Men tenningsmappet varierer vell også med map trykket, må nesten ha den i benk for å få mappa alle belastinger og turtall?? Eller hvordan gjør folk det?
Printable View
Men tenningsmappet varierer vell også med map trykket, må nesten ha den i benk for å få mappa alle belastinger og turtall?? Eller hvordan gjør folk det?
Hei!
Jeg lurer på å montre megasquirt v3 for å unne montere fordelerløs b234F motor i bilen min.
det jeg tenkte å kjøpe var en slik:
http://www.diyautotune.com/catalog/m...a02c415292f51a
I tilegg til Edis tenning fra ford mondeo.
Noen som har noe erfaring med dette, og vet om problemer jeg vil støte på?
Noe mere jeg trenger i tilegg til dette?
Er helt fersk på dette med datasprut ;-P
Jeg ser ikke noen god grund til at du skal begyne å lage problemer med EDIS når du først skal investere i en MS3X. EDIS er greit nok på Mondeoen som det kommer fra, men hvorfor folk absolutt skal ettermontere det på andre biler har jeg aldri skjønt. Mondeoen har mulighet for feilsøking/diagnose i EDIS sytemet, men det har du ikke når du ettermonterer EDIS, som igjen betyr at sjangsen for å få gnist og triggersignal er minimal om ikke alt klaffer på første forsøk.
Ombygging av motoren til fordeler vil jeg påstå er en bedre løsning. Men med MS3Xen har du 8 logiske tenningsutganger, så du kan fint drive 2 eller 4 coiler med innebygd sluttrinn direkte, eller vanlige coiler ved hjelp av separate sluttrinn. Uten EDIS så kan du fint bruke Bosch 60-2 triggermønstret i stedenfor å montere 36-1 :)
DIYautotune har noe coiler på lager, om du ikke har noe annet foretrukket. Denne f.eks kan brukes for å drive coiler som ikke har innebygd sluttrinn.
Ledningsnett gjør jobben litt enklere: http://www.diyautotune.com/catalog/1...a02c415292f51a
http://www.diyautotune.com/catalog/1...a02c415292f51a
Om du kobler en bbl sammen med datasprutet og investerer i en lisens til TunerstudioMS så blir også justering litt enklere.
Lufttempsensor med åpent element bør du ha, og vanntempsensor om du ikke har en god en.
Nye dysekontakter er også greit å ha. Om du har tenkt å bruke EDIS kan det være lurt å kjøpe inn litt ekstra skjermet ledning, slik at sjangsen for suksess blir større.
Hver installsjon bruker variere litt, så du bør uansett tenkte godt igjennom hva du trenger og ikke trenger.
Men ved ombygging til MS i en 940 for eksempel. Du tar vell da å fjerner alle gammele styringbokser å legger opp nytt ledingsnett.
Da lurer jeg på hva gjør man for å få turteller og tempmåler i dashbordet til å fungere? Er turteller styrt av triggerhjul eller innpuls til tenningsmodulen? Tempverdien blir vell feil om man kobler to enheter på samme sensor?? :confused:
vanntemp måler i 7/900 serie har en egen giver som sitter i toppen.. den lengst frem (D-formet plugg uten låsing) den som er til motorstyringa er den litt mindre lengre bak (AMP Junior PT connector) skal du bruke den er det pinne nr. 2 i AMP connectoren du skal bruke og kun den, Jord går via toppen/motoren. Pinne 1 brukte EZK (som du ikke trenger lengre). På ettermarkedsmotorstyringer er det gjerne en egen egen "tacho" utgang. På 7/900 er det EZK som gir tenningspulser og derfor er det ikke lagt opp ledning som har direkte med det å gjøre til ECU ved høyre A-stolpe, men det du kan gjøre er å ta den tynne røde/hvite ledning i den store svarte hovedkontakten på VS, den halvdelen som sitter i nettet som går gjennom torpedo og loope den direkte inn på den tynne enkeltfargede gule ledninga (som ikke brukes til noe lengre uten EZK) denne er ikke koblet til noen andre ledninger og går også til svart hovedkontakt på høyre side og til Original ECU. Så kobbles den gule ledninga til tacho-utgang på ettermarkedsmotorstyringa...
kan ta bilder av slik jeg har gjort det på min, før jeg setter på alt av deksel...
