgjort at her skulle det kjøres, uansett følger..
Motor ble varmkjørt og turboen fikk god tid til å smøres opp på nytt og eventuelt havarere i lav hastighet. Slangen ble så surret inn i varmebeskyttelse som tåler 1300grader og egentlig er beregnet til å syes inn i industritelt, fantastisk hvor mange bruksområder dette stoffet har..!
Turboen slapp endel olje på tomgang så bilen ble dyttet til utkjøringa av gode kompiser (Og gjennom 1 time kø) før det som skulle bli siste reis for turboen skulle utføres på aller helligste vis.. Det ble satsing fra utkjøringa og helt til bakdekka ble ansett som ubrukelige, noe som tok 4-5 runder med vill gassing, mye vinkel og enda mere ratting.. Det merkelige her er at turboen sluttet å ryke blått etter andre runde og ryker kun på lav belastning, men når turboen blir skikkelig varm er den tett!
Dette ble selvfølgelig ansett som ett mirakel fra oven og det ble en seiersdram utover lørdagskvelden og natta med mye prat og hygge med Volvointereserte, og endel seriøs forsking på andres problemer. Alle løsningene ble naturlig nok glemt til Søndagen, men intensjonen var god.. :rolleyes:
På søndagen sto alt klart til kjøring og nok en ny passasjer tok plass i passasjersetet, for så å få en oppvisning som varte i rundt 1 runde før kjøleslangen inn til varmeapparatet tok kveld og tømte ut all kjøleveska på no-time.. Ny slange var ikke mulig å få fatt i og det var bare 1 time igjen av kjøringa, så dette ble slutten på sommertreffhelga for min del. Slangen ble plugget og bilen ble kjørt hjem for egen maskin, med 1,5km blårøyk etter.. :(
Nå er overhalingssett til turboen bestilt, og nye kjøleslanger i silikon blir innkjøpt før Høsttreffet. Fikk pristilbud på 6000kr for overhaling av turboen, men føler pengene er mye bedre brukt på en litt mer moderne turbo senere enn å bruke halvparten av nypris på gammel teknologi.. Håper bare ikke innmaten er FUBAR, da blir det DYRT.. ;)
Nok tekst for denne gang.. Nå noen bilder ! Ble filmet stort sett alle rundene med Goproen, skal sette sammen klippene som er verdt å ta vare på i en film snart!
Bilde fra B.E Photo, har ikke motatt fullversionen enda så er dårlig kvalitet her:
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/07/581.jpg
Publikumssvingen, bilder tatt av Jonathan Pedersen!
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/07/582.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/07/583.jpg
Starten på langsletta, alle bildene nedenfor er tatt av Icekream :
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/07/584.jpg
Fornøyd frue i passasjersetet:
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/07/585.jpg
Fornøyd fører og frue etter å ha tatt livet av noen uskyldige 185 dekk, da vi trodde turboen skulle ta kveld.
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/07/586.jpg
Chbre: De kom på ca 6000-6500 mener jeg å huske, verd hver ei krone !
Zeeker: Har bøttestol på førersia, passasjerene holder seg fast i alt som er fastsittende for tia.. Dørhåndtaket ble revet rett av døra i fjor :D :rolleyes:
Du får ta med deg PPP og bilen og komme oppover til høsttreffet ! Absolutt det treffet med mest kjøring, og de fleste barnesykdommer er ute av verden til da !
Skulle styre turbotrykket med mottrykk og elektronisk boostcontroller men ble langt fra nok fikling med greiene til å kjøre ladetrykket opp, var mer enn nok fornøyd med å komme meg ut på banen med alle havariene..
Såppas ja:p pedersen selger vell til rundt 3? Om jeg ikke husker feil
Sent from my iPhone using Tapatalk
Det er for justerbare fjærskåler med fjær.. Dette er en dobbelt justerbar (Bump/Rebound) racing demper med fjær med justerbart forspenn på.. Kan ikke sammenlignes =) Ligner mere på de pedersen har til ca 4800kr per stk.. Men den er ikke justerbar såvidt jeg vet..
