hmm... Åssen skal jeg få kjølevannet til å gå igjennom innsuget da? uten at det ser helt jalla ut :P
er jo desverre ikke sånne kanaler på B21Ft Org...
Og foresten Det er b21ft og ikke et, men det har vel alle skjønt :)
Printable View
hmm... Åssen skal jeg få kjølevannet til å gå igjennom innsuget da? uten at det ser helt jalla ut :P
er jo desverre ikke sånne kanaler på B21Ft Org...
Og foresten Det er b21ft og ikke et, men det har vel alle skjønt :)
Hvis du ser på en god gammel B21A så ser man at helt fremme på innsugsmanifolden er det en nippel og en slange som går ned på motorblokken.
Dette var ett godt system som Volvo etterhvert modifiserte til noe mer økonomisk.
Vi tar utgangspunkt i en slik originalmanifold fordi vannkanalen er plugget under innsugskanalen til sylinder nr.1, ok?
1. Legg A innsugspakningen på E toppen.
2. Bruk pakningen som mal og bor opp kjølekanalen under innsugskanalen til sylinder nr. 4.
3. Ta bort den vannslangen som går mellom topplokk og varmeapparatet.
4. Skru nippelen ut av toppen og plugg denne kanalen.
5. Monter A-manifolden.
6. Sett på en ny slange mellom nippelen på utsiden av manifolden ved sylinder 1 og trekk denne til varmeapparatet.
Du har nå justerbar manifoldvarme. På kalde vintersdager og ved kald bil har du som sjåfør bruk for varmeapparatet og motoren har bruk for manifoldvarme.
Når du velger rødt på varmeapparatet får begge to det de trenger og ønsker.
På varme sommerdager får man lettere tenningsbank, motoren trenger ikke en oppvarmet manifold og sjåføren trenger ikke allverdens varme han heller. Da velger man som oftest blått på varmeapparatet og både sjåfør og motor får det de ønsker og trenger da også. ;)
Bra forklart! :)
men må jeg ikke ta av toppen om jeg skal gjøre dette? :O
da blir det pakninger og ventiltetninger og strekkbolter og faens oldemor :S
drit i hele AT greiene... for vanlige mannen i gaten er det enkleste og mest stabile lh 2.4... dette finner du i de allerfleste 240er etter 1989/90...
Noen som har ideer om åssen jeg skal bruke bare tenningsanlegg biten fra det orginale Ft nettet i bilen? med hjerner osv?
sette det på ett K elnett..
Har jeg skjønt riktig ang vacuum kobling av FKT1?
Y-stykke fra turbon til wastegaten? med ene slangen til FKT1?
vil tru det er riktig.. men greit å spørre før en driter seg kraftig ut og sprenger noe :P
Og er den ''grunnjustert'' fra fabrikk?
Det er bare èn måte å gjøre dette korrekt på og det er slik:
Det SKAL trekkes en enkel slange mellom en nippel på trykkboksen fremfor forgasseren og "Turbo in" her.
http://www.misab.se/fkt2beskr.jpg
Aaaah! da hadde jeg sikkert ødelagt noe :P
Da trur jeg faktisk jeg skjønner hvem nippel det er og! :)
Takktakk! :)
Mangler bare turbopakning og 1 o-ring til oljereturen i blokka før jeg begynner å montere :)
Hehe, vel, da slapp du det.
Har du husket å:
1. Borre hull i toppen under innsugskanalen til sylinder 4 for oppvarming av innsugsmanifold.
2. Tettet vannkanalen i innsugsmanifolden under sylinder 1,
3. Fjerne den originale nippelen som står på blokken mellom syl. 3 og 4 og som leder kjølevann til varmeapparatet ?
Dette er viktig for resultatet, spesielt nå som det er blitt høst.
forstod det sånn at jeg kunne Plugge de kanalene som er der nå?
borre ett hull på hver side av manifolden og putte inn en nippel på hver side? :)
Poenget er at når du er ferdig så skal systemet funke slik:
1. Det skal komme kjølevann ut av en kanal under innsugskanalen til sylinder 4 og som passer med A-innsugspakningen.
2. Dette kjølevannet skal da inn i vannsløyfen på innsugsmanifolden og skal strømme fremover ut en nippel som du monterer på utsiden av innsugsmanifolden ved manifoldkanalen til sylinder nr. 1
Det står det ofte en plugg originalt og denne byttes ut med en nippel.
