Yeah, det er ikke noe problem å programmere det. Eller fex automatisk låsing i 2 gir og oppover, men ikke i 1. gir for å kunne slurre igang.
Printable View
linuxman51 skrev:
Den A341e fra 960 er den samme grunnleggende girkasse som Mk4 supra turbo, dersom man laget en bellhousing for det, kan du putte at overføring bak en redblock etter noen endringer det kan holde mye power.
Man må bare sette kassa i "D" manuelt. så er ALT annet på kassa elektronisk. Noe man merker hvis det blir kabelbrudd :P (har opplevd)
Kjappe ja.. skulle vært i skauen for en time siden :D
Låsinga blir på en måte "ekstra" gir. så man kan låse ved høyere turtall (men er kanskje ikke vits å gjøre i så lav hastighet. men en mulighet til å kunne gjort det manuelt ved en bryter hadde vært herlig. fint til donuts :D)
Hmmms mulighet for elektronisk gasspjell også med en slik boks? som "åpner" på 4000rpm foreksempel? (jeg laget til det på turbovogna mi. som gikk på turbotrykk. Kan tenke dere hva som skjedde når jeg satte nippelen på innsuget (:rolleyes:) og kjørte litt hardt..)
Yeah, kanskje ikke vært så dumt å hatt det på en egen bryter.
Ikke noe problem å lage elektronisk gasspjeld på samme boks. Men hvorfor vil du at den skal "åpne" på 4000 rpm? :p Litt gass og plutselig full gass på det turtallet?
Rent praktisk så kan man bruke et gasspjeld fra en bil som har elektronisk gasspjeld, da er jo aktuatorer og alt ferdig. Finne ut hvilke spenningsverdier den går på, fex 0 volt er stengt og 12 volt er WOT for eksempel. Lage seg en analog utgang på det i boksen.
Så finne noe man kan bruke for å gi en analog spenningsverdi som følger gasspedalen. Fex bruke noe potmetergreier fra en bil som har dette, og få laget en inngang på dette som gjør om verdiene til noe som chippen forstår.
Så kan man i programmet rett og slett bare slenge verdien fra inngangen til pedalen rett på utgangen til spjeldaktuatoren, så har man "overføringen" til gasspedalen. Og legge til andre funksjoner på det :).
Fex sleng inn en inngang fra tempgiveren og lag en funksjon i programmet som gjør at man på kald motor ikke får den over 3000 rpm (gassen går rolig mot 0) eller får gitt mer gass enn 1/4 ;). Da er man garantert motstått fristelsen av å gi på på kald motor hvis ;).
tenkte på å ha det i eksosen. så bilen ikke bråker så mye under 4000rpm... Jeg er så HATA av naboene rundt her så det er skummelt å få motorstopp om kveldene!
Men jeg er også den eneste som ikke har kjørt på elg :D
Men nå MÅ jeg seriøst ut i skauen :D dette var moro :D skal lese litt mer på siden der etterpå, å se hva jeg skjønner av det :)
Ah. Yeah, det var lurt :). Skal se om jeg får bestillt litt sånne elektroniske duppeditter etterhvert.
Her er det bare å hive seg i gang tvert TBO og chrml!;) Detta hadde vært rått å få til å funke på masse hk!
Han har vist oppdatert koden litt også (den kunne vist gå fra 4. til 1. før (fordi noe rart :D) men det ble løst med å legge inn en "pause" eller "sjekk" om girkassa stod i drive. eller ble satt i drive...
edit://looks like I actually updated first post with the new code. also code tags are broken wooKode:' {$STAMP BS1}
' {$PBASIC 1.1}
'The Poi's (Chris Wiita's) AW30-40 paddle shifter code
'I/Os:
' 0 is Upshift button input - set to input with BUTTON function
' 1 is Downshift button input - set to input with BUTTON function
' 2 is Solenoid 1 - engages when 1
' 3 is Solenoid 2 - engages when 1
' 4 is Lockup Solenoid - engages when 1
' 5 is Ground for "drive" funcitons of PNP switch. When grounded, flappy
' paddles work. Whenever it loses ground, switches back to 1st
'Shift Table:
' Gear Sol1 Sol2 TCC
' 1 1 0 0
' 2 1 1 0
' 3 0 1 0
' 4 0 0 0
' 4+TCC 0 0 1
' "1st Gear" for P N and R.
