Ikke at eg veit noe spesielt om det, men tror det er normalt å ikke få noe spesielt ladetrykk når du står i ro. får 0.2 på min og, når eg kjører greier den fint 1bar :)
Printable View
Ikke at eg veit noe spesielt om det, men tror det er normalt å ikke få noe spesielt ladetrykk når du står i ro. får 0.2 på min og, når eg kjører greier den fint 1bar :)
Ja tror det jeg å ;) men er ikke vant med turbobil...:p
Ute å testkjørte i dag! Gikk bra første og andre gir med ladetrykk på 0,7 som er det WG aktuatoren (eller hva det heter) skulle gi uten pysventil. Puttet 3 gir og ga gass... PUTT!! sa det, og jeg klemte inn kløtsen Faen tenkte jeg, nå er det slutt. prøvde å ruse motoren og det var ikke mye til respons, bare hosting og harking. Stoppet for å sjekke om staget til WG hadde hoppet av da jeg viste låsingen der var lit så som så... men det var OK. prøvde å åpne panseret men det gikk selvsagt ikke. da jeg endelig fikk det opp så jeg at ene trykkrøret hadde hoppet av silikonslangen inn på trykkboksen. Hadde bare brukt vanlig slangeklemme der (som selvsagt klev over gjenger) da jeg ikke hadde flere klemmer som er beregnet for slik buk. prøvde å sette det på igjen men fikk det ikke til å sitte. så må få tak i noe bedre der ;) Skummelt ... :(
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/07/116.jpg
Ellers så funker ting bra. Bortsett fra at den ikke lader (type støm).
Har også montert versting coil. Ble montert det batteriet satt ;) ikke heng dere opp i midlertidige ledninger og strømtjuver... :rolleyes:
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/07/117.jpg
luftfilter montert fram mot lykt! Er det stor forskjel på billige filter og dyrere merke filter? type KN filter.
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/07/118.jpg
Har koplet turbotryksmåleren på trykkboksen. Vet ikke om det har no å si? blir kanskje mer riktig om den blir monert på innsuget?Sitat:
Nei, det er ikke unormalt.
Når du står på tomgang og gir full gass så vil en normal ladetrykksmåler raskt gå mot 0.
Hvis du holder motoren på 4000 o/min så vil det være kraftig vakum.
Vakumklokka på fordeleren har jeg koplet til innsuget. Er det riktig? originalt er det vel tatt vakum fra forgasseren.
Du bør finne frem en stor rundfil og file ett spor hele veien rundt røret ca. 10 mm inn fra endene slik at slangklemmen presser slangen ned i det. Å spraye med hårlakk er ett annet tricks som også hjelper. ;)
http://www.youtube.com/watch?v=Uq2o_6pPpBw
Det er i utgangspunktet riktig å koble vakumklokken til innsuget, men hvis du hører tenningsbank når du tramper gassen fra cruice til full gass på 4000 o/min og ladetrykket bare spretter opp, (og det gjør det) da må du flytte slangen til trykkboksen og heller vri mer fortenning med fordeleren.
Hvis du vil vite ladetrykket i trykkboksen så kobler du ladetrykksmåleren til der, men da er det en fordel med en måler som ikke viser vakum da dette øker nøyaktigheten. Hvis du vil vite ladetrykket i manifolden så kobler du den til der.
Filteret ditt er ok, men det er alltid en effektfordel å borre hull i innerskjermen, tre røret gjennom og henge luftfilteret på utsiden av motorrommet hvor det har tilgang til kald luft. (Panseret blir alltid varmt etter en kjøretur vet du.)
Sørg for en seriøs strømtilføresel til Ultracoilen. Bruk helst de tykkeste ledningene du får inn i gule kabelsko og hent gjerne strømmen fra batteripolen via ett relé.
Sørg også for at du har en seriøs jording av tenningsmodulen som har som oppgave å gi coilen like god minus som coilen har pluss.