3. Du skal trekke en slange fra denne nippelen og bort til nippelen til varmeapparatet. Den som originalt hadde en kort slange som gikk bort til nippelen i motorblokken.
4. På de nyere A-innsugsmanifoldene er det også ett åpent hull under kanalen til sylinder nr. 1. Her vil det lekke ut kjølevann dersom en slik manifold settes på en innsprutstopp. Dette hullet må du tette.
Vannet skal altså:
a. Ut fra kanal ved syl. nr. 4 og inn i manifolden.
b. Fremmover gjennom manifolden.
c. Ut på forgassersiden av manifolden ved syl. nr.1
d. Via slange tilbake og inn i varmeapparatet.
Fikk det inn med teskje nå :)
Men kan jo ikke borre i Toppen uten å ta den av, da blir det jo masse metallspon der.. lurer på om jeg kan ha misforstått noe der.
Tenker du sylinder nr 1 Forfra? noen som mener syl 1 er bakerst og..
hadde vært så mye lettere om jeg hadde sett det blitt gjort på en annen bil :P
NÅ er jeg med! :D
det vil jo fungere ja :)
Får se hva man får ordna i dag :)
Sveisa den sprekte turbomanifolden i går.. sitter ihvertfall som f så tviler på at det går no sted :D
hvor får jeg tak i pakning mellom turbo og manifold? og O-ring til Olje returen? :)
Volvo
Ford
Gik turbo
Turboservice
Norsk Turboservice.
osv.
Takktakk :)
Sitter en sak over dynamoen.. rund boks med 2 ledninger på(en grønn og en svart).. hva er det og er den viktig? den passer ikke så bra på K- elnettet som skal inn.. evt åssen få den til å passe inn ? :)
Så har vi googla litt.. Saken over dynamoen er tydeligvis oljetrykk sensoren.. Enkelt å koble opp? må kjøpe klokke og. måler denne olje temp og?
Trenger vel ikke noe ''bankesensor'' på at motor? hva er hensikten uansett?
Og trenger vel bare 1 tempmåler til vann?
Og om noen vet hvem farger det er på ledningene som skal kobles til vann temp sensor (fra ett B230A elnett) så hadde det vært fint :)
sensorer i hue å ræva på den motoren her :S
Har montert og koblet opp det meste. prøvde å starte bilen i stad, da starta den NESTEN.
etter dette forsvant gnisten.
Coilen er koblet sammen med bensinpumpene(enn så lenge)
begynte å bli litt mindre strøm på batteriet, men starteren gikk fint rundt uten problem..
Var STERK gnist i starta, men dabba helt av etterhvert.
Tenningsmodulen er tilkoblet. styrestrøm til + på coilen.
Hvit ledning og blå ledning fra tenningsmodulen er koblet på minus siden. (mulig den blå skal på pluss siden? )
og det er jordet..
Fordelerlokk og rotor er ok.
Noen ideer når jeg har kommet så langt? :)
Ser man det. :)
Hvit ledning skal på - på coilen og blå er +.
Sett en prøvelampe mellom + på coil og motoren. Denne skal lyse når tenningen står på og når startmotoren går.
Hvis du setter prøvelampen på + og - på coilen så skal den blinke når startmotoren går.
Hvis dette ikke skjer har du ødelagt tenningsmodulen.
Er strøm til coilen hele tiden :)
så har altså reversert gnisten jeg da? :P koble om i morra tenker jeg :)
Hvit står på minus, styrestrøm på pluss.. har minus i ramma, da pulser (a) det på minus siden.. men kobler om det og tester igjen :)
Btw: hva er til hva når det gjelder justering på forgasseren? kjekt å vite når den har starta, må GARANTERT justere :)
Takker for svar :)
Du skal i første omgang bare ha 3 stk. lavspennings ledninger inn på coilen.
