-
Vi kjøpte ny sensor på biltema som ble satt på før vi bytta ringen. Vi kjøpte sensor på biltema for noen år siden på andre sia, å den har fungert perfekt. Men den nyeste vi kjøpte nå ble testa før vi fant ut at ringen var sprukket, å den har fått et slitespor i seg. Kan det være årsaken nå?
-
Hadde heller dratt på huggeriet og skaffet meg et par originale om det var innenfor rekkevidde, (eller nye fra kurant produsent)
synes det er for mange tilfeller med defekte/halvdårlige Kina-kopi sensorer (som B.T. sine) til at man burde kaste bort tid på dem.
Kan hende at sensoren har fått seg en smekk ja, men like sannsynlig at den var dårlig allerede da den forlot fabrikken.
Pell ut sensoren og sjekk om ringen står i senter av sensorhullet,
rengjør godt der sensoren sitter på spindelen, og bytt sensoren til en du vet er i orden... (les selvfølgelig av feilkoder først)
-
Eneste jeg såg var at når jeg satte på den gummiringen ved der abs ringen sitter, så hindra den absringen å komme i senter av hullet, men regna med den ble dratt inntil når jeg strammet bolten
-
Har lest av feilkoder nå med icarsoft, å kom opp masse feil, men noen av dem var: wheel sensor left front faulty signal. CEM-DD11 comminication with SCU control module, signal missing. Prøvde å slette feilkodene å kjøre, men så fort jeg gir på å svinger så kommer antisladd trekanten opp å bilen mister kraft. Å da kommer abs/antisladd feilmeldinga opp også.
-
CEM-DD11 kommer sannsynligvis av at du har tatt ut sikringen til CPM (Ardic'en/Dieselvarmeren) gjetter jeg:rolleyes:
Så bilen er fremdeles ikke glad i ABS-sensor VF da nei, så da trengs det litt måling, krysskobling osv (og det som er beskrevet et par hakk lengre opp her)
Som du sikkert har oppfattet så liker jeg ikke B.T.-sensoren din, mulig bilen har samme oppfatning:p , men ta det enkleste først... (Ring-plassering, kabelmåling osv)
-
Du tenker måling av strømmen på abs sensoren? Det var igjen litt oljesøl på abs ringen når den ble montert, vil dette ha noe å si?
-
Olje og vanlig sandstøv på sensorringen har ingen betydning.
Du kan f.eks Ohme sensorene fremme, fra kontakten til BCM (sammenlign verdier), krysskoble sensorene
(ikke kjør på offentlig/trafikkert vei, slå av DSTC ved trøbbel)
Eller gå rett på sak og skaff deg en pent brukt ABS-sensor som du vet virker...
-
Tenkte jeg skulle prøve å flytte sensoren fra den sia feilen kommer opp på, over på høyre side å se om den gir feil på høyre side da. Da er det iallfall sensoren som er ødelagt. Men passer sensoren fra førersiden på motsatt side?
-
Har byttet ganske mange ABS ringer på disse, men du kan fint se om den er ødelagt uten å ta av noe, men du må ha bilen på bukk.
Bare å snurre hjulet og se etter brudd i ringen.
Når det gjelder å få drivakslingen løs fra Lageret/spindelen så kan det være et sant helvete, har hatt over 20 tonn trykk på enkelte av disse uten hell.
For å gjøre det dette med minst mulig fare for å ødelegge spindel, har jeg tatt ut hele drivakslingen skrudd den fast i en gammel volvo felg og lagt den i pressen.
Men har også opplevd å måtte kutte lageret av med vinkelsliper.
Uansett lykke til.
-
Ja ringen er bytta, men må vite om om sensoren passer om hverandre forran.
-
Alle plasser der sonsorene selges så står det høyre og venstre på dem. Men bytte om på sensorene nå, da de var helt like, å da flyttet abs feil seg til høyre siden. Så da blir det nok ny sensor
-
Hei igjen. Vi fikk til slutt orden på abs feilen på førersiden. 2 dager etter kom det opp ny varsel på abs med samme varsler i dashbordet, men har fått kjørt den. I dag kom det opp rød varseltrekant å stod Stanna snarest, leste av feilkode å denne kom opp: Signal missing from brake control module. Hva kan dette være?
-
Hei ja, feilkoden bør avleses med Volvotilpasset diagnoseutstyr, og deretter skrives her om du vil ha hjelp med den:) (f.eks; CEM-1A5F)
I ditt tilfelle høres det ut som at CEM ikke får pratet med BCM, men du burde ha kode fra ECM/TCM på samme sak.
Her kan det være alt fra defekte sikringer til kabel eller modulfeil, men som sagt så trenger vi feilkoden(e) for å gi bedre svar.
PS: fint om du forteller hvordan du fikk orden på ABS-feilen VF, kan jo være noen som sliter med samme symptom og finner tråden din...
-
TCM-0A01 kommer opp pÃ¥ feilmeldingen. Vi skiftet abs sensoren før vi fant ut at abs ringen var ødelagt. SÃ¥ nÃ¥r vi prøvde Ã¥ slÃ¥ løs akslingen sÃ¥ glemte jeg Ã¥ ta ut sensoren, sÃ¥ den ble nok ødelagt da. Byttet sensor Ã¥ feilen ble borte. Men sÃ¥ kom den pÃ¥ andre siden 2 dager etterí ½í¸†
-
Feilkoden du nevner er TCM som ikke får (forståelig) hastighetsinfo fra BCM.