Aha! Bilder hadde vært flott!
Jeg mappet min B230 Turbomotor i Storfalevogna fra bunnen av med MS3 med meget grei suksess, etter utallige timer på nettet med research og litt prøving og feiling ute på veien.. Så lenge man prøver og feiler på ett effektnivå der motoren tilgir feil, har man intet å frykte ! Er man en idiot, så klarer man å sprenge motoren før man kommer ut av innkjørsla.. Dette er forsåvidt totalt uavhengig av sprutet, men siden DIY folk som regel velger Megasquirt er det også Megasquirt som får all pepperen.. Til tross for at det som regel er brukerfeil som ligger i bunn..
Om du har tenkt å bruke ca en halvtime på å sette deg inn i datasprut, er nok ikke Megasquirt for deg.. Da bruker du heller 25k+ på autronic\motec eller hva enn din lokale ekspert leverer ! =)
Skjønner godt hva du mener! Har ikke tenkt å bare kaste det inn :p Vill prøve å lage ett nytt elnett som ser orginalt ut :) Hviss jeg først får montert alt og alle sensorer svarer etc. går det vell ann å låne ett map fra en cirka lik motor i straten. Veit ikke hvor god autotunefunsjonen i tuner sttudio er, men hadde vært lettvint å mappa det på den måten. Veit ikke om det er dumt eller ikke, skall jo ha bredbåndslamda og eksostemp tenkte jeg.
PS: Så ikke hvem komentaren var til :eek:
Kommentaren var til deg og andre som lurte litt på hvor vanskelig det er å få til ett greit resultat uten å ta bilen til en profesjonell =) Bruker selv bredbåndslambda, Eksostemperaturmåler (Egt) og høreklokker koblet til datamaskin og bankesensor.. Autotunefunksjonen skal etter alt å dømme fungere helt greit. Har ikke testet denne selv men mange er meget fornøyd med resultatet.. Avhenger litt på at alt er rett fra brukeren sin side med tanke på at lamda faktisk må vise rett verdi og at grunnmappet ikke kan være helt på snørra fra starten av.. Samt at autotune kun stiller bensindelen av mappet og AFR kan variere litt om tenningen stilles i ettertid.. Megamanualen er gull verdt når man holder på.. Ett tenningsmapp er vel og godt å starte fra så lenge man stole på at 15 grader tenning på fyrens map faktisk er 15 grader tenning og ikke egentlig 10 pga 5 grader avvik fra trigger.. Samtidig at dine 15 grader faktisk er 15 grader..
Finnes også ikke noe kaldstarts autotune enda.. Så her må det planlegges litt om bruksbilen skal få MS..
Husk at liten tue kan velte stort lass !
Ps: Turtelleren går fra minussiden på coilen.. Den kan du koble opp ved siden av MS.. Kan også kobles som egen utgang om man kjører wasted spark eller andre fordelerløse metoder..
Hvordan er det med VEMS egentlig? Holder på å dø en stille død, eller er det fortsatt verdt å tenke på hvis man bare skal ha noe enkelt for å ha mulighet til å justere drivstoff/tenning på ei rødblokk?
Jeg har en motor (og lh2.4 sensorer) som trenger noe brukbart og billig. Skal igrunn bare erstatte lh2.4, så jeg trenger ikke hundre dysedrivere, antilag, launch control og slikt. 4 dyser, ws-tenning med 60-2 trigger og mulighet for å bruke den orginale tomgangsregulatoren hadde vært fint. Fordelen jeg ser med vems kontra ms er at det er hakket slakere læringskurve og mindre lodding og styr for å bruke det på en rødmotor som fra før har gått med lh2.4. Men kan godt være jeg tar feil? :)
Vems er eit bra sprut da;) mange gode motorer i drifting miljøet med de sprutet;)
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
Det er som flyfaen sier, litt svak prosessor i forhold til enkelte andre. Men det er stabilt og greit, og det du må skaffe i forhold til en b230ft er tps fra f.eks. 850 og kjøpe med lufttemp sensor når vems'et blir bestilt.