1. En hvit på -.
2. En blå på +.
3. Enda en ledning på + som gir coil og tenningsmodul strøm når tenningen står på og når startmotoren går. Nødløsning for oppstart er 12V rett fra batteriet.
Tomganshastighet justeres ofte med en skrue på manifolden, ikke på forgasseren.
CO justeres ved å skru av demperstempelet og stikke ett spesialverktøy loddrett ned i forgasseren.
Husk at turbomotorene skal ha MOTOROLJE nedi der for uten funker det IKKE.
IKKE kjør høyere ladetrykk enn 0,5 BAR før du har skaffet deg en "chippet" forgassernål.
Har koblet sånn som sagt, utenom den blå jeg kobla feil :)
Trykket skal være orginalt b21ft, vet ikke hva det ligger på?
Fylte automat olje på forgasseren, bytte til motorolje da?
bensin/luft?
Gjort
gjort
og gjort :)
foresten, hvor mye ca skal det være med olje i zenith gassern? hørt 1cm før gjengene og fulgt det
Fikk start på den i stad :) nå virker det som om den for ALT for mye bensin,
holdt gassen i bånn og da gikk den på ''tomgang''
vi skrudde ut en skrue på innsuget bare for å prøve for å få mer luft å da gikk den renere..
Har du noe peil på hva feilen kan være? kjører den orginale k-jet pumpa.
justert både opp å ned på skruen på mengdefordeleren.
har en stygg tanke om flotøren og at den kanskje ikke ''klarer'' å sperre for trykket på bensina. begynner å lukte litt bensin av olja igjen og.
Thomas
Det gjør ikke noe om du fyller røret i forgasseren helt opp med olje. Overskuddet forsvinner uten større dramatikk.
Når man holder full gass og motoren går på tomgang så er det sannsynligvis hull i gummibelgen inne i forgasseren. Dette er en slitedel som skal skiftes i ny og ne. Pass på at den nye monteres 100% korrekt så varer den i 10 000 vis av problemfrie km.
Du MÅ sørge for at det er god kapasitet på slangen som går fra "Fuel Return" på Malpassiregulatoren og tilbake til bensintanken.
http://forum.vccn.no/
Hvis du kobler ladetrykkmåleren til regulatoren i stedet for forgasseren så skal den vise ca. 0,3 BAR trykk når bensinpumpen går.
Skruen på mengdefordeler sier du??? Hvilken??
Orginalt retur rør til 245 + att slangen er den samme gamle. bør holde?
har sett på belgen, finner ingen hull eller sprekker e.l
skal gasserstempelet være bevegelig alle veier? mitt er ihvertfall det.
Når jeg skal sette nedi ''lokket'' så må jeg ta i litt, men det er sikkert pga olja som gjør det trangt?
mente regulatoren :P
skruen på toppen av malpassien.. først av med 2 muttere og så den skruen.
skrudde den langt inn, da kom ingenting i retur, skrudde den neesten helt ut, da kom det i retur når jeg holdt igjen på den slangen som skal til gasseren.
Du mener at regulatoren justerer seg selv etter flotøren og skal sende resten i retur??
Kunne like godt overhala gasseren.. funker settet fra biltema?
Hvis returen tilbake til tanken har for liten kapasitet så klarer du ikke å redusere bensintrykket tilstrekkelig langt ned.
Det må derfor anbefales at du gjør den test med å koble en trykkmåler som f.eks ladetrykkmåleren til den slangen som normalt sender bensin til forgasseren.
Du justerer så skruen på Malpassiregulatoren til du får 0,3 BAR trykk. Da er denne ferdig justert og du trenger aldri mer å røre den.
Regulatoren regulerer da seg selv helt automatisk, ja
Hvis du ikke har trykkmåler så skru denne skruen helt ut, sett på kuppelmutteren, skru den andre mutteren ut til den er i kontakt med kuppelmutteren og skru så det hele nedtil.
Disse forgasserene har to stempler. Du har det lille demperstempelet som bader i motorolje og så har du det store forgasserstempelet med forgassernålen som gummibelgen er montert på.