Gjør du dette og følger opp med gode tennpluggledninger så har du ett tenningsanlegg som rekker til 2,5+ BAR ladetrykk.
Alle får tak i det dritet der til en grei penge. Fraråder på det sterkeste å falle for ett slikt tilbud. IKKE spar penger på motorolje når man skal turbotrimme en gammel motor.
Du vil ikke tro hvor mange som har hatt lagerras og tilhørende problemer rundtom her. Fellesnevner er Agip 10W/60 bilmotorolje som folk velger fordi den er jo såå billig.
Eneste måte å bruke denne oljen på er ved å fylle en god oljetilsetning fra STP, Liqui Moly eller fra ett kamfirma som Compcams, Cranecams, Lunati osv.
Hvis du likevel vil kjøre AGIP uten ekstra oljetilsetning så har de faktisk en brukbar olje. Dette er MC oljen som også er 10W/60. Du vil se på API ratingen OG på prisen at dette IKKE er det samme billige skvipet som det den vanlige 10W/60 bilmotoroljen faktisk er.
Jeg vil uansett anbefale at du vurderer Mobil1 MC motorsport 15W/50 oljen som selges på Jula. En fantastisk solid og god olje som gir motoren din akkurat den beskyttelsen du trenger når du etterhvert kommer deg opp i 1,5 - 2,1 BAR ladetrykk.
Oi, lit sen advarsel ;) . Kjøpte noen liter kan man si ;) tenkte dette var gode saker. Var jo det "alle" brukte. Men er det virkelig så ille? Må da være bedre en den 10-40 olja fra felleskjøpet som jeg kjører på nå?
Akkurat, det gjør de nok - den er jo billig. :( Vel, da får du vurdere å korrigere kvaliteten med å fylle oljetilsetning eller ta det hele som en test.
Hmmmm, jeg vet at mange i "dalstroka innafør" bruker felleskjøpet sin motorolje, men jeg har ikke hørt om ett eneste problem som en følge av dette. :o
Hvis traktoren raser da blir det månelyst og huskestue og jeg betviler at felleskjøpet tar den sjansen.
Når den hjemmetrimmede lekebilen raser så er det pytt, pytt og ofte som forventet. Folk flest studerer ikke olje og API ratinger og derfor forstår de heller ikke hva som er problemet.
Billig ja! det skal jeg love deg ;) kjøpe noen liter? :P
Hvilken tilsetning vi du anbefale?
Hørt mange skryte av fk olje. noen sier den er bedre en langt dyrere og mer anerkjente merker. men det er jo bare rykter og antagelser ;)
Det var lurt. men kommer til å bli sett rart på da jeg handler håspray :P stutt i nakken serru ;)Sitat:
Du bør finne frem en stor rundfil og file ett spor hele veien rundt røret ca. 10 mm inn fra endene slik at slangklemmen presser slangen ned i det. Å spraye med hårlakk er ett annet tricks som også hjelper.
http://www.youtube.com/watch?v=Uq2o_6pPpBw
Det er i utgangspunktet riktig å koble vakumklokken til innsuget, men hvis du hører tenningsbank når du tramper gassen fra cruice til full gass på 4000 o/min og ladetrykket bare spretter opp, (og det gjør det) da må du flytte slangen til trykkboksen og heller vri mer fortenning med fordeleren.
Hvis du vil vite ladetrykket i trykkboksen så kobler du ladetrykksmåleren til der, men da er det en fordel med en måler som ikke viser vakum da dette øker nøyaktigheten. Hvis du vil vite ladetrykket i manifolden så kobler du den til der.
Filteret ditt er ok, men det er alltid en effektfordel å borre hull i innerskjermen, tre røret gjennom og henge luftfilteret på utsiden av motorrommet hvor det har tilgang til kald luft. (Panseret blir alltid varmt etter en kjøretur vet du.)
Sørg for en seriøs strømtilføresel til Ultracoilen. Bruk helst de tykkeste ledningene du får inn i gule kabelsko og hent gjerne strømmen fra batteripolen via ett relé.