Har støtte for 60-2 triggeren som er originalt på ft/fk (lh2.4) og kan kjøre wasted spark, eller ft/fk fordeleren, Om en vil bruke litt tid, kan en få tomgangsregulatoren til og fungere bra og.
edit:
Jeg synes personlig at det er flott at f.eks. styring til bb-lambda sensor er innebygd. Bosch sensoren er bra og billig, slik jeg ser det.
Hørt att megasquirt ikke var så bra pga. den ikke var sekvensiell? Ser det står på den nye med X tillegskortet har du 8 sekvennsielle utganger til dyser?
Hva ær fordelen med sekvensielt framfor 2 og 2 dyser?
Hørte ann MS kunne ha tendens til å konstant variere mellom tynn og rik blanding konstant og bare lese av snittet av dette?
Nja, batch fire klarer jo litt det og da, lh2.4 er jo batch fire. Men såklart, om du får sekvensiell innsprøytning, så får du jo en mer rett fordeling på bensinen.
Har ikke brukt MS selv, så kan egentlig ikke uttale meg om hvordan den gjør det.
Om en vil ha fullt sekvensielt, så må en ha kam trigger og. En kan få semisekvensiellt, med kun veiv trigger.
Andre kan sikkert fylle på med mer her. :D
I de fleste tillfeller må man ha camsync.. helst nødvendig i motorens tidligste omdreininger, når motoren har gått noen runder kan litt dyrere sprut klare seg selv om cam-sync "detter ut" da den først har fått tellinga på hvilken halvdel den er i så kan den finen fram til det ved å telle omdreininger på veiva, men stanser motoren må man ha noen pulser fra kammen om den skal finne sporet igjen. Dog tviler på så veldig mange sprut som normale folk har råd til har denne funksjonen...
Husker ikke om de har tilføyd det i firmwaren til MS2extra. Men med MS3 firmwaren når man kjører full sekvensiell modus med triggerhjul på veiv med manglende tenner, så vil motoren begyne å starte med en gang den får sync fra veiv i half sync mode, mao i semisekvensiell. Når den får ett fasesignal i kam fart går den automatisk over til full sekvensiell sprut/tenning. For vidre full sekvensiell drift kreves bare signalet fra veiv, om motorsyringen har fått bare ett signal for å vite hvilken fase motoren er i.
Half sync funksjonen gjør bla at motor kan startes raskest mulig. Om motor har for vane å stoppe i "feil" fase så blir motoren merkbart mer lettstartet.
Hahaha :D Den var nær å være dagens vits.
Typisk kommentar fra en som missliker sprutet bare for å misslike det, uten egentlig å ha kunnskapen til det. Kanskje denne personen som har uttalt seg om dette har hørt om MS en gang for 5-6 år siden? Og kjenner en som kjenner en som kjenner en som har prøvd en gammel MS1.
MS1 får man riktignok ikke med sekvensiell innsprøytning, men MS2 har software som har støttet sekvensiell innsprøytning eller tenning på opp til 6 syl(ikke begge deler pga for få I/O), og har hatt den muligheten noen år nå.
MS3 har softwarestøtte til og med 16 syl på drivstoff og tenning, og hardware støtte med MS3X kortet til 8syl sekvensielt.
Grovt sett bruker jeg å si at fordelen med sekvensiell innsprøytning, kombinert med en raskere prosessor, stiger i lag med literytelsen på motor, gjerne regnet i sugeeffekt.