Når du skrur av demperstempelet så skal forgasserstempelet uten problemer kunne dyttes helt til topps ved hjelp av en en kulepenn, skrutrekker eller lignende som du stikker inn fra gass-spjeld siden av forgasseren.
Sørg for at dette store stempelet går lett og fint og ikke henger eller lignende.
Demperstempelet er ofte litt vinglete, men det skal være slik, så det gjør absolutt ingenting.
Det er oljen som gir den motstanden som er helt nødvendig for å få ett godt resultat, men ett lett press og litt ekstra god tid er alt som skal til for at det skal sige fint på plass, akkurat slik det skal.
Gummibelgene til Biltema er håpløse til turbobruk.
Har du forresten sjekket tenningstidspunktet?
Skal prøve å måle trykket:)
demperstempelet er vinglete opp, ned og sideveis :P
tenninga er URØRT av meg, men har ikke sjekka opp med sånn gnistlampe. kan gjøre det neste gang. er 3 mil hver vei se
hørt noe om en granada som slet med bensintrykket.. måtte bytte retur-rør og da var det i orden :P
Prøve meg fram når været kommer.
Da har jeg prøvekjørt volvon da.
Må si at jeg synes den gikk noe jævlig :S ingen fusk når turbotrykket slo inn.
kom til 2 giret, da kjentes det ut som bilen hoppa opp å ned, rista noe sykt i noe bak, girkassa osv.. ?
Olja er TYNN og lukter bensin og på oljepåfyllingslokket er det litt hvit olje.. hørt at det kan være kondens fordi motorn har stått lenge.
Oljelekkasje, vet ikke hvor den er end, Renner mellom girkasse å motor.
bensintrykket er VELDIG nær 0.3
Tenninga er på trynet... må jeg rett og slett ''flytte'' fordeleren 2-3tenner på veiva for å få justert den mer? skal uansett finne Ø.D og lage opp merker å gå med timing lampe først..
Vibrasjon kan skrive seg fra hardykoblingen mellom girkasse og mellomaksel..
Mulig jeg har satt den på feil? :)
8 hull og 4 skruer+ hukommelsen til en gullfisk :P
Good! :)
Hvordan funker 3. gear da?
Du har så vidt skrapet i overflaten på det potensialet som er i en B21E med AT sats så du har MYYE guffe i vente. Bare vent til du kjøper "chippet" forgassernål og bleedventil og lader rundt 1,5 BAR. :D
Du bør skifte motorolje og oljefilter ved første anledning.
Hvit olje tyder på kondens eller toppakningsbrudd fra før. At fordeleren er feilmontert er svært avslørende og ikke ett godt tegn for hva og hvem denne motoren har vært utsatt for tidligere.
Tenningen er EXTREMT viktig så du MÅ!! få justert denne korrekt. Begynn med å justere tenning til 10 - 12 grader på tomgang uten slangen tilkoblet vakumklokken på fordeleren. Om du må flytte fordeleren for å få dette til så gjør du det.
Sjekk tennpluggene dine. NGK BP6ES med 0,7 mm åpning anbefales i første omgang.
Veldig nær 0,3 BAR bensintrykk er greit.
Hehe, må vel lage egne merker for å få sjekka tenninga.. finner ingenting på motoren utenom 30 20 10 5 osv.. ingenting på remhjulet :P
Trudde det ville gå sånn halvveis.. men forventa ikke at jeg skulle bli så overaska :D
får bytte olje igjen og se hva som skjer da :) å finne den forbanna oljelekkasjen.. som ikke kommer fra oljefilteret eller slangene til oljekjøleren :P
justere tenning til 10-12 grader som du sier :) hadde en 740 b230e som var justert til 20grader og fjuska litt... justerte den ned til 12 å den ble bra :)
Gleder meg som en unge til den er som den skal være!! :)
takk! skal sjekke! :)
finner ikke ut av vibrasjonene... kan det være mellomaksel lageret som har satt seg? bilen har jo stått i 3mnd ca.. ser ut som om akselen blir ''kasta'' litt rund omkring.. har spraya wd-40 rundt ved gummiforinga..
var jo ikke sånn i juni/juli når jeg satt den fra meg