Det gjør du rett i.
Alle disse turboene har oljekjøling, så vannkjølingen kommer evt. som ett nyttig og anbefalt tillegg.
EDIT:
https://turboneticsinc.com/store/ind...product_id=780
Printable View
Det gjør du rett i.
Alle disse turboene har oljekjøling, så vannkjølingen kommer evt. som ett nyttig og anbefalt tillegg.
EDIT:
https://turboneticsinc.com/store/ind...product_id=780
Den originale messingnippelen har filter og restriksjon i ett. Hvis man fjerner denne mister man garantien.
Jeg vil BARE anbefale at man bruker denne alene. Det er ingen GOD grunn til å begynne å knote med alt mulig annet, mer eller mindre tull, som man bare har HØRT om.
Det der med forbedret spool up pga lite olje skal du overhode ikke bry deg med. Når man velger turbo med KORREKTE egenskaper så blir forskjellen i praksis umerkelig. Husk at motoroljen ikke bare skal smøre turboen, men også kjøle den. Det er derfor smart å ha akkurat riktig oljefløde gjennom turboen. Den originale nippelen sørger for at turboen har det slik den skal ha det. Turboen får hverken for mye eller for lite olje og vil derfor fungere godt og feilfritt vel og lenge. :)
Har du noe rabatt på denne turboen batland? Min turbo kom på 769$ kontra din på 699$ :p
Nei det har jeg ikke.
Jeg har bare spec. opp og lagt ut info om det jeg mener er den korrekte turboen til alle dem som ønsker seg en god, velfungerende og høykvalitets turbo med minst 325 hk potensiale. :)
Får man ikke gode resultater med BSRT325 eller C15 TNX48/54, så får man lete etter feil alle andre steder. ;)
A, V, D, V16T er de rette kammene å kombinere med.
Batland :
Får du den borgewarn turboen med intern wg, pyramidetetting og vannkjølig også? Men tanke på ca 250hk ?
Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
I glidelagret turbo er det oljen som sentrerer akslingen. Jo større oljemengde du får gjennom disse, desto mere kjøling blir det av lageret. Er det vannkjøling i tilleg på disse er det på grunn av at huset ikke kjøler nok uten. Kulelagret turbo skal bare ha smørring av kulene, får de for mye olje blir det som å prøve å sparke fotball når banen er dekket med vann. Alle som har prøvd dette vet at ballen får stor rullemotstand. :-)
Når jeg kjøpte min krx400 turbo som er glidelager i fikk jeg hvertfall opplyst at det bare er pøse på. Den spooler kjappt og jevnt med det orginale røret som gikk til 13c turboen hvertfall :-)
Vil ikke tro det er noe du kommer til å merke med mindre du kjører dragrace eller autoslalom uansett :)
Vil tro viskositeten på olja har tilnermet like mye å si om du begynner å rekne på det :)
KX, IRX og KRX turboene er imponerende her. En kompis "tok for mye Møllers tran" når han shimmet oljepumpen. Oljetrykket var så høyt at han blåste flere oljefiltre skjeve.
Det var ikke en eneste antydning til blårøyk eller lekkasje på turboen. ;)
Du kan trygt bare pøse på ja.
Tanken er jo rundt 300 hk da, men vil jo heller ha en turbo som gir det hele tiden og ikke bare lyser rødt... Så klarer jeg 250 ærlige er det greit. Poenget mitt var bra spool up på en vanlig eksosmanifoil, som ikke ga for meg problemer med eu osv...
Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Da er det nok KRX400 som er det rette valget.
En Garrett T3 Trim 60 med A/R0,63 turbinhus ser ut som en original B23(0)ET turbo og er også en mulighet.
Turbonetics sine eldre turboer var mer "pimpet" og lettere å få øye på for en Eu kontrollant da de har polért hus med rød skrift.
Er heller ikke lysten på polert hus og rød skrift siden jeg vil at det skal se mest mulig orginalt ut. Noe mer en må se etter på en Garrett T3 en trim 60 og A/R 0,63?
Hvem selger slikt på denna siden av dammen da ?? Kan jo såklar vise den hos biltilsynet med ny turbo og få de 230hk i vognkortet da, da trenger jeg vel strengt tatt bare bremsepapirer og avgass måling...
Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Tviler vel på at 230hk går uten å overstige 310nm, men tenkte å godkjenne min med så mye effekt som mulig. Jo mer en har i vognkort jo mindre ser de etter.
Joda, men nærmest mulig de 230 hk så klart...
Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
http://www.turboservice.no/KRX400.html Bare bestill uten polert kompressorhus ;)
Vedlegg 2871
Får du noen av dem med intern dump også? Ut i fra bilde ser det ikke ut som det er det på den krx 400 over... ?
Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Med T-kam og 13C turbo er det vanskelig, men egentlig er det;
Neida, det går så fint så. Alt handler om ladetrykkskurve og ladetrykkstyring. 230 hk blir til mindre enn 310 Nm fra 5300 o/min og oppover.
På ca. 7100 o/min er ALLTID dreiemoment i Nm og Hk det samme. Hvis man flytter turtallet for maks effekt oppover så reduserer man altså dreiemomentet.
