Husker jeg fikk mangel på eu kontroll hos mekonomen "Bilen er ustabil i forstillingen".
Viste seg å være et slarkete endeledd hehe. Det måtte jeg finne ut selv... Uansett lettere med slikt enn når motoren ikke starter
Printable View
Veldig bra at det løste seg! Håper det varer :)
Jeg er faktisk overrasket over at Bilia har anbefalt deg å kjøpe Biltema-deler. Og enda værre er det når de selv ikke klarer å finne ut at Biltema-delen de anbefalte er det som laget problemer for deg :P
Det kan du ihvertfall notere deg bak øret. Aldri kjøp deler som er "kritiske" på Biltema. Som jeg nevnte på forrige side i tråden. De har mye som er helt OK, og de har kjempemye som er drit.
Jeg har ingen tiltro til bilmekanikere. Det er faktisk en av de største grunnene til at jeg skrus selv. Jeg har kamerater som er bilmekanikere, men de har bilinteresse som en stor hobby også, og da tror jeg man gjør en bedre jobb. Generelt vil jeg kalle bilmekanikere for delekanon-operatører som gjør det PC'en ber de om. Feilkode på LMM for eksempel. Da bytter de den. Men sjekker de at ledningene til den er OK? Nei, for det sto ikke "ledningsbrudd til LMM" i feilkoden. Ytterst få går gjennom kriterier for å sette en kode for å så feilsøke rundt det. En erfaren mekaniker kan gjerne ut i fra feilkoder si hva som må byttes basert på en kvalifisert gjetting, men dobbeltsjekker alltid før en konklusjon er gitt.
Lykke til med bilen. Du vet ihvertfall hvordan økonomien går når man leverer bilen til Bilia :P
Helt enig :)
Var å hentet ny original tenningsmodul på Billia i dag faktisk.
Fordelerlokk, rotor og tennpluggkabler hevdet deleansvarlig de ikke kunne skaffe.
Har derfor bestilt Bosch fordelerlokk, rotor og pluggledninger på nett.
Skal hente det i morgen, og montere. Får håpe bilen går med de nye delene og :)
Flott at problemet løste seg med ny tenningsmodul. Rart ingen har nevnt den tidligere, da det jo er en ganske vanlig feil på B230F.
Leser også kommentarene rundt bruk av verksted og mekanikere. Dessverre er det slik at, i likhet med rørleggere, leger, konditorer, butikkansatte, selgere, revisorer, lokførere, fergebillettører og andre yrkesgrupper jeg aldri vil kunne nevne i samme setning, så finnes det varierende grader av kunnskap om spesifikke bilmerker, modeller og motorer hos mekanikere. At du tilfeldigvis, og uheldigvis, har støtt på noen som ikke har fingerspitzgefühl på 80-talls innsprøytningsteknologi, er ikke direkte overraskende. I likhet med at det i dag faktisk ikke bare er å gjenta en måneferd siden alle som hadde kunnskapene som ikke er nedskrevet, er døde, så er disse bilene også forholdsvis tilårskomne nå. Tenningsmodulen er ikke nødvendigvis første go-to mistenkte komponent med de symptomene du opplevde først, dessuten er det skiftet så mange komponenter nå at det faktisk kunne vært flere feil samtidig.
Videre, dette med å ta inn bilen for feilsøking istedenfor å komme med råd og tips på telefon. Vel, hvordan skal man gjøre det da? Driver dere business der dere bare gir vekk kunnskapen og arbeidstimene på telefon, istedenfor å behandle forespørslene som oppdrag som kan faktureres? Det er selvfølgelig forskjell på kjappe tips i forbifarten kontra en full feilsøkingsprosedyre, men ærlig talt. Tror de fleste av dere som er over 18 år ser poenget.
Angående PKK, så betaler du faktisk kun for en sjekk utifra PKK-skjemaet. Ingen feilsøking, ingen problemløsing, ingen pærebytting. Hvor grensa for god kundeservice går er en annen sak, men man må faktisk har oversikt over produktet man kjøper før man rynker på nesen over det man oppfatter som dårlig kundebehandling.
Og ja, dette traff meg som mekaniker selv. Er ikke ute etter å "ta" noen, bare opplyse om at ingen mekanikere er tryllekunstnere. Feilsøking kan være ekstremt tidkrevende for verksteder, og sjelden får de betalt for alle timene som faktisk går med.
Både video og det du skriver får meg til å tro at det meste av problemene dine skyldes kondens/vann på tanken. Tenningsmodulen kan vel i teorien ha vært defekt når du kjøpte den på biltema, eller at den evt tok kvelden hvis du dro bilen mye på starteren/i kombo med diverse boostere?
Har vært borti akkurat det samme på både 240 og 940, det som ofte skjer er at vannet/kondensen i tanken - hvis du kjører med lite bensin og det er kaldt spesielt - fryser rundt tankfilteret.
På 940'n jeg hadde begynte det med at den gikk dårligere og dårligere, før den til slutt stoppa helt. Når man kinnet stank det til slutt bensin, men den startet fortsatt ikke. Tok opp pumpa i tanken og tankfilteret så ut som en diger isklump... Tipper den greide å dra til seg gradvis mindre og mindre bensin, før den til slutt stoppet pga det - men selv om den ikke hadde nok bensin/trykk til å starte så fikk den nok til at det etterhvert begynte å lukte bensin, og dermed vanskeliggjøre videre feilsøking.
Bra du fant ut av det ihvertfall! Hvis du ikke alt har gjort det så bytt olje ASAP. Hvis du har fylt eksosen med bensin er det trolig endel i olja å
Straydog Ikke meningen å være så kritisk mot mekanikerfaget, mest litt frustrert .
Det hele begynte med at bilen sto en uke på mekonomen uten at de hadde skjønt de kunne ta diagnose på den. Det var ved hjelp av diagnosesystemet jeg fant ut av at bensintrykksregulatoren var gåen.
Daruu kan hende du er inne på noe.
Det som taler imot er at bensinen kom fint fram til fuel railen, og koblet jeg av returen kom det bensin der når jeg kinnet.
Helgen jeg fikk start på bilen tømte jeg tanken, byttet bensinfilter og fyllte på 10l ny bensin med kondensfjerner.
Uansett vanskelig for meg å konkludere med hva feilen er, så mye forskjellig jeg har holdt på med her.
Det som er sikkert er at tenningsmodulen fra biltema lagde bare tull
I helgen monterte jeg ny original tenningsmodul, samt fordelerlokk, rotor, pluggledning fra Bosch.
Satt også i nye NGK tennplugger (BPR6ES)
Har brukt en liten formue på deler allerede, så like greit å gjøre det ordentlig.
Byttet også oljen og filter.
Det var bensin i oljen ja.
Får håpe bilen er snill i lang tid nå!
Jeg er ihvertfall lykkelig.