Nice bilder :)
Du får putte i en bøttestol på passasjersiden også så får de en litt mere behagelig tur :D hehe
Får jo ikke noe mindre lyst til å dra oppover når jeg ser sånne bilder :/ Kjenner skrufølelsen kommer litt snikende.
Jeg skal prøve å få tatt turen oppover til neste år. (Jeg lovde Filtis det i år også :D haha) Vet ikke om jeg rekker VCCN-treffet på Rudskogen en gang.
Det her blir vel bra til neste treff når du får fikset de problemene du hadde nå :)
Hvordan syns du opplevelsen med ZF'n var? Jeg syns den er en drøm å gire med på alle turtall og man banke den skikkelig
Hehe, ja det har vært foreslått kan man si.. Er jo enda leenge til høsttreffet !! Blir vel greit når jeg får alt stabilt igjen ja ! ZF kassa er helt rå, passer sykt godt til 4,10 utvekslinga mi og har ca 200km/t på kutt i femte.. Kan gire kjapt og presist når det faller meg inn og å bytte gir midt i skrens er ingen problem, det var litt mere risky med M45 kassa.. Etterhvert som jeg får lura ut litt mere effekt blir det nok nødvendig med litt lavere utveksling men til oppsettet nå er 4.10 perfekt på ACR !
Hvordan går det med storfalevogna? Fått gjort noe med den? så det røyk godt av den på tur ned ifra ACR :-P
Og hvor blir det av filmen? :-)
Den rauk fælt ned fra ACR ja ! Den har skilt lag med en sliten Netics og nye lager osv blir plukket opp i morgen, hadde nok vært komplett om posten ikke hadde stengt en time før jeg trodde på lørdag.. Hjulene er uskadd, men den har lekt olje gjennom både kompressor og turbin.. Litt for mye klaring vertikalt og horisontalt men ikke noe inn og ut.. Mistenker at tetningene ga seg når temperaturen steg, men har bestandig vært litt slakke i turboen.. Ikke noe tegn til blå aksling heller..
Filmen er nå ferdigredigert (Tror jeg) og blir moviemaker [emoji1] Blir vel min første film som er redigert med noe annet enn youtube så det bør taes like useriøst som det er når det kommer ut..
Er det ikke typisk.. at man bommer med en liten time :P
Ja det kan jo godt hende at temperaturen tok knekken på dem.. Men skal det ikke være litt slakk i dem?
Å rediger filmer er en kunst, like stor kunst som å skru bil :D Gleda meg til å se den :)
Gleder meg til filmen jeg og :D
Fikk jo ikke mere prestasjonsangst etter denne uttalelsen da.. :D Litt slakk skal det jo være, men har vært litt mere enn optimalt hele tiden.. Har som sagt ikke tatt i husene enda, men anser turboen som slitt.. Varmen har sikkert tatt spennet ut av tetningsringene, som dermed ender i mye blårøyk.. Ble en liten finpuss på filmen nå, blir f"¤% meg nesten 15 minutter.. Håper ikke folk kjeder seg i hjel :p
Storfalevogna på Sommertreff 2014:
Konstruktiv kritikk mottas med takk.. Noe ivrig sjofør! Fikk ikke helt bort all rattrust heller, da det ble lite kjøring om ett par forskjellige dekkdimensjoner bak i løpet av treffet..
Det er noe med den bilen din som bare gjør den møkkakul. Mye effekt ligger du på sånn ca?
Jeg kjenner jeg må en tur på ACR med bil iløpet av livet.
Takk takk Volvo-Lars! På 1,5 bar har jeg vel 350+ (Tror jeg, ikke benket) så på 1 bar burde det være rundt 280hk.. Kjentes godt at det mangla litt pulver på treffet.
Det anbefales !!
Bra film :D Ja, det er noe med den bilen der, digger den :D
Får håpe du får orden på turboen da :D