SYMBOL Gear = B0 'Current gear
SYMBOL UpBtnWrk = B2
SYMBOL DwnBtnWrk = B3
SYMBOL DriveBtnWrk= B4
UpBtnWrk = 0
DwnBtnWrk = 0
DriveBtnWrk = 0
'Start in first gear
Gear = 1
GOTO SetGear
'Start loop by checking that PNP is in drive mode, if its grounded, start loop,
'otherwise, set gear to 1, keep checking till drive
ChkDriveBtn:
BUTTON 5,0,255,0,DriveBtnWrk,1,Go
PAUSE 100
BUTTON 5,0,255,0,DriveBtnWrk,1,Go
Gear = 1
GOTO SetGear
'Clear button work so it keeps checking if its down, chk upbtn
Go:
DriveBtnWrk = 0
GOTO ChkUpBtn
'Check up button, if grounded, upshift, else, check down button
ChkUpBtn:
BUTTON 0,0,255,0,UpBtnWrk,1,UpShift
GOTO ChkDwnBtn
UpShift:
Gear = Gear + 1
GOTO SetGear
'Check down button, if grounded, downshift, else, check drive button
ChkDwnBtn:
BUTTON 1,0,255,0,DwnBtnWrk,1,DownShift
GOTO ChkDriveBtn
DownShift:
Gear = Gear - 1
GOTO SetGear
SetGear:
BRANCH Gear, (SetGear0,SetGear1,SetGear2,SetGear3,SetGear4,SetG ear5,SetGear6)
SetGear0:
Gear = 1
GOTO ChkDriveBtn
SetGear1:
LOW 4 'Lockup
HIGH 2 'Sol1
LOW 3 'Sol2
GOTO ChkDriveBtn
SetGear2:
LOW 4 'Lockup
HIGH 2 'Sol1
HIGH 3 'Sol2
GOTO ChkDriveBtn
SetGear3:
LOW 4 'Lockup
LOW 2 'Sol1
HIGH 3 'Sol2
GOTO ChkDriveBtn
SetGear4:
LOW 4 'Lockup
LOW 2 'Sol1
LOW 3 'Sol2
GOTO ChkDriveBtn
SetGear5:
HIGH 4 'Lockup
LOW 2 'Sol1
LOW 3 'Sol2
GOTO ChkDriveBtn
SetGear6:
Gear = 5
GOTO ChkDriveBtn
Yep, vil jo kunne gjøre det hvis den på en eller annen måte looper rundt hvis den tror den ikke er i Drive. Men er ikke så lett å se sånne ting i det programmeringsspråket som blir brukt over der, ser ut som en simpel versjon av Basic (eller Windows .BAT kommandofil, haha :p).
Kan skrive programmer til IC-er i C / C++ og. Mye mer oversiktlig.
Det er Basic Stamp (subset av Basic :D)
Masse GOTO og snax gjør alltid ting sååå oversiktlig :D
Jeg må nesten spørre... Hva slags digitale systemer har du vært borti hvor det snakkes om 0-2.5v ? Sist jeg sjekket var det 0-5v som er yttergrensene.
Hvis du mener 0v=0 og 12v=1, så må dette være gjennom et relé f.eks. styrt av mikrochippen i så fall (som har en 0-5v utgang).
3V er ofte rising threshold på en digital inngang (2V er falling threshold), men på analoge går det i 0-5V.
Hmms
Det blir9 utganger? 11 hvis man vil ha eksospjell? (på monkeyn har jeg display som viser hvilket gir jeg har den i. går til 4 :P kunne vært kult å modda inn noe sånt også? men er ikke akkurat en nødvendig greie på en crusebil)
+
-
Up
Down
Lock(hvis man vil ha en egen til det :P)
Lockup Solenoid
Solenoid1
Solenoid2
"sjekke om bilen står i D"
Venta nesten på at noen skulle påpeke det :). Sjekket opp elskjema tegningene mine for carputer prosjektet mitt og der har jeg brukt 5 volt. Men mener å huske man kan bruke ned til 2.5 eller rundt 3 volt på atmel sine systemer, men da blir det også spenningsrangen på analoge verdier.
5 volt er hvertfall mest brukt. Det viktige er at spenningen er helt stabil uten ripler og støy.
Veldig interessant tråd. Du vil ikkje låse lockupen på alle gira, sidan det øydelegg crusingeigenskapane på bilen, det blir like ille å stå i kø som med ein manuell bil omtrent.
Jeg tenkte det sånn at den gira som en automat til 4 gir.. og når du trykker for å få den i 5. gir så låser den.
Men! at man også hadde en 3 bryter man kunne trykke inn for å låse den i de andre girene.
Jepp.
lockupen på 4. gir på 960n er jo heeelt på jordet orginal.. låser i 86kmt ellerno.. irriterende...
Blir jo fryktelig mye brytere etterhvert da. Blir nesten som cockpiten på fly.
Blir vel fint med masse sånne japsebrytere som må trykkes inn hele tia :P
Synes jeg ser det for meg, hehe.
eller så små knapper på rattet + lockup på girspaken ellerno :)
Mye lettere å se for seg store knapper med lydeffekter når du trykker på dem. Og røyk som kommer opp overalt :)