Sørg også for at du har en seriøs jording av tenningsmodulen som har som oppgave å gi coilen like god minus som coilen har pluss.
Gjør du dette og følger opp med gode tennpluggledninger så har du ett tenningsanlegg som rekker til 2,5+ BAR ladetrykk.
Plasere luftfilteret som Bamse har gjort her?:
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/07/140.jpg
OK, skal sørge for god strøm og jord til koilen! Hvilke pluggkabler vil du anbefale? sikkert ikke samme hvilke tennplugger man velger heller? har det noe for seg å lage lit større mellomrom på pluggen for å få en større (lenger) gnist, hvis du skjønner?
2.5 bar med denne motoren og 98oktan bensin? da kan jeg jo snart drite i WG :P
Funker den biltema vifta eller? lurer på å kjøpe en eg og, siden eg ikke har den plastkåpa til org. vifte :)
Funker finfint :) har ikke kjørt så mye med den enda men, men blåser MYE mer original mekanisk vifte. har en kamerat med samme vifte. har ikke sett bilen hans koke under har kjøring, leking ;) husker ikke størrelsen, men var den nest største biltema har. ville egentlig ha den største men de hadde den ikke inne ;)
Hehehe, absolutt ikke. Den har jo ingen bruksområder. :D
En av de tidligere nevnte.Sitat:
Hvilken tilsetning vi du anbefale?
Det tror jeg på.Sitat:
Hørt mange skryte av fk olje. noen sier den er bedre en langt dyrere og mer anerkjente merker. men det er jo bare rykter og antagelser ;)
Pytt pytt.Sitat:
Det var lurt. men kommer til å bli sett rart på da jeg handler håspray :P stutt i nakken serru ;)
Plasere luftfilteret som Bamse har gjort her?:
Bamse har gjort akkurat det der riktig ja.
Godt. Jeg vil anbefale Magnecor. Når ladetrykket øker er det NGK sine BCR8ES som bør forsøkes. Mange må klemme pluggåpningen til 0,5 mm. Du slipper sannsynligvis dette, men det er ingen grunn til å overdrive heller.Sitat:
OK, skal sørge for god strøm og jord til koilen! Hvilke pluggkabler vil du anbefale? sikkert ikke samme hvilke tennplugger man velger heller? har det noe for seg å lage lit større mellomrom på pluggen for å få en større (lenger) gnist, hvis du skjønner?
Du får bare prøve deg frem og se når oppsettet sier at nå er det nok.Sitat:
2.5 bar med denne motoren og 98oktan bensin? da kan jeg jo snart drite i WG :P
OK. Er olja bukanes i brukisen a tru?
Javisst, der passer den like godt som all annen helsyntetisk billigolje.
Hauu
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/07/155.jpg
satser på olje til setning da. Hvis ikke er det en karton med 6x4L kanner jeg ikke får brukt... fælt å selge dem til noen andre hvis det er så ille som du sier :/ helle det på grusveien kanskje, så det ikke støver :P
Oljetilsetning ordner problemet for myndighetene har tvunget oljeselskapene til å fjerne alle godstoffene (ZDP) i alle oljene som er beregnet solgt til hvermansen. Oljetilsetning inneholder ZDP o.l. og korrigerer derfor dette og gjør oljen like solid som det oljene var før i tiden.
API rating man ønsker er "SJ" og her er en "Russer-olje" (ingen EU krav der vet du.) som er blitt spesialimportert til Norge utelukkende pga at undertegnede er så fanatisk opptatt av akkurat dette. Denne oljen er så glatt at den frarådes brukt på MC med våtclutch så den er derfor helt ideel til motorer som har glidelagerturbo.
Det finnes ikke mange helsyntetisk motoroljer i dag som oppfyller SJ kravene!
