Ja, og særlig siden dette er "din" tråd, får du selvfølgelig ta deg såpass til rette. :)
Printable View
Ja, og særlig siden dette er "din" tråd, får du selvfølgelig ta deg såpass til rette. :)
Nei, det har eg ingen tru på. 700-serien har alltid vore hata av mange, på grunn av sin design. 200en har kvalitetar ved seg som 700en aldri hadde, og 200 solgte i bøtter og spann i USA, den største marknaden. 940en var ikkje noko anna enn ein 700 som var lettare å like.
S80 gjekk inn i tradisjonen med 164,264,760, 960, S90, men den fekk forhjulstrekk og ein del billigare versjonar, i ein marknad som berre kjøpte stasjonsvogn. På den same tida forsvann jo andre store bilar, Opel Omega og Ford Scorpio. S80 var også den mest solgte Volvoen i USA, og var ein stor suksess.
Sammenlikna med dagens bilarer den sikkert ikkje so verst, menn viss du sammenliknar med f.eks. 240 og andre bilar frå den tida er det ikkje so imponerande.
Tok kanskje ikkje heilt av, men det vart ganske mange av dei likavel, men dei fleste er vekke no.
Det er jeg ikke helt enig i. Selv har jeg hatt 5 240er, og to 300-er, og det er ikke nevneverdig mindre plass å se ut gjennom bak. Det er bare tull, og jeg kan faktisk si det, i og med at jeg har hatt begge bilene selv.
Bagasjeplassen i 240 er jo ikke verdens beste, go tar du av hattehylla i 340en får du nok plass til mer baki den i en 244/242. Man ja jo også slå ned setene, og da er det ikke tvil om hvem som kommer best ut :)
Bagasjeplassen i en 242/244 vil jeg i utgangspunktet si er ganske bra - MEN den blir i betydelig grad ødelagt av hengslene, som stikker seg nedi og tar stor plass. Så der må man passe seg så man ikke har feilplassert noe som lett blir ødelagt. Bagasjerommet i en 245 er derimot særdeles romslig og praktisk, men det var jo ikke det du siktet til. :p
Bigswede, kan du skrive dato på bladene du legger ut bilde fra?
Jeg har ikke tenkt så mye over det i de senere årene, men det stemmer nok at 760/740 sedan i sin tid kunne virke i overkant merkelig for mange. Jeg er av den oppfatning at det opprinnelig var ment at 700-serien skulle erstatte 200-serien rundt 1980, noe som etter hvert kom til å stemme når det gjaldt de dyrere modellene. Men det er interessant å merke seg at 240 ble beholdt ikke bare som et billigere alternativ, men vel så mye fordi at den kan ha vært enda mer populær enn vi har vært klar over, særlig i USA.
S80 gikk vel mest inn i den sekssylindrede tradisjonen, selv om jeg vil tro at flertallet av dem er femsylindrede. I hvert fall i Norge har stasjonsvogner solgt ekstremt bra i mange år nå, så det var forutsigbart at V70 kom til å selge bedre enn S80. Selv om V70 av generasjonen solgt fra 2000 må sies å være stasjonsvognversjonen av S60 (som kom i salg lengre ut på året), skulle den samtidig også være stasjonsvognalternativet til S80. Det var et påfunn Volvo satte i verk i den perioden, at sedaner og stasjonsvogner i prinsippet skulle skilles i hver sine modellserier: S40/V50/S60/V70/S80. Men dette holdt ikke særlig lenge.
Volvo S60/S80 og V70 er vell i bunn og grunn samme bil. Er det ikke?
740 TIC var drømmebilen min fra jeg var 3-4år til jeg var type 14. Når jeg var 18, ville jeg ha 240 da den på så mange vil er så mye enklere å ha med å gjøre på alle måter.
Her blir det litt ja og nei. De har alle mye likt og bygger på det som kalles samme plattform. Så det er gjennomgående samme komponenter og tekniske løsninger. Når det gjelder karosseriet, er nok S60 og V70 så like at de kan regnes for karosserivarianter av samme bil (omtrent som 244 og 245). V70 er rundt 13 cm lengre enn S60 og har 3-4 cm mer akselavstand, med bredden er den samme og fremre del av karosseriet - kanskje til og med fordørene? S80 er derimot "et halvt nummer" større, og knapt noen karosserideler går om hverandre.
