10 minutter og et skrujern så skal vi finne rust. :)
Printable View
har galvanisert jeg også :) og er lite rust å sette fingeren på. Var så dum at jeg lekte meg på en tom grusbane i høst, så har blitt noen små skrammer her og der :) har bittelitt rust øverst i dørhjørnene :o "overflaterust" som man ofte kaller det.
Har galvanisert kaross jeg og. Dere ser hvordan min så ut.
Den rustne sannhet vil vise seg en dag for dere som tror dere har rustfri bil.
Til og med Magnum har/hadde en rustflekk bak på venstre hjulbue.
som alle vet så er "rust" kreft. og på 100serien så er jo støtdemper feste meget utsatt. har netopp gjort dette på min egen 142 på begge sider. og jeg er ikke noe fag mann innen dette område enda, så ikke skyt meg vist jeg har gjort feil :)
begynner med verktøy, så mye brukte jeg. husk hørselvern og briller :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/03/1788.jpg
fisj
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/03/1789.jpg
fjernet litt teckyl
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/03/1790.jpg
inni
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/03/1791.jpg
bort med seg, valgte dette siden det ble lettere og komme til
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/03/1792.jpg
kappet bort, har en tommel regel at jeg kapper noe cm mere enn der rusta er
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/03/1793.jpg
bruker en papp mal for og kappe nytt
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/03/1794.jpg
hel sveiset inni og sveist del av brannveggen? tilbake
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/03/1795.jpg
hel sveiset utenfra, og her har jeg laget nytt feste som er 5mm tykk og mye gods rundt hullet
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/03/1796.jpg
først sveise grunning, også tettings masse, teck7 kan dere hive på havet. bruk heller quit seal fra kent. og det går mye siden du fuger begge sider av sveisen, jeg brukte 3patroner på begge sider og begge hjul baljene
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/03/1797.jpg
vente til det er litt tørket, på med tectyl vips ferdi meg værste rusta på bilen :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/03/1798.jpg
som alle vet som har sveiset rust mer en 3ganger så tar det tid, veldig lang tid, så glem svigermors middags besøk søndagen, og ta alt når du først begynner, og ikke bli stresset slik at det blir bare krøll :)
Siden innlegget mitt ble slettet, prøver jeg å omformulere det slik at det ikke blir slettet, fordi jeg mener det inneholder et viktig emne.
Ser noen 240er blir klint inn med masse sparkel før de omlakkeres, altså i så stor grad at hele bilen blir sparklet. Dette må da være en rustfelle? Er det slik at man bør holde seg unna 240er som har blitt klint inn med sparkel før de blir omlakkert? Ser de proffe bilbyggerne i verden også gjør det i tv programmene Pimp my ride/Overhaulin hvor de skal bli ferdig på kort tid.
Bør man holde seg unna 240er som er "fullsparklet" før lakkering, og heller gå for en uten, eller har ikke dette noe å si? :)
Spør fordi jeg ikke har så mye greie på forarbeid før hellakkering av bil. Dette er jo nyttig å vite for dem som skal kjøpe seg 240, og ser på en omlakkert en.
Folk som er " gode å få det til ", bruker sparkel som utjevningsmasse, ikke som fyllmasse som mange amatører gjør...og utifra Chip Foose Overhaulin så ser det jo ut som om de sliper ned mye av sparkelen slik at det bare ligger et tynt lag igjen...
Tror " Frode740R " her på forumet kan svare bedre og mere utfyllende enn meg :)
Somregel har man vel grunning under sparkelen for at den ikke skal suge vann og ødelegge plåten?
Nå vet ikke jeg hva andre gjør, men jeg bruker iallefall å ha grunning på bart stål og så sparkel...
Eg og. Grunning og so sparkel
sånn vi gjør på verkstede vårt så sliper vi ned der bulken er til stålet, rette den ut, bruke minst muli sparkel. slik 245gl sa bruker det som utjevningsmasse, har blitt lært heller 4tynne lag en 2tykke. er noe med at det blir lettere å få det slett. og bruke sparkel som utfyllingsmasse er fy fy, noe jeg har erfart.
Har aldri vært borti at vi har grunnet først, det blir jo "forseglet" når du grunner oppå sparklet så lenge det ikke er bart metall fra innersiden. men tviler vi noen gang blir og få en fasit på dette. er alt etter hvor og hvem du spør.
Han jeg jobber for har litt over 20års erfaring innen karosseri og lakk, så jeg stoler på hva han sier.
Nettopp, selv om jeg ikke praktiserer på feltet selv, synes jeg det der høres rett ut: På utrettede bulker hvor man ikke er i stand til å få metallet 100% slett, brukes små mengder sparkel for å jevne ut overflaten.