Trykk på bildet og ta en titt under M´en i Molygen.
http://www.oil-club.ru/forum/topic/7042-7042/
Takk da vet jeg litt mer hva jeg skal se etter :)
Hentet fra wikipediaSitat:
APIs (American Petroleum Institute) klassifisering består av to bokstaver der første bokstav er S eller C. S står for Service og C står for Commercial. Olje til bensinmotorer betegnes med S, og olje til dieselmotorer betegnes med C. Den andre bokstaven angir kvalitetsnivået. Jo lengre ut i alfabetet, jo høyere krav tilfredsstiller oljen. De kvaliteter som ble angitt med bokstavene først i alfabetet har gått av bruk. Til bensinmotorer finnes kvalitetene SJ til SN og til dieselmotorer CH-4, CI-4 og CJ-4
Men er ikke SJ en lavere kvalitet en SL (som agip oljen er) ?
Her ser man en beskrivelse som er utformet til å lure hvermansen.
Hvordan vil du definere:" Jo lengre ut i alfabetet, jo høyere krav tilfredsstiller oljen."
Hva nøyaktig menes med "høyere krav"? Høyere krav til hva?
ja var lit vrien den der ...
Hvis man bytter ut "høyere" med "nyere" krav så blir det riktig, men nyere krav er ikke det samme som at oljen er sterkere, mer solid eller at den er velegnet til turbotrimmede motorer - tvert imot. ;)
De "råeste" motorsportoljene på markedet er ikke API ratet fordi de ikke er i nærheten av å klare miljøkravene som stilles.
SN er helt ubrukelig, SM er tvilsom, SL i mange tilfeller er i grenseland og i noen tilfeller tvilsom. Det er og blir SG og SJ man skal se etter hvis man ønsker en solid og god olje.
Da var kassa knust ... :P full gass på andre tålte den ikke. Da gikk 2 gir.. og når vi først var igang prøvde vi oss på 1 også. det knertet vi ellegant :cool: så nå er det bare 3 og 4 gir + rev. Har fått tak i ei ny så prøver å bytte i morgen ;) hvis det er noen som har ei kasse fra BMW så skrik ut!!!
Billen lader også friskt kommer opp mot 1.5 med da blåser det ut en plass. så må prøve på en lekasjetest. Hører ikke noe tenningsbank med det trykket så da er det vel safe :) synes vertfall den går veldig godt! Men må prøve å få byttet ut kinasnurra snart...
Kom også ei fin pakke i posten i dag:
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/07/286.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/07/287.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/07/288.jpg
En Holset HX35 med 50mm inducer og 12cm eksoshus med pulsplitt. Har trua på denne sammen med et hjemmelaget grenrør. burde da spole en del bedre en snurra fra ebay ;)
Noen som har laget pulssplit turbo grenrør av original suge manifold? har sett folk gjort dette, men har ikke hørt noe om resultatet (spoolup osv.). er da ihvertfall en himla enkel løsning om det funker ;)
Oppdatere litt!
Har dukket opp diverse problemer. kjørte en trykktest på luftanlegget i dag. viste seg å være sprekk i trykkboksen. I tillegg var det lekasje mellom trykkboks og forgassere. Skal prøve å få skrudd den av en da å sveist den. Men mellom trykkboks og forgasser må jeg vel ha nye pakninger? hvor kan jeg får tak i det?
Lekker også bensin på undersiden av forgasserene en plass. Kan det være i forbindelse med lekasjen mot trykkboksen. Att det blir med bensin ut der? har en liten film av testen.:
https://www.youtube.com/watch?v=1AHL3_AFlkc
Sliter også med ujevnt turbotrykk. kan det være wastegaten tru?
https://www.youtube.com/watch?v=OaSd2UC4L84
Det var kjedelig for det må ordnes, men ett tips er å stenge lufttilførselen og ta tiden på hvor mange sekunder det tar for ladetrykksmåleren å gå fra 1,5 BAR til 0 BAR.
25 - 30 sek. er minimum.
Det ser ut som overboosting og dette skyldes vanligvis for for svak fjær i wg og for mye bleed.
