Har du ikke no firma ala "fyksen" i nærheten av der du bor? fyksen er jo firma spesiellt rettet på diesel og elektro på kjøretøyer.
Ikke som jeg vet om. De jeg skal til er siste tilskudd på Frydenbø-stammen i området, de var visst frittstående tidligere (noen år siden). Jeg har ingen erfaring med dem personlig, men har hørt bedre ting om de enn om de 2 andre Frydenbøavdelingene, så jeg gir de en sjanse :)
Har forresten kjørt med bilen i et par dager, bussen tok for lang tid og jeg har med feilkodeleser for å se om jeg får lest av noen feilkoder i perioden mellom bilen stopper og den starter igjen. Siden DSTC sletter feilkoden sin (i følge Frydenbø, siden de ikke fant feil på bilen), kan det jo være at hva det enn er som stopper bilen også blir slettet.
Du bør ta deg en tur til Diesel og elektroservice på Haukås..
Hei.
Opplevd det samme selv på nyere v70.
Det viste seg å være fødepumpe i tank,
Da ble det jo feilkode på for lite trykk i rail til dysene.
Denne koden kom kun en gang av mange stopp langs veien.
Veldig interessant! Samme som min, det. Startet pumpen igjen da?
Hmm, dette er nøyaktig det samme som skjedde på min freelander TD4. Stoppet i blandt, men kom i gang igjen. Til slutt så ga hjelpepumpa i motorrommet opp. Da var det full stopp. Aner ikke hvor mange pumper det er på D5, men det er nok en pumpe eller to til som ikke klarer å mate motoren med nok trykk.
Da stoppet jeg igjen på vei til jobb. Hadde gangfart i kø i lett nedoverbakke, helt ulik situasjon enn de andre ca 10 gangene, utenom at det alltid skjer i lav fart, ca 0-50 km/h.
Leste ut feilkoder mens jeg sto der, fikk de samme som sist pluss en til, ECM 2340, feil på dyse 4 (evt 5). Det rimer med sist gang dette skjedde, og med Turbo Garage sin V70 og Torsen67 sin Freelander. OG sist gang fikk jeg jo feil på dyser, ref forrige side i tråden. Om jeg husker riktig fikk jeg først feil på 2-3 dyser, så ble de feilkodene slettet og så neste gang hadde jeg feil på 2-3 dyser igjen, men ikke nøyaktig de samme. Så da hadde jeg feil på 4 av 5 dyser i løpet av to avlesinger.
Dagens nye kode i tillegg til de fra forrige uke: http://www.ppc-diagnostic.com/codes/eECM/c2340/
Jeg er ganske sikker på at dette er fødepumpa ja. Jeg kjøpte uoriginal pumpe til Freelanderen. Kunne ikke se noe forskjell på den og den originale. Men prisen var 1/3:)
Tror det kan være lurt å parkere bilen til du har fått byttet denne. Hvis ikke så vil de/den andre pumpen jobbe på overgir og bli fort slitt. Det var sånn jeg avslørte at fødepumpen hadde tatt kvelden.
Jeg fikk ikke samme feilmeldinger som deg da Freelanderen ikke er så "smart" som Volvo;)
Kl ti på fire satt jeg nesen mot Volvo, kl ni og en halv på fire stoppet motoren igjen, hehe. Feilkode på en til dyse også. Men nå står bilen der, får se hva de sier
Ingen hjelp å få der heller.. De mistenker brudd i ledning men finner ingenting. Får få meg en oversikt og lete etter kabelbrudd ifm dieselpumpen(e?)
Ok, men testet de dieselpumpen da? Hvordan er forresten tilgangen på pumpa på v70? Er det luke under baksetet så burde det være greit å ta ut denne. På min Freelander så sveiv pumpa uten at den ga noe trykk. Det satt også ett filter i bunn av pumpa som var litt tett. Jeg gadd ikke å teste den gamle pumpa noe mer da jeg hadde ny for hånd.
Jeg er usikker, jeg ga tipset videre om pumpen i hvert fall. Skal se litt på den selv tenker jeg
Luke i gulv ja.
så den volvo verkstedet har gitt opp altså? merkelig..
østli i elverum har i allefall vært lettvinte på det området, da de har en del brukte deler som de kan låne bort på kundebiler bare for å prøve og se om feilen blir borte. Slik burde alle verkstedet bidra med, men da må delen være i orden, men er jo grei måte å prøve på med tanke på slike feil som dette.. Har gjort det noen ganger på forsvars scania, men selvsagt blir det bytta om til nytt eller tilbake til den forrige avhengig om det var den som var feilen..
De sa jo at de kunne bytte deler i blinde men da ender vi jo fort opp med at jeg skylder 100 000 uten at noe er fikset..
Ikke mulig noen av dere mekanikere kunne lånt v70n privat i noen dager så dere kan oppleve når feilen skjer evnt? Østli sjefen lånte 760tic'n til mora mi en hel helg for å finne ut hvorfor motoren kutta. Tok ikke ekstra betalt heller, bare kun den ene dagen feilen kom.
Ja var det som ble sagt på telefonen og, høye timepriser og ingen mistenkte utover det som var blitt sjekket ut gjør at det fort blir for dyrt. Problemet mitt er jo at det er umulig å levere inn bilen med feil, siden feilen forsvinner av seg selv i løpet av minutter. Kan være et feilsignal, kan være vakkel, kan være annet, men det er midlertidig.
Feilen kom og gikk 2 ganger dagen før bilen hadde time, men jeg kjørte likevel til verkstedet. Hvis de hadde lånt bilen fram til i dag og kjørt så mye som jeg har, hadde de ikke fått feilen likevel, for den har ikke vist seg (og det var jo 13 mnd uten feil fra januar 2012 til sist uke). For alt jeg vet var det en usannsynlig følgefeil av det som var ødelagt og ble byttet ifm DSTC, som de tok i samme slengen. DSTC begynte å gi feilmeldinger så smått rett etter sist motorstopp, og ble verre på høsten. Så kanskje det er en sammenheng, kanskje ikke. Men det vil jo tiden vise, jeg bruker bilen og ser hva som skjer.
Funnet ut noe mer av problemene?
Nei, har ikke funnet ut hva det var. Det har heller ikke skjedd siden problemet med DSTC ble utbedret ved å bytte SAS (tror jeg) og en del til, begge inni rattet. Får bare la tiden vise om det kommer igjen, tok jo 13 måneder mellom 2 av stoppene.. Og den første bygen med umotiverte stopp og første gangen DSTC begynte å klage og slå seg av var ganske tett inntil hverandre, men jeg husker ikke nøyaktig lenger. I begynnelsen var feilen på DSTC veldig flyktig, etterhvert ble den nesten konstant, så det kan jo være at feilen begynte å utvikle seg før feilmeldingen kom.
Noe nytt siden sist?
Niks, men jeg snakket faktisk med en kamerat om dette for noen dager siden, og sa halvveis på spøk at det sikkert skjer igjen snart, en slags vintertradisjon for bilen min ;) Til bilens forsvar så har jeg kjørt ca 70 000 km med den, og av de har ca 500 vært problemfylte, hehe. I fare for å "jinxe" hele greiene så håper jeg fortsatt at opplegget med DSTC var grunnen her også, men vi får se hva som skjer framover
Luft i dieselystem?
Har en golf TDI som ikke liker minusgrader eller temparaturforandriger.
Den opfører seg nøyaktig slik du beskriver...det er en vintergreie.