En god og turtallsvillig kam som T5 Gr.A kammen og en revva ladetrykkstyring med slange rett fra turbo til actuator så klarer man LETT dette. ;)
Hvis jeg hadde tilgang til deler så kunne jeg tatt frem en Garrett T3 Trim 60 turbo med integrert dumpventil - og når jeg kunne gjort det så burde turboverksteder som Turboservice, Svensk/Norsk turboservice, GIK m.fl også lett kunne ordne dette.
KRX400 har ikke integrert Dumpvalve nei.
EFR turboene er fantasktiske turboer. De koster endel, men de som klager på at dem er dyre glemmer å ta med at de har:
1. Uvanlig gode kulelagre.
2. Billet kompressorhjul.
3. Rustfritt turbinhus.
4. Velfungerende og pålitelig Dumpventil er inkludert.
5. Actuator til WG er inkludert.
6. Solenoid til elektronisk kontroll av ladetrykket er inkludert.
Hvis man skal ha det samme med en Garrett eller til og med Presicion turbo så blir totalkostnadene ofte høyere og da har man ikke dette unikt lette turbinhjulet som gir EFR turboene den berømte spool upén.
En Super 60 kan gjøres 100% bolt on på en Volvo rødblokk. Med litt tålmodighet finner man de rette originaldelene slik at det å oppgradere fra originalcrap til Super 60 blir nesten som å bygge Lego. Alle klarer dette.
Videre kan man kjøpe litt og litt deler og spre kostnadene ut over tid, noe mange er avhengig av.
Til en Volvo rødmotor hadde jeg personlig valgt EFR7064. I motsetning til de mindre turboene har denne T3 flens på turbinhuset slik at man bare trenger å plane og matchporte 940 manifolden ved turboflensen for å få den til å passe.
Olje inn, oljeretur og flens til Downpipe må fabrikeres, men resultatet står ofte i stil til kompetansen og innsatsen.
Hvis man har budsjett til en slik så finnes det INGEN gode grunner til å velge noe annet.
Ser at den ligger på ca 10500 kr. Blir et par lapper mer for den enn super 60 i fra Norge da. Men usikker på om det var bolt on til den prisen....? Er det noe og tjene på og ta den over dammen selv, eller er det like greit og kjøpe her?
Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
For å si det slik; En kompis tok inn en EFR7064 fra USA og totalprisen ble langt over kr. 10 500,- når alt var sagt og gjort.
Prata kunne om turboen jeg da. Skjønner jo at det koster kr alt sammen. Spm er om det er verdt det totalt sett å gå den veien :)
Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
De fleste seriøse turbo-fabrikanter leverer turboene sine med en restriktor innebygget slik at de får den mengden olje de skal ha :) Har man kjøpt Kina, ja så er det uansett din minste bekymring somregel...
Hva turbinvalg angår så avhenger det i veldig stor grad av hvor effektiv motoren er. I en B230 8v med umodda brennkammer så må man ha genrelt stor turbin og oftest høyere trykk (og større massemengde) for å genrere en ellers lik effekt. Har man en motor som er litt mere raffinert en en "ut av eska urørt Volvo" topp og atpåtil et heftig tenninganlegg så kan man vurdere å velge en mindre turbin (eller en like stor turbin, men med høyere trim og mindre A/R) spooler om ikke annet tidligere og blir ikke restriktiv ved høyere turtall.
Til en litt sporty og alround bruksbil er jeg enig med Batland. En EFR 6258 skal ikke være feil :) Har man modda brennkammerne og kjører med "høy" komp kan man gjerne velge hakket mindre A/R, eller skal man først ha noe annet enn porta 940-rør så er man nesten litt naiv hvis man ikke lager puls-splitt grenrør og bruker ditto turbinhus...
Blir denne helt feil siden det er en T3/T4? http://www.ebay.com/itm/Garrett-T3-T...1e6281&vxp=mtr
Ja det blir helt feil. T3 trim 60 og T3 trim Super 60 er gode og velfungerende kompressorhjul. Markedet flyter derfor ikke over av disse.
Det finnes 3 spesielt dårlige kompressorhjul som derfor er nesten gratis. Disse heter T4trim 54, T4trim57 og T4trim60. Du skal legge merke til at de fleste billige turboer bruker akkurat én av disse 3. Resultatene blir deretter.
hvordan vil denne fungere på en husmortrimmet fk motor, broderen som vurderer og bytte ut 13c`en. http://www.ebay.com/itm/Borg-Warner-...e419c2&vxp=mtr
du har nok rett ja, ikke lett å finne en ren T3 med rette spec
Helt rett og ikke bare T3, men turboer generelt. Hvis man legger 100 forskjellige turboer på ett bord så har ca. 96 av disse FEIL spec. og bør ikke velges.
Dette er grunnen til at så mange har så dårlige resultater og også grunnen til at jeg har nevt KRX400 og spec. opp BSRT325 turboen og lagt disse spec. ut her inne. :)
Hvordan disse to turboene fungerer i praksis kan man se på youtube.
Jeg mener helt bestemt at en mild rødmotor trenger en turbo som har ett kompressorhjul med 46 - ca. 49 mm diameter over bladene i innsuget til turboen.
Hvis man setter på turbo med større inducer enn dette så mister man respons og spool up intensitet.
Turboen i linken er sannsynligvis større enn dette og fortjener derfor en motor med lavere komp., D eller V-kam og større dyser slik at man kan kjøre greit ladetrykk og dra til 7000 + o/min.
Jeg mener at BSRT325 og C15-TNX48/54 er ett bedre valg og i tillegg er de billigere.