Hvis man da har behov for store mengder, tyder det på at en ikke har rettet ut bulken godt nok, evt gjort en stygg jobb med rustsveising.
For noen år siden fikk jeg se noe som gjorde meg skeptisk: Visstnok et verksted hadde sveist i nye skjermbuer bak på en 164 og så etter hva vi kunne se lagt på bortimot 1 cm sparkel over sveiseskjøten og store deler av karosserisiden ellers...
på bilen min er det en bulk på stoplen til vinduet bak. vasket bilen på jobben og et stort flak med lakk og sparkel. denne kom til syne etter vask. før vask var det helt slett område.
Akkurat i skjermbuene bak synes jeg det ser ut som alle bruker mye sparkel. Dette er vel fordi det er vanskelig å få det pent og buet der hvor punktsveisen er?
jeg bruker aldri å sveise i buen eller i profilen, et tips (det jeg bruker og gjøre) er og false der den nye delen skal på dette får og få det sikkelig gjennomsveiset. ståle vil natulig nok slå seg men har du aperate sikkelig innstilt så slår det seg veldig lite. også slipe sveisen mest mulig gjevn med begge kantene da slipper du og bruke så mye sparkel. faktisk så bruker jeg sånn offtes da kun og sparkle der jeg har sveist evt der ståle har slått seg :) slipper da å sparkle på det nye stålet, bare pusser sparklet til jeg får en fin overgang.
MEN det er mange hurtigløsninger på det, du kan legge kant mot kant da slår ståle seg garantert, du kan legge overlapp, da blir det ikke så gjevnt når du har slipt sveisen sikkelig, da risikerer og bruke unødvendig mye sparkel for å få det fint, og risikerer at det blir en annen profil en på andre siden.
da når jeg sier at ståle slår seg så mener jeg at det blir på en måte veldig bulkete siden ståle .utvider? seg når det blir varmt vist det blir rette måten og forklare det på?
Trenger ikke slå seg.
Men hvis du helsveiser alt i ett kjør så gjør det nok det ja :p
Jeg har ikke bilder av slik rust, men jeg kan legge til om at 245'er ruster også: under takrenna (ikke den vanligste plassen kanskje, men jeg har sett flere biler med rusthull under den) og selvfølgelig rundt de bakerste sidevinduene.
Rydda tråd, tråden blir fortløpande rydda for off-topic. La også tilbake rustreperasjon på 142, sidan dette er relevant for 240.
hvorfor er det ingen her som lager en sånn enkel sjekkpunktliste. hvor en skal se etter rust eller forsøk på å gjemme rust. husker meg selv som nykomfirmant som ble rundlurt av en lur selger og betalte svinpris for et opprusta vrak.
Vel, hey! Del om med dine erfaringer, så er vi på god vei. ;)
1 fothus begge sider. løft mattene og se om du ser overflaterust. og om det er bløtt der. og om lokket som er i gulvet nestn helt innmed dørstokken er på plass eller om det er laust lokket og rustete rundt d.
2. sjekk fothusene baki om di er våte og rustete i mitten.
3.nedre kanten på dørstokkene.. se etter byller av rust og tegn på at det er litt brunt .
4. sjermbuer bak. se om det er bynnt å ruste i nerkant bakerst ved skvettlappfeste og om selve buekanten har rust..
5. legg ned seteryggen bak og se om skjøten til hjulhusene er brun eller bynner å bli porøs.. se også etter fukt eller vatn.
6. reservehjulsbrønnene. sjekk etter rust og om innerskjermen har bynt å slippe..
7. sjekk rundt bagasjeromslåsen. er en veldig utsatt plass.
8. bakluka. rust i rundt ruta eller rustbyller.. samme gjelder rundt siderutene bak.
9. nedre del på dørene.. om di bynner og blære seg i hjørnene. og om dørtrekkene viser tegn til fuktskader.
nå har jeg fått med d viktigste trur jeg.
kopierte og limte inn en guide jeg lagde for en som skulle se på en bil for meg:)
Veldig fin liste du har laget som jeg er veldig enig i.
Det eneste vi må huske på er at hvis du skal praktisere dette når du drar for å se på en bil, tror jeg fort det kan oppstå konflikt med selger. Jeg hadde i hvert fall blitt irritert hvis jeg skulle selge bilen min, og en som skulle se på kom og begynte å demontere bilen :p
Men du nevner alle de riktige plassene!