Når vi kommer til modellskiftene noen år senere, blir derimot V70 litt større og rett og slett til stasjonsvognutgaven av S80. Jeg tenker at den nåværende V70 like godt kunne ha hett V80.
Her er en tosiders av Volvo's kanskje mest utskjelte bilmodell:
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/12/856.jpg
Selv har jeg mindre imot 480 nå, enn tidligere. Den har ett design man må la vokse på seg. Den fortjener vikrelig en kultstatus, for dette er biler som kommer til å bli virkelig skjelden om ikke så alt for lenge. Skjelden, har dem jo altid vært.
Sniker seg inn en Volvo FL her også.
Føler ikke noe særlig for 480 selv, men noen bør tas vare på, som med alt annet.
Det er jo veldig få av dei her. Det gjekk ein i ei bygd ikkje so longt vekke før men no har eg ikkje sett han på lenge. Det er nåken til salgs i Tyskland ser eg. Kanskje ein skulle importert ein når dei blir veteran?
En jeg møtte på opptaket til PHS driver å restaurerer en sånn 480 Turbo. Jeg synes ikke de er spesielt kule, men kunne godt hatt en bare fordi den er sjelden :)
Hvordan er 1,8Ten på disse? Er det noe liv i dem, eller er det bare oppskrytt? :p
Sikkert mer interesse for disse for eksempel i dens hjemland Nederland.
Var visst noen prototyper med 2liters turbo og. I tillegg modeller med kompressor og ifølge det jeg har lest også en elektrisk utgave.
http://www.volvo-480-europe.org/foru...p?f=19&t=27757
Kom nok aldri mer enn 120 hk i 440/460/480. :p
Interessant er derimot specsene for 480 i elektisk utgave.
Dette er jo tall som til og med nye elbiler nå har.Sitat:
According to volvo top speed is 118 km/h and range is 120 km. Battery charge time is around 45 minutes, and in the first 15 minutes of charging the batteries already hold 50% capacity due to innovative rapid-charge system.
Rota litt innom her: http://www.volvoracing.co.uk/cars/volvo-480 Så fortsette jeg innom denne her filmen på youNRK.com: http://www.youtube.com/watch?v=8Nf4wGIPkJc
Å det kan jo bekreftes det ene og det andre, å det har nokk blitt produsert en del Cabrioleter av 480, før dem har bestemt seg 100% for ikke å gå for produksjon. Det er egentlig litt synd, den hadde jo blitt en enda større flopp/raritet om det hadde hendt.
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/12/1164.jpg
(legg merke til den deilige Mitsu Lancer Stasjonsvogn, den har de råeste baklyktene jeg vett om, NOT :) )
Rettelse mtp Cabriolet'n:
The most talked about prototype was the 480 convertible, which went public in the 1990 Geneva Motor Show. But at the last minute a company that produced some of the key parts went in to receivership and the project was scraped.
Er jo ganske oppklarende om dette stemmer da!
http://www.youtube.com/watch?v=3yQrtS6SlgM
440 produksjon, skjekk min 03.20 :) hehe .. - tror ikke Volvo lager stolene sine selv lenger :/
Godt spørsmål!
http://img9.imageshack.us/img9/1286/img279b.jpg
Så det kunne se ut til at de var skikkelig nær å sette i gang produksjon den gangen - hvis ikke dette sto å lese i et "bilbladenes Se og Hør" og bare var spekulasjoner...? :p
Blir som sagt ikke klok på "NÅ Bilextra" - det skrives i øst og vest. En virkelig fantasiverden. Dette kom litt som ett sjokk på meg da jeg fant det, viste knapt om noen 480Cab. Før: der ha vi "dama" liggende kliss naken over to sider :cool:
OK, "NÅ", med eller uten bil, var vel et S&H-alternativ, så litt lettvint kunne det bli - men i ettertid artig uansett. :p
Så er det jo en kjennsgjerning att "papirpressa" ikke er like rask som f.eks Internett da.
Helt klart. Men spekulasjoner er og blir spekulasjoner.
To av desse 480 cabane skal stå på Volvomuseet.
Så det gikk an å lage flere, bare ikke slippe dem løs på det bilkjøpende publikum. :p
Ja, det kan lett virke som om det først og fremst er det som er sakens kjerne. For et og annet tyder vel på at akkurat 480 cabriolet kan ha vært en del mer enn bare tankespinn.