Med kvasse kamtider er en fordel med sekvensiell sprut at man kan justere det slik at mest mulig av drivstoffet faktisk beholdes inne i forbrenningskammeret, og at man får mest mulig luft inn i forbrenningskammeret. Samt at man kan finjustere mengden drivstoff på hver sylinder for å kompansere for små forskjeller.
På en typisk orginal gatemotor som er veldig mild så merker man ikke forskjellen fra sekvensiell til batchfire så mye. Da er det mer forskjeller i forbruk og avgasser som gjelder. Det siste her er mer av årsakene til at moderne biler bruker sekvensiell innsprøytning.
Hva den siste påstanden der baserer seg på aner jeg ikke.
Men om man sier at man kjører med vanlig smalbåndslambda i closed loop så stemmer det for MS på en måte ja, og alle orginale sprut som jeg vet om som benytter seg av en slik lambdasonde.
Algoritmen for lambda baserer seg på en algoritme hentet fra en orginal motorstyring, men med mulighet for litt mer rafinerte PID innstillinger.
Helt korrekt! Med feil PID settinger vil hvilken som helst ECU "waidde" opp og ned i afr og justeringene ;)
Japp. Men jeg har brukt å kjøre i simpel mode, uten PID. Og har i grunn vært fornøyd med det på delgass til mitt bruk. Men da bruker jeg ganske så treg respons på justeringa også, og ikke mer enn 10% opp/ned når jeg har fått justert motoren litt.
Har ikke vært borti eller hørt om noe tilfelle som nevnt over her.
Så det ær ikke noen stor grunn til å ikke begynne med MS? :)
Virker ikke som det har noe godt rykte :p
Bør vel ikke være noe problem, det har blitt kraftig forbedret etter MS1... Eneste er at det kan være ganske mye å sette seg inn i om man er fersk, men på den annen side så blir det mye lettere å forstå konseptene som liggger til grunn for alle andre ECU'er selv om de er dyr eller billig bruker så å si alle samme type sensorer, og bruker samme metode for å gjøe om resistans/voltverdier til digitale signaler osv :)
Kunne i grunn ikke vært sakt enklere å greiere. Selv jeg som liker MS er ikke noen fan av MS1. Grunnprinsippet er likt for de fleste sprut når man tuner, det er stort sett detaljene rundt som er forskjelige. Det betyr at man ofte er godt utrustet senere selv om man kommer over ett sprut man ikke har erfaring med fra før.
Derfor liker jeg DIY prinsippet, for slike som meg som har interessen av å lære, og ikke er primært ute etter skrytemotor der mesteparten av jobben settes bort.
Og da kommer man uansett ikke unna mange timer med studie. De kommersielle/motorsportsprutene jeg har vært borti har manualer beregnet for folk med erfaring, og gir få svar til en amatør som er ute etter å lære.
Til syvende og sist er det uansett du selv som må ta valget hva du skal gå for, og ikke la noen tullinger på ett forum bestemme for deg.
For å være helt ærlig så var jeg veldig skeptisk selv før jeg bygde min første MS2. Og forventet i grunn at den skulle bryte sammen når som helst når jeg tok den i daglig bruk.
Til å begyne med var oppsettet slik at det tok maks 5 min å bytte om til orginalhjerne om det skulle bli problemer. Eneste tilfellene jeg måtte gjøre det var når ett dårlig USB til COM adapter klusset til med justeringen. Etterhvert ble det bygd ut med ekstra funksjoner slik at det ble mer jobb å konvertere til orginal hjerne igjen. Når jeg var kommet så langt bød det likevel ikke på noen problemer de 30-40000km jeg kjørte med det oppsettet.
Så når du skal sette deg ned for å bestille sprut bør du også være helt ærlig mot deg selv. Om du har litt DIY ånd og er oppriktig interessert i å bruke tid på å lære selv, så kan MS eller f.eks VEMS som er mer rettet mot slike kjøpere være aktuelt for deg.
Om det er stor fare for at f.eks en tuner eller annen egnet person skal ta seg av det meste av justering, så kan det bli både billigere og bedre med ett kommersielt sprut anbefalt av den som skal justere.