På 240 er det jo enkleste sak i verden å sjekke under mattene, bare å dra av terskellistene og løfte på matta, det er det nesten så man bør tåle om man skal selge en 240 :)
bynnt og sett det meste av volvo og rust. og holder på for øyeblikket med akkurat det temaet. pusser opp en oppjukset og rustete 145. kaller ikke å gå over bilen sånn for noe alvorlig demontering.. du tar jo av bare noen lister og titter og ser. ambefaler også å ha med en liten hendig magnet å. fin å finne ut hvor mye spakla den "rustfrie" og "aldri" oppretta bilen du kjøper har.når en selger gammel bil så må en regne me litt kritiske kjøpere som meg :D. da må en tåle litt kudos.. vertfall når bilene bynner å få noen år på baken og vi lever i et saltbad av et land om vintern. (det er jo nesten så jævli at påkjørte grevlinger og sånt er like fine når våren kommer.. de er jo ferdig salta og fryst)..
Jaja, er enig med deg Sven. Tenker mest på den vanlige mannen i gata jeg :p Han på 40+ som ikke kan noe om bil i det hele tatt. :p Hvis jeg hadde vært en av dem som absolutt ikke hadde hatt snøring hadde jeg kanskje blitt litt redd/skremt om noen begynte å demontere f. eks baksetene i 240en min, og jeg ikke hadde hatt kompetanse til å få satt dem tilbake på plass igjen :p
Jaja, er med på hva dere sier. Gjorde akkurat det samme selv når jeg kjøpte min, og selger ble "irritert" og trodde jeg hadde til hensikt å ødelegge bilen. Var kun derfor jeg nevnte det, da ikke alle er forberedt på at kjøper går så nøye til verks. :)
Men uansett: Rust i gulvet er jo noe av det som forekommer hyppigst, så en god magnet er ikke dum å ha med seg! :)
fin indikator magnetn på hvor mye arbeid det er på en bil. gir en viss indikasjon ja.
ot:magnet er også perfekt til og avsløre juksebiler og rusthauger.. er mange strøkne biler der ute som har dørstokker og rammevanger av hønsnetting og glassfiberspakkel. når folk jukser i sammen bilene så finnes det ikke grenser for oppfinsomhet.. så det er en fin ting å ha med ja :)
Ut ifra det jeg vet, så praktiseres det litt forskjellig. alt etter hvilken type sparkel som blir brukt. :)
Jeg bruker grunning fra Star Maling og lakk. (maling og lakkprodusent i Lier)
2 komponent epoxygrunning. samme type som blir brukt i offshore. som f.eks på skipsskrog og oljerigger i nordsjøen. den inneholder mye sink, og er vanntett og slagfast. fyller godt også. litt jobb å "klosse" ned den grunninga, men det er verdt all jobben. under den grunninga ruster det aldri igjen:)
MPS (Marine protective sealer) Grunning for plast og metall heter den.
ca. 500,- for 3 liter base og herder.
Synes det virker som 87 mod 240'er ruster mer enn andre, ser det når jeg tilfeldig surfer rundt på autodb og finn å ser på 240'er er det veldig ofte de ihjælrusta bilene er 87 modeller og jubileumsmodeller, kan være tilfeldig, men er liksom så mange ganger jeg har komt over det.
Tja, vet ikke helt jeg. 240ene er jo gamle biler, så rust vil du finne på alle uansett. Den enesste som kan pårope seg en rustfri bil er vel Yengis og Texascom. Skjønner ikke at folk legger ut 240ene sine som rustfrie på finn og liknende, for rust er det uansett... Bare fordi man har galvanisert karosseri er ikke bilen rustfri. Den jeg solgte nå var fin den, men rust var det på den. Riktignok ikke mye, men det var fortsatt der.
Ja, er noe overflaterust osv på min, men har aldri funnet noe "betydelig" rust, bare en liten flekk her og der
Håper jeg selv har grunnlag for å skryte på meg at den ene av 240ene mine er rustfri. Men det finnes mange steder det kan gjemme seg, så det er nesten umulig å vite sikkert...
Du et ikke garantert 100% ruatfri bil selv etter syredypping.
Nei, skal "helt rustfri" bety helt 100% kjemisk fri for rust, er det vel knapt noen som "går fri", muligens også medregnet (relativt) nye biler.
Den jeg tror/håper er i det minste bortimot rustfri, ser i hvert fall bra ut og har gått lite.
Rart du nevner det der.....
jobben min er å kjøre ut for Toyota Norge, og levere deler til bl.a Arctic Trucks, og Autolink på Holmen i Drammen (Drammen Bilhavn). Det hender jeg går rundt å kikker på noen av de bilene i nærheten, og det er skremmende å se at nye biler som ikke engang er klargjort og understellsbehandlet begynner å blir brune i skjermkanterhjul oppheng, og under.
Ille. Han som understellsbehandlet 245en min og sikkert skal få gjøre det igjen snart, kunne også fortelle om altfor nye biler med altfor mye rust. Dette dreier seg tydeligvis ikke så mye om alderen som om grunnarbeidet - og det kan ofte være skremmende dårlig. Etter hva jeg kan se, er ikke 240 fra 93 så aller verst...