Se om det går å kommunisere med BCM (f.eks utføre ventiltester)
Synes det er litt rart at ikke ECM og CEM savner BCM like mye som TCM gjør. (fraværende feilkoder)
-
Vi byttet sensor på andre siden nå, å da ble det i orden igjen. Men den andre røde varsellampa som kom opp var i forhold til no bremsegreier. Å når jeg tok av dekket på den siden vi har bytta ring, så såg jeg at bolten som skrues inn i deivakslingen var løs. Kan være det som gjorde feilen å kanskje.
-
Løs drivakselbolt bidrar ikke akkurat positivt nei...
-
Da var bolten festet å fått kjørt bilen i noen dager, men nå kom det opp feil på anti skrens. Satte på å leste feilen å det var: abs 0106 steering wheel incorrect alignment.
-
Er vel heller BCM-0106,
men da lurer jeg på om rattet står rett når du kjører rett fram.
Står det skjevt trenger du justering av hjulvinkler,
står det rett så kan du gå direkte til kalibrering av SWM i Vida eller tilsvarende kapabelt diagnoseutstyr.
-
Nei rattet står faktisk litt skjevt. Ble slik etter jeg måtte bytte bolten på fjærbeinet. Kan dette justeres selv?
-
Det som bruker å skje er at man ikke er klar over at på disse bilene så justeres Camber med de to store boltene som fester fjærbeinet til spindelen,
og det varierer hvor mye som kan justeres etter som hvor store bolthullene er på det aktuelle fjærbeinet.
Så før demontering bør man måle avstand mellom spindel og fjærbein (ytterpunkter) ,
eller bruke Cambermåler slik at man kan justere Camber tilbake til samme vinkel som før.
Camber påvirker spissingen, og dermed hvordan rattet står.
Hvis det var på venstre (fører) side du byttet bolt, så vil for mye Camber (tenk senket BMW/Boble) gi for mye spissing på den siden,
og rattet må dreies mot klokka for at bilen skal gå rett fram.
Ved for lite Camber, må rattet dreies med klokka ("høyresving")
Om det var på høyre (passasjer) side det ble løsnet mellom fjærbein og spindel blir det omvendt, f.eks for mye Camber,
medfører at rattet må dreies med klokka for at bilen skal gå rett fram.
Har du løsnet begge sider uten å tatt referansemåling for Camber, bør bilen få en runde med hjulstillingskontroll.
I nødens stund kan man vatre opp underlaget bilen står på (viktigst sidelengs, for fram og bakaksel) ,
deretter bruke Vater eller Loddsnor for å måle hvor mange millimeter hjulet (felgen) heller innover oppe,
og så regne om til hvor mange grader dette blir, for så å justere camber til spesifikasjon.
Såfremt spissingen var riktig før, så vil den bli temmelig lik med en slik justering,
men kost på deg en skikkelig hjulstillingskontroll når muligheten byr seg, spesielt viktig hvis du har litt størrelse på felg og bredde på dekkene.
En fattigmanns hj.st.kontroll kan også gjøres med å spenne opp rettesnor langs hver side av bilen i høyde med senter på hjulene,
og måle spissing ved å kalkulere spissingsgrader på hjulene ved hjelp av avstand mellom rettesnor og felg.
(husk at sporvidden ikke er lik på fram/bakaksel og dette må det kompenseres for ved plassering av rettesnor)
Camber sjekkes/justeres før spissing, da Camberjustering påvirker spissingen mer enn hva spissingen påvirker Camber.
-
Ja det var den øverste bolten på førersiden som ble byttet. Når bilen går rett frem så står rattet litt mot høyresving. Er orginale dekk og felger på bilen
-
Mål opp avstand mellom spindel og fjærbein, i høyde med øvre bolt, slik at du har en referanse til senere om det skulle bli nødvendig.
(måler med skyvelære fra baksiden på fjærbeinet til utsiden av festepunktet på spindelen,
repeter målingen et par ganger for å sikre at teknikken du bruker gir stabilt resultat)
Løsne begge boltene akkurat så mye at du kan bevege på fjærbein og spindel i forhold til hverandre,
så tar du en råsjans: dytt spindel og fjærbein innover til det stopper (mer Camber) ,
hold dem der mens du strammer øvre bolt så mye at du kan slippe taket, dra fast nedre og så øvre bolt fullstendig.
Prøvekjør bilen, skulle rattet nå bli stående for mye andre veien, (mot klokka, som i venstresving)
mål den nye avstanden mellom fjærbein og spindel, løsne boltene og slipp fjærbein og spindel litt lengre ut,
men ikke så langt som den målingen du gjorde i starten.
(måletallene og rattstilling sett opp mot hverandre burde gi en indikasjon på hvor mye som må "justeres".
Jeg setter pengene på at rattet blir beint igjen etter å ha justert maks camber på førersiden,
da det bruker å være "strategien" for de fleste som skrur på disse forstillingene uten helt å vite hva de gjør.
-
Hei. Gjorde som du sa å løsnet begge bolta å dytta spindelen å fjørbeinet helt inn å strammet. Men syns rattet står enda mer mot høyresving nå. Skal løsne å prøve på nytt nå.