Men at det lekkker bensin? Kan det pga lekkasjen mot trykkboksen? Virker som det kommer rundt der. Er ikke godt å få sett under der...
Det har jeg ingen forklaring på for det var ikke bensinlekkasje når de stod på min motor.
OK skal ta av gasserene å se hva det kan være, har ikke ladet mer en 1.5.
Må uansett ha av toppen... trur den sprakk i går. Kjørte forbi en i 80. Ga gass i 4. gir, trykket lå mellom 1 og 1.5 (nåla vibrerte fælt) så i speilet for å legge meg inn å da oste det hvit røyk ut av potta. Merket ingen ting unormalt verken før, under eller etter forbikjøringen. Trodde først toppakningen hadde gått. Stoppet, peilet oljen, den så fin ut. Startet opp igjen å så ned i motorrommet. Der så vi at det RANT vann ut av en liten eksoslekkasje like etter turboen! Så antar at det har gått hull mellom en vannkanal og eksosen. Skal jo ikke være mulig å få så mye vann ut eksosen om det må igjennom sylindrene først hvis pakningen hadde røket... men det gjenstår å se når toppen er av.
Er det en 220 hk Audi K24 turbo du kjører nå?
Husker at jeg tok flere originale toppakninger når jeg forsøkte hyggelig ladetrykk med for liten turbo. Med BSRT325 eller større turbo så var det ingen problemer.
Nei er ikke akkurat det. ;) er 350hk kinasnurre som lader sent som faen ;)
Ok. Da får vi bare vente i spenning og se hva du finner når du demonterer.
Tok av toppen i dag. var toppakningen som hadde gått. Tror årsaken er bøyd topp og gamle strekkbolter. Har kjøpt ny pakning å nye strekkbolter. Vurderer å sende toppen på planing. Ihvertfall finne en annen topp som er rettere..
Ser at det har kommet vann inn i både sylinder 2 og 3:
[URL=http://s1324.photobucket.com/user/BjornarW/media/20140712_153840_zpszn4rycle.jpg.html]http://forum.vccn.no/img-dump/2014/07/712.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/07/713.jpg
Hadde kommet lit rust i sylinderen. Men fikk det bort med litt enkel honing.
Studerte toppen i går. Så det hadde blitt sår i toppen, mot pakningen. hava kan være årsaken? Tenningsbank?..
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/07/841.jpg
Har satt på en annen topp med nye strekkbolter og ny original pakning, så får vi se om det går noe bedre. Skal jo ikke ryke om det ikke er noe galt... Må prøve å være lit mer nøye på tenninga. Hvor mye tenning bør jeg stille på tomgang?
Har også laget bankeplugg til oljereturen:
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/07/842.jpg
Kjøpt bredbåndslambda fra AEM:
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/07/843.jpg
Har også henta ei getrag 262 kasse som skal tilpasses volvo :D
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/07/844.jpg
Da er har ting kommet på plass igjen med noen små oppgraderinger! Tettet div. lekasjer i trykkboksen. Byttet ut 240 eksosmanifolden med en småportet 940 manifold og ny oljeretur fra turbo. Koblet opp ny strømtilførsel til coilen, via reelle. Byttet ut sykkelpumpene foran med r-sport dempere og montert senkefjører. Det ble en del stivere :) Gjenstår å sette på bilstein dempere bak som jeg har liggende. ønsker jeg meg 25mm IPD krengning stag av nissen, og dreier med hjemmelagde "powerflex" + litt unibals så må det vel snart bli stivt nok :P Noen som foresten har erfaring med doble stabstag foran? mener å ha hørt noen gjort det...
Har også montert bredbåndslambda og laget nytt instrumentpanel der klokka satt.
Fylle tanken med 98 okt. bytte olje og justere tenning "Batland style" i morgen så får vi se hvor lenge det holder :P
Har dobble stag bak nå. Men med gåene dempere merket jeg lite forskjell. Blir nok medre med bilstein bak :) tenker du på fare for att det slipper i svinger?